Stuterinamn "Lovely"
Har gått och funderat på ett stuterinamn länge nu…
Förut hade vi ett stuteri som hallades "Solhaga arabstuteri HB" efter som plattsen vi bor på heter just Solhaga, förutom det har vi även ett företag som hetet "Solhaga Maskin och Lantbruk". Men när vi åter igen skulle försöka registrera Solhaga som stuterinamn visade det sig att det finns en shettis uppfödare inte långt ifrån oss som alltså då har tagit det namnet, trotts att vi alltså hade ett stuteri som hette "Solhaga Arabstuteri"… Det tycker i.af jag skulle ha varit för likt ett godkänt namn men men… Vi protesterade inte när det gick ut i ridsport var anledningen - Så alla måste prednumerera på ridsport? Det finns alltså redan redan någon som heter Solhaga och jag antar att jag itne orkar ta upp det då hon fortfarande är aktiv med sina shettisar.
Fridhem tänkte vi heta då det stod i taket på vårat hus när i köpte det, ett gammalt timmerhus som vi rustat och satt panel på sedan 30 år ^^
Då tänkte jag "Ina's stuteri" då jag brukade bli kallad det som liten, men då fanns ju såklart redan IAS stuteri som jag frågade och de tyckte det var för likt.
Jag funderade på lite waeliska namn, men jag skulle inte orka fixa waliska namn till alla hästar sedan så det fick vara.
Sedan har jag försökt att knåpa ihop ord här hemma som "Björkdammen" (då vi har en björk som står vid våran damm osv), men alla dessa namn blir ju så långa! Man "får" ju inte ha mer än 19 bokstäver i ett namn.
Därför har jag nu funderar på "Lovely", vilket inte finns med som stuterinamn. Tycket det låter fint, inte för långt och att det är engelskt är ett +.
Någon som tycker/inte tycker jag ska använda mig av det, eller kanske rent av vill lägga in en protest för det? Elle kanske hjälpa mig med ett ännubättre namn?
Behöver all hjälp jag kan få :D
Hakuna matata!

stauteri namn är knepigt, men jag vet ett stuteri som ville registrera Vackra, men det blev nej till det. Istället översatte dom det till Walesiska och nu heter stuteriet Eiran = Vackra! Så Lovely låter fint men inte vet jag vad dom går efter.
Jag känner en som ville ha sitt gårdsnamn men det var för likt Wärnanäs så det gick inte.

Tycker det låter lite konstigt, om ni nu redan har ett stuteri som varit godkänt med namnet Solhaga så borde ni ju bara kunna fortsätta heta det. Om ni avregistrerat det så förstår jag det bättre. Håller med om att bara stå i ridsport är lite lite. De borde kanske ha en länk på sin hemsida om just sådant, så kan man gå in och läsa om man är intresserad av sådana frågor.
Lovely låter fint annars…
Fint namn på fina hästar och det är ju vad du också har.
Visste bara inte att du också ägde den där skimmeln som jag såg trava och på en huvudbild. LÄste inte så noga då, bara såg bilderna och det sa pang. Men jag står för vad jag sa om honom.
Han borde varit min.
Stuteri namn är inte lätt alls…
I mitt tycke kan det bli svårt att kombinera namn med Lovely… tex om man har en hingst med lite temperament som man vill ha ett passande namn till…ett exempel "Lovely Black Devil"….det blir liksom fel…ston är det nog lättare med att kombinera med Lovely men en hingst är sällan benämnd i samband med Lovely….och även om det är ett stuteri namn så står ordet lovely för en specifik sak….ljuvlig, älskvärt, underbar…."milda" ord…..även om det bara är namn så har dom ju ofta lite med individens personlighet att göra…
Ett påhittat namn är lättare att kombinera och har ingen speciell innebörd att ta hänsyn till,
Sen behöver du inte ha waelsiska namn även om du har ett waelsiskt stuteri namn..
Å,Ä,Ö skulle jag undvika då utlänningar kan få problem med dom bokstäverna….även ortsnamn…..som kan bli lite problem om man nu flyttar…
Ditt iFokus namn då? Elshira? unikt och fint och inte långt.
#1 Ja lite så tänkte jag med.
#2 Vi var registrerade som ett företag och hade vårat namn i patent och registreringsverket… Vi hade alltså itne namnet som prefix eller suffix på vära hästar, utan själva stuteriet hette så bara. Men man tycker ändå det är konstigt, inte sjutton skulle jag få skaffa ett stuteri som hette "Gevalia" eller något annat…?
#3 Haha du får väll ta hit ditt arabsto nästa år så får vi köra en liten fin Welsh partbred av det? ;)
#4 Jo absolut, det blir ju lite klurigare att hitta på namn. Jag har försökt hitta på ett "konstgjort" genom att tänka vad som finns runt om här, plattser, händelser, naturen allt - men inte lyckats riktigt…
Nej det är klart att man inte behöver ett waliskt "efternamn" heller. Funderade lite på dessa förut:
Dedwydd - Happy, blessed
Gorfoledd - Joy, rejoicing (glädjas), triumf
hyfryd - lovely (härlig, underbar)
Då blir det ju bara "waliska" personer som kanske kan tycka att namnen blir lite konstiga möjligtvis, då skulle jag ju ändå kunna använda mig av t.ex lovely =)
Jag tänkte på att bara ta mitt namn (Elina) rakt av eller mina initialer EE, men tycker det känns så fantasilöst ändå på något vis och de bildar inget ord heller. Har även försökt att sätta ihop grundhästarnas förstabokstäver osv men ingen lycka :D
Tack för hjälpen, och klura gärna vidare! :D
Hakuna matata!
"Jag tänkte på att bara ta mitt namn (Elina) rakt av"
Varför inte. Du tänkte ju från början använda dig av ditt namn, även om det var ditt eget namn på dig själv, som barn (precis som jag gjorde)
Elinas Milligan, Elinas Ackrobat, Elinas Ackelina låter väl trevligt?
Jag vet inte… Det känns som att jag skulel hetat något "Flashigare" då haha :D
Hakuna matata!
Solens Lord Milligan…?
Solbjörkens Lord Milligan
Vad heter sol på latin?
#5 Ta något enkelt, folk ska försöka slå det på internet också.
EE- tycker jag var kort och lätt att komma ihåg.

vi hade oxå lite svårt att få till det då vi ville ha en "mening" med namnet.
Från början hade vi WE = Förtsa bokstäverna i våra efternamn Wester-Ek men det var tyvärr förlikt rasen (Welsh Mountain) och kunde fel tolkas.
Så vi satt o kastade om en massa bokstäver, ville ha med W & E men så tyckte vi att vårat allra första Wm-sto faktiskt hade betydelse för våran avel…. Anna Johanna så där tog vi hennes första bokstäver o det blev;
W E A J = J E W A
Så vi fick det godkännt och from nu kommer våra föl heta Jewas …..
//M
Northern…med tanke på vårt norra läge i världen….
Norrsken? är unik för oss i norr….
Latinska hade jag faktiskt inte tänkt på! Det måste jag helt klart kolla upp :D
Och My, Jag har försökt för gäves att använda första/sissta bokstäverna i mitt namn, i Acrobat och Betty Boops namn (då dessa är grunden) men gick inge bra… Men jag ska vörsöka knåpa vidare på det.
Något med norr var faktiskt också intressant!
Tack för alla tipps! Nu ska jag klura lite så återkommer jag med något snittsigt namn ;)
Puss på er alla! :*
Hakuna matata!
Jag vet att det inte är internationellt då det har "ö" i sig…
Men något engelt, stilrent och som ändå har en viss betydelse med plattsen är namnet "Snö"
Snö's Betty Boop, Snö's Acrobat…?
Tycker dock det låter mysko men latinska namn var så gott som uteslutet, dels var det ett himla göra att hitta latinskt Lexikon, dels så är alla ord 10 gånger längre på latin~ haha
Men tänkte på att försöka kombiner a snö med något som t.ex "Snöbacken" eller kanske på engelska? Snowstorm's ~
Hakuna matata!
Vad heter du i efternamn?
Jag fick igenom mitt efternamn som stuterinamn och använder det som suffix:
Millimeter av Gindemo
Milligram av Gindemo
Har aldeles för "svenson svenson" namn för det ;D Elovsson^^ Man kanske skulle ta och gifta sig… haha ;D
Hakuna matata!
Mytologi? fantasi?
Dragon? Draken? Pegasus? Unicorn? Angel? Fairy? Rainbow
eller..
Eagle? Falcon? Phalcon? Royal? Moon? Sky? Stars? Ice?
eller varför inte pålles favorit, Apple?
det finns så MÅNGA bra namn…..
Pegasus finns ju redan i danmark och Anegl är väll kansle lite väl likt Engla stuteri. Men måste säga att jag gillade Fantasi… :D Fantasi's Betty Boop, Fantasi's Acrobat :D
Hakuna matata!
..eller kanske Lucky? enkelt och kort med bra innebörd…
Apple finns också… dartmoor tror jag, eller är det exmoor?
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
…hittade ett till…"Honor" (ära)
Blir nog inge vidare i sverige, i.af inte om man kombinerar med svenska namn ;) Här håller vi ju på med ston inte honor ;D
Hakuna matata!
# 15 Jag kan ju inte walesiska och har ingen aning om redan upptagna stuterinamn, men….. Elovsson, Elina, Ina och Lovely…. :
Varför inte "Stuteri Elove's" eller
"Stuteri Elives"? ("Elives Black Devil" och "Elives Brown Berry", "Elives Brown Betty"….) 
Eller kanske Stuteri Lines? (…."Lines Black Devil"….. "Lines Dark Vendetta" (hihi), "Lines Light Lovely", Lines Brown Crown……)
?
"Eller kanske Stuteri Lines"
Onödigt likt Linners. eller hur?
Success?
Nackdelen med "Lovely" är att det redan finns många ponnyer som heter det i "förnamn", utan att det är ett stuterinamn. Vitsen med att ha stuterinamnet som prefix istället för suffix, är ju att hästar från samma stuteri kommer tillsammans vid de tillfällen hästarna listas i bokstavsordning. (sportregister, kataloger etc)
Ett stuterinamn får inte låta "fjantigt" som t ex en del kennelnamn till uppfödare av mindre raser. Och när den gulliga fölungen är vuxen och såld och visas i offentliga sammanhang så kanske det inte är så ballt om den heter "Ponydreams Lilla Skruttis" :)
Särskilt inte om det är en maffig cob. Jag har stött på en del såna namn, som säkert passade på fölet, men kanske inte lika bra på den vuxna hästen.
Det finns massor av bra och lyckade stuterinamn, många av dom har lyckats med att bli synonyma med kvalitetsuppfödning. Andra namn kommer kanske aldrig att höras av. Men ett bra namn ska ju tåla att "nötas".
Det här tycker jag var väldigt fyndigt!
Kirsti Oinas & Kristian Edrud
De här två namnen blev Stuteri KoKett.
Hoppas att stuteriägarna inte tar illa upp att jag "outar" er. Det var så bra gjort!

Vi tar inte illa upp! 
Tackar för berömmet istället!
Men det är inte lättt att komma på namn idag.
Så mycket är upptaget, eller liknar ett annat!
Jag får väll se till att skaffa en hästintresserad pojkvän snart så jag kan få ett lite roligare namn då! xD
Hakuna matata!

Kan var en bra idé! Min var inte så intresserad i början, men nu är det bra fart på honom! 
Jag tror jag ska försöka "hänga" på lite fler utställningar och tävlingar så får man springa omkring och flirta lite (A) *Ingen som har en trevlig son i min ålder kring Uppland som gillar hästar? (A)*
Hakuna matata!
….jag brukar visa alla bilder jag kan hitta från utställningar där karlar visar för min man….men han vill inte riktigt nappa….
han är lång och har långa ben… vore en perfekt "springare"
..men jag antar att så länge han har tålamod med alla mina ideer får jag vara nöjd…

Ge inte upp! Min karl var inte heller så inne på att han skulle springa runt och visa våra hästar, men sen kom vår nuvarande 1-åring,
som blev "hans" häst!
Och nu är det han som springer runt i full fart och visar! Han lär sig lite mer för varje gång och tycker det blir roligare och roligare! Det brukar vara lite "domino-effekt" på det hela! Ta med mannen ut på utställningar där du vet att karlar visar, så kanske han ändrar sig! Lycka till! 

Min man var inte ett dugg intresserad av hästar och är dessutom allergisk…..men när vi började visa för några år sedan fick han upp ögonen. Nu är det alltid han som visar på utställningarna
dock med lite medicin 
Nu har jag ett annat förslag….
Varför inte "Stuteri Gaias"? Gaia var moder jord i grekiska mytologin och hon var fruktbarhetens gudinna. Skulle väl passa bra?
Gaia finns redan, 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hm…typiskt!
Googlade på "moder jord" och hittade då en ganska speciell bild som ni bara måste få se:
Haha snygg xD
Hakuna matata!
Jag tänkte nu bara uppdatera mig med att efter ha tänk både länge och väl samt tagit hjälp i både svenska och engelska forum så blev det "Elinas stuteri".
Ja visst är det fantasifullt *not*
Men det är kort, stilrent och fungerar internationellt (låter nästan bättre på engelska). De från Wales/england var de som övertalade mig till det så fick det bli det till slut.
Så nu sitter jag här med mitt nya registreringsbevis för stuteri, och nästa gång ni ser en "Elina" ponny så vet ni vart ifrån den kommer ;)
Tack för all hjälp!
Hakuna matata!
Kanske någon kan komma på ett bra namn för hemsidan med?^^
Både www.elina och www.elinas är upptaget. Jag håller ju på med welsh (daah) och med foto. Men www.elinawelshfoto känns lite krångligt, eller det kanske det inte är? xD
Lite förslag mottages varmt =)
Hakuna matata!
www.elinaswelsh räcker väl? welshfoto låter lite som du bara fotar welsh…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#40 Ja jag funderade på det men det känns inte riktigt lika inbjudande som fotosida med… Men å andra sidan kan man ju fixa en enkom till det annars, för jag håller med om att www.elinawelsh känns mest passande som stuterisida :)
Hakuna matata!