Ponnyer = tremiter!
Vissa år förvandlas mina ponnyer till termiter, eller möjligen bävrar!
I år är det ett sådant år. Allihopa har fri tillgång till grovfoder, så det borde inte bero på otillfredställt tuggbehov. Vårvintern 2005 hade jag fyra hingstar (födda 2004) tillsammans i en hage. Då gnagde dom som galningar längt ner på stolparna. I år är det topparna ( som nu är lättåtkomliga pga all snö) och som är smaskigast.
Har ni några teorier om vad som orsakar detta?

Jag hade hand om en fånghäst som var en bäver, han fick fritt med hö mina har aldrig rört en stolpe. Jag tror det är så att dom får smak på det på något sätt. Nadde åt bara tryckta stolpar.
Här är det också fullt med termiter. Stolparna sitter bara fast av snön, avbitna och kapade. Blir att laga hagar när snön har försvunnit. Hästarna har inte kunnat röra sig speciellt mycket nu i vinter för all snö, utan knaprat på alla stolpar istället.

Man kan samla rullarna som balplasten har i mitten och sätta längst ner på stolpen om man har bävrar i hagen.
Även våra två ungston gnaker på staketet i år. Vi löste det med att slänga in sly (typ 1-2 stora grenar/dag) som de två och mamma glatt gnager på för jämnan och de blir soprena efter bara ett par dagar. Hö får de 3-4 ggr/dag och de får även mineraler.
Men icke då… Det gnags fortfarande!
Hakuna matata!

Våra har också gnagt i år, hela lösdriften är uppäten, det har aldrig hänt förut!

Mina också. Stona gnager på allt de kan :(
Vi har ingen som gnager på stolparna, men däremot gnags det på gamla stubbar Något smaskigt finns det säkert i dessa. Om jag inte missminner mig så brukar det vara så varje vår/vinter. Sommartid rör de aldrig stubbarna.
Våra har också fri tillgång på hösilage, salt och mineraler.
Alla hagarna har sly, stubbar och träd. träden har de inte rört. Slyn brukar de ha att klia sig mot. Träden är rump och halskliare.
Samma sak här!! Flera hagar är obrukbara just nu. Måste vara något i luften denna vinter/vår

Mina har fullkomligt SKALAT alla träd NAKNA i hagen, de har länsat dem på bark:( Det har också gett sig på de tjärade ekplanken i hagen, något jag aldrig trodde att de skulle kunna ge sig på!
Knepig vinter vi har haft ( och har ).

Mina har inte rör något trä, nu fick vi bra hö och har natur hö med mycket örter inte bra rent gräs.
Så bra det känns ju när jag läst den här tråden. Då vet jag att det inte enbart är mina ponnyer som "uppfört sig illa" i vinter. Här gnags det högt och lågt trots grovfoder och mineraler. Ponnyerna har gått i samma lösdrift under sex vintrar men det är först denna vinter som de trots fungerande el gnagt på trästolpar, slanor m.m.
Träden i hagen lämnas ognagda och använda istället flitigt att skrubba bort pälsen emot. Sly i varierande höjd nyttjas gärna när det kliar på speciellt svårtillgängliga ställen på kroppen. Det högdräktiga stoet står gärna och gnuggar hängmagen mot sly. Det blir som en gungande vattensäng för fölet…
Ser endast att det är unghästarna som gnager så jag trodde att det kanske berodde på tandbyte. Vem vet?
BILD: Tre vandaler till höger!
(Men Ragnhild då! Fniss! TREMITER?!?!
Ibland ä man snab på tagneterna…
)
Trä, bark, kvist, knoppar ingår (och behövs) i den naturliga dieten för hästar, dom vill åt grövre fibrer, ibland räcker det inte med grovfoder….det är inte tuggbehov utan fiberbehov.
Vi lägger alltid in grenar, ibland mindre hela träd till våra under vintern, då ger dom sig inte på staketen så mycket.
OT
Jo, jag upptäckte TREMITERNA, men då var det för sent. Jag har nog en släng av dyslexsi (eller hur det nu stavas). Suck!
Men, nu vet jag att ni där ute i vårt avlånga land har trädgnagare i era hagar, men vad jag undrar är: har ni några teorier om VARFÖR!?
För flera år sedan trodde jag att det var på för lite grovfoder, men som sagt, sedan många år har jag fri tillgång, men de gnager i alla fall. Jag har en bekant som är min "foderguru", och hon hade en teori om att det är proteinbrist. Någon annan har föreslagit brist på fibrer.
Så, som sagt: Har ni några teorier om vad som orsakar detta?
En orsak tros vara zink brist, eller brist på fibrer som jag nämnde ovan, protein finns det inte mycket av i trä så att dom skulle äta trä för att få protein låter lite off, vårt hö/hösilage har mer än ofta tillräckligt med näringsämnen för att klara det behovet.
Det höet/hösilage som används är ofta rätt så fint i stråna/fibergrovlek, och då blir det en brist på grova fibrer som dom behöver för magens funktion, tittar du på pållarna på bete så äter dom sällan bara gräs utan även bark, grenar, skott, löv, rötter…och det för att dom behöver detta….och som det är nu och har varit länge med en massa snö så kan dom inte få tag i dessa fibrer, bark och grenar om dom har skog i hagen, men inte det andra så då ger dom sig på det trä dom kommer åt, staket, stall osv.
Man bör dock titta noga på varför dom gnager på trä, näringsbrist? tråkigt? lite förlite grovfoder? sent skördat och grovt hö kan hjälpa i dessa lägen.
Man ska också vara medveten om att trä-ätande kan resultera i kolik då dom bryter ner det mesta men de större bitarna kan bli kvar i magsäcken. Det kan även fastna träsplitter i munnen, så man måste ha koll på dom och åtgärda för att minska ner ätandet. Man måste absolut stoppa dom från att äta impregnerat, det är giftigt.
#14 Problemet är ju att de flesta av oss (vad jag fattat) aldrig/sällan haft problem med detta förr. Jag har aldrig haft en häst som verkligen gnagt på staketet innan, men i år år de inte galna i det men de gnager ändå endel.
Vi har hö från samma åkrar som alltid och vi har ordentligt grovt hö då hälften av våra vägrar äta det annatrs så även det är uteslutet.
Brist på Zink kan jag givetvisitne utesluta, men åter igen det är flera som råkat ut för det just i år så frågan kvarstår fortfarande var som är skillnaden denna vinter (eller med fodret från förra året) jämfört med tidigare år.
Hakuna matata!
Kan det helt enkelt inte bero på att de är ofantligt uttråkade, har svårt att röra sig i hagarna p g a den ovanligt stora mängden snö? Åtminstone här i Skåne upplever jag att hästarna är väldigt stillastående i hagarna mot f g år då vi haft mindre snö.
Vem som helst kan ju klättra på väggarna, gnaga på trä etc etc med denna eländiga vinter:(
Här travar mina glatt omkring i hela hagen trots snö upp till magen och har som sagt massvis med pinnar som de gnager på och roar sig gärna med att klia varandra.
De andra (som inte gnager) rör sig nästan aldrig i hagen oavsett snö eller gräs, de står bara och filosoferar :)
Hakuna matata!

Här har körsbärsträden blivit av med barken så långt upp som hästarna har nått, även slyet har blivit avbarkat under vintern. Någon enstaka stolpe har unghästen gnagt på men annars är det lugnt på trägnagandet. De hästar som står på halm tuggar inte på trä men dock på körsbärsbarken.

Mina har endast stigar som går på, så jag kan tänka mig att dom har tråkigt kanske. Men mina går inte ut i snön speciellt nu när det är skare på snön. Jag försökte ta in ett par treåringar som fick panik när dom skulle gå till grinden och göra en ny stig in till stallet efter den sista snön och skaren kom!
#18 Körsbärsträd är åtråvärda sommar som vinter för vissa hästar. Våra unghästar har gått i en hage som har ett tiotal gamla körsbärsträd och de rörde aldrig dem.
När vi släppte in 2 st halvblod i medelålern så började de genast att gnaga av barken på dem till hagägarens stora förskräckelse.Det som gjordes för att förhindar ytterligare gnagning var att stryka på blodmjöl på stammarna och det fungerade. bete och stubbar och andra trädsorter fanns det gott om.
Det här med att hästarna gnager på stolpar denna vinter kanske har sin förklaring i att strömmen på trådarna har varit dålig elller nästan obefintlig. Hästar vill gärna sysselsätta sig förutom att leka och äta.
Vi satte all ström i övertråden ganska tidigt denna vinter och har inte haft något stolpgnagning.
Jag skulle tro att det är i första hand att dom är uttråkade som skapar problemet, sen ev. brister…. och jag förstår dom också, just nu är det antingen is och glashalt eller djup snö med tjock skare, ett ridhus vore inte fel där dom kunde få spendera någon timme eller två att få busa av sig lite energi….vi har en tom plats ute på ladan där man kan longera lite men det är bara i nödfall vi är där.
Och våran väg med härliga branta backar så kommer vi inte ut med trailern heller just nu, isgata överallt och det går med nöd och näppe med foder men aldrig att jag släpa iväg trailern med pållarna i, hoppas på att regnet som ska komma hjälper till att ta bort de sista cm med is, saltet gör sitt också men tyvärr så fryser det på nätterna så det går långsamt
….men vi har ofta någon vecka av det här skiten varje år så det brukar inte bli långvarit.

Körsbärsbark låter ju onekligen gott 

Tur att det finns många körsbärsträd på gården, ca ett 40 tal bara i hagen.
Jag har inga problem med trädätande, mina ponnys går i stor hage med lite sly och buskar, och en rad rhododentum buskar, just nu är det lite buskar över snön och dom gnager och gnager.
Då skall du vara glad! Jag har också stora hagar med sly i en och träd i en, men inget av det tycks passa. Stolparna har har haft i ca 12 år. Kan det vara så att stolpen är som årgångsvin, och bara godare ju äldre dom blir
?
#25 Här är det det nya planket som ryker… Stolparna som nu är över 30 år står hela och fina. Men de kanske är som jag, jag gillar ju inte vin *hua* 
Hakuna matata!