Heimdahls blogg
Rekommenderar alla som tycker avel är intressant - och är öppen för nya lärdomar och som gillar att höra när erfaret folk berättar - att läsa Flyingechefen Karl-Henrik Heimdahls avelsblogg.
Personligen som gammal göteborgare är man uppvuxen med den djupaste respekt för veterinär Heimdahl och hans kunskap. Nu är han vänlig nog att sprida sina reflektioner kring avel, exteriör, bedömningar och diverse smått och gott till oss andra.
Läs - begrunda - insup lärdom och buga er! För visst vet ni att det inte spelar någon som helst roll vilken ras man föder upp, för att man ska kunna ta del av andra människors erfarenheter inom området och avel och kanske framförallt exteriör. 
Bloggen, som uppdateras varje fredag, hittar ni på www.flyinge.se
Jag har hittat dit!
han påminner om Dr Phil…. 
I övrigt av det jag hann läsa så låter han väldigt bra,

Heimdahl
honom har jag en del hästminen minen av 
Nu har jag läst hela bloggen, härlig karl! mycket av intresse..
Intressant är hans iaktagelse av exteriör på de bästa hopphästarna, ett vackert skal är inte allt….det är mer avgörande med rätt insida, håller helt med…utan rätt insida så är det "only so much you can do"
om man nu vill avla prestation och inte bara vackra skal 
Fast jag tolkar det nog lite mer som att på dom duktigaste hästarna är skalen långt ifrån vackra. Det är ju hästar med branta bogar, kortare framben och längre bakben som tydligen är en genomgående exteriör på den framgångsrika hopphästen. En exteriör som inte är helt lätt att rida ihop för en glad amatör.
Vidare är det intressant att veta hur de olika vinklarna påverkar talangen. Man ska inte gråta om man får en avkomma med lång rygg om man har welsh, den kanske blir en kanon hoppare istället för att springa vackert i snöre. Många unghästar får kritiken något lång rygg och då går visaren hem och gömmer hästen i stallet, istället för att sträcka på sig och visa att man har fått en häst med en för ridning ändamålsenlig exteriör. Lite generaliserat ifrån höften sådär, om ni förstår.
Bland ponnyfolk och framförallt avelsfolk råder det hysteri kring bedömningar och rastyp och får ungarna inte guld är dom värdelösa känns det ibland som, medans det kanske är dom ungarna som kommer vara bland de trevligare att rida istället.
Då kan jag sticka ut hakan och för en gångs skull bli glad över att jag har lång-ryggade Derwenhästar, som under så många år fått kritik på kritik på andra forum för att dom inte är typenliga (sänkta och kortryggade). 
Fast jag tolkar det nog lite mer som att på dom duktigaste hästarna är skalen långt ifrån vackra. Det är ju hästar med branta bogar, kortare framben och längre bakben som tydligen är en genomgående exteriör på den framgångsrika hopphästen. En exteriör som inte är helt lätt att rida ihop för en glad amatör.
Precis
ett vackert skal är inte allt…det är just hysterin efter 40p.+ som är så
….ja? varför egentligen? vad duger en vacker ponny till om den inte har förmågan att prestera?
Det är väl bra med korrekt exteriör men om man ska se det krasst så betalar inte folk för ett vackert skal utan för en som kan något… hur ful eller inkorrekt, ostammad osv. den än är….
Vad det gäller welshen och dess "klassiska" exteriör… så är lång och sänkt rygg en vanlig företelse, däremot hör man sällan att det skulle skapa något problem för rasen….hur många av dem går inte med dessa ryggar, i alla sektioner med ibland vuxna, tunga ryttare utan några som helst problem år efter år… och har gjort så sedan rasen "föddes" …….och nu säger jag inte avla på allt med lång rygg utan man ska givetvis ta det i beaktande, men man ska inte heller vara snabb och döma ut dom.
En amatör kan rida/ta sönder vilken individ som helst medans en som vet vad den håller på med kan få den mest "sköraste" individ att hålla, också en sak att begrunda…. många skyller gärna ifrån sig på temperament och exteriör mm. mm. när det inte fungerar på ett eller annat sätt.
Man måste ju se till individen som står framför en och avgöra dess mål genom att titta på kapacitet, exteriör osv. inte bestämma att det ska bli en hopphäst för att man tänkt eller vill det. Alla kan inte bli astronauter hur mycket man än vill….

Vad säger att en blondin är dum? Vad säger att en snygg häst inte har ett bra huvud?
En rättbygd häst med bra huvud är inte det målet med aveln, den som bara avlar för snöret är ganska illa ute. Samma för den som inte bryr sig hur vinklarna är utan bara avlar orädda hästar, det funkar nog inom travet där merparten kasseras men ridhästar måste hålla också.
God avel är både huvud och exteriör 
givetvis är båda optimalt……men titta runt på hur folk väljer sina hingstar eller ston, prestation/kapacitet/bra tävling huvud är inte det första man tittar på….kanske i 3-4 steg är det aktuellt, ska man få fram bra individer att sälja så bör det vara huvudfokus, en bra tävlingsindivid går alltid att sälja, faktum är att det är brist på riktigt bra tävlingsponnyer…..säger inte det något?
nu börjar det likna trådkap…åter till fokus 

Då avlar ni fel om man ser en motpol mellan en bra exteriör och en tävlingsponny, då är man ute och cyklar.
Jag själv vill ha rättställda snygga och hållbara individer och dom ska ha huvud för att prestera. Om vi/ni som avlar sänker oss/er så lågt att vi tar bort huvudet på hästen, då förstår jag varför folk inte värdesätter den svenska aveln.
För mig är extriör, hållbarhet och funktion och jag kan inte tänka mig att avla på en häst utan huvud lika lite som jag skulle avla på en häst med dålig extriör.
ingen som sagt att det är frågan om motpoler, men TITTA på materialet som finns på marknaden idag…mediokert till stor procent vad det gäller prestation/kapacitet, det finns en anledning till varför det importeras så mycket….marknaden är ju en bra reflektion av det som avlas
Alltför många har problem att ens klara sig upp till Msv nivå, det håller inte….inte i mina ögon i alla fall….. kan vara så att jag har höga krav men msv oavsett gren är en högst rimlig nivå vad en bra ponny bör klara av.
Vissa föds med DET och vissa kan man plocka långt med rätt träning men det är dom med DET man bör ta vara på,

#10 problemet när man som jag har B-ponny är att hitta ryttare som går Msv
Avla utan funktion skulle jag aldrig komma på tanken att göra, risken är ju att man hamnar där utställingsarberna hamnade, där stona vara så närviga så att som inte kunde ta hand om sina föl 
Jag är inte nöjd om mina hästar bara är vackra i ett snöre 50% av fölen blir hingstar 90% av dom kastreras. Biprodukterna (45%), dom ska ha huvud för att kunna användas och prestera Räknar vi inte ett liv för biprodukterna så är det oproffsigt det vi sysslar med och målen är för lågt ställda. Kanske dags att lägga aveln åt sidan och man inte göra bra hästar.
Det har visserligen jag gjort eftersom mina nu under några år ska vara ridhästar och inte gå i avel, kanske ni får se ett diplom sto, framöver på tävlingar om jag får tag på en bra ryttare. Hästen finns men inte ryttaren