Bettskivor - för o emot
Vet att de är hopplöst ute men vi har ett dilemma med en illa placerad ink som sitter precis där remontnosgrimman sitter, vid bettringen, och nu funderar jag på om ett par mjuka gummibetskivor skulle kunna vara lösningen för att skydda.
Inken är behandlad och borttagen så långt det är möjligt.
Så; för och emot bettskivor? Negativt/positivt.
Jag hade provat mig fram.
Det finns plastiga som lite gummiaktiga bettringar. Beroende på vart de är gjorda. Skulle välja i mitt fall att prova de gummiliknande. De är betydligt mjukare när det är lite kallt som det är nu. Nackdel om det nu finns några. Att man får gno på dem lite mer för att få dem rena, än de mer plastiga.
Själv hade vi en ink på en av våra NFintill armbågen där sadelgjorden skulle ligga an. Vi provade med allt. Tog bort inken, men då kom det tre nya istället. Så vi fick nöja oss med att rida barbacka på honom under två års tid. Sen var de bara borta en dag.
Min har haft två inkar på vardera sida om nosen, den ena fick opereras bort men den andra sitter så illa till nära mungipan så den har vi tagit med ett receptbelagt medel som funkat bra men det tar tid:(
Jag hoppas att det blir som med er, att de ger med sig en dag och INTE kommer tillbaka mer!
Jag förstår nog inte riktigt vart inken sitter men kan du inte rida utan nosgrimma eller en annan som inte sitter precis där.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Bettlöst kan det funka?
Rider utan nosgrimman nu men det är inget jag är så förtjust i, lätt att de lägger sig till med olater då tycker jag ( gapa, lägga tungan över ). Det går med en engelsk nosgrimma eller en Aachen utan snokrem men de fyller liksom ingen direkt funktion tycker jag.
Inken sitter precis bakom mungipan där bettets ring sitter så den ligger också mot lite grann. Jag vet inte hur pass känsliga de är på och omkring inkar men det känns lite olustigt att det ligger mot, sen vet man ju inte om en gummiskiva irriterar den också. Fick för mig att bettskivan kanske kunde fördela trycket lite.
Bettlöst är inget som funkar på dressyrträningarna, inte för min del alltså, tyvärr. Men det är klart att om inken växer sig stor igen och den inte ger med sig så är man kanske tvungen att lägga dressyrträning på hyllan och prova bettlöst i a f för uteritter.

#5 jaghar haft en ink på en nordsvensk och han var rätt öm, så jag hade valt bettlöst.
Gapar hästen eller lägger tungan över bettet då är det något som är obehaglit och då bör man se över betslingen istället för att låsa fast munnen så hästen inte kommer undan obehaget.
Nja, vi har lite olika åsikter ang det där med nosgrimmans funktion du och jag, även om hästen är korrekt betslad (vilket han är) så kan de utveckla olater.
Det är lite "olika skolor" så jag går inte in i den diskussionen:)
Bettlöst är för mig sista utvägen eftersom jag vill känna kontakt mellan hand och hästens mun när jag rider, det är liksom en av grundpelarna i mina ögon. Bettlöst ger inte samma känsla tycker jag. Men, som sagt, som en sista utväg är det ju en lösning. Som det är nu besväras han inte så att han har ont utan bettskivorna är mer tänkt som ett skydd för de rester av inken som ännu finns kvar, och som jag hoppas ska försvinna helt under en längre behandlingstid.
#7 Men alla nosgrimmor har ju funktionen att de "kniper ihop" munnen… Så det är ju bara att ta någon annan om du fortfarande vill göra det vilket jag iofs tycker är fel. Då ingen häst mer än möjligtvis unghästar eller hästar ridna på fel sätt gapar och håller på (och om de är för trånga i munnen då givetvis).
Är hästen van vid bett och går snällt på det och du rider med en mjuk hand finns ingen som helst anledning att de skulle börja gapa osv även utan nosgrimma.
Ett alternativ som hade fungerat om du har "snälla händer" (vilket det inte verkar som men jag kan ju inget veta säkert) är ju stångbett som t.ex pelham (som du använder med delta eller ännu hellre två tyglar) då kansek bettet inte kommer ligga emot inken? Tänkte det mest som ett alternativ då du vägrar bettlöst. Jag vet inte exakt hur inken sitter, men andra bett som D-rings bett, checkbett osv skulle de ligga emot?
Hakuna matata!
Nej, alla nosgrimmor "kniper inte ihop", en del sitter där bara för att "vara snygga" enligt min mening=helt onödiga egentligen. Ett exempel är den engelska nosgrimman, eller Aachen utan snokrem som många också rider med. Remontnosgrimman är den allra bästa, mkt bra för unga hästar ffa och den ska inte snörpas ihop för hårt utan spännas korrekt. Aachen gillar jag inte riktigt egentligen men har en sån på dressyrtränset just nu.
Vi behöver inte gå in på nosgrimmans vara eller inte vara så mycket eftersom frågan gällde bettskivor - vi har olika åsikter i frågan dessutom och ingen lär kunna övertyga den andra om motsatsen;)
Jag har nog rätt hyfsat snälla händer, tränarens "hökögon" skulle nog ha sagt till annars på dressyrträningarna, men stångbett känns onödigt skarpt att rida med, det ligger dessutom förmodligen ännu värre på eftersom alla stångbett väl har en kindkedja? Nej, stång går bort. Han är mjuk o fin i munnen.
Men för att återgå till grundfrågan; vad säger du om bettskivorna? Man blir ju lite full i skratt när man tänker på dem för "förr i tiden" hade ju ALLA såna - man undrar varför egentligen:) Jag hade inte tänkt tanken att använda såna om det inte vore just för ev skyddsfunktion mot skav på inken.
Vi använder alltid bettskivor på våra unghästar, det är ett underskattat hjälpmedel. Prova!
#9 Bettskivorna används ju på bett främst för att bettet itne ska kunna åka igenom munnen vid ledande tygeltag och emd en häst som gapar eller om man har en häst som man annars behöver ta tag i ordentligt och då man använder bett med runda ringar.
Själv använder jag antingen ingen eller endast engelsk nosgrimma för att det ser snyggt ut. Men de har ju även de en funktion att hästen inte ska kunna gapa för mycket, men alla sitter ju på olika ställen som då gör att de får olika kraft.
Och om du nu har en häst som gapar så är det ju något som är fel antingen på dig eller hästen, men hästen gapar ju pga något obehag inte för att det är "kul". Ta reda på orsaken istället.
Som sagt jag visste inte riktigt vart den satt, försökte bara komma på annorlunda placerade bett.
Hakuna matata!
Hästen gapar inte ska jag kanske förtydliga då - igen. Jag anser att nosgrimma är en del av tränset och fyller en förebyggande funktion.
Min fråga gällde bettskivor och förebyggande av skav på rester av en ink men tack för din åsikt.
#12 Men om din häst inte gapar osv annars så finns det ju ingen anledning att använda den nu i.af när den annars inte är särskillt nödvändig så är det ju inte problem att ta bort dem ett tag. Har de väl lärt sig att inte ha olater gällande bättet är det inte troligt att de kommer nya om hästen inte upplever obehag (vilket den ju antagligen inte gör om du är mjuk i handen) =)
Förlåt, jag missuppfattade det som om din häst gapade (men det var så jag läste det), men som sagt är du stilla i handen och hästen inte kämpar emot bettet är det inga problem!
Men vad det gäller inken och bettskiva så tror jag det är bättre att ha det vanliga bettet då metallen är glatt (kanske ev smörja med lite vaselin över inken så det glider ännu lättare) men jag har en kännsla av att bettskiva kommer att skava mera efter som de trots allt också förljer mer när du tar i bettet så kommer ju även dessa åka fram och tillbaka.
Hakuna matata!
Jag funderar också på det där med om friktionen av gummiskivan kan vara värre än metall mot inkresterna - smörja vaselin är en bra idé i vilket fall:)

En korrekt spänd nosgrimma ska sitta så att den inte ger ngt tryck när hästen är avslappnad men ger tryck om hästen försöker gapa. Om nosgrimman ger tryck hela tiden kan hästen inte genom ett korrekt beteende komma undan trycket utan hur den än gör är det ett konstant obehag, inte chysst och kontraproduktivt.
Själv rider jag nästan alltid med engelsk nosgrimma men en korrekt spänd remontgrimma kan fylla sin funktion på en unghäst.
Det finns islandsnosgrimmor som har en stålbåge som gör att bettet går helt fritt, kanske skulle funka för inkarna.
Tack för ditt tips Citrina! Och jag håller helt med vad det gäller hur en korrekt spänd nosgrimma ska sitta - mkt bra beskrivet och förklarat.
Provade bettskivor i går kväll, de skyddar precis där de ska men problemet är att med remontgrimman så åker bettskivorna emellanåt över nosgrimmans nedre rem. Så ska de skydda bra får man antingen hitta större bettskivor, eller tjockare, eller så får vi fortsätta rida utan nosgrimman ett tag till.