ASVH:s bruksprov 2010
Visst håller vi lite koll på även andra raser trots att welshrasen ligger varmast om hjärtat?
Till exempel så börjar ju ASVH bruksprov för hingstar i helgen som kommer. Startlistor finns här för den som är intresserad.
Själv håller jag tummarna för och önskar lycka till åt Forward (f.06 e.Florencio I) som ägs av Tiina Becker. Sen har vi ju "grannen" Westlife AB som har anmält ett gäng hingstar. Däribland Nintender 1189 vilken visas av Johan Becker. Så en viss touch av welsh blir det trots allt även om det är svenska varmblodiga hästar som skall bedömas.
Har du någon favorit i årets startfält?
BILD: Här är vi inga rasister!
Oh! ASVH´s bruksprov följer jag alltid med stort intresse!
Man har mycket att lära av varandra över rasgränserna. Vinklar är ju densamma på alla hästar, även om rastyp skiljer. På Equipe har man dessutom fördelen att kunna följa bedömningen via streamer och exteriörabedöma hästarna själv och sedan få "facit" utav domarna.
Jag tycker det skulle vara hemst roligt om vi fick in en Robin Z-son i avel efter Robins bortgång. Han har väl inga söner kvar i sverige? Så jag håller ett extra öga på Famous Robin. Är även nyfiken på Laurentio (Lauries Crusader alltid varit en favorit) och Krack C såklart. Många fina hingstar finns pappersmässigt i startfältet i år! Nästan det bästa på länge, återstår bara att se hur dom är i verkligheten.
Det blir en spännande nästa vecka. 

Jag följer det inte så själv men blir välinformerad efteråt då stallägaren och en kompis drar ner på bruksproven, jag brukar ibland gå in o kolla på webtvn. Egentligen borde jag bry mig mera då jag faktiskt ska betäcka Gulan i år.
#1 - Robin Z har kvar sonen Ronaldinho H i sverige, en fantastisk hoppare som tyvärr haft hudproblem (enligt skötaren jag talade med efter hingstvisning förra våren) så han har inte tävlat särskilt mycket. Har inte heller använts särskilt mycket i avel. Jag tror (tyvärr) att Robin var bättre tävlingshästproducent än avelshingstproducent.
(jag kommer sitta på Flyinge på lördag och filma alla de kvarvarande grabbarna då, är det ngn särskild ni vill se får ni gärna hojta till efteråt)
Forward (en av de som ts håller tummarna för) har gått vidare till Fas II. Spännande!