Welshponny iFokus

Welshponny

Etiketthingstar
Läst 2826 ggr
Angelus
2010-02-17 14:41
0

Klapphingst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallo!

Har en liten fundering angående min unghingst. Han är nu nio månader gammal, drygt, och hans testiklar har ännu inte vandrat ner. Är detta normalt eller bör jag vara orolig för klapphingst?

Skickade samma fråga till agriaveterinärerna och fick svaret att eftersom testiklarna ännu inte vandrat ner så kommer de med största sannolikhet inte göra det heller.

Men jag har hört om hingstar som testiklarna vandrat ner för vid 1-2 års ålder? Ibland ännu senare..

// Ida Bergefur - Angelus Stuteri

Fourjoy
2010-02-17 16:12
0

Du kan nog vara lugn, en del welshar verkar ha en tendens att vara lite sena i detta och finns exempel som släppt när dom är 4-5år, så 9 månader är ingen panik. Har du tid så vänta ut honom.

Angelus
2010-02-17 17:25
0

#1 Det här är dock ingen Welsh utan en connemara, men de kanske har liknande tendenser?

Fick tipset från en annan att fråga här på Welsh då det var ett vanligt 'problem' bland Welshar.. :D

Fourjoy
2010-02-17 18:08
0

Hur det ligger med connemaror kan jag inte svara på men han är ung ännu och det kan finnas en mängd faktorer som spelar in i orsaken, så har du tid att ge honom så gör det.

Jag tycker man ska ta veterinärernas råd i detta fallet med en nypa salt, man vill ju inte göra en krånglig klapphingst operation om man inte absolut måste.

Lorita
2010-02-17 18:38
0

det var mig rådet kom från och alla mina hingstar, nordsvenskar och knabstrupper har varit betydligt äldre när juvelerna hittat sin plats. Jag rekommenderade dig hit för att höra att det inte alls är ovanligt.

Welsh Folk är väldigt lugna och sansade av erfarenhet i denna fråga, något man bör vara, i dom flesta fall kommer dom ner och du slipper en dyr och krånglig operation.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Angelus
2010-02-17 19:02
0

#3 Tiden finns deffinitivt.. Hade tänkt att ha kvar honom som hingst så länge han inte växer över ponnymåttet ivf.. Eftersom han nu som nio månaders är 131cm i manken känns det som om det finns en viss risk till det..

Lorita
2010-02-17 19:14
0

Ametist, min knabstrupper, han var 135cm när han var 9 månader nu är han 6 år och ca 146 cm absolut inte över ponnymått, han kastrerades när han var 3 år.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Elshira
2010-02-17 20:41
0

#6 Alla hästar är ju olika. Endel växer mycket i början medan andra skjuter på höjden när de är 1.5-2 år för att sedan växa lite saktare igen. Men vallacker har ju en tendens att växa mer på höjden än hingstar som "fokuserar" sig på att bredda istället.

Hakuna matata!

Angelus
2010-02-19 11:21
0

#6 och 7 Ja, det kan ju vara så att de avtar också.. växer fort i början.. men jag håller nästan tummarna för att han blir överväxt samtidigt som jag håller tummarna för att han inte blir det.. är liksom positiv och negativt med både :D