Tips & knep inför utställning
Hejsan,
Jag har en Welshponny som jag tänkte ställa ut i höst. Jag undrar om det finns några bra knep hur man kan göra i ordning dom på allra bästa sätt??Kanske finns det något speciellt bra schampo eller liknande??Sen vill jag gärna ha lite tips på hur man visar hästen på bästa sätt(vad man ska tänka på när man visar dom osv.)
Jätte tacksam för lite tips och knep då jag inte ställt ut så mycket innan.
(Min ponny är en Welshponny, färgen skimmel.)
Om du söker i trådarna efter det så kommer du hitta massor, jag har själv frågat efter tips här 

#1 Okej, jag är rätt ny här. Jag får se om jag hittar något men änsålänge har jag inte gjort det "/ … Men jag ska fortsätta leta :) (Tack för tipset :))

Jag har barnolja i sista sköljvattnet för att återfukta och för att få mer glans i pälsen.
Andra kan ju fylla på med tips då det är en aktuell fråga 

det första du bör tänka på är att träna mycket att visa vid hand, det behövs mycket mer träning än man tror! hästen ska kunna skritta och trava bredvid dig utan att dra iväg och kunna stå uppställd stilla några minuter.
själv brukar jag inte tvätta min eftersom han är ganska renlig av sig men det blir ju esto mer att borsta. jag har en speciell borste som har ca 6-7cm lång väldigt mjuka borst. den är så pass mjuk att man ara kan nudda hästen med den annars viks den. det bra med den är att man får bort dammet på ytan, andra borstar tenderar att samtidigt dra upp nytt stöv från huden men denna tar bara på ytan så pälsen blir riktigt glansig. (har köpt den på hööks). hoavrna däremot är ju bra att tvätta, vet ej om man får olja på utställning.
en bra pälsglans är bra, jag använder det bara till man och svans (han har så glansig päls i sig själv) en skimmel är ju lite svårare att få glansig. red ut man och svans riktigt ordentligt. (på min tar bara manen ca 20 min då den är så lång) potatismjöl är väldigt bra att ha i svansen på skimmlar, då blir den vit och fin!
sen är det bra att ha ett snyggt träns, på en skimmel spelar ju färgen inte så stor roll, ta helst inte vitt dock, det är snyggast om det syns lite. färgen ska vara snygg men det är ju hästen man ska se, inte tränset så det får inte vara alltför iögonfallande. vad man ska tänka på är att tränset ska framhäva huvudet på ett bra sätt, ett nätt huvud ska ha smalare remmar och ett grövre huvud lite bredare remmar. sen tycker jag det är absolut snyggast att visa utan nosgrimma, då syns huvudet ännu bättre.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag brukar tvätta minst 1 gång, skimmeln minst 2 gånger med skimmel schampoo, Fieblings brukar jag använda, helt suveränt till allt vitt, även strumpor, bläsar osv.
Sen ska övriga ponnyn trimmas vad det gäller man och svans och det brukar jag börja göra ett par veckor i förväg så man kan ta lite i taget. Det ska vara naturligt på welshar och konsten är att trimma utan att det ser trimmat ut.
Manen får inte hänga nedanför halslinjen, rakt avklippta manar och pannluggar, samt svans är det "skottpengar" på.
Örontofsar, och hakskägget trimmas bort, men inte håren runt nosen. Hovskäggen ska inte klippas bort, har man en cob med mycket och grov behåring kan man tunna ut det lite då dom inte ska ha hovskägg som tex en irish cob.
Sen ska man givetvis minst 6-8 månader innan se till att fodra rätt så ponnyn är i bra hull och blir blank och fin i pälsen, när dom sätter ny päls kan man ge B vitamin, linfrökaka, solros olja osv. det hjälper till att få fram det lilla extra… att ge det några veckor innan gör ingen skillnad. Vintern är en utmärkt tid att preparera och träna så att ponnyn är redo när säsongen drar igång, det kan aldrig bli för mycket träning.
När du visar welsh ska du absolut ha nosgrimma, helst repgrimma, visningsgrimma eller om du har hingst, träns med hingstbett och mässingdetaljer… speciellt om det är en utlänskdomare… det kan kosta placeringar att inte ha dessa små detaljer. Träns med smala remmar är att föredra (med engelsk nosgrimma)
Nu håller jag ALLA mina mer eller mindre trimmade året runt så ofta behövs inga drastiska åtgärder utan oftast lite puts och ett bad så är dom klar, hingstarna är vi noga med att hålla i bra hull hela året så dom inte har "down" perioder då dom tappar vikt… flickorna får man vakta maten på då dom tenderar att lägga på sig….
Alla har sina små knep för utställnings trimmet men är det något speciellt så är det bra att du frågar, inga frågor är dumma…

#3, #4 och #5 , tack så mycket för alla era svar, det är till jätte mycket hjälp 
De enda övriga tippsen som jag har är att använda YES diskmedel till svansar och strumpor (och om det är en skimmel som är väldigt grisig av sig hel kroppen). Det är det som fungerar allra bäst enligt mig, skimmel schampo etc (de jag har provat) fungerar inte det minsta….
Kalk eller potatismjöl till vita strumpor och bläsar.
Baby oil runt ögonen och mulen och för de hästar som har lite "flygig" man/pannlugg så kan man ha det i det där, annars använder jag mest pälsglans över hela hästen.
Den bästa, drygaste och mest långvariga pälsglans jag någonsin använt är "Canter Coat Shine", den finns på Granngården och en del andra hästbutiker. Den kostar lite mer men den räcker 5 gånger längre än de flesta andra!

Och att tillägga bara som säkerhetsåtgärd… Trimmar man sin welsh får det ALDRIG vara rakt avklippta svansar eller "ponny manar". Svansen ska vara penselformad och manen inte gå nedanför halslinjen och adrig heller det minsta avklippt.
Trimma i tid så det hinner nötas lite så ser det naturligare ut.
Utöver det så är det som tidigare sagt - Träning och rätt utfodring som gäller!
Lycka till!
Hakuna matata!
Någon som har kort på en snyggt trimmad man?

#7 Okej, tack för ditt svar, jag undrar precis som #8 om någon har kort på en trimmad man? (jag vill se lite hur ni menar med att man ska trimma ovanför halslinjen.)

Så här såg Waldemar ut på sin utställning!

Hans svans är rakt avklippt, vilket dom inte ska va utan också trimmade
#9.. det som menar med över halslinjen är alltså den undre halslinjen. Manen ska inte vara så lång att den sticker ut nedanför halsen och syns från den manfria sidan.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#11 okej, vad bra, nu vet jag ju lite hur det ska se ut
Pannluggen då… får den vara lite längre än manen?
Puttar upp denna tråd med en liten fråga:
Jag jobbar på ett training center för araber och när dom ställs ut är det ju mycket sminkning. Vad får man/får man inte använda på welsharna? Får man använda highlighter på mule och runt ögon? Krita benen har jag iallaf hört att man får!? När det gäller hovar, får man måla vita hovar svarta tex eller får dom bara oljas med ofärgat?
#14 Man får sminka dem men det är något som många dommare inte uppskattar. Däremot vaselin eller babyoil används flitigt :)
Krita får man använda, vad det gäller att lacka hovarna så har jag läst någon gång att man inte får direkt (dock får man använda hovolja, så jag brukar själv använda genomskinligt lack). Har sett dem som använt svart hovlack men inte heller fått någon kritik för det.
Så vad det gäller smink och lack så är det väll upp till en själv och vad domaren tycker om det. Men det är inget som du kan bli utestäng från ringen av i.af Möjligtvis någon poäng mindre på typen/allmänna intrycket.
Hakuna matata!
#15 Okej, tack! Less is more med andra ord