Welshponny iFokus

Welshponny

Etiketthingstar
Läst 5482 ggr
wester-ek
0

Hingstar & Stationer 2010

Det är inte alls långt kvar till våren och många har nog redan nu börjat planera lite smått hur nästa betäcknings säsong kommer att se ut. Vilka man ska betäcka och med vilken/vilka hingst!

Detta gör mig då nyfiken, blir det nya stationer för vissa hingstar eller blir dom kvar hemma och står till förfogande där?

Sen är jag även nyfiken på vilka hingstar som planeras att visars fram till våren på Grevagården

Detta blir ett guld läge att få ut lite "reklam" för sin hingst eller den inlånade. Glöm inte vilken Sektion och vart i landet ni finns & lite allmän fakta. 

( Alla welsh sektioner )

Annette
0

Undrar just om det blir Grevagården för Welsharna. Hyran där har höjts kraftigt.

Fourjoy
0

…det borde ju komma snart vart årets hingst visning ska vara….nyfiken själv…Tungan ute men vet inte om jag har något att visa….

Mina pojkar står hemma(som vanligt) i södra Stockholm, nära Nynäshamn. Hemsida  www.fourjoy.com

Fourwinds Flash Jack, sektion C, mörk isabell, 128cm. Endast ett fåtal sektion C ston.

Southcoast Black Jack, sektion C, svart, 134cm. Endast Welsh C, A, ev D. och arab, fullblod, vissa WPBR kan även vara aktuellt.

Ippikin Lochinvar (A) och Fourjoys Flash Robin (C) kommer inte vara tillgängliga 2010, ev. licens på någon av dem?

[Hallonqvist]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

**Tyrrestrups Highlight RWD 19
**Kommer att stå hemma i Partille.
I övrigt så börjar det väl snart dra ihop sig för en "inför-tråd" inför nästa års kvalitetsbokföring. Fast vi väntar väl till januari/februari iallafall. Flört

PernillaJ
0

#1 m fl Hingstvisningen blir i Ljungby, precis som 2008.

ragnhild49
0

Henfynyw Tywysog RWC 3 tävlar även nästa år med David Ahvenlampi Svensson, i dressyr. Dessvärre har inte fodervärdsfamiljen möjlighet att ta emot några ston. Möjligen kan jag betäcka ett eget sto med honom.

Tanken var att åka och visa ettåringar på hingstutställningen tillsammans med Brudviksgården. Det går dock bort, pga de många milen ner. Jag har en blivande tvååring som jag skulle vilja visa, men det är tveksamt (igen) om jag åker så långt.

Synd att det blivit så dyrt på Grevagården, då det för oss "norröver" är en rimlig resa. Jag förstår att man flyttar visningen, då det ekonomiskt inte är försvarbart att boka in sig på "Greva".

Arhults
0

Speyksbosch Dancer, Speyksbosch Diablo och de andra Ridponnyhingstarna finns på semin hemma!

Downland Jaguar endast till egna ston och ett par inbokade sen länge!

Cottrell Mystery kommer att. finnas till avel för besökande sek B ston

Arhults Waldemar finns hemma i April och början/mitten på majSkrattande reser han till Lillemons Stuteri i Tidaholm för att verka i avel där

Birtley Merlyn kommer till Sverige i Maj/Juni och kommer att betäcka ett fåtal ston.

Någon hingstvisning blir det inte för oss annat än som publik, vi kommer nog inte att ställa ut några hingstar i år då dom reste land och rike runt förra året!

DSC_1002.jpg Waldemar Holland 2009 picture by Rodde

Fantasie
0

*5 synd att de inte kan ta emot ston, han är fin. Men det är ju bra att han blir tävlad iallafall…

*6 Du har inte funderat över att visa Diablo för kvalitetsboken? Han har väl tillräckligt i stammen för att gå som partbred också?

Ni visar väl den lilla Merlyn nästa år hoppas jag!

Arhults
0

#7 Nej han har gjort betydligt mer i sitt liv än vad kvalitetsboken kan ge, han visades i Holland på Welshföreningen och blev där uttagen bland 56 hingstar blev han en av sex hingstar som klarade sig exteriört. Han kom sedan av dessa sex hingstar på en andra plats på sina gångarter!

Nu matchas han på tävlingsbanorna, och det är svårt att kombinera visning med tävling!

Kan inte tänka mig det skulle ha någon betydelse för honom, han betäckte lika mycket 2008 och 2009 som de ridponnyhingstar som visats i Sverige, Jag trordet var av alla ridponnier oavsett förening så låg han på en delad 4:e plats!

sting
0

Cennen Schubert, sekt B  ska på station till Ghia Ginsell i Strömstad

O Pegasus Commander sekt A står hos vet Lena Nyström som provhingst

Molstabergs Soprano sekt A står hemma

Ev ska vi visa en ung sekt B hingst för kvalitetsboken……..

Fantasie
0

*8 Men jag tänker att det säkert finns många i sverige som vill se han. Att man kan läsa vad han gjort i Holland är inte samma sak. Vi var inte där och såg han

Har du ryttare till han nu så han kan komma ut på tävlingsbanorna? Stod i din blogg att du fått hem honom igen.

vildapillan
0

Vi kommer att ha Sekt A, Rosinas Last Storm, iallafall Juni ut innan han åker tillbaka till Norge.

Sekt C Tyngwndwn Superted

Sekt D Gwynfaes Jaffeth

De kommer att stå hemma hos oss I Månstad, Västra Götaland.

Gällande hingstvisningen så måste jag nog suga lite mer på den karamellen innan jag vet till 100% vad som ska med dit.

Säkra kort är iallafall lille "Storm" och Superted. Sen blir det nog 2 eller 3 unghästar till…

Arhults
0

#10 Man kan se honom precis när som, bara att ringa så visas han! Man kan se honom riden okså!

Nej vi har ingen ny ryttare, men flera som både har och ska provrida honom. Det måste vara rätt ryttare. Vi var mycket nöjda med Elin och hennes familj, men tyvärr inträffad det tråkigheter i familjen så man inte kunde behålla Diablo!

Nu kan ju alla se Diablo här i Sverige och han har visats på vår hingstshow här två år i rad!

Fantasie
0

*12 Men min tanke var att fler kan se honom samtidigt. Många åker ju till hingstvisningen i "Ljungby" alla kan ju inte åka hem till er. Många mil för många som vill se han…       Hur tänker du göra med Merlyn?

Fourjoy
0

…..ofta är det ju i stort sett samma folk som är på hingstvisningarna, så varför åka och visa upp samma hingst år efter år?

Vi åker inte dit, lite långt bara för en visning….nä, det får blir någon utställning i stället framöver och Riks vart det nu blir,

Anna-Karin
0

Är hingstvisning samma som utställning för bara hingstar, eller är det att man visar upp sina hingstar inför avelssäsongen?

Welsh-C
0

#15 Hingstvisningen är det som förr kallades avelsvärdering, du visar för att ev. få din hingst införd i Kvalitetsboken.
Numera en frivillig kvalificering

Sen har SWF (i samband med hingstvisningen) också en hingstutställning för 1 åriga och äldre hingstar.

Arhults
0

#13 Birtley Merlyn är endast 2 år nästa år och han är fortfarande i England i April, han ska betäcka ston hos Birtley Stud. Vi får se om han visas på hingstvisningen 2011!

Cottrell Mystery är 19 år och han ska inte visas, utan han är i första hand köpt för att betäcka Jaguars döttrar, sen om någon vill betäcka med honom när han fått sin svenska licens går det bra.
Hans blodslinjer är helt fantastiska.

När det gäller Diablo hoppas jag att han kommer ut på tävlingsbanorna, då kan man få se honom där.

Mystery16.jpg Cottrell Mystery picture by Rodde

Anna-Karin
0

#15 Tack för svaret!

Jag blev lite konfunderad när någon skrev "varför åka och visa upp samma hingst år efter år" vad det var som innebar med hingstvisning. Antar nu att det var hingstutställningen hon syftade på.

Fantasie
0

*17 Ja han hinner ju inte hem till visningen nästa år så min fråga var väl inför 2011 egentligen.  Har ni funderat över vad ni ska göra med Diablo om ni inte hittar någon ryttare till honom? Synd att det inte finns någon pool med duktiga ryttare som kan hjälpa till i dessa lägen.

Arhults
0

Vi får se vad vi gör, han rids här hemma under tiden, han är ju inköpt för avel så det löser sig säkert.

Merlyn vet vi inte något om ännu, den som lever får se!

Ja det finns en rad duktiga tränare som börjat att sammarbeta med ridponny uppfödare, men tyvärr finns det ännu inte lika många duktiga små ryttare i Sverige. Man måste ju ha ganska bra referenser annars lånar vi inte ut någon ponny! Och vi har flera som ska provrida honom!

Fantasie
0

Ni som har så stor verksamhet, jag har inte läst någonstans på er hemsida om er anläggning. Hur stort ni har det, om ni har paddock eller ridhus men antar att ni har det så förspänt med eget ridhus när ni har hingstar som ska ridas. Åh! ett eget ridhus står högst på önskelistan. Nu börjar tiden med hårt i marken och kallt om fingrarna..

Arhults
0

Ett eget ridhus står på vår önskelista också! Håller man på med ponnyavel finns endast hårt arbete 7 dagar i veckan året om varje dag! Vi bär vatten til alla våra hästar/ponnier vi har inte ens vatten koppar så någon drömanläggning finns inte, bara fina ponnier o hästar!

Våra hingstar rids ute på fälten eller på ridbanan, vi åker till ridhus när vi tränar.
Så så förspänt vet jag inte om vi har det!

Dyblygiad
0

Bostorp Besk RW 115 är numera såld och står på station i Sunne. Vi ska eventuellt ha Bostorp Tuborg på station nästa säsong.

Är öppna för förslag annars på sekt B, D och WPB/RP om någon känner till hingst som letar station.

Vi har haft hingst på station både handbetäckning och fribetäckning sen -04

Fantasie
0

*22 Låter som ett riktigt slitgöra…

Arhults
0

#24 Ja det är det, men jag älskar mina ponnier Oskyldig

wester-ek
0

Storemyrs Sigge

Sek A

Finns till förfogande under 2010

Mer info finns på:

www.stuterijewa.se

Stasia
0

Ekbäckens Jack Frost (0090)

Finns till avel 2010 i Falkenberg.

Skimmel, 118 cm hög född 2005 hos
Inger Becker, Ekbäckens Stuteri, valdermarksvik.

Godkändes för kvalitetsboken 2007 med 88888=40p.

Visades som 2-åring på talangjakt, där han kom 2:a med 8,9 i hoppning.

Hoppar och rör sig mkt bra och har ett riktigt fint temperament.

E.Heniarth Mr Milligan RWM 57
(Prem GI   9-9-8-8-9  43 poäng
Royal Welsh Show vinnare år 2000.
Champion Sektion A
Reserv BIS SWF´s utställning Vikingstad 2004.
Champion Sektion A SWF´s utställning Rättvik)

U.Ekbäckens Jasmine RWM 541
(Avelsdiplom 2002 med 109879=43 poäng.

Jasmine har varit mycket framgångsrik på utställningar med BIS och
Reserv BIS-titlar.
Vid den internationella welsh-showen i Aachen 2003 blev hon bäst placerade svenska ponny med en 3:e plats. 

Jack Frosts första avkomma föddes 2008, "Meya visades på Riks 2009 med Guld och reserv unghäst schampion". Nemos Pokerface f-09 visades med Guld och bäst föl totalt av alla sektioner. Jewas Jack in the box f-09 visades med 39p.

Molinawelsh
0

Dyblygiad
"Är öppna för förslag annars på sekt B, D och WPB/RP om någon känner till hingst som letar station."

Jag furderar på låna bort min sec.B unghingst; Molinas Charmer. då vi inte har något sto hemme å anvenda honom på i år (vi skal betäcke hans mor och systre…)

Han er e. Eyarth Ramah (Carwed Charmer x Eyarth Isabella) och u. Wolferlow Mystral (Witley Pekavic x Cusop Venus ee.Criban Victor). Hans mamma er multichampion både på utstilling och i kjøring. Hon er også eneste Welsh i Norge med 1 pr.1kval. fra oficiell utst.

Charmer ble vist for første gang på utstilling  i Norge i aug. 2009. men poengene 9-9-8-8-9. Har også gullmedalje fra Show  (med H.Zoet som domare)

Charmer er fantastisk snill på alle måter. Han er 3 år (f. 2007), och har løst licens i Wales. (Så han er licensierad)

Transport til Sverige er inget problem :-)

Mborvall
0

Vallas Caracas RWD 11 står till tjänst utanför Svenljunga,Västra Götaland!

Mer information finns på www.agardensstuteri.se

Zondell
0

GAME OVER

35-0165

2005

Candide - Cottrell Morwenna

kommer att betäcka i Borensberg, Östergötland

Mer info

Izzi
0

Ias Cadarn KWD 48 tar emot ett fåtal ston hemma i Rimforsa, Östergötland.

linners
0

Världens snällaste drake,  Nebo Red Dragon RWD18 finns ju nuförtiden på Linner stuteri, i gamla Skaraborgs län, mellan Skövde och Falköping.

Pleasure
0

Vår gosse, Gwynfaes Manawydan KWD 27 , står som vanligt till förfogande hos oss på Västkusten, strax norr om Ljungskile i Västra Götaland.

Enmarkens Welsh Cobs