Exteriör bedömning
De flesta här är inbitna Welsh människor, hur skulle ni se på er själva om ni bedömde er som en Welsh?
jag hade defenitivt blivit kass för avel då jag både är kobent och med sned insättning av knäna… Men här är min lilla bedömning som Welsh Mountain (efter som det är min sektion):
Typ: Liten och kompakt av hillponny typen 9p
Huvud hals bål och kors: Litet och mejslat huvud med bred panna. Liten mule med "stopp" med pytte öron, mer uttrycksfulla ögon önskas. Kort men väl ansatt hals, bra bål, kort stark rygg, något omusklad bakdel *haha*. 8p
Extremiteter och dess korektheter: Välbenad med kort fin skena, kobent samt inkorekt isättning av "hasen", obetydligt utåttåad men vrider "hoven", bra "hovar". 6p
Skritt: Något markbunden men energisk. 7p
Trav: Bra taktmässig trav med fina rörelser, tar för sig väl. (På utställning får jag en helt annan "trav" som visare än på hemmaplan, precis som våra ponnyer, menlösa och tråkiga hemma men fanstastisk när det gäller haha) 9p
Summa: 9,8,6,7,9 = 39 poäng (Jag får väll träna lite på skritten och komma tillbaka en anna gång ;)
Gör nu en bedömning av er själva och försök att ge en rättvis bedömning! ^^
Hakuna matata!
Typ: Lågställd av ordinär rastyp. Något sänkt rygg.
Huvud, hals och bål: Något långt huvud. Bred panna. Små ögon. Välformade kraftiga ganascher. Kort grov hals med tendens till underhals.
Extremiteter och dess korrekthet: Grova ben. Något intåad bak. Tät fram. Mycket små hovar.
Skritt: Energisk men kort.
Trav: Lätt men markbunden. Kraftigare påskjut önskas i både skritt och trav.
Poäng: 77777=35 poäng….

En welsh mountain av den större typen, för dagen i något högt hull. Manen för lång och något ovårdad.
Stort huvud som dock är proportionerligt med kroppsmassan. Stora ögon och bred mun som ibland tenderar att prata för mycket. Halsen av mycket bra typ. För stora öron för wm-typen vi önskar.
Grova och behårade ben. Svagt intåad fram. Enorma hovar.
Skritten någorlunda korrekt men steglängden kort. Traven oren. Var vänlig och kom igen någon annan visningsdag!