Överben
Min drummelfia till unghäst har sedan i somras stått med överben på bägge fram. Jag kom tillbaka från en två-veckors semester och då har hon som två halva pingisbollar på varje framben. Inte direkt under framknäna så det känns inte som belastningsfel, utan dom sitter ungefär två tredjedelar upp från kotan. Dessa överben har knappt varit varma, hon har aldrig ömmat och aldrig haltat. Skulle tro att hon inte störs alls. Det är nog mest ett skönhetsfel. Ibland är jag nojig över att dom är där andra dagar gör det mig detsamma. Hon bryr ju sig inte.
Sen är det ju den här exteriöra biten då, man vill ju ha en häst med rena ben. Till hösten ska hon kvalitetsbedömas och då lär ju inte poängen bli direkt skyhöga om hon har överben, och då kan jag ju sluta hoppas på finalplats.
Hur är era erfarenheter av överben? Har hört att ibland kan dom försvinna efter ett tag. Vill minnas att min andra cob fick samma typ av överben som 5-åring, men idag är han helt ren på skenan. Hur lång tid kan det gå innan överbenet förbenas alternativt försvinner?
Ska nu pröva att ha mina BoT-paddar på varje gång hon arbetas, och hoppas det kan minska omfånget på dom. Den senaste veckan tycker jag att ena överbenet liksom "runnit ner" på skenan. Hoppas det är tecken på att den är på väg bort. Men har jag otur är den väl på väg att bli större.
Vad har ni för erfarenheter av överben på unghästar som ni inte tror kommer av överbelastning?
Min SWB-valack fick på sommar som tvååring ett överben på vänster fram. På insidan av skenan, kanske fyra cm nedanför knäet. Det syntes ordentligt men verkade inte ömma. Minns inte när det försvann men borta är det sedan många många år utan att jag på något sätt ansträngde mig för att få bort det. Valacken blir 19 år i juni.
Foto: Zesam och jag - fullmatade med reflexer redan i september. Nu har vi ännu fler!

Ida har en pingisboll på ena frambenet. Den har hon haft sedan hon var 2, den varken växer el minskar oavsett vad jag än har gjort. Hon fick inget nerdrag på den på kvaliten (Strömsholm med dubbla veterinärkontroller) Har inte haft några problem med den alls. Jag skulle ta det lugnt och bara hålla koll på dem. Finalplatsen är inte hindrad för ett överbens skull, Ida fick ju finalplats i både dressyr o hoppning
trots att hon dessutom har ständigt svullna körtlar mellan ganascherna (kvarka som 1 åring)
Skönt att höra! Jag måste ju satsa på månen om jag vill trilla ner i trädtopparna så det känns ju bättre att höra att inte dörren är stängd helt iallafall
Nu är det ju bara en veterinärkontroll så dom kanske är hårdare totalt då. Eller snällare, äsch, jag ska sluta spekulera och hålla tummarna att det inte blir några större avdrag iallafall. Ska RPAF ha nån kvalitet i år?
Jag har läst någonstans att dessa liknande överben kommer från belastning/överansträngning eller liknande (vet inte riktigt vad orsaken var) och att dessa sitter i själva senorna (till skillnad från överbenen de får av att snubbla på en stock som bildas direkt på benet). Huruvida dessa försvinner med tiden eller inte vet jag inte, men om det inte är ett överben för att de slagit sig så borde det ju i bästa fall kunnas tas om hand med tiden av kroppen.
Hur länge det skulle ta har jag absolut inte en susning om, men för vissa har dessa gått bort/minskat och för vissa sitter de kvar.
Vad det gäller överben så borde det väll inte påverka den exteriöra bedömningen (eller det kanske det gör?), det är ju inget de föds med utan något de får av någon anledning så har ju ingen betydelse i avelssyfte (eller jag har aldrig hört att det skulle vara ärftligt i.af o.O). Och som du säger är det ju något som inte påverkar hästen.
Men jag skulle nog för att vara säker på att jag inte bygger på det använda bandage (BoT lär inte göra det sämmre i.af! =) och itne benskydd som trycker extra mycket när de sticker ut.
Hoppas det går bra och jag tror nog att du gott och väl kan komma ut ur vår atmosfär åtminstånde 
Hakuna matata!

Om du får neddrag på kvaliten beror helt på hur petig veterinärn är det brukar faktiskt inte var många 10. Däremot tror jag inte kofficienten är så hög på det veterinära och brukar inte dra ner slutbetyget särkilt mycket.
Min pålle fick en 8 hos den ena veterinärn (på den tiden när det var två) på tempramentet för att han inte stod blick stilla under undersökningen, han är hingst, som utfördes i en stallgång där det togs hästar ut och in konternuterligt.