Bli med ponny?
Har en köpare till en av våra hblunghästar och vi har återigen tagit upp frågan om ponnysto. Har varit på väg flera gånger men det bor än så länge bara halvblod och en korsningsponny här på gården. nu visar mellandottern väldigt mycket intresse och jag skulle själv tycka det vore kul med lite mindre hästar i stallet också
Jag är lite ambivalent gällande ras då jag gillar de två små Shetland och WM men också sek b och d..
MEN jag vill ha en ngt mindre ponny för avel utställning ridning och körning så shetland, sek A och B känns närmast.
Min undran är, vilka blodslinjer är intressanta och riktigt bra rent förvärvningsmässigt? Vad ska jag tänka på vid va gällande sek A och B?
Hur ligger prisnivån i dagsläget (ungefärligt då jag vet att det kan variera ngt) på ett bra sto inom respektive sek? Tävlingshäst är inte intressant då inga av barnen är i närheten av tävlignsridning.
Hur ser det ut på fronten exem och hur fångkänsliga är de "egentligen"?
Att sek B hävdar sig oerhört väl inom ridningen vet jag och jag förmodar att de är lika fina i körningen, hur ser prestationen ut hos sek A?
Samt ordnas det ngr kurser inom avelsföreningen gällande visning av ponny mm för jag har aldrig i hela mitt liv ställt ut häst men är så sugen på att testa! Hur brukar klimatet vara, är det snobbigt eller avspänt familjärt?
Bor på öland och hur ser aktiviteten ut gällande utställningar, unghästtester mm i Kalmarregionen?
Masssooor av frågor men kände att det var lika bra att försöka få med dem på en gång!

Klimatet kan jag svara på och jag bara älskar att åka på utställingar alla är så goa mot varandra
Kurser är det också rätt gått om och åker man och ställer ut så får man hjälp och tips av andra också.
#1 Låter ju fantastiskt bra!
Vill ju att hela familjen ska kunna vara med också. När det kommer till halvbloden så är det i stort bara jag som kan hålla på då de är både stora och med rätt mycket nerv i.
Hej! Jag är uppvuxen på öland och kan säga att det finns en del evenemang. http://www.sydostrasverigesponnyforening.se/ är den lokala föreningen men SWF brukar ordna en lokal utställning också. "hemmabana" är på Nybro Ridklubb.
Finns också ett stort och välkänt Welsh B stuteri i krokarna.
När det gäller utställningen och hur det fungera så skulle jag rekommendera att åka och titta på en, det är inte raketforskning. Har du visat halvbloden något? Kan inget om halvblod men kan tänka mig att det är liknande.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Jo då jag har varit på utställning men vet inte hur man proffsigt visar. Dvs ställer upp och får dem att visa max gång mm.. Jag vet hur själva utställningen går till.
Ska jag ställa ut vill jag givetvis matcha så bra det går.
Jag har inte visat halvblod då jag tidigare har haft "färdiga" hästar dvs inga avelsston eller unghästar som skulle visas utan enbart för träning och tävling. Det är nu under senare år som intresset för avel har kommit.
Visade inte sto med föl i år då lilleman var nyop för navelbråck.
Tack för länken!

Du bor ju i ett område med många stuterier som föder upp sek B.
Om du väljer sek B, vill jag råda dig att åk till de 4-5 stuterierna som finns i din närhet! (Förlåt om jag glömmer någon)
Det är ganska stor skillnad på de olika welshponnierna från de stuterier som finns i din närhet, alla har präglat sina welshar och det är bara tycke och smak som skiljer dom från varandra.
På Öland har du ju Bjärby's och Eiran Stuteri och på fastlandet finns Kulltorp oc vi Arhults stuteri. Samtliga är jätteglad att visa upp sina welshar!
Det är ycket lättare när man rest runt och sett vad det finns för olika typer!
Jag slår ju naturligtvis ett slag för Welsh sek B
#5 Vi har inga sek A härikring?
Sambon tycker att det är jättetrevligt det här och att WM är sååå fina ( kan det bero på att de kostar betydligt mkt mindre än hbl kanske?
)
Tror inte Eirian har ngr ston till salu, talade med dem om inkörning så jag får ringa igen o höra.
Har du ngr ston/ungston till salu eller vet ngn med trevligt sto?
Ska kolla de andra två också

Först ska du bestämma dig för typ, den lätta ridponny typen som -B oftast är eller den lilla bergsponnyn -A
När du väl bestämt dig för typ så åk runt och titta tills du hittar en häst du älskar och gillar som häst. 360 dagar om året kommer du troligen inte vara på utställning med hästen och då är det kompisen i stallet du vill ha.
När det gäller utställning klä dig "häst fint" och åk och visa man kommer mer och mer in i visandet och min erfarenhet är att man får hjälp av andra med welshar, det är halva glädjen med att åka och ställa ut det är att titta på alla andras skönheter.
Det kan ju också vara en fördel att hitta ponnyn en bit bort så du har hingstar nära att välja till framtida betäckningar.
#7 Jag har alltid varit oerhört svag för WM, de är så ljuvliga så man bara smäller av.
Vi var och kikade på ett sto precis när vi flyttat hit men hon hade tyvärr haft fång två gånger och iom att vi bara har grönt här nere så hade vi ingen som helst möjlighet plus att jag ville ta föl och det är ju lite svårt iom att hon inte fick gå på grönt alls. Samt vågade inte iom tanken på belastningsfång mm..
Men i dagsläget så är absolut sek A den som passar familjen allra bäst då den mest aktiva av barnen är tösen som är 5 år gammal och skulle bli tossig om hon fick en liten pingla att pyssla med samt små föl!.
För oss är det viktigt med ett trevligt och mysigt sto som alla kan umgås med.
Det med hingstar blir ju lite att klura på.
Tack alla för tips!
nära och nära… men Ekbäcken i Valdemarsvik har WM av hög kvalitet.
Gå in på uppfödare på SWF's hemsida så kan du nog hitta några WM-uppfödare i "vår" landsenda…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#9 Japp jag har kollat alla hemsidor redan. Får ta en dag och ringa runt o höra hur de har det på unghästfronten.
För min del behöver det inte vara nära utan vi åker den bit som krävs om vi hittar rätt häst. Eller nja upp till norrland blir det för långt då får man lite på bilder/film, info och magkänsla isf.

Om du vill ha et stoföl sek B för avel och utställning har Särkens stuter ett första klass föl till salu! Vi har ett hingstföl till salu. Typn mellan de olika stuterierna jag räknade upp skiljer sig otroligt mycket. Åk ut och gör studebesök så kommer du att se skillnaden,
WM finns dt många fina stuterier uppåt landet!
#11 Ahaa, ska kika på henne!

När det gäller fång så är säkert inte risken större än någon annan ras, det gäller att köpa en frisk ponny och sen sköta den förebyggande mot fång. Då har man största möjligheten att ha en häst som inte får denna jobbiga sjukdom.

Hej
Jag har 2st wm ungston
De är välhanterade och välstammade, båda blir 2år om ett par veckor
mvh ingrid

#12 Ja hon kommer att gå långt och om du vill ha för avel och utställning är hon perfekt, men Särken brukar ha mycket prestation i sina också!

#14 och #16
Ni får hemskt gärna pm mig och berätta mer om era flickor!
Har hittat ett spännande sto eller ja ngr!
Bakslag är att vårt ettåriga sto fortfarande inte är hämtat och betalt
Hade varit bra med dessa pengar in för köp av sto givetvis.
Uppdatering;
Vårt ettårssto är numer 2 år och fortfarande kvar. Fick till slut med köpare att de fick leta efter annan unghäst då de var bök och stök hela vägen med hämtning som inte gick att lösa osv, efter femte inställda så ledsnar man till slut. Men jag kikar fortfarande lite efter WM o sek B, gluttat lite tom på sek C
Mkt intressant sto (sekb) såldes i måndags! Såg detta igår.. men jag kikar vidare, även åringsto av intresse nu. Verkar svårt att hitta riktigt bra ston?

#19 jag tror dom som kan håller på sina pärlor till ston just nu, i alla fall vi små, priserna är för låga.
Jag tror man ska hör med uppförare direkt, för om man kan få aktivt intresserad köpare som man känner kommer ha kvar hästen satsa på den så är det lättare att sälja.
Jag har ju ett WPB sto som jag tänkte att jag skulle sälja direkt, men så förra våren så dippade dom redan låga priserna ner ordentligt. Risken om jag annonserar ut henne till dom priserna, är att jag får en köpare som inte kommer ta till vara på henne, det är som att sälja konst på Ullared.
Nu tänker jag ha kvar henne tills hon blir inriden i alla fall och göra ett uppehåll i aveln och satsa på att mina ston blir ridna under tiden. Vänder det och man kan få igen vad man lägger ut har jag tre bra ston att avla på 

Särkens Stuteri har ett bra avelssto till salu! Jag tycker inte priserna har gått ned, det är ju upp till säljaren vad hästen kostar.
#20 Säklerigen ligger det mycket i det som du skriver. Verkar vara en mycket svår marknad idag helt klart.
#21 Det var deras lilla som redan sålts tyvärr.

#21 jag vet vad jag vill ha och jag ser vad som finns/fanns på annons, jag står då hellre med en osåld ponny som jag inte annonserat ut än en osåld som jag har ute på annons.

Ja men hon har ju ett sto till salu
#24 Då ska jag hoppa in och kolla igen!

* 17
Vårt sto är fortfarande till salu….