Welshponny iFokus

Welshponny

Etikett: övrigt
Läst 7435 ggr
Loviiisa
0

Att importera welsh från U.K.

Jag har ett par frågor som jag hoppas alla duktiga Welshmänniskor här kan ge mig svar på. Det gäller import av welshponnyer från Storbritannien.

Köper ni dessa osedda eller är det alltid i samband med resor etc så ni får chans att träffa ponnyn? Vad är viktigast att tänka på om man köper osedd? Hur ordnar man med eventuell veterinärbesiktning och hur gör man med ex. underskrifter på köpeavtal och liknande? (med tanke på avståndet)? Är det helt enkelt så att man skickar på post eller faxar?

Vilka transportfirmor kan man vända sig till när det gäller att ta hem ponnyn till Sverige? Går transporterna vissa 'rutter' där de hämtar upp ponnyer eller kör de till Stuterierna och hämtar respektive ponny? Vad rör det sig om för kostnader (kan förstå om det varierar, men ungefärliga riklinjer)?

Ungefär hur lång tid tar det för transportering från Storbritannien till Sverige? Antar att resan blir så lång att hästarna kan behöva stanna och stallas upp över i alla fall en natt. Hur ordnar man då med uppstallning, eller finns det transportfirmor som har sina förutbestämda 'stopp'?

Jag tycker det skulle vara mycket intressant att få svar på så mycket av detta som möjligt. Har ni andra saker att lägga in som är tänkvärda eller bra att ta i beaktning så skriv gärna ut det med! Vill få en så övergripande bild det bara går.

mvh Lovisa

mariajalrup
0

Jag vet inte om jag har den erfarenhet du söker men har i a f genomfört en import av welsh cob fr Wales. Jag tog först reda på så mkt jag kunde om rasen och om olika stuterier, stammar m m.

Nästa steg var att ta kontakt med rasföreningen och representant där för att få råd o tips om seriösa uppfödare och prisklasser, om man vågade köpa enbart efter påseende av video. Ska tillägga att jag sökte 1-2 åringar. Jag fick hjälp med en första kontakt på mail till stuteriet och sedan fortsatte jag på egen hand med kontakter visa telefon. Fick olika videos hemskickade och efter att ha framfört vad mina önskemål var på en framtida häst, som t ex förväntad manhöjd, temp på stoet och på unghästen, ändamål etc etc så valde jag en av hästarna.

Alla papper, besiktningar etc ordnades av säljaren, jag betalade in en handpenning via bank och resterande vill jag minnas strax före avfärd. Alla papper kom sedan med hästen om jag nu minns helt rätt.

Meningen var att säljaren också skulle ordna med transport men eftersom väntan på att den lastbilen skulle bli full för att avgå, tyckte att 3 månader var alldeles för lång tid och fick olika besked hela tiden så jag tröttnade och sökte en firma i Sverige. Hittade en lokalt, kollade upp den på alla möjliga vis, med djurskyddsinspektörer och andra myndigheter om det fanns tidigare anmälningar eller anmärkningar vid inspektioner av firman. Det fanns det inte så jag beställde transport där och fick snabba och tydliga besked. De hade en reg resplan ( tror jag att det heter ), förutbestämda stopp på vägen och vila. Rutten gick via Holland men jag kan inte minnas hur lång restiden var exakt, jag hade kontakt med chauffören flera gånger per telefon under resan. Priset var ca 6000kr.

I efterhand kan jag säga att det hade varit bättre att själv åka ner och titta för att få en uppfattning om vilket skick hästen var innan avresa och för att vara ned under vet bes. I vårt fall blev det diskussioner om vilket skick hästen var innan avfärd och hur mycket av hans tillstånd vid ankomsten som berodde på resan. Min egen veterinär menade att hästen def inte hade varit i resbart skick bara några dagar före eftersom han var KRAFTIGT undernärd och full av mask. Ngt som inte händer på 3 dagar.

Nu har jag ändå fått en fantastiskt trevlig häst som är min ögonsten och fullt frisk idag så ångrar mig gör jag inte:)

Arhults
0

Jag förstår inte varför ingen svarar, här finns massor av läsare som har mycket mer erfarenhet av att importera ponnier än jag har!

Jag har Importerat från Holland, England och Finland.

Från Holland har jag samtliga gånger rest ned och hämtat ponnierna själv, utan i ett fall då en bekant tog med sig en av våra avelshingstar hit till Sverige.

Från Holland har jag importerat 8 st ponnier, 2 hingstar och 6 ston/föl två ston dräktiga.

Jag har tittat på¨hingstarna och ett sto i förväg de andra har jag köpt via fotografi. Hingstarna blev röntgade och genomgångna, men stona och fölen var inte besiktade. Jag betalde samtliga i förskott och hämtade dom själv.

England har jag importerat 3 föl, 1 sto och 1 hingst samt har en hingst kvar som ej kommit till Sverige än. Ingen är besiktad flera köpta osedda och någon har jag köpt efter jag sett den.

Jag har anlitat 3 olika firmor från England att köra hit ponnierna, jag har varit mer eller mindre nöjd alla gångerna.

Priset för ett föl är 250 - 300£ och en stor ponny £500 vilket är otroligt bra pris. Dom har övernattat 2 nätter innan dom har kommit hit upp till oss(Kalmar).

Jag gör aldrig besiktning av mina avelsston i Sverige heller, inte heller gör jag det på föl utan man får helt enkelt utgå från att dom är ok. Det viktigaste att tänka på är att dom äter och dricker, jag talade med uppfödarna och sa att det är superviktigt att dom äter och har druckigt mycket innan dom går på transporten.

Alan Pierce tog med mina två nästa helt ohanterade föl från Wales och hit, dom kom i ett mycket bra skick, och jag hade verkligen inget att klaga på.

Köp din häst från uppfödaren, man får surfa runt lite,eller åk till någon av auktionerna där kan man hitta vekligen bra hästar. I England tycker jag dom är seriösa och tycker om sina ponnier, i Holland kan man verkligen gå på minor då det dräller av hästhandlare som är olika seriösa. Jag köper alltid från mina kontaker i Holland och direkt från uppfödarna, som sedanhar ett intresse av att det går bra för ponnyn!

Från Finland har jag köpt ett Holländkst sto, som transpterades hit av en Engelsk transportör. Helt problemfritt.

Utgå från att ponnyn behöver avmaskas när den kommer, speciellt från Holland där betena är trånga och hästarna många.

Om det inte är så att du har någon att vända dig till om hjälp, så kanske du kan hitta din ponny här i Sverige, det finns många mycket bra avkommor till alla de importer som gjorts tidigare.

Så av de 15 ponnier jag har importerat till mig själv och 2 till försäljning har jag behövt avliva ett sto p.g.a skador hon haft som ej framgått vid köpet, men jag är supernöjd med samtliga.

Därimot har jag exporterat en åring till Finland och jag hör inte ett ljud från dom om hon ens har kommit framRynkar på näsan.

Jag har en del bra kontakter på sek B eller ridponny/WPB som jag kan hjälpa dig med annars finns det massor av WM och Cob folk här som importerar ponnier.

citrina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska snart få hem min Welsh Cob. Har bara denna erfarenhet av att importera men jag kan ju ändå berätta hur jag har gjort.

Fått all hjälp av en kvinna jag blivit bekant med i stallet här hemma som äger en firma med sin sambo där de transporterar hästar från Wales/nordvästra europa till norden. De brukade ha hästar övernattande i stallet jag hade min förra häst. Eftersom de själva föder upp små welshar kändes det helt naturligt att vända sig till henne när jag började fundera på en welsh cob.

Jag flög alltså ner till wales och så åkte vi runt på olika stuterier och kollade även på några hästar som låg ute på annons.

Jag visste precis vad jag ville ha och var väldigt tydlig med detta (det tror jag är mycket viktigt om man ska köpa genom ombud för folk har så olika krav och referensramar). Jag ville ha en ung (3-6år) välbyggd häst av ridmodell, inte allt för grov, med utmärkta gångarter. Inga exteriöra avvikelser. En häst med goda förutsättningar för att gå lite högre klasser i dressyr.

Hittade ett 2,5-årigt sto hos en uppfödare som det sa klick med direkt jag såg henne. Hon var dock inte till salu men för att göra en lång historia kort så är hon nu min.

Vi var och tittade på henne en gång till och då följde en gammal nestor med som rådgivare. Han har fött upp Welshar hela sitt liv, har dömt utställningar/shower och är nu 83 år. Eftersom hon bara var 2,5 och i stort sett ohanterad ville jag ffa att han skulle titta på hennes gångarter och att hon rörde sig helt korrekt och utan snedheter. Han var lite skeptisk när vi åkte dit (pga att priset var relativt högt för en 2-åring) men han ändrade sig och gav sitt fulla stöd. Hade faktiskt ingenting att slå ner på, tom priset tyckte han nog var rätt rimligt ändå. Som han uttryckte det, "ni kommer att få svårt att hitta en bättre". Detta sagt av någon med så mycket erfarenhet gjorde att jag kände mig fullständigt trygg att köpa en så pass ung och helt oprövad häst.

Vi skakade hand på affären, ingen handpenning behövdes. Hon fick gå kvar en månad till på bete och sen tog uppfödaren henne till klinik för besiktning.

Vi avtalade om att dra av motsvarande summa som en full klinikbesiktning kostade (ca 2300 kr) och så stod jag själv för kostnaden för exportröntgen (tot röntgen + besiktning ca 6000 kr).

Uppfödaren körde henne till kliniken för besiktning och skjutsade henne även till mina bekanta där hon fortfarande står för inridning.

För att försäkra henne hade jag redan lämnat alla uppgifter till mitt ombud på Folksam och veterinären faxade besiktingsprotokollet till honom så att hon skulle vara försäkrad direkt när hon lämnade kliniken. Folksam har inga begränsningar i försäkringen för att hon under en begränsad tid vistas i utlandet (vet att Agria har det), utan hon är fullförsäkrad både vad gäller A1 och Liv.

Betalningen gjorde jag så att jag beställde en utlandscheck ställd till säljaren, denna fick sedan transportören (som jag ju då känner) ta med sig ner så att säljaren skulle kunna få betalningen direkt i handen när han levererade hästen. Jag valde check eftersom pundet var väldigt fördelaktigt just då och det verkade som att det var på väg att stiga. Blir ju några tusenlappar på priset så fort valutan går upp lite. Kändes också tryggt att inte sätta in pengarna innan hästen blivit levererad. Tror att vi är lite mer oroliga av oss i sverige, i Wales är det mer old fashion med att ett handslag betyder done deal och den bryter man inte. För mig var det rätt mycket pengar så jag vill helt enkelt inte ta några risker.

Jag ska åka ner till wales i början av februari för att lära känna henne lite innan hon kommer hit och för att se vad och hur hon tränats så att det inte blir för mycket nytt för henne när hon kommer hem (och för att jag har fått så himla trevliga vänner där nere!)

Kostnad för att få henne transporterad till Sverige är 500 £, har sett flertalet hästar som åkt med denna transportör till sverige eftersom jag som sagt stått i samma stall där de mellanlandar ibland och de har alla varit i god kondition. Vissa har kommit från Storbritannien och vissa från tex Holland, så olika lång resväg. De har livslång erfarenhet av häst och det känns väldigt tryggt att veta vem som ska köra henne så man slipper några obehagliga överraskningar.

ZABA
0

Intressant tråd men svaren blir ju så långa så - iaf jag - knappt orkar läsa dem. Tyst Svårt att svara kort kring allt som har med hästköp att göra oavsett det gäller import eller inte.

Jag har importerat en welsh mountain från Wales. Åkte till Fayre Oaks Auktionen 2008. Där valde jag ut och ropade själv in ett ettårigt sto. Hennes uppfödare från Holland hade anmält henne till auktionen och fanns även på plats. Efter att jag betalt och ordnat alla papper i auktionskontoret letade jag genom kontakter upp en transportör. Han tog sedan med sig min ponny och hennes papper till sin gård. Exakt två månader senare kom ponnyn till Sverige och var då i mycket fint skick. Jag bor i Stockholm och fick hämta henne i Lerum. För den tid som ponnyn tillbringat hos transportören inklusive transport, veterinärundersökning för resan osv kostade det ca 6 000 SEK. (Se full berättelse i Inger Beckers Welshponny Årsbok 2009). Dagen efter hon kommit hem till mig tog jag ut min veterinär för försäkringsbesiktning som gick galant.

Det är ju alltid mer eller mindre ett risktagande att köpa häst oavsett det är i Sverige eller inte. Efter att ha varit på SWF:s avelskonferens i höstas blev man ännu mer eftertänksam gällande försäljning och köp av häst.

Alla gör vi på olika sätt beroende på möjligheter och förutsättningar. Min har än så länge visat sig vara en riktig pärla på alla sätt och vis. Frisk från första stund, underbart trevlig mot både människor och djur och dessutom med en riktigt bra exteriör och härliga rörelser.   

(Tänk, fast att jag försökte skriva kort så blev det ganska långt…)

citrina
0

Kom på en sak till.

Den transportör jag anlitar är även "id-märkare".

De ordnar med hälsointyg inför transporten och det ingår i priset.

ZABA
0

#5 Dum fråga kanske men vad är en "id-märkare"?

Förövrigt tror jag att samtliga transportörer tillhandahåller tjänsten om t. ex. hälsointyg i kostnaden de tar ut av hästägaren.

Arhults
0

Ett hälsointyg ä inte det samma som en veterinär besiktning utan högst "pappers" mässigt! Det är att veterinären som utfädar den ska föhöra sig om smittskyddet i stallet så ing smittsammasjukdomar sprids!

Vi har gjort det några gånger här i Sverg och veterinären har knappt tittat på hästen utan skriver ut ettpapper i 3 exsom ska följ med på resan. Det ingår alltid i England och Holland närman köper häst.

Lorita
0

#6 chipare + ID kontrolant skulle jag tro.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

ZABA
0

#7 Men nog måste väl hälsointyget också innebära att veterinären kontrollerar att hästen (djuret) är i "resvärdigt" skick?? Så har i alla fall veterinärerna här förklarat för mig i samband med export av ponnyer till t ex Norge och Finland.

mariajalrup
0

Det var ett sådant intyg min hade med sig och det intyget ger jag inte mycket för:( Det är antagligen det lagstadgade intyg man måste ha på resan men jag hade absolut sett till att få hästen ordentligt vet besiktigad innan avresa också.

Håller med dig om att intyget BORDE innebära att de också bedömer om hästen är i resbart skick eller ej.

citrina
0

#6 Jag jag menar id-kontrollant/chipmärkare.

Det är mycket möjligt att hälsointygskostnaden ingår hos alla transportörer men jag har bara erfarenhet av en så övriga kan jag inte uttala mig om.

Hälsointyget ska iallafall här i sverige utfärdas av en statlig veterinär, kostade 500 om man åkte till distriktarna och för mig som har 5 mil från stallet  till distrikarna 12-1500 om de fick komma ut bara för mitt ärende. Vet inte vad det kostar i England.

Arhults
0

Jag fick betala 3700 sek för ett sådant intyg för att resa till INT utställningen i Holland för en häst, det andra kostade 2000:- så det är ett jäkla skit och borde kunna ställas ut av vilken veterinär som helst.

I holland kostar ett sådant intyg ca 450 sek i England ingen aning. Men jag skulle tro att har vet bara passet så skriver han nog ut ett sådant papper i Både England och Holland.

Jag fick ett sådant papper till en av våra hignstar som åkte till annat land för ett par år sedan, då behövde vi inte ens ta täcket av hästen i boxen!

Niu ska det bli ändring och vilken veterinär som helst ska kunna skriva ett hälsointyg tack och lov, är så trött på alla höga kostnader som vi får i detta land!

citrina
0

Ja jag hade tänkt åka till Danmark på utställning i mars men att behöva köra till Flyinge och betala bensin 200 kr + 500 kr för intyget för att åka tor samma tag till DK känns inte vettigt i nuläget. Hästens ankomst har också blivit framflyttad och jag vill att hon ska få återhämta sig i lugn och ro så jag skippade DK för den här gången. Gör ett nytt försök i september har jag tänkt.

Ser också mkt fram emot när vanliga veterinärer kan utfädra hälsointyg. Vet du när det ska bli tillåtet?

Arhults
0

Till Danmark behöver man inte det om man ska tävla! Ha startlista med, detta gäller inte tävling inom Norden.

citrina
0

Undantagsreglerna gäller inte utställningar, har tom pratat med jordbruksverket. På deras hemsida står vilka tävlingar som är undantagna.