Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettsektion-d-welsh-cob
Läst 2677 ggr
Gjutens
0

Inridning av 3 åring

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alla hästar är ju individer, men om man tar det lite försiktigt…hur kan då ett vettigt inridnings schema se ut?

Sitter nu upp och rider smårundor på min 3 åriga hingst Matheo ca två gånger i veckan i kanske 10 minute en kvart…Än så länge kan han ju ingenting men tycker det är jätte kul och vill inte hem. Fick han bestämma skulle vi väl vara ute hur länge som helst. Men är rädd om hans rygg som inte har de rätta musklerna än…Skrittar mest men travar lite oxå och då rider jag lätt.

Hur gör ni eller gjorde för att inte gå för fort fram. Är rädd om hans framåtbjudning.

Tacksam för hjälp!

Fourjoy
0

Han ser fin och bra musklad ut så utöka långsamt till 4-5 dagar i veckan och öka även tiden långsamt, 30 minuter är inga problem. Klättring och skogsridning är super om man kan göra så mycket som möjligt, det behåller framåtandan och lär dom att se sig för och ger omväxlande terräng och inte bara plan mark. Växla med lite löshopning, tömkörning..?

När han fått upp balansen och musklerna ordentligt för ryttaren, tippar fram till våren/sommaren bör han vara stabil nog för lite voltarbete och trimning, saken är att inte ha bråttom och skulle han få växtperioder när han är trött och lite ur gängorna så ge honom lite ledigt.

Hingstar är bra då dom ofta är igång i hagarna och håller sig i hyfsat skick så dom är lättare att få upp i kondition, men se upp med maten och håll koll på vikten då det kan gå fort ner i vikt men det är desto svårare att få upp den igen.

Elshira
0

Håller med #1 =) Kan tillägga att jag själv går ut i skogen så fort jag känner mig säker med hästen (att de accepterar mig på ryggen och förstår vad stop betyder). Då får de annat att tänka på, har framåtbjudning och det mesta brukar gå på ren automatik och hästen tycker det är jätte kul =)

Hakuna matata!