Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettavel-uppfödning
Läst 3157 ggr
Adidas
0

Avel II

Vet ni vad ?

Svensk ridponny/sportponny/PB - kalla det för vad ni vill är inte avel utan något annat.

Welshingstar 150 avkommor i korsningsavel
ASRP hingstar 170 avkommor i korsningavel
RSF hingstar 80 avkommor i korsningsavel
Connemara ca 50 avkommor i korsningsavel
NF ca 50 avkommor i korsnings avel

Halvblod/Araber med flera raser okänt antal..(men en hel del)

Det drabbar oss alla med låg medelkvalite och dålig konkurrenskraft gentemot importer och en prisnivå som ligger långt under produktionsnivå på våra framavlade sk SPORTPONNYER (w P/B ASRP RSF m.fl),

Nu sitter många i "skiten",, och har för många och inte säljbara ponnyer.

Nu är det lätt att säga att dom som "avlat" utan tanke på avkommans kvalite får skylla sig själva och rätt åt dem arr det "svider" i plånboken - men "mest ont" gör det nog på alla de ponnyer som inte "kostar något".

Såg i dag ett femårigt dräktigt ridponnysto som bytt ägare för låg summa, stoet hade skickats på kommunal transport till köparen - skador på benen, fram och bak - intorkad svett, overkade hovar.

Eva.G

Lorita
0

Lugn och fin, jag har ett knabstrupper sto, med diplom och AB premierad med 41 poäng

Eftersom det inte finns bra Knabstupper hingstar att tillgå, passande min ponny så väljer jag att använda inkornings rasen welsh på henne.

Hon är själv 50% welsh och fölen blir 75% welsh, jag registrerar fölen som renrasiga knabstrupper med gröna papper efter som knabstrupperföreningen godkänner detta och sen skickar jag in passen och får PB stämpel ockå

Jag använder hingstar införda i kavlitéboken efter som dom är visade och för att det är ett krav från knabstrupperföreningen.

Jag hoppas inte mina WPB annses som något problem

Och jag har hittills lyckas få väldigt bra avkommor efter henne, en visad med guld och en får vi se nästa år.

-----------------------------------------------------------------------------

Däremot så finns ett stort problem när man korsar hästar av tvivelaktig kvalité eller hästar med mycket skilda typer med varandra, det annser jag vara ett stort problem.

-----------------------------------------------------------------------------

Jag tycker och det står jag för att det är ett problem att hingstar inte vissas för avelsnämnden, jag tolkar det bara som att ägaren inte vågar.

------------------------------------------------------------------------------

Ett annat problem är när uppförare inte använder just det bästa avelsmaterialet utan nöjer sig med "låg medelkvalite" försöker man inte hålla högsta kvalité då ska man inte ta föl och än mindre kalla det avel.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Fourjoy
0

Det drabbar oss alla

Så sant,

Jag är lättad att jag fattat rätt beslut att lägga ner min avel av welsh, finns alldeles för många individer som får lida för människans hand på ett eller anna sätt, hur många föl "avlivas" i England/wales för att dom inte är värda något….eller köps upp för inget av "the meatman"

Lorita
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 jag har också dragit i handbromsen, jag har ju inte starta min avel på riktigt och det kommer dröja läge innan jag betäcker igen.

Lite olustig situation att stå med tre toppen ston och inte avla och samtidigt veta att det ute i buskarna producera klass tre hästar på löpande band Skrikandes men jag har inte lust eller råd att sälja under produktionskostnad Guld i mun

Nu ska i alla fall mina användas till vad hästar är till för i grund och botten i några år, ridning och på utställningar kommer jag fortfarande dyka upp ibland.

Fourjoy
0

mm….har också samlat på mig individer som jag är nöjd med men nu är beslutet fattat och det känns med lite distans som en stor lättnad Glad ……det finns annat att lägga ner energin på än avel. Många kommer säljas, en del utbildas och visas men någon avel som jag tidgare planerat blir det inte.

Fantasie
0

Eva vad menar du med kommunal transport? Låter som bussbolaget på hemorten eller nåt.

Att skador kan uppkomma i samband med transport är vanligt så det e inget konstigt med det. Och torkad svett beror väl på att stoet varit oroligt och nervöst under resan..

MEN! hur kan man leverera sin häst man sålt utan att verka den först? En mycket dålig försäljare, skulle inte jag vilja köpa häst av. Man kan ju undra om de äger fler hästar hur de är skötta? Hua!

Fantasie
0

*2 Men du behåller väl ditt avelsmaterial för framtiden? Det vänder väl får vi hoppas? 

*3Dragit i handbromsen! Bra uttryck! Det har nog jag också gjort men lägger nog inte ner det helt.  Gulligt ekipage på bilden…

Lorita
0

#6 jag behåller till och med en mer än tänkt, då Kahlúa skulle bivit såld men jag kan inte med att sälja ett föl till som botten priser det är nu, inte ett föl som jag tror så mycket på.

Reby28
0

Detta är kanske lite OT (ber om ursäkt om det anses så) men det handlar ju faktiskt om en WM-korsning.. Jag reagerade på att en bekant som köpt en ponny med okänd stam från en ridskola, och kallar denna för "Svensk Ridponny". Mamman är den enda de vet och det är ett WM-sto som också står på ridskolan, blivit betäckt någon sommar troligtvis av en haflingerhingst som ingen vet vem det är. Man kan väl inte kalla sin häst Sv. Ridponny utan att ens känna till stammen? Eller?

Fourjoy
0

Nej, stona säljs, behåller bara mitt äldsta då hon har 2 år kvar innan pension men de andra säljs, en ska tillbaka till England (skimmeln) gamle Jack säljer jag aldrig men han är 19 i år och snart pensionär han också, Black Jack är i min dotters vård och hon får avgöra hans framtid, min 2 åring ska utbildas och får vara hingst så länge då han är så bra på alla sätt, kommande fölen får vi se vad det blir, säljas eller utbildas….så jag sparar inget till bättre tider.

Avelsdjur, speciellt märrar verkar inte få mer omvårdnad än nödvändigt i en del fall, långa hovar är ingen ovanlig syn. Jag försöker att alltid har mina i ordning, läget under utställnings skick. pysslar varje dag med dom alla och ser till att dom är rena och fina och får sin tid med mänsklig kontakt och dom njuter verkligen av sin pyssel stund kan jag lova, kontakten man får blir unik, ur den aspekten känns det tungt att lägga ner och jag hoppas jag kan hitta bra hem till dom när den dagen kommer.

Lorita
0

#8 det är helt fel, förr (ganska nyss) var det sv. ridponny som utfärdade passen och då skönmålar folk sina korsningar med okänd stam till just sv.ridponny som faktiskt är en seriös ras.

Jag var hos en bekant som just köpt två ponnys till sin ridskola och jag såg den enna och sa vilken fin New Forest, vilket hästen också var renrasig med jätte fin stam. Hon blev så imponerad så hon tog fram den andra och bad mig gissa ras. Det var en skäck, ful som stryk och jag tänkte, det där måste vara ett misstag. Nej sa jag den klarar jag inte av att sätta ras på, då lyser hon upp i hela ansiktet och förklarar stolt att det är en sv.ridponny. Nej, säger jag det är en skäck och dom får inte vara säckar, vad är det för stam i den blir sen min nästa fråga och hon svarar obekymrat, nej dom vet inte föräldrarna.

Suck, så länge det finns okunnigt ointresserade så kommer skit alltid kunna producerats och säljas. För den ponnyn var rena skiten inte en vinkel på rätt plats Rynkar på näsan men New Foresten var fin riktigt fin Glad

Fantasie
0

*10 Ja, det kommer att hänga kvar länge, men om många många år så kanske folk kommer att veta vad en svensk ridponny är. Nu är det ju SH som reggar allt annat. Jag har inte sett något sådant pass än, vet någon hur det ser ut? Vad står det på rastillhörighet? Korsning? eller vad?

Denna kommentar har tagits bort.
Reby28
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 Ja det verkar ju som att folk tror att man kan kalla vilken korsning som helst för ridponny.. Är det inte t ex. så att en svensk ridponny ska ha en viss procent fullblod/halvblod eller ngt sånt i sig? En annan bekant (känner henne knappt men har gemensamma vänner och hon är från samma stad som min pappa/vi har landställe där) har en WPB som är korsning med Morgan och sek. C (Henfynyw Tywysog) som hon kallar svensk ridponny men det låter mer rätt än en B-ponny som "Kanske" är korsning mellan WM och Haflinger.

Förresten så har den ridskolan ett jääättefint sto med stam som heter Orchids Snowberry, imp. Holland och har bl.a New Forest, Arab, Angloarab och Welsh i stamtavlan. Det står att pappan Orchids Cestanii är ridponny? Vet ej om Snowberry själv får räknas som det eller bara korsning.. Synd att en sådan fin häst står på ridskola och förstörs iallafall!! Tror iofs de har sagt ngt om att ifall en bra människa erbjuder ett bra pris skulle de kunna sälja henne.. man kan ju hoppas att det händer så hon slipper alla sågande och ryckande ridskoleelever. Hon på bilden.

Fourjoy
0

Jag tror att det är en del missförstånd att vissa tror att dom har en svensk ridponny just för att samma förening reggade även vanliga korsningar förut, men en del försöker även medvetet få sin vanliga korsning att låta mer än den är och man kanske kan lura någon som inte har koll att betala några tusen till om man kallar den svensk ridponny, stor skillnad även om det är korsningar båda två.

Dessvärre är det gott om oseriöst folk som utnyttjar varje litet tillfälle dom får att tjäna ett par spänn till. Ungefär som att försöka sälja en haflinger i den eftertraktade palomino (isabell) färgen, existerar inte i haflinger…men har man inte koll kan man ju falla för lögnen…..

#13 ingen svensk ridponny med någon av dom korsningarna, WPBR är rätt på båda.

Reby28
0

#14 Ja jag måste ju få erkänna att jag har inte 100% koll själv (ska kolla upp det nu när jag skrivit klart) på definitionen av en svensk ridponny, men jag vet att man inte kan kalla vilken korsning som helst för det. Framförallt kan man ju inte kalla hästen det när man inte ens har koll på stamtavlan..

Fourjoy
0

..def. inte utan koll på stamtavlan… svensk ridponny är en korsning men välstammad korsning och inte vad som helst får användas för att ta fram en. Svårt att hålla reda på alla dessa olika korsningar och under vilka föreningar dom går under, det dyker upp mer och mer av dom….så det är inte lätt…Flört