Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettavel-uppfödning
Läst 5343 ggr
Arhults
2009-09-22 20:23
0

hingsthållare?

Vad gör man när inte stoägaren betalar? Nu ska strax stoavgifterna betalas och inte en enda krona är betald. Fakturan är skickad till Inkasso och inte heller dom har fått kontakt.

3 ston är dräktiga!!!

Jag tycker att det skulle finnas regler från Jordbruksverket hur man går till väga för att göra det omöjligt att registrera en avkomma med okänd härstammning, det är kanske därför det finns så många okänd stam ponnier, folk betalar inte???

Vad ska vi göra som står och håller hingst, vi har ju också utgifter, speciellt när man ska betala stoavg och mat till stona!

Hur hade ni gjort som har hingst om detta skulle hända er, vad gör ni?

Jag har kontakat SH, som rekommenderar arr man ej betalar stoavg, då blir det besvärligt för stoägaren att registrera fölet senare och framför allt mycket dyrare med DNA.

Lorita
2009-09-22 22:39
0

svår fråga, jag vet en som har satt i system att alltid betala i sista minut.

Det är fel mot fölen men föra att lära storägare så betala bara det du fått betalt för, är det inte mer värdefullt att få stam på sitt föl får dom stå sitt kast.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Caspianowner
2009-09-22 22:57
0

Handlar det om en och samma stoägare ? vad kostar stoavgiften ?

Lorita
2009-09-22 23:04
0

#2 egentligen så spelar inte det så stor roll vad stoavgiften är, jag vet att det finns som som sätter i system att betala i sista minut.

Den jag känner till hon brukar betala när fölen ska sälja och är så där 3-4 år och ska man få stopp på det så är det bara att förhindra att fölen går att registreras utan extra kostnad.

Det måste kosta frö pengar är det ända dessa människor förstår, för räkan inte med ränta på pengarna

Edition
2009-09-22 23:21
0

Är det inte enklare om hingsthållaren betalar stoavgifterna och detta är inräknat i priset vid betäckning/levandefölavgift.

Betalningen sker vid hämtning av stoet efter betäckning.

Arhults
2009-09-23 01:48
0

Ja det är samma stoägare tre ston till våra hingstar och ytterligare två ston på station, det är en ansenlig summa pengar som har förfallit till betalning!

Jag är absolut inte emot att man ber om en avbetalningsplan, men när höga vedebörande tiger som muren och låtsas som det var en fullständig överaskning att det kostar pengar och att fakturorna har gått ut för länge sedan var en fullständig överraskning! Ja sånt får man tydligen ta, en smärre förlust på 18 - 20,000:-!!!!!

Stoavg blir 750:- och stona är ju hämtade för länge sedan, sen har du 90 dygns avg dessutom.

Det jag vill förhindra är att det finns ett system att man absolut inte får registrera sina avkommor med okänd härstammning, det ska kosta minst 5000:- så kanske helt plötsligt det blir så att de flesta ponnier får stam, och att det inte är så kul att använda olicensierade hingstar!

Jag vill inte ha avkommor efter mina hingstar som har okänd härstammning, jag vill kunna tillgodo räkna hingstarna deras avkommor.

Jag ser detta som ett enormt problem, och jag tycker även det ska finnas en "svartlista" som går ut till alla hingstägare och seminstationer, så man kan akta sig för dessa människor som har satt i system att lura till sig betäckningar.

Jag har erbjudit att endast betala 750:- till att börja med sedan betala lite varje månad, men inte ett öre kommer in. Fast denna person lägger ut pengar på att resa runt på både kvalite och utställningar, sånt finns det pengar till!

Jag känner mig både lurad och oerhört besviken att man kan göra så här utan att lyfta luren och säga att man har det tight just nu Rynkar på näsan

Caspianowner
2009-09-23 03:06
0

Alla företagare drabbas då och då av oseriösa kunder. Snickarn som åker ut och byter fönster i ett hus blir lika besviken som du om han inte får betalt. Han kanske dessutom har bidragit med material på mer än halva faktura beloppet som han själv måste betala.

Det är ett problem som gäller all form av affärsverksamhet.

För övrigt vad gäller dina tankar om registreringar så är det lag på att alla hästar måste registreras och det finns ingen lag på att det måste registreras under känd stam.

Skulle man införa straffavgifter är jag rädd att det bara skulle gå ut över den stackars hästen. Ingen utveckling som jag skulle vilja vara med och stötta.

De gäller för hingstägare som för andra affärsverksamhet att kreditvärdera sina kunder.

Hoppas hon tar sitt förnuft till fånga. men sannorlikheten är väl mera att hon kör ett vågspel nu.

Fantasie
2009-09-23 09:00
0

Men om inte betäckningen är betald så tillfaller väl fölet hingsthållaren? Du kan väl ha det som en lite extra påtryckning för att hon ska betala.

Är det dina hingstar på alla stona eller har du använt någon hingst utifrån? För isåfall blir ju andra inblandade också.

Är det 5 ston sammanlagt på samma stoägare bara i år? Låter ju ändå som en större avlare. Konstigt att dom inte är mer seriösa.

Arhults
2009-09-23 10:58
0

Ja det är tre som är mina, men jag tycker att det skulle vara dyrare att registrera utan stam än med stam. Som det har varit nu har det varit billigare att regga med okänd stam, det skulle absolut vara tvärt om.

Vi som seriösa uppfödare måste väl ändå sträva efter att alla ska ha en stamtavla och att alla löser sin hingst licens, precis som vi som betalar alla våra avgifter vill att även andra ska betala sina avgifter.

Jag blir otroligt bedrövad över att folk luras så. alla kan råka illa ut men ma kan höra av sig.

Lorita
2009-09-23 11:02
0

#8 jag håller med dig tyvärr finns det dom som sätter det i system, jag, vet en som regelbundet smiter från levande fölavgiften och säljer fölen som 99 och pratar sig varm om hästarnas pappa (som inte fått betalt)

Om hon kan betalar hon för att få stam, men inte förrän hon har en köpare på fölet/hästen

Fourjoy
2009-09-23 12:01
0

kan du inte vägra lämna ut betäcknings papper som gör registrering möjlig tills du får betalt?  eller skriv i kontrakt som ska tecknas vid betäckning som gör dig till ägare av fölet tills det är tillfullo betalt med alla avgifter.

Kan man inte anmäla till resp. ras förening att om ansökan inkommer med bet.rapport nr xxxxx så har denna person inte gjort rätt för sig och pass/registering ska inte genomföras?

synd att man inte får "hänga ut" vederbörande någonstans…då skulle denna inte kunna betäcka nästa gång hos någon seriös hingsthållare….

hmm….sorgligt det här och som företagare vet jag att det inte är roligt alls att behöva jaga folk som inte kan betala….alla kan väl få problem ibland men då kan man ju höra av sig omedebart och förklara läget…ofta så är det inga problem om folk bara gör så.

aspelund
2009-09-23 12:12
0

Jag skulle inte lämmna ut ett enda papper om jag ej fått betalt. Då kan dom inte få ett riktigt  pass på fölet, måste vara svårt att förklara om man vill sälja det. Jag tycker det är bra om hingstägare pratar med varandra om oseriösa personer. Vi är alldeles för snälla och mesiga, det är ju så mkt. arbete man lägger ned, är nog inte många som inser det.

sanderfors
2009-09-23 12:29
0

Ja man blir som alltid sittandes i kläm som hingsthållare, men jag fick språng och stoavgift innan jag lät ägaren hämta stoet. Men samtidigt är de som du säger, man har ingen garanti för att de registrerar avkomman, och den kanske blir en superavkomma till hingsten men med okänd härstamning. Såg igår att Moflos Zmirnoff hade en superavkomma, kommer dock inte ihåg vad den hette men att den kom till innan han löste licens och nu var den en riktig hoppkanon på tävlingsbanonrna, dock reg. i 99 registret. Tråkigt!

Caspianowner
2009-09-23 12:38
0

# 9

Nu är det inte så att 99 är bara ett slaskregister. Jag själv har full stam och dessutom efter avelsvärderad hingst.  

När vi hämta stoet så betala vi alla de kostnaderna inkl. stoavgiften till RS som då hade hingsten. När vi hade betalat fick vi fick en remsa av henne som skulle fyllas i när fölet kom. När fölet sen kom så fyllde vi in uppgifterna som man frågade efter och sände in till ASRP 

Trotts det hamna vår häst i 99 an.  

Ville bara understryka att 99 består inte enbart av oseriösa uppfödare.

Arhults
2009-09-23 13:00
0

Naturligtvis består inte 99:or av endast oseriösa uppfödningar, men visst är det konstigt att så många har okänd stam, det måste väl ändå vara omöjligt att inte veta vem mamman är???

Jag lämnar inte ut ett papper, denna person är bannlyst hos veterinärerna också, blir hästarna sjuka kommer ingen dit utan dom får plågas ihjäl.

Jag har varit i kontakt med jurist och man kan nog beslags ta fölen, dom kommer ju inte att vara uppfödarens förräns dom är betalda.

Man vill ju inte gå så här långt utan man vill helt enkelt ha betalt för sina tjänster.

Man får visst hänga ut, det finns en svartlista som veterinärerna har samt att det finns en som seminstationerna inte skickar till. Där lär h-n väl hamna om inget händer!

Adidas
2009-09-23 13:12
0

Mycket bottnar i betalsystemet.

Jag har erfarenhet av att använda tyskstationerade FS hingstar på importsemin.

Vid beställning av semin får jag fylla i en internet beställning.
Ägaruppgifter
Stouppgifter
Veterinär
Seminstation
Transportsätt och mitt kontonummer hos transportören.
http://www.ferienhof-stuecker.de/index.php?menu=order

I första seminlådan kommer en räkning, på  hingstens kostnader och omedelbar betalning.
+ en rapport med data på stoet och "innehållet" i lådan.

Betalas inte fakturan kommer inget mer skick.
En räkning kommer till mig från transportbolaget.

Blir inte stoet dräktigt (tre brunster), får stoet komma tillbaka året efter för halva kostnaden (byte av sto kan tillåtas).

Hingststationen riskerar "ett skick" och den admininstrativa delen för hingsstationen är en faktura - som troligtvis skrivs ut, automatiskt med informationen som ingår i ordern.
Ordern in - ut i skrivaren en faktura, som stoppas i seminlådan.

Kring årsskiftet kommer en språngsedel (oavsett om stoet är dräktigt eller inte) och "nya" hingstkatalogen.

Eva.G

Fourjoy
2009-09-23 13:16
0

….det skulle ju vara bra att veta vem det är när det går så långt att veterinären bannlyser personen Förvånad  ….jag hade då inte betäckt ett sto med den bakgrunden….fast när man inte vet?  ja, man vill ju tro gott om alla människor…

fy att veta att fölisar efter älskad hingst hamnar i dom dåliga förhållandena…..hoppas du kan beslagta dom…

Arhults
2009-09-23 13:33
0

Men det är nog helt omöjligt att ha ett vattensäkert betal system. Jag kan också skicka till någon på annan seminstation, och är inte språnget betalt efter första brunsten blir det inget mer, men om stoet är dräktigt och seminstationen har endast ringt och betällt?

Vi har snabb betalning efter det att vi tagit emot stoet här, vi vill ha kontant betalning eller får man faktura i handen. Språngavg betalar man oavsett om stoet blir dräktigt eller ej.

Men sen ska ju man fakturera en 90 dygnsavg, vi har olika betlnings villkor, och t.o.m avbetalning förekommer. Men när stoägaren går upp i rök??? Vad gör man då?

Jag har nu talat med Spaf, dom ser mycket allvarligt på detta och SH ska informeras så inte avkommorna ska gå att registrera med okänd härstamning.

Alla är eniga detta är stort bekymmer för hingsthållare, stora som små.

Izzi
2009-09-23 14:22
0

Ja, det är trist att stöta på sånt folk. Min man transporterade hästar ett tag, o flera fakturor betalades inte, så till sist drabbades alla av dessa oseriösa och fakturor skickades inte mer, utan de fick den på plats och den fick betalas omgående innan hästen lastades ur.

Pagn
2009-09-23 15:12
0

Eftersom jag vet vem denna dam i Högsby är, tycker jag det är ganska fantastiskt att hon kan hålla på med in/tillridningshästar, försäljning, hästuppfödning, hunduppfödning år efter år trots restförda skulder över 2 miljoner hos KFM. Vad som är mer konstigt är att folk skickar sina hästar till henne för förberedelse för 3 årstest, trots att dom senaste 2 åren har domarna sagt till att hästarna är så magra och på gränsen till djurskyddsfall. Jag mätte/id kollade själv 2 hästar i år från henne och var tvungen att kontakta överdomaren för att fråga om dom var i visningsbart skick!

Nog måste väl ASVH och Spaf kunna stoppa henne på något sätt, annars fyller väl dom föreningarna ingen funktion för seriösa uppfödare/hingsthållare?

Caspianowner
2009-09-23 15:46
0

" 19

Hoppas nu att hon som du nämner i Högsby är ensam i sitt regi där borta, så ingen annan med liknande verksamhet intill henne nu får skit för vad sin kollega sysslar med.

Jag själv får skit pga att det finns personer i vår ras som vill lite mer än dem kan.

Houdini
2009-09-23 16:46
0

#10  Nej, betäckningsrapporterna är tyvärr inte lagligt att behålla som hingstägare/hingsthållare.

Jag undrar hur det kan komma sig att stoavgifterna ej är betalda, dessa ska ju betalas innan stoägaren får hämta sitt sto eftersom det är en kostnad för hingsthållaren per betäckt sto, OAVSETT om stoet är dräktigt eller inte.

Däremot om stoägaren väljer att betäcka med annan hingst senare på säsongen så är ju stoavgiften för det stoet redan betalt till den förste hingsthållaren och ska därmed inte betalas på nästa ställe.. förutsatt att stoägaren kan visa upp sitt kvitto på att avgiften är betald.

Jag har löst "problemet" så att alla stoägare får betala alla avgifter för betäckning och ev dagavgift + stoavgift före stoet får lämna gården. Detta är enda sättet att garantera att avgiften blir betald eftersom hingsthållaren så småning om kan ha rätt att sälja stoet för att få in de pengar som ej betalts.

Arhults
2009-09-23 17:03
0

Men vi som har seminstation då hur gör vi? Vi kan ju inte be den seminstation dit stoet har åkt att kräva in mina pengar. Det där fungerar inte.

I mitt fall skickas fakturan ut eller lämnas i handen i samband med att stoet är färdig med första brunsten. Då faktureras även stoavg.

PernillaJ
2009-09-23 17:24
0

Tänk om endast hästar och ponnyer med känd härstamning fick delta i tävlingar? Skulle det inte då bli ovanligare att registrera hästar med okänd härstamning, eftersom de hästarnas marknadsvärde skulle vara lågt?

Arhults
2009-09-23 17:43
0

Jag tycker också att det skulle vara bra, att t.ex alla föl födda efter 2010 måste få ha känd stam för att tävla, då kanske folk ansträngde sig lite mer att göra rätt för sig.

Många struntar i att DNA för kostnaden är mindre att regga utan stam.

Fourjoy
2009-09-23 18:58
0

..frågan är väl hur det då går med alla importer med okänd stam? står dom utanför då med?  det kanske kan stoppa lite import…det skulle inte vara värt att ta in om dom är obrukbara i tävling….nåt meriterat avelsdjur kan väl importeras då men jag tror det skulle minska…. sen EU och dess regler vad säger dom om en sådan sak?

svensk födda kan gott få kravet att dom måste reggas med stam från ett visst årtal…finns inga ursäkter att acceptera utan stam….oavsett vilken stam..

#21 man kan kanske fylla i sig själv som uppfödare/ägare till fölet innan den skickas till stoägaren om dom inte betalar…givetvis efter förvarning om att detta kommer att ske då uppenbarligen hingsthållaren har rätt till fölet om stoägaren inte gjort rätt för sig.

Fantasie
2009-09-23 19:09
0

*19  Har du köpt hästar av henne i år eftersom du id-kollat och mätt? Eller hur menar du? För har du köpt av henne har hon ju fått in pengar där och ändå inte kunnat betala för sig…

Pagn
2009-09-23 19:18
0

# Nej för allt i världen, vill inte ha med den människan att göra!

Jag ställde upp som Id kontrollant samt kollade chippen när lokalavdelningen av ASVH hade 3 års test på Uddens ridklubb i Maj i år. Hon visade 2 halvblod som varit på inridning hos henne och vad jag än tycker om henne så skulle jag ju mäta samt Idkolla alla hästar som var anmälda samt betalat sin anmälningsavgift och som var korrekt anmälda.

Fourjoy
2009-09-23 21:40
0

Helt otroligt att hon kan fortsätta i samma spår utan att någon säger stopp….

Fantasie
2009-09-23 22:19
0

*27 Okej då förstår jag.

Arhult, om jag förstått det hela rätt så har dina hingstar betäckt 3 av hennes ston och du har seminerat 2 med andra hingstar? Har du hört med det andra hingstägarna om det har fått betalt eller hur dom gör?

Pagn
2009-09-23 22:26
0

En sak jag funderade på under 3års testet är hur sjutton kan hon stå som uppfödare/ägare till den ena hästen med 2 mille i skulder? Hon sa själv att hon just sålt hästen och skulle ändra ägare till nya ägaren.

Alltså borde det väl finnas tillgångar att mäta ut?

Ett sånt här fall är tragiskt, eftersom genom sitt agerande ställer hon massor av folk i ekonomisk knipa, samt medvetet lurar den ena efter den andra.

Lindbygarden
2009-09-24 11:22
0

#30 Det krävs ruskigt mycket innan de mäter ut hästar.

Om stoägare håller på så här så blir det till att hingstägarna får ha endast språngavgift alt 16 dygn med krav om att stona ska stå kvar tills de är kollade på 16..

Kontant betalning vid hämtning och om de uteblir med betalning (stoet står kvar) så tillfaller stoet och fölet hingstägaren efter ex 3 månader..

Vis spermaskick så förskottsbetalning för språnget, vid dålig spermakvalitet så återbetalas summan..

Ha lite lite lägre avgifter så väljer säkert flera det alternativet och hingstägaren/hållaren får direkt sina pengar..

arnlic
2009-09-24 11:49
0

Vore det inte en bra idé att införa DNA krav för ALLA ponnier också vid registrering?? Då kommer ju ingen undan. Då ser man direkt vilken hingst som är far till den och om hingstägare då rapporterade in att avgifter är obetalda i samband med språngrulleredovisning skulle rasföreningen kunna stoppa dem! Dessutom har man ju stoets registreringsnummer att kolla då.

I dagsläget är det ju DNA (alt blodtypn.) krav på ALLA föl som registreras hos ASVH, SG (Galopp), Arab och STC mfl… Är modern ej DNA typad tidigare så måste ju även hon typas hos dessa.

Har man inte betalt sina avgifter så skulle man ju då tämligen lätt kunna lägga på denna vid registrering - för vidarebefordran till hingsthållare. Alternativt en hög straffavgift, eller kanske rent av neka passutfärdan.

Risken är ju stor att man då inte betalar passet heller, eller struntar i det. Men man kan ju alltid hoppas att man efter en tid - när alla slutat köpa föl/ hästar som inte har färdiga pass - att dessa uppfödare tvingas lägga ner sin verksamhet!

När nu alla föl ska ha fått sitt färdiga pass tills det fyllt 6 månader måste ju alla hästköpare få det direkt vid köpet, eftersom föl sällan säljs innan de är 6 mån… Så nu kan ju inte uppfödare vänta och säga att alla papper är färdiga att skickas in vid försäljning när fölet är 6 mån.

Snart skulle ju alla avelshästar vara DNA typade och man skulle snart inte kunna registrera någon häst med okänd stam!

Undrar också hur h*n kan driva detta vidare? Kronofogden måste ju se att hon håller på med hästar om det nu är så att hon har så mkt skulder hos SJV att hon inte ens kan få veterinärhjälp! Bussa KFM på henne då - de vill ju förstås helst inte mäta ut hästar, men när det gäller sådana summor!

arnlic
2009-09-24 12:00
0

Jo, KFM mäter visst ut hästar, men aktar sig lite för det eftersom myndigheten blir försörjningspliktig för de utmätta djuren tills de sålts.

Men de kan också anordna auktion och sälja ut hästarna för 50:- st om de vill för att få in en del av skulden - men detta anses ju som sagt oftast inte lönsamt för myndigheten om man inte kan lyckas få in några större belopp!

Däremot fattar jag inte hur man kan ha råd att själv driva föda upp hästar i sådan omfattning om det inte finns kapital… De måste ju ändå ha mat!! Det innebär att det måste finnas inkomster/ kapital som KFM skulle kunna utmäta i stället. Då tvingas man ju antingen sälja eller låta djuren svälta och då får man ändå inget för dem annat än kostnaderna! Djurskyddet borde då gå in och omhändeta hästarna.

Fourjoy
2009-09-24 12:07
0

#33 det lät ju som att hon höll dom på minimal nivå på mat, en del var ju märkbart magra….så det verkar helt åt skogen….

och som du sa…ALLA föl måste reggas innan 6 månader enligt nya reglerna så har det inget pass när man köper den är det något skumt…

Lindbygarden
2009-09-24 12:30
0

#33 De mäter ut hästar ja men de undviker det in i det sista. Bekant hade krav på hästägare och de var hos hästägare flera gånger etc , vi talar om 30 talet hästar, men de tog inte dessa hästar. Tycker de kunde kräva försäljning.

Sen får man inte heller glömma att det går att överklaga KFM beslut och då står KFM alt fodringsställaren för hästarnas kostnader under tiden! I det fall jag känner till så skulle min bekant få betala för uppstallningen av hästarna!

Denna kommentar har tagits bort.
Lorita
2009-09-24 21:43
0

Jag har städat lite i tråden om någon saknar något.

Hovgarden
2009-09-24 22:22
0

Jag tar kontant betalning vid avhämtning av stoet. Det man kan göra är att de ska betala in den summan de ska betala innan de hämtar stoet. Annars är hästen din tills de betalt. Så funegrar det ju med inackorderingar..

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Lorita
2009-09-24 22:26
0

#40 det gäller ju att ha plats, förhoppningsvis finns det fler son som vill komma.

Jag har bara betäckt naturligt hus hingstägaren och har nästan alltid betalat direkt på plats.

Hovgarden
2009-09-24 22:28
0

Läste mer i tråden nu och ser att jag upprepade mig, lite trött för att läsa allt, sorry…

/Katja

Arhults
2009-09-24 23:45
1

Ja min mening med denna tråd var inte att disskutera en enskild förövare utan problemet i sig. Jag vill att mina hingstars avkommor ska ha stam och vara ordentligt registrerade.

Nu förekommer det många olika typer av fiffel och båg, men det skulle finnas en hingsthållar förening för ponny hingstar, eller att man från Spaf och SH har klarare regler hur man ska skydda hingsthållare, vi vill ju ha betalt och sen vill vi ju att det inte går att registrera avkommor som ej har stam utan att dom ska obligatoriskt DNA typas gentimot samtliga hingstar så man kan kontrollera om det finns stam eller ej!

Det finns nog många ponnier som har stam men är reggade utan, även en tjuvbetäckning har ju stam och då ska den finnas även om hingsten ej är kvalificerad.

Fantasie
2009-09-24 23:51
0

Men varför bara ponnyhingstar? Det borde väl gälla alla raser?

Arhults
2009-09-25 00:12
1

Ja men halvbloden har en egen hingsthållarförening, där är inte ponnyhingstar välkomna! Så min tanke var att det behövs något som enar ponnyhingstägare. En som kan arrangera hingst shower och sånt samt ta till vara på hingstägarnas intressen!

Lindbygarden
2009-09-25 10:43
0

#43 Rent krasst så skulle det ju inte heller behöva bli så komplicerat utan gör man som du säger räcker det ju att ex du rapporterar in att nu har stoägare Y inte betalat. Året efter så körs DNA på fölungarna som Y har.

Ett dilemma är om stoägaren har bestridit en faktura av olika skäl. ( Vet inte vad det skulle kunna vara men situationer uppstår ju ibland)

Lorita
2009-09-25 11:04
0

#46 nu förutsätter du att det är samma som inte betalt språnget som reggar fölet.

Det är väldigt vanligt att man byter ägare på hästar innan försäljning, jag har en kompis som köpte en galoppör och hon som fött upp den skrev först över hästen på sin man och sen sålde han hästen till henne.

Det var inget konstigt med det utan rent skattetekniskt.

Utan kräv då DNA på alla föl utan licensierade hingstar som pappa, motkörs mot dom hingstar som inte fått betalt.

Houdini
2009-09-25 11:11
0

Men problemet ligger ju då i att "förövaren" inte har någonting obetalt med föreningen utan med hingsthållaren.

Det är inte avelsföreningens uppgift att agera som någon kronofogd eller inkassoföretag.

Houdini
2009-09-25 11:12
0

Skulle det inte vara enklare om hingsthållaren själv såg till att få sina pengar innan stona åker hem från betäckningen?

Stoavgift, dagavgift, språngavgift etc.

Lorita
2009-09-25 11:17
0

#49 eller att man betalade när man kom till hingsten alltså innan språnget, stoavgift+språng+7 dagar dagavgift och eventuellt 90 dagar levande för som man får tillbaka om det inte tar sig.

Då hade man löst många problem och föl som föds med stam alltid om det finns och det måst ju vara ett mål med avel att inte tappa stam på hästar.

Lindbygarden
2009-09-25 11:17
0

Blir det inte väldigt dyrt att köra mot alla licensierade hingstar? Vem ska stå den kostnaden?

#49 Tror att det är det absolut bästa alternativet..

Lorita
2009-09-25 11:28
0

#51 själkart den som avlar ostammat dom slipper ju massa andra avgifter.

Sen kör man bara mot dom hingstar som inte fått betalt och jag hoppas inte problemet är SÅ stort, för har man valt hingst vill man väll ha den i passet också eller?

Lindbygarden
2009-09-25 11:32
0

#52 jaja alla obetalda ja.. jag missade just obetaldaCool

Vet inte hur folk resonerar jag betalar alltid för mig, man blir mörkrädd när man läser om hur somliga fungerar.

Tror tyvärr att det är vanligare än man tror med stoägare som inte betalar, vet tom ryttarfolk som man aldrig skulle tro det om som inte har gjort rätt för sig..

Lorita
2009-09-25 11:39
0

#53 då är ju en extra koll med DNA, super bra då kommer troligen stoägaren/fölet fastna och man täpper till den möjligheten och efter några år kommer det inte bli så många blåsta hingstägare.

Arhults
2009-09-25 11:57
0

Att kräva DNA på alla blir ju väldigt dyrt för ponny uppfödaren! Speciellt då man får 4000:- för ett WM föl t.ex!

Nej men att det finns en plats där man anmäler olika kanek, där kan ju också den som köper ett dräktigt sto eller oregistrerat föl kolla!

Lorita
2009-09-25 12:43
0

#55 nu var det bara hästar utan stam (hingst) som det var tal om.

Arhults
2009-09-25 13:50
0

Ja Ha det skulle man absolut!

Houdini
2009-09-25 18:56
0

#50  Nej Det tycker jag inte heller, för om man tex ska handbetäcka ett sto och hon bara slår ifrån ska ju inte stoägaren betala språngavgift givetvis eftersom det inte har blivit någon betäckning.

Bättre att betala efter betäckning men före stoet åker hem. Även om det är direkt efter betäckningen.

Fantasie
2009-09-26 00:13
1

Arhult du har kläckt en mycket bra ide att starta en hingsthållarförening för ponnyhingstar tycker jag.

Kan du inte dra igång den också? Om du börjar så kommer kanske andra efter, och vips så finns det en förening.

Hovgarden
2009-09-26 12:05
0

Jag kan vara med om du behöver hjälp med hingshållareförening. Har själv 2-3 hingstar på station om än mest shettishingstar men planerna är att ha Newforest i framtiden och tycker det är synd att vi inte är välkommna i någon förening.

Att köra DNA koll mot alla hingstar är totalt omöjligt. Hade föreläsning med SH och om man inte vet vem pappan är så måste man åtminstonde ha ett par som man tror det är. Annars kan man inte hitta pappan. Då DNAet kommer från både mor och far så är det ju bara helften av alla markörer som man ska gissa hingst efter.. Det skulle även som någon sa bli väldigt dyrt.

Jag skriver ett betäckningsavtal. Kan man int i det skriva om inte fullbetalning sker faller fölet i hingsthållarens ägo?

/Katja

Lorita
2009-09-26 12:24
0

#60 man kör ju bara mot hingstar som inte fått betalt, inte alla hingstar så klart Flört

Det kan väll inte vara så vanligt att sotägare smiter från betalningen eller?

----------------------------------------------------------------------------

Ni som är hingstägare starta en ny tråd och se om ni kan gå samman 10 st eller fler och starta en förening. Kanske ett hingsthållare.ifokus skulle vara något.

Arhults
2009-09-26 12:57
0

Problemet i Ridponny världen är att det finns knappt två hingstägare som kan enas om något. Där sitter det hingsthållare som t.o.m skriver på sin hemsida hur dåliga andras hingstar är!!! Helt otroligt!

Jag är gärna med att delta och är arrangerad men att sitta och tycka att man har det bästa och det mesta andra är dåligt, är befängt utan en hingsthållarförening måste bygga på att alla hingstar och hingstägare som uppfyller sina åligganden har samma status.

Om man startar en ifokus/hingsthållare ska den vara stängd för anonyma besökare och endast öppen för hingstägare/hållare.

detta skulle vara ett användbart forum som skulle kunna hjälpa många i olika frågeställningar och trevliga arrangemang.

Fantasie
2009-09-26 14:22
0

Men det spelar väl ingen roll vad dom skriver på sina hemsidor om andra hingstar eller att dom tycker si eller så. En sådan här förening ska arbeta för hingstägare/hingsthållare oavsett ras. Med frågor som är typ den du började tråden med. Att få hjälp och råd vid olika situationer. Inte diskutera om själva hingstarna eller att den gör si eller så. Den ska kanske kunna ha kontakten med spaf och SH för att hålla mer koll vad som händer med EU frågor mm. I just ärendet hingstar.

Arhults
2009-09-26 15:25
0

Ja men själva grunden är ju respekten för varandra och det man gör. Jag är gärna medlem i en sån förening men någon annan får hålla i tyglarna!

Maire
2009-09-26 15:41
0

Det tråkiga är att många bra ideer dyker upp men ingen vill ta tag i det utan "någonannan" ska alltid göra det. Därför blir det i regel aldrig något av det. Tyvärr…

Arhults
2009-09-26 16:02
0

Det beror väl på att man redan kanske är engarerad i väldigt mycket.

Det kan ju vara en hingsthållarförening för många raser inte bara ponnier och då kanske det finns fler som orkar ta tag i saker.

Maire
2009-09-26 16:18
0

Det är i regel alla andra också. Det konstiga är att föreningslivet minskar hela tiden. Ingen har tid eller vill hjälpa till längre men ändå kräver många att föreningarna måste fungera. Men hur?

Arhults
2009-09-26 16:51
0

Ja det är väl därför jag är så engarerad och har eller sitter i olika styrelser, men man måste ju hinna med sitt egna också eller hur?

Lorita
2009-09-26 17:23
0

Det kan ju räcka med att dra igång ett iFokus forum och där kan man ha dolda grupper för hingstägare och en öppen del där man även kan marknadsföra sin hingst lite mer och stöta dom som vill få fram en hingst mm

Det behöver ju inte vara en hel förening till att börja med.

Lindbygarden
2009-09-26 18:37
0

Tycker att det var en mkt god idé om hingsthållareifokus.

Houdini
2009-09-26 18:44
0

Varför skulle inte andra än hingsthållare få skriva där då? Stoägare kan väl ha åsikter önskemål och synpunkter, ja till och med rent av frågor till hingsthållarna om hur olika saker går till?

Lorita
2009-09-26 18:46
0

#71 man kan ha lite diskussioner bakom som bara hingst hållare har tillträde till och en öppen del, det tycker jag låter bra, man det blir upp til värden att bestämma.

Fourjoy
2009-09-27 13:43
0

Vad det gäller respekten gentemot andra hingstägare så är det bara att ha den respekten själv och hoppas att andra följer med….dom som pratar skit får äta upp det i slutändan…what goes around comes around….förr eller senare… och även om dom pratar negativt om en så får man uppmärksamhet och all uppmärksamhet är bra… då existerar man i alla fall…

Ett ponnyhingstforum vore väl inte fel, där kanske lite vett och etikett kunde läras ut?

Kan man inte börja på mindre basis vad det gäller en ponnyhingstförening? en enkel hemsida eller ett forum, moderator kanske vet om man kan ha log-in sidor som enbart hingstägare kan se?

Lorita
2009-09-27 13:51
0

#73 man kan ha grupper som enbart inbjudna kan se, där kan man prata pris eller varna för stoägare som inte betalar.

Där det är synligt utåt kan man hålla sig till lite reklamartigt och tips till stoägare mm

man behöver inte logga in det går på användarnamn om man ser tråden eller inte.

Arhults
2009-09-27 14:50
0

Ja det kan vi starta, är det någon som vet hur man gör det ifokus/hingstägare/hållare kan det ju heta och det måste vara trådar där bara hingstägare finns inget annat, sen en allmänt forum där alla kan starta trådar.

Reglerna måste vara tydliga, minsta skitsnack och tråden ryker, nu är det inte enskilda hignstar det gäller utan mer hingsthållning priser etc, hjälp med premieringar och råd och tips om man ska skära eller spara

Arrangera hingsttåg och dyl.

Fourjoy
2009-09-27 15:12
0

Det är ju bra med en informations sida där stoägare kan söka info och fråga, komma med förslag osv. men även för hingsthållare att stöta och nöta frågor och problem….det finns alltid frågor och ju mer man kan ge rätt svar och få svar så ökar ju kunskapen och aveln går framåt….INGA frågor är dumma frågor tycker jag och alla är nybörjare någongång och då måste man få positiv hjälp och repons. Det blir ju mer framgång om vi alla hjälps åt och jobbar på förbättring för det vi alla har som intresse.

Hovgarden
2009-09-29 11:54
0

Jag kan vara med på att hingsthållare.ifokus :D

/Katja

[Hallonqvist]
2009-09-29 12:52
0

Det låter faktiskt som en mycket bra ide. ett öppet forum och ett stängt. Precis som det går att göra även här, men att vitsen är att blanda hingsthållare bland många raser, för att sprida kunskap och även fungera som "frågelåda". Vill pga tidsbrist inte starta som Sajtvärd själv. Det var jätteroligt att starta upp welsh.ifokus och när det rullade själv tackade jag för mig.
Den som vill starta hingsthållare.ifokus kommer få all tänkbar uppbackning utav mig iallafall, men jag kan garantera att den personen också kommer att få mycket skit i början, så att man vet det. Det är långt ifrån alla som tycker det är positivt med "studiecirklar på nätet"….Cool

Hovgarden
2009-09-29 13:11
0

nej jag vet har den upplevelsen från att starta NFiF men jag tror att så snart folk inser så kommer de att inta vara något promlem, tur är har vi haft godstämning inne på vårat forum (än så länge) :)

/Katja

Fourjoy
2009-09-29 13:16
0

Det gäller ju att vara hård på att en bra ton ska hållas, man ska kunna diskutera som vuxna människor utan att det hamnar på sandlåde nivå…

Arhults
2009-09-29 13:53
0

Jag tycker att vi har en god ton här, om man jämnför med vissa andra forum.

Det är ju några anonyma som sticker in i bland för att kasta skit, men det kan man nästan räkna ut vilka dom är. Men vi som skriver här är bra tycker jag.

Nu är det ju massor som läser och väljer att ine skriva och jag hoppas att även dom tycker detta är bra!

Jag har mer förslag på saker vi kan ha här inne på welshforum - nålade trådar typ, vem tar emot ponnier för visning, vem tar emot ponnier för inridning - welsh = lika med små människor!!

Vem är duktig och vill låna en bra ponny att tävla!

Ofta sitter man och säger tänk om man kände någon som är duktig nog att tävla min ponny, exempel Waldemar - min dotter 175 cm och hon kan inte rida honom. Nu var detta ett exempel.

Jag anser att med forum skapar man nätverk, och närverk behöver man för att skapa sunda kontakter.

Fourjoy
2009-09-29 14:53
0

…det är ju just det, dom där få som sticker in näsan lite då och då med egentligen inget konstuktivt att tillägga, sånt ger tråkig stämning…..Rynkar på näsan   

och jag håller med vi har en bättre ton här än på många andra forum, ibland när man läser på andra forum blir man alldeles mörkrädd vad folk kläcker ur sig….Förvånad

WinterPrince
2009-09-29 15:01
0

Jag håller också med om att det är en riktigt bra ton här på forumet.

Som (förhoppningsvis) blivande hingsthållare skulle jag tycka att ett hingsthållare.ifokus vore mycket lärorikt.

Lorita
2009-09-29 17:39
0

Att stämningen är så go här inne är att vi har en väldigt tolerant ras, det är ju öppet för alla på något sätt Skrattande

Houdini
2009-09-29 17:58
0

Ja, vissa tycks tycka att folk som inte har överensstämmande åsikter skapar "otrevlig stämning".

Men tänk vilket trevligt forum om man stänger av alla som tycker annorlunda, utan att betänka att det kanske finns en orsak.

Shetlandsforumet är ett praktexempel!

Lorita
2009-09-29 19:00
0

#85 jag håller med dig Skrattande 

shetlands forumet har jag inte varit inne på, så det var inte med som åsikt från mig, på evigheter och vi diskuterar inte andra forum här så vi kan behålla den trevliga stämningen, tack Flört

Arhults
2009-09-29 20:35
0

Men alla får väl tycka vad dom vill , men de anonyma poppar plötsligt upp och kritiserar och är arroganta, det är inte att ha en annan åsikt. Jag tror nog att alla accepterar varandras åsikter iallafall dom som vågar stå för sin åsikt och inte gömmer sig bakom ett anonymt nick!!!

Fourjoy
2009-09-29 20:54
0

Olika åsikter har vi alla och tur är väl det, men dessa som bara slänger ur sig kaxiga, oväsentliga svar som varken tillför något eller talar om personens ståndpunkt ifrågan kan man vara utan…..

Houdini
2009-09-29 21:33
0

Men det kanske är så för många att de inte vågar skriva vem de är just på grund av rädsla för vad som händer när man tycker annorlunda..

Jag har fått höra både det ena och det andra.

GLÖM ALDRIG ATT WELSPONNYFÖRENINGEN ÄR EN MYCKET TREVLIG FÖRENING.

OCH WELSHPONNY iFokus ÄR ETT MYCKET TREVLIGT FORUM

Men glöm inte heller att det finns utrymme för alla åsikter, de kommer sig ju oftast av att olika människor har olika erfarenheter och olika preferenser.

Arhults
2009-09-29 22:05
0

Jag tror inte att det är någon i den här tråden som har sagt annorlunda eller tycker annorlunda??

Fourjoy
2009-09-29 22:34
0

Om man verkligen tror på dom åsikterna man har, varför skulle man vara rädd för att stå bakom dom åsikterna då? 

Låt folk tycka vad dom vill,  och ja….man får höra mycket, både gott och ont….men det är väl viktigast att du tror på dig själv?

tänker man annorlunda så gör man…so what?  ingen annans business än din….var och en får stå för sina val i livet…….men man ska ödmjukt lyssna på andra, försöka se deras synvinkel, ärligt analysera och skulle man nu inte tycka likadant…ja då gör man inte det, man kan aldrig tvinga någon annan att tycka likadant.

Houdini
2009-09-29 23:18
0

Jag sa inte att det var jag som var rädd för att stå för mina åsiker, för det är jag verkligen inte.

Men jag har också blivit rejält boxad också och jag har full förståelse för att andra inte vågar.

Tex att man anser att de som tycker annat än "centrumgruppen" (om man nu kan uttrycka sig så), bara tycker annorlunda, och skriver annorlunda, för att sprida osämja. Jag tror givetvis att det finns sådana människor men jag tror de är väldigt få.

Fourjoy
2009-09-30 01:27
0

#92…nu menade jag inte dig specifikt…utan dom du talade om…

centrum grupp? den är nog väldigt liten om du läser de diverse trådarna, det finns ytterst få här som tycker samma i det mesta…vi har alla olika inställning i olika ämnen. Skulle vi lägga upp en lista kanske 10% av alla här skulle tycka samma i 3 frågor av 10…..

Däremot så syns det ofta en "röd tråd" i dem som vill ställa till bekymmers inlägg.

Och är man nu ute med gott uppsåt men får ändå klagomål eller folk som tycker illa om det man skriver eller säger, så kanske man ska ransaka sig själv istället för att tycka att alla andra är "dumma"? …..det går inte att prata ryska med en som inte förstår språket…och missförstår folk vad man säger så får man ju försöka förklara vad man menar tills dom förstår.

Sen kan jag tycka att har man gett sig in i "leken" får man vara beredd på att det kan bli törnar och man lär sig ingenting på att backa…det är bara att spotta i nävarna och börja om.

Houdini
2009-09-30 16:26
0

Nej jag tycker absolut inte det är ok att angripa någon bara för att de tycker annorlunda, förutsatt att det inte handlar om att djur far illa.

Att hugga folk i ryggen bara för att de ingår i en diskussion och inte följer andras åsikt är faktiskt inte ok.

Dyblygiad
2009-09-30 19:48
0

Nu är jag sedan några dagar tillbaka inte längre hingsthållare (vi har sålt Besken) men har en 45 dygns avgift att inkräva. Ska börja med att skicka ett sms och kolla om stoet blev dräktigt el ej.

Lorita
2009-10-09 15:39
0

#96 jag får tyvärr ta bort inlägget för det blir för lätt att spåra vem det är.

Pagn
2009-10-09 15:49
0

Ja, så är det väl i mellanmjölkens sverige, den som sköter sig ska straffas och den som blåser folk ska skyddas.

Men jag lämnar gärna ut upplysningar till övriga hingstägare i detta land om vem dom ej ska ta emot ston från, eftersom alla hingstägare i småland nu vet vem denna person är, kommer hon att söka sig till vidare jaktmarker.

Lorita
2009-10-09 16:06
0

#98 tyvärr jag hade också velat hänga ut henne också, men jag har ett uppdrag av iFokus och då får det bli lite mellanmjölk Rynkar på näsan

Arhults
2009-10-09 17:03
0

Och jag vill ha betalt för mina hingstars tjänster, min veterinär vill ha betalt för sina tjänster och jag vill ha tillbaka mina pengar för att jag har fött hennes hästar i flera veckor och betalt 3 stoavg,

Vi som håller hingst behöver våra inkomster vi också för att kunna leva vidare!

Jag har full förståelse om man inga pengar har tillfälligtvis, det kan hända alla, men hör av dig, skicka ett mail eller sms så jag vet hurvida du tänker blåsa mig eller ej,

Jag hörde av någon att man kan mäta ut hästar om den som har krav vill ha en häst! Jag vill ha mina tre föl så det kan vara ett alternativ!

Fourjoy
2009-10-09 17:05
0

#98 mig får du gärna pm:a "better safe then sorry" kan vara bra att veta, sen kan jag avgöra vad jag ska göra om läget dyker upp…

Arhults
2009-10-09 17:13
0

Ta kontant förskotts betalning! Mitt råd!

Fourjoy
2009-10-09 20:42
0

…eller ta bort hingstarna från allmän avel, då får dom betala dyrt för fölisarna….eller vara utan…

Extraa
2009-10-14 14:38
0

Jag kan tänka mig att starta hingsthållare.ifokus men behöver nog lite extra tips och trix

Arhults
2009-10-14 18:39
0

Ja men vem är du och vad har du för erfarenhet? Bara lite nyfiken?

Extraa
2009-10-15 11:12
0

Har precis gått över från halvblods aveln, mamma och mormor har drivit företag och fött upp halvblod sedan -79. Varit väldigt verksam på den sidan men har nu även tagit en fot in den underbara ponny avels delen.

Tänkte mest eftersom ingen ville ta tag i det kunde jag tänka mig att dra igång.. Men är det inte intressant så spelar det ju ingen roll

Hovgarden
2009-10-16 12:43
0

Tycker absolut att det kan avar intressant ska vi ha ett hingsthållare iFokus så är det väl bar om vi är många och olika. Ska sdet dessutom heta hingsthållare iFokus kan vi ju inte säga nej till de "stora" rasernas hingsthållare heller.

/Katja

Peppe
2009-12-29 18:32
0

Lycka till att få betalt av henne säger jag bara… vet fler hingsthållare med samma problem Obestämd håller med er andra i tråden

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.