betäckningar
Är det någon som vet när betäckningsstatistiken kommer ut på welsh:s hemsida? Jag väntar o väntar…
…..är det inte bättre att ställa frågan till den/de som är ansvarig/a istället för att lägga ut frågan här 

Jo det klart att det är men tänkte nog lite i banorna att här är så mycket folk så någon har kanske tillgång till uppgifterna. Det ska väl finnas betäckningsstatistik även på SH:s sida. Men inget där heller. Kanske lite tidigt än.

Siffrorna publicerades i senaste Ridsport som kom i torsdags.

tack. den ligger på köksbordet har inte hunnit bläddra i den men nu så…..

Jag blev lite besviken när jag läste ridsport, stod ju bara vilka som betäckt mest i de olika raserna. SH brukar ju vara dåliga på att uppdatera den sidan så man får väl inte räkna med att hitta det där. Det är rolig statistik annars…
Tycker att siffrorna är rätt så oväsentliga om vem som betäckt mest, det är väl mer intressant att få reda på vad dom betäckt och hur bra avkommorna blir…..det är väl inget plus om man betäckt allt som erbjudits……….Kvalitet istället för kvantitet…..
Sen är helheten och total siffran bra att ha reda på så man vet om betäckningarna går upp eller ner,
…..löjligt med hetsjakt om vem som lyckats få flest antal ston….det är väl ändå bättre att vara stolt över 1 bra avkomma än 10 kanske bra……det är ju i avkomman man ser kunskapen bakom, oavsett om man kanske bara är med på ett hörn som hingstägare….men som hingstägare har man samma ansvar att se till det bästa för sitt eget intresse och för ev avkomma och göra kloka val.
Betäckningsstatistiken för welsh hingstar sektion A, B, C, D och WPB ligger ute på SWFs hemsida
#7 Strålande! Speciellt så här i juletid. 
Det intressanta är väl inte betäckningarna i sig, utan vad som resulterar i levande föl. Det "ska" ju ligga mellan 65-85% levande föl, och har man sto med dålig fertilitet åker inte jag till hingsten som ligger i underkant, men har man ett mycket fertilt sto kan man ju åka till mer oprövade kort. Sen kan ju alla ha bra eller dåliga säsonger. Men det är en liten måttstock iallafall.
Nu verkar siffrorna inte vara kompletta? men hittills verkar det vara dåliga siffror i total kolumnerna jämfört med födda föl och antal betäckningar…inte ens hälften…
Överlag är det komplett.
Tar man siffrorna rakt av så har ju de olika sektionerna dräktighet per betäckt sto enligt nedan:
Sekt A: 74%
Sekt B: 72%
Sekt C: 43% (eg för få antal bet. för att göra rättvis statistik)
Sekt D: 61%
WPB räknar jag inte med då rapporteringen inte var fullständig.
Sen kan man inte tolka siffror som fan tolkar bibeln. Det är ju så beroende på Hur många hingstar som varit i avel, Hur många ston de har betäckt per styck och Vad som hänt med stona som ej fölat.
Tex att ett sto avlider ger hingsten "sämre dräktighet", men inte är den sämre för det.
Siffror kan vara intressanta, men man måste vara Mycket Vidsynt när man läser dom!

Vi har haft en konstig statestik i år, hingstarna gjorde stona dräktiga men, väldigt många föl var döfödda och många ston kastade, stona dog etc….. det kan ju knappast vara slumpen! Men i år har vi 100% dräktighet inrapporterat från stoägarna, ska bli intressantoch se hur många föl som föds levande.

Har det gjorts efterforskningar på varför det blivit såhär? Finns stona i samma region eller? Verkar det lika över andra hingstar/raser eller har bara era haft otur? Måste ju känns tråkigt när stona blir dräktiga men sen ändå inte blir någon avkomma. Har det varit ett strulår?

Det har varit tvillingar på flera ston som jag hört, inte då efter just våra hignstar.
Det har varit ston som dött, av konstiga orsaker sen har det varit föl som inte kommit ut utan blivit mer eller mindre styckade för att få ut….
Det har varit föl som fötts och legat döda bredvid sin mor! Jag har hört så många olika hemska berättelser. En halvblodshingsthållare ringde runt till stoägarna som betäckt och bad dom vaka extra noga för det hade hänt så mycket….
Vi hade tur i år alla våra föl föddes friska! Därimot har samtliga ston blivit dräktiga! Så hingstarnas fel är det ju inte för det har nog varit ett konstigt år överlag!
En godvän fick tvillingar och dom hade trasslat in sig i stoets inälvor och alla tre dog!!!! Hemsk upplevelse. Inte våra hingstar!

Usch! Fy vad hemska historier du berättar. Måtte det dröja många år innan det kommer ett sånt struligt år igen.

#14 tvillingar har jag haft en gång och aldrig mer hoppas jag (båda dog)
Ofta är det inte hingstens fel, kollar man 90 dagar då kan man få ett hum om livskraften på som små simmarna, sen kan så mycket hända.
Det ökande antalet tvillingar beror nog på att man i större utsträckning sprutar igång stona med en massa preparat istället för att låta naturen sköta sitt, man ska nog vara försiktig med att laborera med naturen det brukar inte vara en fördel i de flesta fall..

Jag har haft tvillingar två gånger på halvblod bägge gångerna! Ett av fölen överlevde vid bägge fölningarna! De är båda friska utan problem!

#18 mina kom ut förtidigt då ena blev sjuk i magen och dog nästan med en gång den andra dog tre dagar senare.
Precis som Hallonqvist säger så är det lätt att raporterna blir "felaktiga" då de inte tar hänsyn till antar och orsaker (som olyckor etc).
Hakuna matata!

En hingst som betäcker ett sto kan då antingen få 100% eller 0% det är hela spannet det, och inget emellan, man kanske ska ta ett snitt på tre år eller någonting för att få mer rättvisa i siffrorna

Ja detär fel att rapportera som man gör, ta en av våra hingstar, hn betäckte 7 st hade 100% dräktigt vid 90 dygn, han fick endast 4 föl, sto dog föl dog vid fölningen och nån kastde! Då tror ju folk att han inte får någon dräktig.
Därför är det jättebra att det framgår till stor del när man öppnar filen och läser kommentarerna. Där står i allra flesta fall om ston dött eller kastat eller gott gall.
Ger klart bättre information om vad som ligger bakom statistiken, än att bara läsa siffror i Ridsport 
#23 Jag håller med dig. Jättebra med den extra informationen. Läser man ordentligt kan man då få fram att hingsten hade exempelvis 100 % dräktighet men att det sedan, av olika anledningar, endast föddes 75 % levande föl.
Svårt för den som gör statistiken i Ridsport att gå in mer grundligt på varje ras. Vi får nog vara tacksamma att statistiken överhuvudtaget får vara med i den nu mer och mer tävlingsinriktigade tidningen. Förövrigt den enda tidning som jag prenumererar på!
Egentligen borde det redovisas annorlunda så det inte blir fråge tecken, tex dräktighets procent/säsong och sedan ev. föl.
Jag är mer intresserad av stona dom betäckt, ras, stam osv. den informationen skulle vara intressant…
#25 Vilka ston som respektive hingst betäckt kan man se i Blå Boken som SH ger ut.

Tycker det var jättebra att det stod om kastning, döda ston , föl osv
Tyvärr gör det ju inte det på andra raser , där det kan missvisas väldigt mycket.
borde ju kunna stå då man faktiskt redovisar om fölet dött, det har kastats eller stoet dött.