Leasa ut hingst
Jag har lite undringar hur ni går till väga när ni leasar eller leasar ut hingst. Ur stoägares liksom hingstägares synvinkel.
1. Hur länge är hingsten på station? Över sommaren eller hela året?
2. Tar ni som leasar emot gäst-ston? Tillåter ni som leasar ut att hingsten tar emot gäst-ston?
3. Betalas språng-avgiften till hingstägaren? Vad får stations-ägaren för att denne tar hand om hingsten?
Kommer nog på fler frågor senare. Berätta hur ni brukar gå tillväga.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Dybbe leasade jag ut till ett stuteri som jag sammarbetar med. De tog honom på höstenoch hade honom i sin hingstflock och fick sedan ha honom helt ritt under sommaren. De bestämde själva vilka ston de ville ha till honom samt avgifterna. Numera är han såld dit 
Näar jag själv haft hignst för en säsong så har jag haft olika kontrakt.
* Betalat en klumpsumma i början på säsongen och sen fått behålla o bestämma avgifterna själv.
* Haft hignsten under vintern och fått behålla alla avgifter.
* Hingsten bara över sommaren, fått 1 gratis språng och sedan har vi delat 50/50 på resterande språng.
Samtliga hingstar har det i stort varit fritt för alla raser på ston.
Putt! Ingen som har fler erfarenheter?
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Jag har lånat ut hingst både under sommaren och under hela året.
2. Tillåter ni som leasar ut att hingsten tar emot gäst-ston?
Jag har tillåtit att den som lånat min hingst utöver sina egna ston, får ta emot gästston (med vissa regler som t ex mankhöjd och rastillhörighet).
3. Betalas språngavgiften till hingstägaren? Vad får stations-ägaren för att denne tar hand om hingsten?
Beror ju helt på vad man som hingstägare och stationsägare kommer överrens om. Det är trots allt ett stort ansvar att "ta hand" om någon annans hingst eller häst/ponny överhuvudtaget. Stationsägaren "får" ju t ex möjlighet att använda hingsten till sina egna ston utan att behöva transportera iväg dem. Bara det ser jag som en enormt stor fördel med att ha hingst hemma.

Jag har haft både över sommaren och på vintern.
2. Tar ni som leasar emot gäst-ston? Tillåter ni som leasar ut att hingsten tar emot gäst-ston?
Jag har bara leasat och jag har fått ta emot ston utifrån.
3. Betalas språng-avgiften till hingstägaren? Vad får stations-ägaren för att denne tar hand om hingsten?
Jag har fått betäcka mina ston fritt (Stoavgift så klart) mot att hingstägaren får hälften alt en viss summa av språngavgiften på de ston som kommer utifrån.
Detta är dock shetland och russ.