Destämda platser
Jag har ju mina fyra hästar på lösdrift. Längst in i lösdriften har vi utfodring med hö och nu i vinter har jag märkt att hästarna har bestämda platser.
Först står Ametist, sen Kahlúa (årets föl) sen Karisma och längst till höger Kiara. Det som fascinerar mig är att dom aldrig ställer sig in någon annan ordning.
Detta har också fått mig att byta platser som dom har när jag ställer in dom i stallet. Så dom står på samma sätt i förhållande till varandra även där.
- I den första ridskolan jag red på där sa ridläraren att han satt sista veckorna och bara iakttog hästarna hur dom trivdes med varandra och sen bestämde han i vilken spilta hästarna skulle stå under vintern och i det stallet var aldrig någon häst sur mot sin spiltgranne, vad jag kan minas.
Tar ni hänsyn till placering i stallet utifrån hur dom beter sig mor varandra i hagarna?
Givetvis så långt det går, dom har alltid en viss ordning inom flocken, vem som ska gå in först, ha mat först osv. och jag tror det är viktigt att iakta detta och följa det så långt det går, det blir lugnare miljö för alla då.

Jag tar hänsyn till vilka hästar som står brevid varandra. Vi har dessutom öppen överdel (inget galler) så det är viktigt att hästarna fungerar brevid varandra. Kanske inte alltid optimalt men det fungerar :)