åtgång av hösilage/hö och spån
Tänkte höra med er hur mycket hösilage och spån ni gör av med på en vecka ungefär.
Hur ni fodrar? På lösdrift med fri tillgång eller på stall? Hur många hästar/boxar då? Storlek på hästen/hästarna? Ni som kör ut en hel bal hösilage hur ofta? Till hur många hästar? Ja ni förstår nog vad jag menar. Är också inrtesserad av ni som har på stall om ni använder spån hur mycket gör ni av med? Hur ofta kör ni in i boxen? Beror ju också på vilken slags spån man har.
Det finns ju också olika storlekar på balar men jag har märkt att vikten stämmer nästan aldrig. Bönder har en tendens att alltid lägga på lite både när det gäller hö småbal eller storbal och aven hösilaget. Lite storfiskarsyndromet tror jag. Hur många av er har försökt att väga era balar? Ni som köper foder vill säga?
Det här kan bli en bra grund att gå efter för de som tänker skaffa häst eller ponny. Eller de som rent av våga starta upp något större…

Vi gör av med en stor 4 kantsbal ensilage på 5 dgr/ 6 hästar. Just nu har vi rånspån från sågen så där harjag inget koll men runt 1-2 skottkärror om veckan lägger jag nog in till varje häst. 1 halmbal om dagen till uteboxhästen. Tidigare gick det åt 1 bal torv/spån/vecka när vi köpte in.
Vikten på ensilaget är ganska ointressant då det är vattnet som avgör. Jag betalar ett fast pris per bal vilket är mer rätt. Då spelar det ingen roll om en bal är blötare än någon annan, mängden är den samma.

Mina 4 hästar (1D och 3B)får en rundal i veckan jag veckofodrade i dag. en bal torv blir det i veckan också för dom spiller så mycket av det jag fodrar i vindskyddet att det räcker som strö 

Vi kör ut var tredje dag ungefär, en storbal hösilage på 8 ungponnyer. Från B till D. Då är det ganska normal åtgång om man jämför med er. Är det fler som vill dela med sig?

Jag har en welsh B, ett halvblod och en c-ponny. Welshen och halvblodet får en rundbal i hagen och den räcker 9-10 dagar. Jag plockar in från den till kvällsmaten och c-ponnyn får morgon/lunch/kvällspåsar från rundbalen.
En traktorskopa med spån/månad. Dom står inne på nätterna och har bädd. Det mesta av spånet går till halvblodet då han gräver ner i bädden innan han ska rulla sig. Sen kissar han bara på två ställen så kullarna som blir måste tas ut 2-3ggr/vecka.
Vi gör av med en 400kg rundbal hösilage på 5-6 dagar på 3 stora unghästar och 5st shetlandsponnyer. De får fyra mål per dag, kvällsmat inne och de övriga målen i hage.
Spån är väldigt olika, de flesta får en spånbal på ca 1-1½ vecka, och så har vi två som är extremt renliga där de har en enda hög som toalett och då blir det väl en bal på två veckor.
( vi mockar ut kisset varje dag)

Hur många använder spånbalar av er? Är löst spån förlegat? Är inte spånbalarna dammiga?
Just nu har jag halm men hade tänk använda mig av spånbalar sen, gjorde det också förra vintern och är nöjd.
Hö ja jösses det vågar jag knappt räkna på 20+10+15+5= 50 kg om dagen. De stora äter så mkt de vill men a-ponnyn får max 5 kg om dagen (superrund)

Jag har byggt om lite så nu får dom spån 2 balar i veckan, då minskar mängden hö så det blir mindre återkommer när jag vet hur mycket mindre.
#6 vi köpte löst spån från en såg tidigare, men sedan började de göra pellets av det och det fanns nästa aldrig spån när man behövde.
Började köpa spånbalar av RS Produkter och de är i stort sett dammfria! En väldigt fin kvalite på spån.
( Det dammade betydlig mer av spånet vi köpte löst)