Dränkta i gödsel och gyttja...
så går det vidare ytterligare en djurägare som inte ska ha djur (starka bilder) Länk
Usch å fy och ….. vad händer i huvudet (eller inte i detta fallet) på en del människor?
Och jag är som orolig om mina hästar får rätt mängd när det gäller näring i fodret.
heja svenskt djurskydd…flertalet anmälningar och inget händer förr ens dom ligger och dör….stackars krakar….

Det är förstås helt oacceptabelt att djur vanvårdas.
Men betänk att bakom såna här fall döljs vanligen en mänsklig tragedi med en trasig ägare. Ur Ridsport nr 23/2009, rubrik: Kommunalt djurskydd fungerar dåligt, sidan 10: "Talarna var överens om att när djur far illa beror det i de allra flesta fall på att deras ägare har problem av olika slag. Stig-Erik Carlsson, LRF i Jönköpings län, menade till exempel att en bonde som mår bra gör sitt bästa för att ta hand om sina djur. När djurskyddsproblem uppstår i jordbruket beror det ofta på ekonomiska bekymmer, sjukdom eller sociala problem som skilsmässa och missbruk."
Fruktansvärt men viktigt det PernillaJ tar upp. Tror att det är ytterst få välmående och väl funtade personer som "glömmer" bort sina djur sådär.

Ja det är då djurskyddet ska fungera och rycka ut för att hjälpa bonden att ta hand om djuren så det inte går så här långt!
Fruktansvärt att se, och det är viktigt att resurserna sätts in vid så här hemska fall, och inte vid tveksamma anmälningar som gjorts anonymt.

Fy, det var verkligen hemska bilder! Stackars djur!!!

tyvärr använder vissa djurskyddet som ett spel i en rannfejd och då tar man ju resurser från djurskyddet.
Bonden avlivade ju själv ett djur, hade man kunnat hitta honom tidigare så hade man kanske kunnat övertyga honom att avveckla eller dra ner på antalet djur.
Det saknades tydligen pengar till foder så så bärkraftig rörelse kunde det ju inte vara.
Jag är också övertygad om att det ligger mänskliga tragedier bakom.
#4 Håller absolut med. Ingen frisk människa med pengarna på plats gör något liknande. (Får man verkligen hoppas…)
Men visst var det ngn politiker som hade två shetlandsponnier gående under miserabla former?? Var skriverier om det för ngt år sedan har jag för mig?. Där saknas det iallfall inte pengar.
Jag har sett hur helt vanliga personer kan påverkas av att gå in i väggen och i djup depr. Det kan drabba vem som helt och är oerhört otäckt då all livskraft bara försvinner och personerna blir helt apatiska. Altt driv försvinner och som många tycker "be om hjälp" eller sälj eller vad det nu månne vara men de kommer inte ens upp ur sängen!
Som Lorita skriver så är det ibland personliga tragedier bakom och inte alls alltid sadistiska monster som utstuderat utsätter sina djur för detta.

Politiker??? varför kan inte dom ha ekonomiska problem?
Ekonomiska problem har man när man lever över sina till gångar och det kan du göra även med hög lön. Nu har inte alla politiker hög lön heller 
Depression, ekonomi, okunskap….det finns mängder med olika bakgrunder men det finns även ofta folk runt omkring som istället kan reagera…..jag jobbade i mer än två år för mitt shettis sto mot myndigheterna, denna ägare fattade inte alls vad jag menade när ponnyn var mager som en indisk kossa, hade löss osv. hon var totalt blind på något sätt? och myndigheterna ryckte på axlarna och sa "inte tillräckligt illa" och skyllde byråkratin…..gudarna vet vart hon varit idag om jag inte varit på som en igel hela tiden…död förmodligen…
Oavsett bakgrund till problemet så MÅSTE problemet tas itu med innan det går överstyr, någon måste reagera, grannar, myndigheterna som ofta fått någon anmälning innan det går så här långt….det finns säkerligen någon människa i nära bekantskaps krets som vet vad som är på gång eller pågår, dom måste reagera omedelbart..!! det är ytterst sällan någon är helt ensam i världen.
#11 Jo självklart kan de det men denne herre hade nog sannerligen råd att utfodra två shettisar, jag tror att det var som sa att han också uttalade sig i djurrättsärenden.
#12 Det håller jag absolut med om!

#13 jag gjorde en ekonomisk genomgång -98 för en nära "vän" han hade 79 000:- in varje månad och var fattig som en kyrkråtta.
#14 fy farao….
#14 …då är det ju något som är helt klart snett….. 

så såg jag också ut när jag såg bokföringen
Han levde på krita, handlade allt på Amerikan-express och sa inget till sin fru om ekonomin, utan när räkningarna kom så betalade han vad han handlat för + ränta och då var den hög. Sen betalade han dom räkningar som det kom krav på + ränta, resterande räkningar fick vänta tills det kom krav.
Frun hade ingen aning om ekonomin så det bjöds frisk på ficka i deras kök lyxig mat på många fester och många restaurangbesök.
Själv åt han nudlar till lunch, när han inte bjöd beställare flott.
Det springer snabbt iväg med ränta på ränta, företaget gick i konkurs, som han drev ett nytt tills för ett år sen då han blev av med F-skatten och nu för två månader sen sattes det företaget i konkurs också.
Han och detta som skedde -98 är anledningen till att jag inte vill använda mitt riktiga namn på iFokus, ni vet ju ändå vem jag är, även om inte jag gjorde något fel, så har jag lämnat den delen av mitt liv nu (jag var inte frun) men han vill inte bryta kontakten med mig.
…hissen hade inte gått ända upp där mao… jösses vilket pucko..

#18 så kan man uttrycka det, vad som skrämmer mig mest är att första firman kunde han mjölka i tio år och sen smita från betalningarna genom en ful konkurs. Firma nummer 2 drev han också i tio år, lånade mer och mer pengar och idag har han 18 gäldenärer som han är skyldig pengar + skatteskulderna växer.
Jag är väldigt glad att han är av med F-skatten idag, för det är tyvärr så att det är andra som fått betala.
mmm, fördjävligt rent ut sagt…..vet flera som gjort likadant och det är otroligt att dom får fortsätta ostört med bolag nr 2 och tom 3 när dom satt en sådan konkurs på 1:a…..dom borde granskas hårt hela tiden och efter att gjort så här med bolag nr 2 så borde fängelse kanske vara ett bra straff, det är ju inte av misstag eller otur det hänt…det tråkiga är att det är dom som står med obetalda räkningar i bolaget som får lida för det….kanske tom gå under om dom har otur…
Det är förjävligt… hatar djurplågare-.-