Året som gått ....
Nu tycker jag att vi ska sammanfatta och skryta om årets framgångar
Jag börjar
Först och främst är jag tacksam att alla fölen föddes friska 10st!
2st ston som blir Aprem, sekt B Pretty Woman och sekt D Twynmelyn Morfyd
1st sto blir stamboksförd m 42p sekt D Bjerregårds Zesse
1 sto 5år sekt PB Picardie's Provance kvala till Ungponny champ
1 sto 3 år visas 3 ggr m Guld och får Avelsdiplom såld sekt B Stings Symphony
1st Hingst 2 år visas m 40p 2 ggr såld sekt B Stings Spitfire
1st sto 2år får 41p sekt D Stings Malva såld
1 st sto 1år får Guld 2 ggr Juniorchamp o BIR Stings Madicken
Nu ser jag framemot att kolla vad ni har gjort!
kram ingrid
Jättegrattis till alla fina framgångar under året!!

Jag har inte så mkt att skyrta med. Stuteriet ligger på is och sista avelshingsten såld.
Nattens Leia fick 42p och blev fölchampion och hennes mamma fick 43p på utställning och en gratis betäckning på kanonhingsten Broughton Replica som hon nu är konstaterad dräktig med.
Nattens Candrah har fått flera fina placeringar i LB samt LA dressyr under våren.
Alla årets föl är sålda och likaså alla djur vi gallrade ut. Kvar har vi nu 4 ston och en valack som ska tävlas (ja bortsett från Ida som numera skall lindas in i bomull till den lilla princessan/princen ploppa ut
)
Har inte varit ute på många ställen men åkt desto flera mil, 7 olika tillfällen, men inga premieringar i år.
Southcoast Black Jack, 8-8-8-8-8-40p.Guld, Wisbohammar
8-8-7-7-8-38p.Silver Brunnstorp
BJ har även börjat tävla Pay N Jump med felfria rundor.
Saltmarsh Rowena 9-8-7-9-8- 41p. BIR C, Färentuna
Fourjoys Flash Robin 8-8-8-8-8-40p.Guld BIR C, Ökna
Silver, Berga
Fourwinds Flash Jack RIKS: Guld, C Champion, Senior C Champion, Great Britain Perpetual Trophy, Hagaby VPR
5:a Årets Ponny
Ser fram emot nästa års fölisar och en ny roligt säsong! har bara sålt en 3 åring i år men kanske fler nästa år….får se hur fölisarna blir….rädd att alla blir kvar
men å andra sidan kan kanske någon märr säljas istället…
Jag har visat min 1-åring med 38p på en lokal ponnyutställning (vi börjar smått)
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Summering 2009 av mina egna visade ponnyer:
* Exzentrics Neodym (f.09 Ekbäckens Savoy x Ekbäckens Nypon). Klassvinnare med 39 poäng. "Bästa föl".
* Shamrocklake Marie Clare (f.07 Sh. The Cool Colonell x Springbourne Clara). Utställningsdebuterade för året. Mångfaldigt guldbelönad klassvinnare med 41 poäng som mest. Junior Champion Sektion A (SWF riks 2009), BIR sektion A, BIS x 2. Vinnare av Madam's Pelydryns vandringspris instiftat av Nattens Stuteri, Ljusterö. Deltog 2009 i talangjakt för tvååringar med slutpoäng 50 (av max 60) både vad gäller gångarter och löshoppning.
* Exzentrics Narciss (f.06 Ekbäckens Savoy x Ekbäckens Nypon). Guldbelönad klassvinnare. Unghästchampion sektion A. Reserv BIR sektion A. Gångartsutmärkelse på treårstest. Avelsdiplom. Införd i SWF:s kvalitetsbok. Avelsvärdeklass GI.
* Exzentrics Niagara (FOTO. f.06 Heniarth Yarra-Glen x Exzentrics Nässla). Silverbelönad. Klass I på treårstest både i hoppning och exteriört. Avelsvärdeklass G.
Sen är det ett gäng av mina sålda uppfödningar som visat upp sig. Guld- och silverbelönade på utställningar med flertalet fina titlar. Placeringar och vinster i engelska ridklasser, körtävlingar och även på hoppbanan.
Har säkert missat något….. T ex att fantastiska Ekbäckens Nypon återigen blivit dräktig på första försöket. 2010 blir det föl efter Blackhill Jinks!

Vi har inte varit iväg så mycket i år. Men det började med en rivstart :)
Ias Cadarn blev kvalitetsbokförd med 41p på Grevagården. Guld på Mantorp.
Brudvik Blodwen Coch fick Silver i Valla
Molstabergs Lafayette Salsta RIKS Guld och Klassvinnare. Innan jag köpte honom, så visades han i år på: Svenljunga 39p. Nybro Guld, Reserv Junior Champion. Bjärsjölagård Guld, Klassvinnare.
Salstas Silver Bear fick Silver på Mantorp
Cadarn har betäckt tre ston och alla tre är konstanterat dräktiga :)

Arhults Stuteri har följande att rapportera 
Arhults Waldemar kvaitets boksvisningen 41p Årets Hingst!
Han blev Reserv ungponnychampion och Guld i SF utställning Nybro
Riks blev han Guld, Ungponnychampion och RBIR
Internationella Utställningen i Holland blev han 3:a!
Speyksbosch Diablo vann sin första start i LA dressyr
Kom på en hedrande 2:a plats på INT Utställningen Holland
Blev International Ridden Reserv Champion i Holland av 57 starter!
Hn har dessutom haft 100% dräktighet och en fölunge som blev BIS föl med 41p
Speyksbosch Dancer blev guldbelönad senior champion och BIS på RIKS i Ljungbyhed.
Han har haft 100% dräktighet i år!
Arhults La Scala avelsdiplom
EG Pauli debuterade i MSVB dressyr bland hästar med mycket bra resultat! Placerad i LA6 dressyr
Birtley Merlyn placerat sig 2:a på flera utställningar i England samt kom på en 12:e plats på RWS i år av 21 starter.
Vi är också stolta över att haft 2 st ponnier på samma år som kvalat till ÅretsPonny!
Sen är vi tacksamma för våra sex föl och för att våra hingstar har fått många fina ston att betäcka!
Fotograf Marie Nilsson

Under året som gått, känns som ett genombrottsår för det arbete som går under "ridponnynätverk" Sörmland - ungponnyutbildning.
Projektet är så i gång och fungerar så bra att jag vill som årets glädjeämnen berätta.
**Att under 2009 har inom "ungponnyprojektet" 12 ungponnyer köpts in för vidarutbildning av ponnyryttare/tränare och med målet dressyrsport.
**Alla ponnyer som köps in kommer att få en proffesionell utbildning/satsande ponnyryttare som tar dom långsamt men säkert mot målet att bli användbara sportponnyer.
"grattis till oss alla"
Eva.G

Tack för det engagemang som nätverk Sörmland lägger ned på det som vi behöver bäst just nu, välutbildade ponnier, som slår nock på konkurenterna …… oh kan hävda sig Internationellt!
#8 Kan man läsa mer om det på ngn hemsida? Låter onekligen mycket intressant!

I år har varit ett mellan år, en utställning med Karisma (2år) ett silver och ett föl Kahlúa.
Jag har opererat foten och det är ju en bra ursäkt
nästa år kommer om allt går som det jag vill bli lite annorlunda, jag har nämligen en lite häst idé men en så länge hemlig 

Säsongen Som gått;
Det har blivit 6 utställningar med 13 Bedömningar. Är nöjd med resultaten, rättvisa bedömningar… RIKSET var inte vårat år men mer jävlar-en-amma tills nästa!
Anna Johanna Sek A BIR& Res.BIS 88898=41 poängKlassvinnare x2
Ekbäckens Jade Sek A Res.BIR 8 8 8 8 8=40 Poäng Klassvinnare x2
Laeryds Quinnsess Sek A 38 Poäng & Silver
Jewas Zoega HBL f.09 Fölmönstring Strömsholm, 887777 =44Poäng
Storemyrs Sigge 8 8 8 8 8 =40 Poäng & Guld Klassvinnare x2
Prins Valiant 8 8 7 7 7 = 37 Poäng & Silver
Jewas Jack In The Box 8 8 8 7 8 = 39 Poäng & Silver

Grattis till fina resultat! Här kommer en rapport om Moflo-ponnyer med framgång 2009:
Moflos Variant (Henfynyw Tywysog x Moflos Victoria) tävlas i dressyr med flertalet segrar och placeringar upp till LA:1. Kvalad till ungponnychampionatet där han deltog och kom fyra i dressyr kat. D!
Moflos Sciller (Bostorp Bravad x Simberg Scilla) tävlas i ungponnyklasser i hoppning och går som en klocka, många fina rundor i LA. Kvalad till ungponnychampionatet där han deltog.
Moflos Zoogin (Verona's Bo-Gi x Moflos Zoraya) gångartsutmärkelse vid kvalitetsbedömning.
Moflos Zorro (Wärnanäs Sigill x Zorba) placeringar på nationell nivå i hoppning upp till LA kat C.
Moflos Zmirnof 35-0134 (Wärnanäs Sigill x Zorba) placeringar på nationell nivå i hoppning upp till LA kat D. Far till Wild at Heart T med mängder av segrar och placeringar upp till Svår hoppning, och som blev bästa svenska hopponny på EM.
Moflos Fantasi RW 1134 (Wärnanäs Sigill x Finette) flertalet segrar och placeringar i lätta klasser både hoppning och dressyr.
Moflos Fili 35-1308 (Bostorp Bravad x Finette) segrar och placeringar i lätta klasser både hoppning och dressyr.
Moflos Zamira RW 1183 (Laeryds Domenic x Zorba) Elitpremierad!
Moflos Favjola RW 1069 (Coed Coch Targed x Finette) A-premierad. Mor till Rossmons Vide som tävlar framgångsrikt i dressyr med segrar upp till LA:4, deltog på SM och vann sexårschampionatet i dressyr kat. B. Mor även till Rossmons Valborg som erhöll hopputmärkelse på treårstest och avelsdiplom och GI på sommarpremiering.
Moflos Finesse (Bostorp Bravad x Moflos Facette) avelsdiplom, avelsvärdesklass GI.
Moflos Zirkus (Moflos Fester x Moflos Zerena) BIR-vinnare.
Moflos Zoraya (Hellekis Timjan x Zorba) mor till Titan som blev guldbelönad och Res Fölchampion vid RSF riksutställning. Mor även till Haydn's Explorer med placeringar i hoppning upp till LA och Diggiloo med placeringar i hoppning upp till LB.