Blanda sektioner
Att det bästa kanske inte alltid är att baldna Sek. A och Sek. B samt Sek. C och Sek. D, men jag måste faktiskt säga att vissa kan vara överdrivet skeptiska. Visst ska man väll inte korsa sektionerna hur som helst var dag, men vad jag sett att endel (inte bara här på forumet) smått smutskastat hästar som itne har "ren" stamtavla.
Jag försökte tänka på en framgångsrik korsning mellan A och B (som väll annars inte är den vanligare av de 2) och komm ganska snabbt på Coed Coch Targed (gammal goding). Han hade Welsh Mountain pappa och såg ändå ut som en riktig guldklimp. Skulle kunna räkna upp många fina Welshar med Sek. A nära i ledet, så inte kan det vara så dåligt…?
Visst ska man inte korsa dem "bara för att", men visst tycker jag att man ändå kan hämta endel från en Sek. A om de verkligen kompleterar varandra. Har man ett öga för vad som krävs och vad som kanske saknas så kan "korsningar" blir riktigt fina. Många gammla goda legender är "korsningar" och ibland kunde tom. sek. C synas till i de mindre sektionernas stamtavla. Sedan kan korsningar bli precis lika bra mellan de större sektionerna med.
Vad jag bara ville ha sagt - smutskatsa inte "korsningar", och var inte livrädda att göra experiment (ni som redan har mycket kunnskap) de år vi kanske saknar de finaste hinsgtarna pga a olika anledningar. Det finns trots allt en anledning att vi inte har slutna stamböcker för de olika sektionerna =)
Hakuna matata!
Vilka anledningar finns det till att blanda sektioner "hej vilt" när det finns så stort urval av bra avelsmaterial inom samtliga sektioner idag? Vill vi ha enbart en enhetlig sektion "Welsh"??
Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se

#1 Håller med??
Jag sa precis i ovanstående text att man inte ska blanda just hej vilt, men en tilltänkt korsning är inte alltid bara dålig. Visst finns det ett enormt utbud innom samtliga sektioner, men det är ganska stor skillnad på kvalité mellan sverige och england över lag. Visst kan alla använda det "bästa hingsten", den som är mest rastypisk, bra gångarter och korekt. Men hur många individer har vi om vi ska kolla på perfektion…?
Säg att jag her ett Sekton D sto och den har nära blodsband med de flesta av de finare Sek. D hingstarna som fanns för utbud detta året. Den finaste jag tänkte ta är nu istället utleasad, och den andra står för tävling. Tar ni hellre en halvbra Sec. D eller en bra Sek. C som jag tor skulle kunna passa mitt sek. D?
Bor man i de norra trakterna av sverige kanske man inte har lust att åka 150 mil enkel resa för attbetäcka med en hingst (ja det är lite som för er i södra sverige att åka till holland för att bettäcka erat sto eller något i den stilen).
Alla har inte heller möjlighet att importera det bästa från andra länder för att kunna hålla den prestanda som finns i ursprungslandet på sina egna uppfödningar.
Visst ska vi ha alla olika sektioner kvar idag, men om vi inte kan bland a de olika sektionerna, då borde det väll bara lika "förbjudet" att använda Sek. C Welshar med Sek. D karaktär i aveln?
Hakuna matata!
Får jag då hoppa in här och ställa en fråga?
Var går gränsen för att det ska räknas som ren sektion? Någonstans i ledet finns det ju andra sektioner..
För övrigt i frågan så är jag inte tillräckligt insatt i welsh avel för att uttrycka mig men jag måste ju säga att det borde vara viktigt för alla att hålla isär sektionerna. Det finns en welshponny till alla syften och det tycker jag är bra.. Bara det i sig borde marknadsföra rasen och att tappa det och låta sektionerna "suddas ut" vore bedrövligt.. Varför ha en sorts welshponny när vi kan ha 4.
Jag har mina åsikter om blandning, skulle inte själv använda tex B och D i sektion C, men det är min åsikt och kanske inte någon annans, sen tycker jag även att man ska hålla sektionerna så rena som möjligt för att bevara welshens olika typer, för det ska vara 4 olika grund typer + WPBR……men att smutskasta en individ för den kanske inte är enligt personligt ideal är totalt onödigt, skapar inget annat än osämja och leder ingenstans, alla individer har ett ändamål vad det nu än är,
Och det enda sättet att stoppa korsningar inom alla sektionerna är att stänga dom,
fanns inte rätt hingst tillgänglig skulle jag nog låta bli att betäcka det året,

Jag har som många redan vet ett stoföl hemma e B hingst u C sto. Hittills har hon infriat förhoppningarna jag hade på den betäckningen. Funderade ett par år först. Det färdiga resultat får jag dock se först om ett par år, då jag siktade på en snygg, smart prestationsponny med lite mer "bone". Alternativet till B hingsten var en klass 1 arabhingst, men valde att skjuta den kombinationen på framtiden.
Jag drog mig faktiskt för att skicka ett förstagångssto minst 100 mil enkel väg för att hitta en C hingst jag ville ha. En rejäl chansning innan man ens vet att stoet är fertilt. Den ekonomiska aspekten kan man heller inte bortse ifrån. Totala kostnaderna för fölet, med stoets transporter till hingst, skulle landa på nästan den dubbla kostnaden när man bor där jag bor. Ok om man är stensäker på ett unghästen ska stanna i ens ägo för att lägga grunden till fortsatt avel. Men det skulle inte gå att sälja avkomman som unghäst utan att förlora bra med pengar. Lägg därtill att folk "söderifrån" nästan uteslutande ska försöka pruta bort 5000 kr från priserna med motiveringen att jag bor så långt norrut!!! Iallafall jag har inte råd att sponsra någon med det. Läget sklle ett annat om fölen/unghästarna får ett värde högre än en hundvalps.
Tillbaka till min fölunge. Hade hon varit hingst hade det ju varit enkelt. Kastrera och få en riktigt häftig valack. Med ett sto blir det ju lite trixigare. Men nu är det ju så att inget sto står och klämmer ur sig fölungar via jungfrufödsel, så om ingen i framtiden upplever det som att hon har kvaliteer som bör tas till vara på, så kommer hon heller ej att sabba någon sektionsavel på sikt.
Jag har faktiskt fått ett anonymt mail som tydligt klargjorde precis hur dum i huvudet jag är som gjort denna kombinationen! Om den anonyme författare läser detta så lovar jag att inte bakbinda dig och tvinga dig att köpa och avla på mitt föl!!! Bifogar en liten bild på min karismatiska lilla styggelse=)
Att ta Coed Coch Targed som exempel blir nog lite missvisande då han är född 1969 då sek A och B var mer lika varandra på den tiden.
Den enda kombination jag skulle kunna tänka mig är A och D som blivande sek C. Självklart skulle jag i första hand leta efter en CxC men skulle jag hitta sektion C hästen med stort H skulle jag köpa den även om det är en AxD. Däremot skulle jag dra öronen åt mig om det finns sek B i de närmsta leden.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#6 sorgligt med dessa mail och brev, otroligt trångsynt och beklagligt och jag hoppas verkligen inte att det är en av de få avlare av sektion C som skickat mailet….men det låter väl tyvärr så
Vissa kanske tycker att hennes blod inte "duger" i welshkretsar men det finns en värld utanför welsh också, man måste ju ge individen en chans innan man slänger den på sophögen och hon är bara en fölis än så länge, hon har ju knappt börjat sitt liv……. jag tycker fölis ser fin och välbyggd ut och hon har alla chanser att bli en bra tävlingsponny med dom två föräldrarna.

#8 Tackar! Min tanke var att det är en person som har än större problem med sig själv än med andra. Tack gode för att jag inte är särskilt känslig för dumheter. Blev mest lite irriterad över dennes trångsynthet.
Och som du säger. Det finns en värld utanför welsh också. Se bara så många fina ponnyer med welshblod det finns ute på banorna och i stallen. Men det verkar som att dessa uppenbara korsningar överlag anses vara mer värda än min lilla tös.Men jag tror på henne och avgudar det lilla trollet=) Har sett många "rena" welshar av div sektioner som enligt mig inte når upp till hennes korrekta exteriör, eller rastyp (som btw blivit belönad med en 9 a=) Och att det kan slå igenom mer B karaktär i senare generationer är jag medveten om. När det gäller ett sto verkar det vara svårare att titta på individen utan att väga in avelsaspekten. Vilket jag iofs förstår då detta till största del är ett forum för uppfödare… Och gissa hur mkt jag lär mig varje dag genom att läsa igenom alla era inlägg!! Tack för det!!

#0 Jag försökte tänka på en framgångsrik korsning mellan A och B (som väll annars inte är den vanligare av de 2) och komm ganska snabbt på Coed Coch Targed (gammal goding). Han hade Welsh Mountain pappa och såg ändå ut som en riktig guldklimp. /---/
Intressant att du nämner just CC Targed, denne sagolikt vackre hingst. Jag undrade över att han inte fick större genomslag i svensk welshavel (han fanns i Sverige 1983-1998 och betäckte de åren ca 325 ston). Eftersom jag är vetgirig frågade jag några B-uppfödare som dock inte "skyllde på" mountaininslaget utan kallade Targed en slutprodukt, som alltså inte lämnade avkommor av lika hög klass som sig själv. Hans döttrar verkar varit starkare än hans söner, och vad jag kan se är det genom döttrarna arvet efter Targed lever i Sverige. Någon som vet hur det ser ut med Targed-blod i övriga världen?
Jag vet att Targeds avkommor visat utmärkta prestationsegenskaper på tävlingsbanorna - jag funderade mer över hans exteriöra nedärvning.

Jag stör mig inte på sekt A blod i de andra sektionerna men jag fullkomligen RYSER när jag ser att man stoppar in sekt B blod i C el D. Framför allt kan jag inte förstå att man sedan går vidare och avlar på en sekt D som har 50% sekt B blod i sig. Okej om man har den i avel för WPB men att fortsätta avla sekt D, det är en styggelse för mig. DET är inte rasavel som för aveln vidare utan en engångsprodukt möjligen avlad för tävlingsbanorna.
Hade jag ett sekt D sto som är så pass bra stammad att hon har något i aveln att göra så skulle jag hellre avstå från att betäcka än att använda mig av en sekt B hingst. Det är min åsikt och jag står för den, jag skickar inga anonyma mail till folk.
Jag har 35 mil till närmaste cobhingst……så jag tog hem en egen.
Jo jag kan helt hålla med er om att det är "bättre" att blanda Sek. A med C och D än med B för att fortfarande behålla massan.
Men jag hoppas ni förstår mig rätt när jag som sagt inte säger att vi bör blanda mer än vi gör idag - utan som #6 säger så kan korningar mellan sektioner och även andra raser (och bli partbred) bli jätte fina hästar och inte få skit för det. Man kan stå för sin egen åsikt men behöver inte lägga sin näsa i blöt hos andra~
Welshen är ju så mycket mer än bara en "show ponny" de är fantastiska tävlingsponnyer med, och för en bra tävlingsponny kanske man hellre vill ta något annat än än från den ursprungliga rasen. Men vill man bara ha en snygg och fungerande häst för ens enga behov ch tankar och itne för att kanske avla vidare på den utan bara en sju jäkla bra individ men men welshens blod.
Men för att avla vidare så kan jag hålla med ovanstående - att man tänker på vad man blandar. Och även om det bata är C och D så ska det blivande fölet ha en förutsättning att kunna se bra ut och inte bara blir en "mix" som ser ut som ett pussel av 2 sektioner, utan som en hel harmonisk individ.
Hakuna matata!
Fångade en sek C + B korsning på bild för ett tag sen. I mina ögon ingen lyckad korsning men det är säkert en underbar ponny för dess ägare.
Mvh Emelie & Jack
tillägg till min ovan tråd #8
….upplever att det är oerhört tråkigt när vissa försöker agera "avelspolis"….man kan rekommendera och ge information och synpunkter OM dom efterfrågas annars ska man sköta sitt…
sen tycker jag att är det viktigt att bilda sig en egen uppfattning, inte bara gå efter vad andra tror och tycker, vem vet? deras uppfattning eller val av väg kanske inte är bra?

#6 Tycker det är helt idiotiskt att skriva sådana mail , allra helst om man inte vågar stå för det . Enligt mig är den som skickade mailet en ritkig Fegis och Idiot …

Roligt att följa tråden. Om det inte framgått tidigare så vill jag bara poängtera att jag håller med de flesta av er ang sektionskorsningar tänkta att verka vidare i welshavel.Däremot har jag tron att lyckade individer kan tillföra mycket i andra sammanhang. Bredden på det rena utbudet verkar vara tillräckligt stort utan att mixa dem. Personligen är jag inte särskilt förtjust i sekt C med för mycket cobkaraktär, men det är ju bara mitt tycke och smak. Mitt vuxna C sto Cara är i mitt tycke en riktigt fin ponnytypad individ, och jag skulle gärna vilja se vad hon lämnar med en riktigt bra ren C hingst. Dock har jag inte den möjligheten själv för tillfället. Därför lånar jag gärna ut henne en eller två säsonger till seriöst satsande sek C uppfödare, som tror att hon kan tillföra dem något positivt.
#13 Råkar du ha någon bild i gömmorna som visar ponnyn från sidan? Gärna manfria sidan. Jag skulle gärna vilja se hur den är byggd. Från den vinkeln ser den ut att vara spensligare byggd än min ,med ett lite längre huvud.
jodå… här kommer en från sidan… hästen är 8år på bilden kan tillläggas…
Mvh Emelie & Jack
Cara skulle jag inte alls ha något att låna ett tag men dessvärre är mitt stall knökfullt….
hon är en av få med den gamla fina ponnytypen….
..en sak till jag funderade över igår…. sektioner som växer över, typ A och C….hur är det med dom i avel? dom inte är egentligen inte enligt sin rasstandrad med sin storlek och inte heller sällan så har dom inte riktigt rätt rastyp heller för blivande sektionen…..en C har ju inte så mycket att komma med i en D klass tex med den skillnaden som finns mellan sektionerna, det skulle vara de C som innehar stor procent D blod i så fall….
och samma med sektion A som växer över, den lättare sektion A har en chans men inte originaltypen och detta flyttande bidrar ju också till att sektionerna blandas…..en övervuxen A blir ju enligt papperna en B och kan man då använda denna ponny i avel med C? enligt blod är det en A men enligt storlek en B, det rimmar illa i mina öron…… och för de som inte är så insatta ser bara B i stamtavlan på en ev.C och ratar den, fast den kanske har A blod och inte B….
så är flyttande mellan sektionerna bra? jag är tveksam till det…

Om man inte visar stona så går det att använda dem i den vanliga sekt aveln. Här gäller det bara att tänka sig för vilken hingst man använder sig av. Världen består inte bara av utställning
Det finns mången sekt B uppfödare som haft en något för stort sto i sin avel……

#20 mäts hästarna inte på premiering?

Jodå det gör de, men det är inget krav på premiering för att använda ston i aveln inom welsh. Endast om du vill införa dem i kvalitetsboken vilket är frivilligt. Stonas avkommor blir införda i huvudstamboken oavsett om stoet är visat el ej så länge de har en stamtavla som är godkänd. Det krävs 38p för att komma med i Kvalitetsboken.
Att det går att använda dom är jag klar på, men BÖR man använda dom? individen är ju inte enligt standard om dom är för stora….. jag menar, de flesta sektion C folk får spatt av att se ett B i leden, men om denna B består av en övervuxen A? den är ju egentligen inte en B mer än till storleken….
sen kan jag undra varför man ska avla på gränsen när det bara ställer till problem och inte är till nytta för någon? framför allt inte för rastyperna då det suddar ut gränserna mellan dom, en A kan aldrig bli en B om typen är bra, det ska synas vilken sektion welshen tillhör….och såsom det är idag kan den "nya" modellen av WM lätt förväxlas med en B, Hillponyn kan aldrig tas för en B, ett resultat av flyttning/ blandning av dessa två?
Jag tror det är viktigt med detaljer i avel, inte bara korrekt konformation och bra gångarter utan även titta på welshens "trademark" - dess unikt vackra huvud, som bör innehålla små öron, stora ögon, konkavt och med bred panna, hur många domare tittar efter dessa viktiga detaljer? hur många avlare letar material med detta trademark?
En welsh kan vara hur korrekt och vacker som helst men ser den inte ut som en welsh så är det bara en ponny bland alla andra….

Jag skulle lätt kunna använda mig av en korrekt och typad sekt A el B som vuxit över måtten, inom sin egen sekt fast använda mig av en mindre hingst. Det är inget som behöver påverka avkomman. Det finns UK uppfödare som har ston större än rasstandard säjer, i aveln. De m'ter ju inte stona som vi gör då de stambokför dem som föl.
Även ett stort sto kan var mkt rastypiskt med huvud, ögon huvud.
..ska inte alla vara rastypiska? ston som hingstar….
fast om man använder sig av individer som är större än vad reglerna säger finns ju risken att det byggs på med stort material och procenten individer som är maxade ökar. Storleken är ju även en av de egenskaper som kan slå igenom med oönskad effekt ett par generationer bort, så är det så bra att använda övervuxna individer?
En del uppfödare går ju efter modet, vill ryttare ha maxade sektioner så måste man alltså maxa för att få sälja? det är den trenden som startat den nästan hysteriska jakten på maxade djur, ibland när man pratar med folk som letar avels sto eller hingst så går storleken före rastypen vilket INTE är speciellt bra…en bra rastyp är bra oavsett storleken på individen….vet flera fina, välstammade C ston som är 120-125 som ratas pga deras mkh.
Ang. mätning så måste jag säga att det är lite "mysko". Visst höjden är ju inte jätte viktig för den sakens skull att de inte växer över B-ponny måttet. Men jag vart faktiskt ganska så förvånad när jag veteinärundersökte min unghingst och endast veterinär behövdes vid mätningen. Nu är han inte heller maxad utan låg på 117 cm (3.5 år) och han växer knappast mer än någon cm mer nu på höjden, han har börjat bredda sig istället.
Ston kan ju inte massproducera sina avkommor medan en hingst som används väl kan ha ca 30 avkommor/år (eller mer beroende på popularitet). Jag tycker att hingstarna borde behöva mätas om i.af vart annat år från första mätningen tills i.af 5-6 års ålder för att förhindra att allt för stora hingstar används i aveln.
Vet man med sig att ens hingst t.ex kommer bli överväxt (eller har en stark kännsla av det) är det ju bara att godkänna dem som 2-åringar och sen skita i att mäta dem senare…?
Själv är jag för de lite mindre (jag har inget problem med att de är 5 cm mindre, hellre det än att hälften växer över) men vart faktiskt lite förvänad i år på Riksen att ett litet sto (kan hon ha varit 113 cm kanske?) fick komentaren att hon var lite för liten, sedan när kan en sek. A bli för liten…?
Hakuna matata!
Du har samma på sektion C, en C som är under 130 klassas som för liten….men en C får vara liten, det finns ingen undre gräns bara en övre….jag förstår inte alls varför alla är så besatta av maxade djur? risken att du får en övervuxen är ju väldigt hög och om alla avlar på maxat, vad blir resultatet om några år? fundera på varför man ska avla maxat och vartifrån kommer den allmänna tycket att det ska vara maxat, finns inga rekommendationer någonstans om att en individ ska vara i en viss höjd. Tycker också det är tråkigt när domare påpekar mkh som negativ vid bedömning….igen! C har ingen undre gräns….
Storleken spelar ingen roll för min del, faktum är att jag ska byta ut lite sto material framöver mot gärna mindre storlek med bättre och mer ponnytyp….jag har minst 3 märrar på "vill ha" listan under 130 som jag gärna skulle plocka hem… dock så ska samtliga mina föla och vänja av sina fölisar innan det är dags men planerna är i full gång.