Djurrätts Alliasen
Här är en sak för alla som värnar om våra djur, dom avslöjade bla den senaste nyheten om hur grisarna behandlas och gör mycket nytta i djurens namn
Jag tänker i alla fall bli medlem!
Jag brukar vara lite misstänksam mot vissa djuraktivister (såna som släpper ut stackars minkar som inget annat än går en säker död till mötes) men skulle kunna tänka mig att stödja Djurrättsalliansen.
Dom har ju kommit fram som privat ersättare till det sk statliga (obefintliga) Djurskyddet och som medlem kan man säkert påverka aktiviteter, släppa minkar osv som har suttit i bur hela livet är grymt….en säker död, det finns andra lösningar för sånt.
Djurskydded är dåligt i Sverige idag och får inte staten fingrarna ur you know what så får andra ta över…..
en bra julklapp kanske???

Jag har lite svårt för veganer sen är det toppen att vi sätter ögonen på att alla grisar inte har knorr på svansen,

Jag vet ändå om inte jag tycker att det är rätt sätt, för jag vet att det finns grisar som äter på svansar även om de har gott om plats,bra med strö osv , det de gör är faktiskt olagligt och frågan är ändå om hela sanningen kommer fram eller om de tar bild på en eller två grisar som är sjuka , det är faktiskt inte heller ovanligt att grisar/kossor bla blir sjuka i en besättning utan att de för den skull ska vara sjuka eller misskötta.
Det är ju ingen som vet att den som hade böld om den fick något för det osv , för det är ju inte kollat upp och jag kan tycka att det är väldigt fult då de kanske hänger ut någon som sköter sina djur faktiskt.
Här hemma vid hade de lösar ute förr , året runt de hade sina fina hus att gå in i och stora fina hagar där de kunde böka runt men ändå så kunde det vara någon gris som gav på sig och åt svans på någon av de andra , tror de problemen har funnits i alla år utan att de för den delen skulle vara misskötta,.
Tror det är därför vissa grisbönder vill ha tillstånd för att kupera svansarna direkt när de föds just för att minska risken att de ska äta upp varandras svansar.
Har själv levt med morfars grisar och de kunde ge sig på att äta varandras svansar, trotts att de var ute grisar och hade stora områden att böka sig i.
Grisar gillar sen det här med att vara skitiga, lägger sig gärna glatt i sin egen avföring.
Själv så ryckta jag mina favorit grisar och gnodde in dem med massor av schampo till min mormors förtret, morfar lät oss hållas. När de sen var rena som barnskjärtar så tog vi dem ut på promenader. Hade på dem grimmor och ledde dem med grimskaft. Lärde dem att hoppa hinder, De var otroligt lättlärda och gilla att vara med på alla upptåg man tog dem på. Själv åt jag aldrig griskött som barn, då jag hade för mkt känslor till dem. Idag kan jag lättare äta gris då jag inte har någon koppling till dem längre.
Morfar kupera sina grisars svansar och jag anser nog att det borde man få göra. Det är inte roligt att se deras kannibalism framfarter. Att grisar är kannibalismer tycks inte folk vara medvetna om, men så är saken.
Filmen för övrigt sa bara att det var sjuka grisar, konstigt vore om en så stor grisbonde inte har sjuka djur. SE bara på många hästägare här i focus, ni som i många fall har bara en eller två hästar att se om, så är hästarna halta sjuka om vart annat.
Nä inga veganfasoner biter på mig, jag kommer att äta även årets julskinka med godan ro.
Det handlar inte bara om sjuka grisar utan grisar som fått själv dö och ligga kvar bland de andra som i sin tur börjat äta på dom, har ni missat nyheterna? sen har även vissa stått i sin egen skit med frätskador osv som följd….det är inget att försvara…

Ja men det tillhör en massa veganer till alliansen, och bara namnet skrämmer mig!
Jag tycker veganer är personer som vill utrota djuren, vem ska hålla gris om ingen äter dom? Eller vem vill ha mjölk kor om ingen dricker mjölk!
Sen tycker jag inte att man ska missköta sina djur utanförse dom ed en bra tillvaro. Men veganer hu jeda mig!
Veganer har en lite annorlunda sätt att se på livet helt klart, dom förnekar bla sitt eget ursprung….hur tror dom människan utvecklade sin hjärna från apstadiet som gör dom till den dom är idag?…..jo, människoapan började äta kött och deras hjärna började växa….hela världen bygger på äta eller ätas oavsett var i världen man är, djur eller växter, den ena dör för att ge liv till nästa…..men det är inte veganerna vi ska värna om utan djuren……
jag hörde också någon på radion härrom dagen som inte skulle äta julskinka i år pga det som hänt, och vad resulterar det i? jo, den bonde som tar väl hand om sina djur kan få dålig ekonomi och därmed minskar hans ekonomiska förmåga att ta väl hand om sina grisar, vill man verkligen medverka till en dålig trend? se till att nita dom som gör fel och inte verka för att även slå ut dom som sköter sig….idiotiskt..
sen en annan kommentar "jag har sett missförhållanden i Danmark men jag trodde aldrig att det skulle förekomma här" …..döh
…hur blåögd får man bli?…ungefär lika bright som att säga "det händer aldrig mig"….

Jo ät massor av svensk producerat kött inkl skinka!!! Synd att inte hästkött äts, då skulle hästar slippa åka hela långa vägen till Italien… Men våra butta fyllda djur är det väl ingen som vill äta upp
, själv äter jag ju inte hästkött, men det mesta andra. Speciellt Vildsvin är gott, och dom finns det ju gott om också!

#9 Instämmer med dig , men eftersom Internationella ridsportsförbundet godkänt nu att de får tävla med butta bla i kroppen så kan vi ju lka gärna äta de också ;-) och i andra länder så äts det och har alltid gjort i alla tider innan …
nej, häst där drar jag gränsen…..men allt annat äter jag med gott samvete,

Jag äter häst också
inte så ofta men det är inte tabu.
Självklart ska djuren ha det bra medan dom lever, tyvärr är det ju svårt att kolla.

Hästfile ska visst vara väldigt gott, vilket jag också tror!
#13 I somras fanns hästfilé att köpa på Konsum i Högsby. Har dock inte sett det där sedan dess.
Är lite tveksam till att äta (okänd) häst pga all medicinering i tid och otid. Systemet med inskrivning av medicineringen i hästpassen fungerar ju inte som det ska, inte än i alla fall. Nej, säger nog som i reklamen för Scan för några år sedan;
Jag äter bara kött från min egna gård :)
Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se

Fast även om det inte skrivs in i passen så är det regristrerat genom veterinärsstationerna har jag fattat det som.

#15 möjligen om man behandlar på station och visar passet, jag tar alltid hem min veterinär och då registrerasdet inte någonstans där man kan koppla ihop behandlingen med hästen.
Nu vaccierar jag bara och har gjort en kastrering på dom jag äger nu, kanske kontrolleras passnummer mer om det skulle vara något allvarligare
#14 så många hästar föder jag inte upp per år, men kanske är ett sätt att få ihop det ekonomiskt 
#14 Fniss. "Jag äter bara kött från min egen gård". En av dem som var med i reklamen bor granne med mig. Eller är det kanske tvärtom?
Ja, det där med skriva in i passet är det dåligt med…man får ofta påminna om det är något sånt….

Jag är kluven i frågan. För djurens skull är det naturligtvis bra och det är ett pekfinger till det obefintliga kontrollsystem som kommunerna står för men jag tycker ändå att det är obehagligt att de tar sig in på folks gårdar olovandes, det är djurskyddsinspektörerna som ska stå för oanmälda besök.
Grisar må gilla skit men de ska ändå ha möjlighet till en torr bädd och tillräckligt med utrymme.

Jag tycker det är väldigt obehagligt, den person som blev anmäl nu fick avgå från alla sina jobb med omedelbar verkan - God Jul! - sen uppmanar dom folk att bojkotta julskinka - vad händer då med grisarna som plötsligt saknar värde!
Denna film som visas har dom smygfilmat under 2 års tid och sedan klippt ihop så man ska få känslan av att det har hänt under samma film sekvens.
Det kan väl mycket väl hända att ett djur ligger och dör under en natt, det händer väl med hästar också, att sedan grisar äter på varandra kan väl inte bonden hjälpa.
Om det var något som inte stämmde ska väl denna bonde få en chans att rätta till det, nu fick han domen i media, han blev av med allt under en natt!
Nej detta är verkligen ingen förening jag stödjer, jag stödjer mycket hellre de vanlga hederliga djurskyddet som kommuner och länsstyrelsen har.
Fy vilka gräsliga metoder, och att gå in i stallar på natten är väl kriminellt!
Det måste finnas en bättre väg att gå.
Men om du tittar på bildena så är det inte nyligen avlidna grisar som är på bilderna, dom är uppsvullna och har alltså legat ett tag….
God jul? ja, som man bäddar får man ligga, hade han skött sitt jobb hade han haft en väldigt trevlig jul.
Sen att uppmana till att bojkotta julskinka är korkat och man får hoppas på att folk har mer vett än så att gå på sånt tjafs, den enda du straffar med bojkott är bonden som tar väl hand om sina djur.
Sen kan man hålla grisarna hyfsat rena om dom har gott om utrymme och strö, dom är rätt renliga.
Att ge sig in på gårdar mitt natten olovligt och inget jag försvarar, men å andra sidan när Länsstyrelsen/kommunen ska skicka ut folk så anmäler dom att dom kommer varvid personen hinner städa och fixa så allt är tipp topp….vi hade en sådan bonde här under många år, han hade alltid samtliga djur på svältgränsen och det var hemskt i stallar osv, men så fort det blev besöksdags när någon anmält honom så fixade han till och hade ursäkter för djurens dåliga skick och lovade dyrt och heligt att allt skulle bli bättre, vilket det aldrig blev….han blev anmäld mellan 5-8 gånger varje år och kunde ändå ha sin gård och djur i minst 15-20 år, så EFFEKTIV är vanliga djurskyddet och det skulle jag inte sponsra eller stå bakom….och tyvärr är den historien inte unik på något sätt…
Men detta kanske kan få fart på regeringen och Länsstyrelsen att deras jobb sköts av mindre laglydiga personer,
enligt lagen? nej… effektivt? ja… och definitivt en ögonöppnare och en spark i baken på många…
det pågår misskötsel och misshandel av djur överallt, varje dag….och djurallisanen gör mycket gott trots kontroversiella metoder som kan diskuteras och framför allt förbättras genom påtryckning av allmänheten och medlemmar.
Jag såg flera inslag i TV efter skandalen, bla skyllde en Djurskyddinspektör på bristande resurser , därför kunde dom inte inspektera alla grisgårdar, mer än ungefär var 3:e år. DÖM om min förvåning när jag idag läser en välkänd hästsporttidning som har en artikel om hur samma djurskyddsinspektör hade tid att kontrollera och skicka brev till över 200 transporters ägare efter Championaten i Flyinge och kräva bevis på att föraren innehade kompetensbevis för att transportera hästar! Alltså prioriterar denna inspektör kompetensbevisen före inspektioner på grisgårdarna. Hur kan någon få förtroende för ett sånt djurskydd som hävdar att dom saknar resurser för vanvård av djur, när istället hästtransporter är viktigare på ett avelschampionat, där jag har mkt svårt att tänka mig att vanvård av hästar skulle förekomma.
Mellanmjölkens sverige?

#20 Kan bara instämma med dig

#21 Har du sett en död häst? Jag har haft en död häst som dog framför ögonen på oss, vi lämnade det döda stoet en stund för att hämta oss och invänta hjälp för att få ut hästen ur stallet.
När vi kom tillbaka efter en timme så var hästen stel och konstig, det går väligt fort… hade grisen dött på kvällen efter kvällsfodringen ser den kanske konstig och svullen ut beroende på värmen inne i stallarna! Det behöver inte gå till så här.
Man gör inte så med folk, man slänger inte ut någon i media som man har gjort, det finns väl barn och familj hos denna bonde, är inte deras liv värt någon respekt?
Det finns mer diplomatiska metoder att ta till!

#24 jag har inte sett en död häst, som inte varit tappad på blod (döda hästar har jag sett) men en död ko och den så ut som grisen på filmen och den hade inte legat länge. Dom andra korna var där och puffade på den döda, som om dom ville skaka liv på den.
Jag funderar på om den finns någon djurägare som kan visa upp sina djur i perfekt skick året runt, dygnet runt.
varför ska man inte kunna visa upp sina djur i bra skick året runt, dygnet runt?
och ja, jag har sett många döda hästar…..men man borde väl ändå se att grisen kanske mår dåligt vid ev kvälls koll? kan man inte se att något inte är ok så borde man inte ha djur, det är ytterst sällan ett djur dör knall och fall, riskgrupperna är gamla djur och dom med invärtes fel, typ anerysm, hjärtfel osv…..men grisar är inte mer överrepresenterad än någon annan ras med sådana problem, tvärtom så är grisar tåliga djur.
Det räcker med 1 minut max för min del innan jag ser om någon av mina är inte är som dom ska på något sätt.
sen har jag INTE förespråkat alliansens sätt med hanteringen om du läser ovan, men hade han gjort sitt jobb hade han inte hamnat på deras lista i första hand, har talat med flera av bönderna här och ämnet har även naturligt kommit upp på dotterns Lantbruks skola under veckan som varit och alla har entydligt talat om att det inte finns ursäkter på någotvis för sådan miss skötsel och det är ingen tvekan om att det är det. Skyll inte på media eller alliansen att dom vill förstora upp det, litet eller stort så har han uppenbara brister i sin skötsel, den enda som har sårat sin familj och satt sig i klistret är bonden….fast det kanske hade varit bättre om det hade fortgått i det tysta för då hade ingen annan än grisarna fått lida…
Spelar ingen roll om dom är tappade på blod eller ej, det är magsafterna som jäser i magen och tarmar som gör att dom svullnar upp, är det riktigt illa och dom ligger länge i varm miljö +20 kan dom bli till en bomb….

#26 jo det är ju målet men ibland så händer olyckor eller djur blir skadade och filmar man i "rätt" vinkel kan det se värre ut än vad det är. Död och skador ser ju ofta äckligt ut, men det kan ju inte vara det en gris uppfödare vill få, varje självdöd gris är ju en gris som inte går till slakt och ger pengar.
Nu finns det säkert rötägg bland grisägare också, det skulle vara konstigt annars.

#26 det måste kännas skönt att vara felfri! Det är inte jag, ibland händer det ker som man inte kan styra över det vet alla som har djur. Bonden kanske int själv var den som gick ronden på kvällen, det kanske fanns anställda!
Jag såg inte på kvällen att mitt sto skulle dö famför ögonen på mig på morgonfodringen, hon kunde lika gärna dött två timmat innan morgonfodringen. Jag ser omedelbart när något är fel på mina djur!
Jag hade en ettårig hingst som är ponny, han växte mer än 15 cm på höjden på ett halvår. Inget kunde få honom i hull, han såg ut som en utmärglad hemsk sak som aldrig fåttmat. Jag gjorde allt som stod i min makt för att föda honom!
Vad jag fick göra, jo jag gömde honom på ett bete där ingen kunde se honom tillsammans med sina två polare som var i normal hull. Min veterinär bara skakade på huvudet, vad gör man med en unghingst som äter dygnet runt men bara växer på höjden. Jag tröstade mig med att unga tonårspojkar brukar se ut som flaggstänger.
Varför jag gömde honom, jo för annars hade jag blivit anmäld för vanvård av "snälla omtänksamma djurvänner" som inte bryr sig om hur mycket ägaren sliter, utan anmäler en anonymt.
Vad vi gjorde, vi fodrade och väntade ut honom, nu blir han två år efter nyår och han är rund och go på betydligt mycket mindre mat, går på lösdrift med sin kompis. På sommar betet som var mycket bra fick han 2 kg luzern, 4 kg unghäst musli etc och dom hade fri tillgång till höensilage(en ny bal var tredje dag + bra bete, han var inte utan mat en enda minut på dygnet.
Vem som helst hade tyckt det varit för j-gt, även jag! Men själv tycker jag inte om anonyma anmälare inte ens i bästa välvilja!
Jag tycker inte man ska sätta sig själv på en pidestal för man vet aldrig när olyckan är framme, man måste utgå från att alla gör så gott dom kan!
Denna bondes straff var grymt(!)och nu vill man också att alla andra grisbönder ska straffas också! Bra allians!
..jag är på inget sätt felfri, finns ingen som är det men man ska inte tumma på skötsel, oavsett! Vi som ägare är ansvariga för våra djurs välbefinnande och ingen annan…. och även anställda ska ha bra djurkunskap så dom klarar sitt jobb. Kan man inte tillgodo se dagliga behoven varje enskilt djur har rätt till så ska man inte hålla på, när det är hästar så är det, vatten, foder, utevistelse, daglig skötsel där det ingår skadevisitering, rengöring av päls, hovar. Motion och träning för trygg hantering. Vid sjukdom, omedelbar behandling.
Hade ett litet fullblod som mellan 1 och 1,5 växte mer än runt 20 cm och hon var aldrig varken tunn eller omusklad, det var hon däremot som 10 månaders när vi köpte henne, hon fick något mer i kg vikt i foder än din men det är inte mängden som är viktig utan innehållet, man kan ösa i hur mycket som helst men har det inte rätt innehåll spelar det ingen roll….jag skulle ha ökat fett mängden i din diet. Fett är en del som folk ofta förbiser men som är en viktig del, just för yngre och äldre som har svårt att hålla vikt samt tävlande hästar med extra energibehov.
Har man nu som djurägare gjort sitt jobb och om man nu har något djur som ser/är dåligt och jobbar på problemet och har bevis som papper osv på veterinärbesök så har man ingen anledning att varken dölja något eller skämmas vid besök…. folk kan anmäla av alla olika anledning, avundsjuka, misstro, att dom blivit arga av någon anledning, osv listan kan göras lång….men hellre 1 besök för mycket än 1 för lite. Ett besök ska man se som en positiv sak, det visar ju på att systemet hålls igång och så har man ju chans att visa att man är en bra djurägare,
Efter över 2 års slit och samtal med djurskyddet osv, för att rädda mitt gamla korsningssto så vet jag att dagens djurskydd fungerar ypperligt dåligt för djurens del….det är för mycket byråkrati och regler som hindrar effektivitet.
#22 intressant, jag läste om det i Ridsport och ja, man börjar ju undra hur dom prioriterar…

när det gäller film så kan det bli lite fel, jag har mina på torv och ibland när det kommer okunniga till stallet så tror dom det är omockat
det är ju brunt 
Om man håller på och samlar filmer i flera år så nog kan det mest välskötta stall se ovårdat ut och även en rycktad häst rullar sig och blir lerig (i alla fall mina, gillar att rulla sig
) en hov med en tappsko ser inte heller trevlig ut timmarna innan hovslagaren kommer i många fall, listan kan göras lång vad man kan filma i "rätt" vinkel vid "rätt" tid för att det ska se fel ut.

Vi har våra hästar på lösdrift och de kan se hur skitiga ut som helst och lösdriftshästar ska ju faktiskt inte borstas varje dag , tvättas ben och dyligt då de behöver fettet i sin päls för att hålla bort väta och kyla, så nog kan mina ser ut som ena riktiga lerhögar utan att för den delen vara vanskötta.
Mitt gamla halvblod var en riktig gris att ha på box , hade det filmats där på morgonen så hade man trott att det inte var mockat på ett tag hm , där mockades varje dag ströddes en bal om dagen ibland med men inte syntes det i allafall, hon röjde något djävulskt och grisade ner.
Det här med att ha koll på djuren har vi nog alla men allt kan hända än då , sto som kan kasta på natten och hinna bli skitdåliga till morgonen då du kommer och ska ge mat , står där med hög feber och rester kvar av efterbörden osv
#28 Håller med dig helt och hållet.

#31 Jag tycke precis som du, jag har ponnier på lösdrift som ser ut som lerhögar, andra är mer försiktigamed var dom går! Rasta flätor i manen och allmänt rufsiga! Det är så en unghäst växer upp på lösdrift!
Jag har även mina ston otäckade ute på lösdrift!
#29 Vad fick dig att tro att jag inte gav extra energi och olja? Där ser du du utgick genast att du hade gjort det bättre, precis som alliansen!
Vi har sammarbete med en agronom som har som specialite hästfoder och foderstater. Hon arbetar med att ta fram musli foder till häst. Vi håller gratis föreläsningar hos oss i just fodra din häst rätt!
Hur skulle en bonde kunna se om alla 400-500 grisar mår bra, en kanske låg och sov, fast han va igentligen sjuk!!! För att man ska kunna driva gård och föda upp köttdjur, grisar eller hästar eller vad det nu är så är läget så i Sverige att för att man ska kunna leva på det man gör på landsbyggden måste man ha stordrift, annars får man lägga ned. Anställda är oftast en extra lyx!
sluta att hitta på ursäkter till bonden, det är bara löjligt…man kan ju tro att det är djurens fel att miss skötsel förekommer?
eftersom du skrev ner hälften av vad du egentligen gav så är det väl en rätt logisk slutsats, då jag inte är tankeläsare, antog ingenting utan gick efter DINA fakta….. agronom, veterinär, ridlärare, mfl. det finns undantag överallt, ett diplom behöver inte betyda rätt kunnighet i ämnet. Det är bra att ni håller kurser om fodring, gudarna vet att det behövs.
Det är ju väldigt konstigt att vissa kan klara av att hålla stordrift och ha djuren i bra skick och välmående när andra inte kan? eller har alla med stordrift samma problem?
och ja, det kan hända olyckor ibland som man inte rår för, observera IBLAND men inte med jämna mellan rum eller ofta….när olyckorna börjar bli många eller ofta måste man ju fråga sig vad problemet är och inte bara fortsätta tuta och köra,
sen vet jag inte varför ni tog upp lösdrift? har ni era i gott/godkänt skick på lösdriften så är det väl inget att varken ta upp här eller oroa sig för att bli anmälda för? jag är säker på att ev. inspektör i så fall skulle se att allt är ok…

#32 ja det är rätt otroligt ibland att vissa kan vara så rena hela året och vissa ser ut som lergubbar och de går i samma hagar :-)
#33 Jag litar inte på vinklingar och klippningar och när folk gör olagliga saker och jag hoppas verkligen att även de får sitt straff som har filmat och gjort intrång .
Givetvis ska det tas upp att Alliansen gjort olovligt intrång, likväl som miss skötseln ska utredas,

www.djurskyddet.se detta verkar vara ett bättre val tycker jag, inga som smyger runt om nätterna