Det här med att döpa föl
Då jag är "färsking" här och inte kan så mycket om hästavel ännu - jag tänkte fråga er erfarna uppfödare om en grej jag är lite nyfiken på ;)
Hur gör/tänker ni när ni döper era föl? Har ni något system som kanske har med föräldrarnas namn att göra, eller går ni i alfabetisk ordning och låter fantasin flöda, eller döper ni dem bara helt enkelt till något ni tycker är fint?
Och vad finns det för regler för hur man får döpa sina Welshar? Jag vet att t ex. inom travhäst aveln får inte två hästar ha samma namn och det gäller även om de stavas annorlunda, finns det såna regler i "welshvärlden" också? Skulle vara kul att höra =)

Jag döper alltid mina föl så dom har samma första bokstav som sin mamma.
Lady fick Lyrik och Lyra (hon fick Fuxen och Poseidon också, tvillingar som dog för mig, fem timmar och tre dygn)
Lorita fick Lotus
Athena fick Ametist
Kiara fick Karisma och Kahlúa (och förhoppningsvis kommer det att komma fler hästar som heter på K här på gården)
Jag tror att två welshar inte får ha samma namn, tex att en döps till Fia och så kommer en till och vill döpa till Fia då blir det Fia II, om man nu inte har sitt eget prefix så sätts ju det framför. Vet inte hur det är i England dock?
Jag tittar på individen, vilken typ av personlighet dom är och vilka föräldrarna är, jag tror nästan alla har olika sätt att hitta namn.
I Frankrike döps alla trav föl på samma år till samma bokstavsbörjan, de gör de lätt att veta hur gammal den är, Sun Red vi har är född 06(S) Inte för att de har med Welshar att göra, men en kul fakta! =)
#3 Alltid kul att veta ;) Man lär sig något nytt varje dag!

Vi försöker döpa våra med en mening & även med Hingstens första bokstav… Under 2009 fick vi två föl…
* Jewas Jack In The Box (Gubben i Lådan) Han var 1 månad tidigare än vad som var sagt och så är pappa Ekbäckens Jack Frost, så vi tyckte det namnet passade perfekt
* Jewas Zoega ( Kaffet) Jag hade nattvakat i 2 veckor men ändå bestämmer sig mamman för att föla 20.30 på kvällen, ute när jag jobbar!! Så min mamma får agera barnmorska i sina "fin" kläder. Mamma älskar nämligen Zoega-kaffet och pappan till detta Hbl-sto är Szkopul 929
Nästa år (2010) väntar vi två för efter Ekbäckens Savoy så nu är namn-jakten igång på S…
#5 Haha!! Helt underbart ju :) Blir så mycket mer personligt då. Men det gäller att inte få idétorka också ;) en häst på en tävling jag var på hette "Sensa Nome", det betyder ju "namnlös" på latin! De måste haft dålig fantasi haha!

Mina stamtston har sina egna stories
Ida får bara princessor och Celmahs föl börjar på C och slutar på h.
Övriga ston har fått efter hingsten.
Tex hade vi Savoy på station 2 år och föl efter honom döptes till, Hilton, Carlton o Sheraton (Savoy är ju inte bara en kål)
Våra Besk föl heter Chateau, Chablis och Chianti (mamman hette Chamira)
Mitt förra cobsto B.B fick Arthur, Isolde och Guinevere hos oss (Riddarna runt det runda bordet)
#7 Lite ot kanske men Savoy är enligt säker källa döpt efter efter ett hotell Savoy. Fast i mina tankebanor så passar kålen bättre. Iaf för kombinationen Ekbäckens Savoy x Ekbäckens Nypon som får "naturbarn" tillsammans. Nektar (bild), Nyponros, Narciss, Neodym, Natrium med flera.
Namnger alltid avkommorna med samma begynnelsebokstav som moderns egennamn.
Detta har egentigen inte med hästar att göra men med roliga namn.
Vi skulle kastrera våra båda honkatter och veterinären frågade vad den ena heter som han skulle börja undersöka.
Innan detta hade veterinären berättat en rolig episod om en djurägare som hade en massa konstiga namn på sina hundar. veterinären var redan i ett halvfnittrigt stadie.
Och så sa han - vad heter denna lilla kissen då (och jag tänkte ska jag byta namn på henne snabbt eller.. han fortsatt att spänna ögonen i mig och till slut sa jag - hon heter Qi Qi, då bröt han ut i ett bullrande skratt och jag rodnade.
När han tog tag i katt nr två, frågade han- vad heter denna lilla kissen då?
Jisses tänkte jag, ska jag verkligen tala om det? Kurra Kursa sa jag.
Och då bröt denna långa veterinär fullständigt ihop, dubbelvikt av skratt och det var så smittande så tårarna, rann på oss båda av skratt.
#7 Det var ju ganska smart, har ni tänkt på Nejlika? ;) Narciss är ett jättefint namn!
#9 måste erkänna att jag började skratta för mig själv där… *fniss* 
….ja snart är det dags att börja spåna på nästa år bebbars namn….ett namn har jag spikat….om Flash Jack och Fantasy får en hingstunge ska han heta Fantastic, men som sagt man får se vilka personligheter dom har….kanske blir en Fabulous om fölis är extra fin
#10 Tror att ditt inlägg till #7 egentligen var menat till #8. Förutom ovan nämnda namn finns just en Neylika, Nougat, Nässla, Nikotin och Nerium. Alla med samma föräldrarkombination och på något sätt anknytning till naturen.
Barnbarn till Nypon, som fötts hos mig, följer ju samma N-linje. Det finns t. ex Next Generation och Next in Lyne som hör till dem.
#11 Första gången jag lät betäcka mitt shetlandssto Extra var det med Firth Bracken RS 120. Hade tänkt mig att fölet skulle få heta Extra Bra oavsett kön. Men jag var inte modig nog till det. Hur skulle jag då fortsätta i framtiden? Extra Fin, Extra Ql, Extra Söt, Extra Röd (fux)? Nä, det blev en Elza.
E efter mammans begynnelsebokstav. För stoföl: ZA i slutet efter Zaba som var min första alldeles egna häst. För hingstföl: EX i början för att jag gillar att krångla till namn! Övriga föl som kommit ut samma sto har fått t ex fått namnen Eritza, Edeza, Excel ("vara främst" på latin) och Explorer.
#12 oj! klart jag menade #8, sorry.

Jag trodde inte att man "döpte" djur… 

#15 man passar på första gången man tättar dom med vattenslang 

Ja det kanske är passande, har nämligen hört att vissa i Wales högtryckstvättar hästarna (tror det främst gällde hingstar) när de snabbt ska "tämjas"…. En gång räcker tydligen…. Deras djurhållning är inte riktigt som våran kan vi väl konstatera.

jag brukar köra lite försiktig och mjukt på mina 
#17 nej, det är inte densamma, bättre på en del håll och sämre på andra….som det mesta i livet mao.
#15 jajaja.. namnge/döpa you get the point ;)
…Borde det inte vara farligt att tvätta dem med högtryck?

Ja jag hade ju aldrig fått för mig att högtryckstvätta en häst om vi säger så men de dör nog inte av det.
#19 Ja det är fantastiska uppväxtförhållanden på de gröna kullarna, önskar jag hade möjlighet att hålla häst så. Men de flesta svenska djurskyddsinspektörer skulle nog få hicka över mångas stallar, mockningsrutiner mm.
mmm…. stallarna brukar inte vara det bästa
, så att vandra på deras gröna kullar är det bästa….

Vi döper våra föl efter stoets begynnelse bokstav, då är det lätt att se vilken familj dom kommer ifrån.
Nu har vi 9 ston i avel och tyvärr 2 olika ston ur olika linjer som börjar på D och ytterligare 2 ston som börjar på C. Jag får nog göra som Zaba till sommaren att en får börja på D och sluta på a den andre skadet börja på DEL. Hon heter Arhults Delight och hennes dotter Delicious.
Men de andra två stons heter Coco resp. Corientje, så där får jag klura lite! Det senare stoet är ett nyinköpt sto så hon väntar sitt första föl hos oss 2010.
#23 Smart! Men blir det inte svårt att komma på namn som måste börja på Del i längden? Jag kan iaf inte komma på så många .. Delia, Delicato, hmm =) fast det går nog med 2-3 till om man tänker till lite ;)
Vad det gäller de på C så kanske Corientjes då kan börja på Cor, och Coco's bara på C, eller något ;)
Jag tycker att om man ska hålla på med att döpa fölen efter stoet och t.ex skaffa en "L" linje eller något så ska man hålla stenhårt på det.
Är man en stor uppfödare som har många fölisar varje år gillar jag när man har en bokstav för varje år.
Själv har jag en liten uppfödning och jag döper dem med samanhang till föräldrarna eller en händelse.
Betty Girl = Molstabergs Action Man x Betty Boop II (Mamma + Pappa)
Betty Shine = Acrobat II x Betty Boop II (När Betty Boop var högdräktig blev hon sjuk och kunde inte få medecinering och vi tog därför hjälp av healing. En känd healer etc. var en dam vid namn Betty Shine och därav namnet + att det var lite samma som mamma)
Ackelina = Acrobat II x Betty Boop II (Hon är nästan en kopia av pappa både kropsligt och med alla tecken och fick därför bli pappas och min (Elina) flicka.
Hakuna matata!