Diskuteringen kring de olika sektionerna
Jag är nyfiken på vad som sades på avelskonferensen kring detta ämne:
"Vi ska också diskutera welshens olika typer och vara eller icke vara. Hur står det t ex. till med Sektion C? Har du synpunkter, kom och för fram dem."
Jag, som trådskapare ,vill gärna veta vad som sades på konferensen.

Diskutionen handlade om att blanda sektion B och C. Och jag är faktiskt lite nyfiken vad folk här på Welshponny i fokus tycker. Det gäller ju egentligen även de andra sektionerna är det ok att blanda sektion B med A, C eller D. Vad är det blir egenligen…Vi var nog ganska eniga på mötet.

Mina hingstar sek B får inte betäcka sek C och D framförallt! Men jag betäcke sek C och D med Ridponnyhingstarna
.
Enligt mitt tycke är det väldigt viktigt att hålla de olika sektionerna "rena". Annars försvinner snart den ursprungliga rastypen!
"Vad är det blir egenligen…Vi var nog ganska eniga på mötet."
Vad var det ni var eniga om? Berätta!!
Jag blandar inte in B och kommer inte att göra det heller, inte D heller om den inte är en övervuxen C. (C-stammad) D tar bort för mycket ponny i sektion C´n och gör den till en liten D. En kombination både idag och mycket förr för att få fram fina sektion C med mycket ponnytyp var att korsa AxD. Ska det vara något så är det att få tillbaka ponnytypen i sektion C, då med A i nödfall, annars så finns det tillräckligt med material inom C för att inblandning av andra sektioner inte behövs längre.
A, C och D skiljer sig i typ från B…..B är mer sportmodell, sen tycker jag även att C och A är närmast i nästa led, inte C och D.
Men å andra sidan den "ridtyp" av sektion A som kommer mer och mer ser ut som små B, lättare, ädlare, originaltypen mer åt Hillpony är på väg bort…..de måste vi vara uppmärksamma på….

#3 Vi var nog eniga att försöka få folk som äger hingstar och även ston för den delen att värna om sin sektion och ta sitt ansvar.
Det kommer säkert ut ett referat angående avelskonferansen på hemsidan så småningom!

Svensk ponnyavel överlag är det lite "si och så" med tanken på avkommornas avelsvärde.
Korsningsaveln är stor i Sverige, vilket indirekt ger att renras hingstarnas betäckningar till en rätt stor andel inte ger renrasiga avkommor - för fortsatt avel inom stamböckerna.
Jag tittade lite närmare på hur det såg ut 2003 - se foto.
Det är nu några år sen dess, vad som har ändrats är att ridponnys stamboksregler i dag är "vidare" än de var 2003.
Eva.G

Men om man betäcker en welsh sek B sto med en welsh sek C hingst blir det en sek C enligt de regler som finns! Det sulle enligt mig bli en WPB istället!
Håller man på att avla övergränserna i de rena welsh raserna blir ras typerna i renras welshen utsuddad.
Det är skillnad mellan New Foresteller Connemara, där finnsdet endast en Connemara eller en New Forest.
Men inom Welsh vandrar korsnignen vidare A blir B, B blir C och C blir D, då kan man helt plötsligt ha en Cob hingst som har 75% sek B i sig, vad blir det?
Sen finns det en korsningsavel som blir WPB eller ridponny det är lite en annan sak! Disskutionen på konferansen gällde att hålla sekionerna rena!

Jo jag förstår det här med sektionerna, det förvärrar ju situationen ännu mer.
Men om först en stor andel av welshhingstarnas betäckningar går bort i "korsningsavel" med andra raser och sen ett visst antal går bort i "korsningsavel" mellan sektionerna - blir det ju mycket litet kvar till "renrasavel".
Welshaveln i Sverige är betydligt mindre än betäckningssiffrorna.
Eva.G

Ja det är ett bekymmer, man måste ju värna rastypen! Det ligger mycket på hingstägarna, att kunna säga nej och välja den korsningsavel man vill ha.

#8 går bort? jag tror inte det är så många hingstar som har så max i betäckningar, att det inte finns plats för tex mina PB/knabstrupper ston.
Sen så håller jag helt med om att man ska hålla welsh-sektionerna rena och värna om typen.
#10 Jag tror du missuppfattade texten i #8.
Som jag tolkar den skriver Eva att den inom sektionerna helt rena welshaveln är lägre än det totala antalet betäckningar inom respektive sektion.
I nästa nummer av WPN samt på hemsidan kommer det redovisas årets antal betäckningar i sinom tid. Hingstarna betäcker en hel del ston av "annan" ras.

Ja - korsningsaveln ökar.
För welsh så var antalet betäckningar på "icke welshston"
2000 - 82
2008 - 162
- antalet betäckningar mellan sektionerna har jag aldrig kollat.
Eva.G

Dom betäckningarna syns inte i statestiken bara på ponnyns stamtavla!

Mina som är PB räknas som welshston i statestiken, men kan ju inte bli betäckt i sin egen sektion, om jag inte skulle välja en PB hingst, vilket skulle motarbeta mitt mål att öka andelen welshblod, i mina hästar på sikt, jag är uppe på 75% nu.
Har vi en PB avel måste vi också låta den ta plats, men ska man inte korsa allt vilt med welsh utan men väljer hingst och sto av liknade typ. Det gör att jag också hoppas att annan welsh-avel håller sig inom sin egen sektion eftersom typ ock karaktär på hästarna skiljer sig mycket åt.

Jag tycker faktiskt att har man ett rent sek A, B, C eller D så ska man avla med samma sek i hingsten. Korsningsaveln/ridponnyaveln är så stor redan så det finns nog avelsmaterial så det räcker till de hingstarna utan att ta emot andra raser, welsh, connemara, New Forest eller vad det än är för sto. Jag tycker att hingsthållarna ska råda stoägarna att i första hand använda hingst av egen ras, är det ett korsningsto/partbredsto så ok då kan man använda en korsnings/partbred/ridponnyhingst.

Jag få försvar min PB avel lite efter som när jag väljer en welsh (A eller B) då får mina även ett knabstrupper pass, eftersom welsh är en inkorningsras i knabstruppern.
Jag köpte mitt sto, 50% welsh, en ganska lyckad guldbelönad individ om man får skryta. Eftersom jag inte har några hingstar av klass att välja till henne som är knabstrupper så hoppas jag kunna fortsätta betäcka henne och hennes föl i framtiden med welsh.
Jag avlar alltså lika medvetet som ni gör, enda skillnaden är att jag lånar gener från en fin ras för att förbättra en annan ras. Nougat som är pappa till åretsföl var nog inte så ledsen att få besök av Kiara förra sommaren, det var nog inte för ansträngande för honom. Jag är också väldigt nöjd med resultatet och hoppas att jag i framtiden är välkommen med Kiara att göra om kombinationen.
Jag är även väldigt nöjd med Karisma som tack vare att hon har en sektion B till pappa är en helt annan typ av ponny.
Jag tror du missuppfattat frågan lite. Det handlar om att vi ska försöka hålla sektion C & D rena från inblandning av sektion B (även om det är tillåtet) då vi tappar så mycket i typ i den kombinationen.
Vi var nog - som också tidigare skrivits - rörande eniga på den punkten.
Någon protest mot att betäcka partbredston har aldrig varit på tapeten.
Vi som hingsthållare har ju ett stort ansvar genom våra hingstar att vara hårda på vad vi betäcker då en hingst kan betäcka många ston varje år, vi kanske borde säga mer nej än vi gör? statistiken må kanske se sämre ut av det men är fina siffror något att skryta med om man betäcker allt som erbjuds? Tittar man på statistiken de senaste 10 åren så är det många av welsh hingstar som betäcker fler av annan ras än den egna och trenden är stigande….inte bra alls!
Jag har sagt nej många gånger och kommer fortsätta med det om jag anser att stoet inte kan tillföra och förbättra min hingsts avkomma, jag vill inte bli ställd inför frågan "hur f-n tänkte du där" oavsett om det är mitt sto eller inte.

Ja precis som #17 sa, vi var rörande eniga att man blandar inte inom sektionerna. Men jag som har ridponnyhingstar vid sidan om mina sek B hingstar betäcker och kommer även i fortsättningen att betäcka andra typer av ston som t.ex sek A,B, C eller D. Det blir av dem WPB eller Ridponnier vilket aldrig diskutionen rörde sig om. Det den handlade om var att inte som hingstägare ta emot sek C eller D ston till din B hingst t.ex. Men som hingsthållare kan mycket väl din sek B hingst betäcka andra typer av ston typ halvblod etc som sedan kommer att reggas som WPB. Det och inget annat handlade diskutionen om!
Vill man avla WPB med sin welsh hingst är det fritt fram, men vi ska värna om den lilla sek C aveln som finns i Sverige och inte blanda in sek B i den.

det blev dubbelt

#17 Inläggen gick åt att PB inte är lämpligt och jag tycker som dom flesta andra som känner till rasen welsh och dess sektioner att man ska hålla dom rena och inte blanda.
Däremot så reagerar jag när det tas upp att PB aveln inte heller ska förekomma, jag kan hålla med om att man enbart ska ha ston av klass i avel och ston som är lämpliga till hingsten men jag är stolt över att det finns möjlighet att bedriva PB avel.
Sen så vill jag inte liksom er andra att sektionerna tappar sina unika karaktärer vilket är risken om man avlar över gränserna

Lorita om du tog åt dig av mitt inlägg så var det inte meningen att vara negativ till din avel. Du använder dig av rasen knabstrup, det är inte ens en ponnyras i grunden, utan utblandad i många år nu därför kan vi se den i alla storlekar till exempel. Jag förstår om du vill ha fram en ädlare typ och samtidigt behålla knabstrupperns egenskaper. Det behöver inte vara fel med partbredavel, många fina tävlingsindivider är halvblod/welsh till exempel. Nu finns det inte så många partbred hingstar i avel så där kanske man behöver avla i några år till innan det blir tillräckligt mycket material så att man kan betäcka partbred ston med partbred hingstar.
Ibland ser man korsningar som iallafall jag reagerar på och undrar varför dom korsat dessa individer, om det fanns någon tanke bakom. Rena New Forestston med ridponnyhingst eller welshhingst. Rent Connemarasto eller shetland, russ ja egentligen alla raser med annan ras på hingsten än den som stoet är. Den mest konstiga jag sett är nog ett nordsvenskt sto som fått en avkomma med en ridponnyhingst, varför kan man undra, jag gör det iallafall. Det är så vitt skilda raser. Vad är tanken med avkomman till exempel?
Jag vet att det handlade om sek i welsh, att inte blanda dessa men halkade in på avel mellan raser.
Det TS frågade om var vad som togs upp på avelskonferensen och varken "Humlan", "Arhult", "Zaba" eller jag (= vi som var där) har tagit avstånd från någon PB avel vad jag kan se och inte heller togs det upp i helgen, tvärt om fann vi inget negativt att säga om den.
Diskussionen rörde sig "bara" om uteslutning av sektion B i C & D aveln.
Men inte minst inom PB avel är det oerhört viktigt att det blir rätt individer då du har så mycket större risker att det kan dyka upp överraskningar med PB avel än med ren avel, PB är ju just olika raser som blandats och jag har känslan av när man läser div annonser som dyker upp då och då att det inte verkar finnas några som helst funderingar vad man egentligen korsar….sektion B x fjording, eller superstammad RP hingst med ett russ, island, tinkersto?? det finns uppsjö av div. korsningar och alla kan knappast vara hoppsan den smet resultat..?
Det finns welsh hingstar av alla sektioner som dyker upp i sådana korsningar och det är både erfarna och nya hingst ägare som står bakom. Att en oerfaren kan göra misstag är väl en sak men när folk som borde ha kunskapen gör det medvetet?? varför i så fall?
Sektion C har alltid varit den sektion som tillåtit inblandning av alla sektioner, en anledning till det i första början var att det helt enkelt inte fanns tillräckligt med C individer för att kunna bedriva ren avel och för att dom inte kunde reggas i någon av de andra sektionerna så fick dom sin egen sektion. Sen utvecklades C och fick uppmärksamhet och framgång och idag finns mängder med fina sektion C, men det finns en enorm mängd olika typer inom C just pga att det är tillåtet att blanda som man själv vill och det gynnar inte sektion C.
Jag tror att det är dags att ta nästa steg, att stänga sektion C från inblandning från de andra sektionerna, det är nog det enda att göra för att förädla och stabilisera sektion C…..men skulle tippa att det skulle bli många protester mot ett sådant förslag på andra sidan vattnet. Men vi i Sverige kan ju påbörja det jobbet och bana väg och visa vad det leder till….
Ställer sig inte risken stor att folk som vill ex ha sin C betäckt mot en D att de helt enkelt istället då vänder sig till ridponnyhingstar.
Cobbar av olika storlek och typ funnits sedan urminnes tider i Wales men när WPCS grundades 1901 infördes de mindre cobbarna i avdelning C och de större i D.
Andra världskriget höll på att totalt utrota sektion C. Efter krigets slut fick de försöka bygga upp rasen igen med hjälp av sektion A, D och den gamla typen av sektion B (som skiljer sig stort mot hur sektion B ser ut och rör sig idag). Detta var ett målmedvetet arbete som lett till att det nu finns det gott om sektion C och dess popularitet växer, några nya experiment behövs inte.
I Wales skulle man idag inte göra sådana korsningar som förekommer i här - ännu mindre skulle de licensiera hingstar med inblandning av alla sektioner som vi gör.
Vi behöver varken förädla eller stabilisera sektion C, vad vi behöver är att ta tillvara de fina sektion C vi har här i Sverige och försöka förvalta vårt pund väl. Vi behöver inte heller blanda in sektion A för att få tillbaka ponnytypen. De allra flesta C:n som visas i Sverige idag är av ponnytyp och vill vi ha dem mindre finns små C hingstar att använda. Om någon tvivlar på att våra C:n är av ponnytyp rekommenderar jag en tripp till Wales och en större utställning där
Vi får dock inte heller glömma att WPCS rasstandard är snarlik för både C och D " Section C is the Welsh Pony of Cob Type and Section D is the Welsh Cob. The main difference is size: Section C's do not exceed 13.2 h.h. (137.2 cms) while Section D's are larger."
Det är av welsharna vi kan lära oss
# 25 varför skulle de välja bort cobhingsten?

#22 vad var det för märkligt med den fölungen, hon blev precis och faktiskt bättre än ägaren hoppats på, om det är samma föl jag känner till.
När det gäller betäckningar finns det två olika typer, uppfödare som vi är, vi föder upp ett visst antal föl/år de flesta till salu. Vi följer ett avelsmål och tillhör oftast en avelsförening.
Sen finns det dom som redan har en ponny/häst, denna häst vill dom inte sälja utan blir istället sugna på att ta ett föl av olika orsaker. Detta föl blir det enda föl som dom tar och avsikten är att behålla fölet. Råkar då stoet vara Nordsvensk och dom vill ha något mer ridbart är det väl en ypperlig ide att välja en smäcker ridponny hingst då tanken var att man skulle rida på henne. Hade tanken varit en mindre avkomma för körning kanske Welsh sek C skulle passat väldigt bra.
Korsningsaveln är inte helt fel och skiljer sig i mångt och mycket renrasaveln. Avla man korsningsavel får man räkna med att hingstarna betäcker ston som man kanske inte själv skulle välja. Har man dessutom sina hingstar på semin så försvinner kontrollen vad det är för ston hingsten betäcker.
Och till alla ni som förfasar er över det, gör inte det, det är inte värre att korsa fram en märklig korsning själv än att köpa en konstig korsning utan härstammning från Irland.
Tänk sedan på alla halvblodshingstar vad dom betäcker, ni tror väl inte Flyinge har en aning om vad det är för ston deras hingstar betäcker, det är travare och allt möjligt. Corlensky G han betäckte ju bort mot en 400 ston första året, förmodligen var minst 100 av dom mer eller mindre märkliga. Inte tror ni väl att hans ägare satt och talade med alla dom stoägarna,
Nej så Partbred aveln kan se hur annorlunda ut som helst, den blir vad man gör den till. Mna ston som används i min PB avel är högt bedömda welshston ur sektion NWR = Nederland Welsh Ridingpony och är en sektion utöver deras WPB.
Själv har jag inga som helst problem att låta mina Ridponnyhingstar betäcka olika sorters ston, men blir naturligtvis extra glad när det kommer välstammade ridponnyston som jag tror kan föra aveln vidare och framåt!
Jag driver ett företag med mina hingstar och dom ska tjäna pengar företrädesvis, andra föder upp köttdjur som dom slaktar för pengar, eller köper in hästar/ponnier och säljer, alla har inte förmånen att hålla sina djur som hobby. Därimot har jag ända sen WPCS sa att korsningar hamnar i X registret inte tagit emot ston av annan sek än sek B till Welsh hingstarna.
Men renrasaveln måste följa en rasstandard, vi kan bara laborera lite grand med den efter tycke och smak!

Det är möjligt att fölungen blev bättre än vad ägaren hoppats på. Men du måste väl ändå hålla med om att det är en märklig korsning? Rasen nordsvensk är en gammal ras, vi har nordsvensk travare och sen brukshästen. Varför inte para det nordsvenska stoet med en nordsvensk hingst? Det är det ända riktiga för mig. Vill jag ha nåt annat finns det så mycket färdigt på marknaden, renras eller korsningar.

# Enkelt olika tycke och smak, hon ville inte ha en nodsvensk till utan ett lättare föl från sitt sto. inget märkligt alls. Då tycker jag det är märkligare med dom som betäcker travare med ridhästar! Fast folk gör som om vill med sina korsningar!
#26 tittar du på C under 60-70 talet innan allt högre inbladning av D så har du en annan typ av C, med mycket ponny, ännu längre bak en tid efter kriget så är dom ännu mer typade ponny, lite grövre och större mountains i typen, inga tvivel även om en okunnig ser ponnyn att det är en welshponny.
Det står också i standarden att sektion C är en welshPONNY med en DEL cob blod, alltså inte cob till stor %…..majoriteten av blod och typ ska alltså vara welshponny. Titta i dagens stamtavlor så har du övervägande inblanding av D cob i de flesta C, det är inte en del utan en stor del i de allra flesta fall. Tittar du på de största hingstarna efter kriget så har dom i regel 50% mountain blod. Idag kan du ha pappa D, mamma korsning D/C. ponny % obefintlig och typen blir därefter (oftast)
Många av de domare som varit här och dömt har gång på gång tagit upp samma resonemang att welsh av cobtypen ska vara ponny och inte en cob i ponnystorlek.
Jag läste i en årsredovisning från WPCS avelskonferens där huvudtalaren för sektion C Mr Jones från Menai lade några väl valda ord. Han sa bla som ovan att welsh C ska vara en welshponny med huvudfokus på ponny med en del cob blod men inte en cob av ponny storlek, och han sa även att även om aveln inom sektion C har gått framåt så har den inte förbättrats, just för att blandningen av alla sektioner gör sektion C till ett recept till katastrof.
Men nu har vi alla dessa blandningar inom C och måste få ordning i leden, men så länge som WPCS har öppen bok för C så lär det fortsätta mer eller mindre, personligt ansvar för att värna om C tills WPCS stänger sektionen, gäller både gamla och nya uppfödare.
Sektion C kommer aldrig att bli homogen, så länge som man tolkar rasstandarden så olika. Min personliga åsikt håller jag för mig själv, men man ser ju tydligt i denna tråd att åsikterna om sektionen definitivt inte är homogen, så hur ska då aveln kunna vara det? 
Nej, det är just det, standarden är så oklar på många sätt…..
Tittar vi på aveln under 10-20 år en så har sektion D inblandning ökat generellt, men tittar vi också på de lyckade individerna som hållit sig i topp och på individerna på många av de bättre sektion C stuterierna så innehåller de mycket A, en D kan aldrig tillföra eller bevara ponny typ, då en cob inte är en ponny (mer än till mkh i så fall)
och D har till största delen använts för att få upp C i storlek och massa, men vad är fördelen med en maxad (137cm) sektion C? C är ofta framåt och pigga och dessutom med sin grova kropp så är det mycket för ett barn att hantera, sen så ligger dom under gränsen för vad "vanligt" tävlingsfolk vill ha, det ska vara maxad C- 140, viktiga cm, tillägg sedan att dom är grova och därmed inte lika smidiga, snabba som tex RP. undantag finns ju men hur många är dom? man måste ju balansera individen och inte stirra blint på standarden, en 137 C och en 120 C kan omöjligt ha samma grovlek på benstomme utan att det ger effekter på ett eller annat sätt.
Nebo Bouncer är 50% mountain, likaså Lyn Cwmcoed, Synod William har en cob mamma och en pappa som är C/A. Menai Fury (pappa till S.William) är CxA varav C=C/D
tex Nebo och Tyngwndwns, Menai mfl. framgångar med sina C är baserat på samma recept, med en större inblandning av A och med bas av djur som har mycket A längre bak i stamtavlan…….. det stora stuterierna har redan kommit på god väg med att renodla sina individer. Vi ska också fortsätta att renodla men har vi rätt bas material idag här i Sverige?
Framgångsrika sektion C har som en röd tråd av mycket A blod, nära eller lite längre bak om man läser stamtavlorna, borde inte det uppmärksammas?
# 28
Jag förmodar det är den fölungen jag såg på utställning 09.
Eftersom min kusin känner ägaren, och min mamma även äger det nordsvenska stoets moder, ett sto som för övrigt fick ett mkt förtjusande stoföl i år efter sec C hingsten P Shonnyn, ett stoföl som i sinom tid ska ersätta sin moder, resultatet blev en mini-nordsvensk med cobbens rörelser som blir WPB och ska visas som det på utställningar i framtiden, där fick ni väl ngt att bita i 
Vad gäller fölet korsning ridponnyXnordsvensk så uppfyllde det fölet uppfödarens alla krav, hon ville ha en ngt mindre lättare häst/ponny lämplig till allroundridning, och resultatet överträffade uppfödarens alla förväntningar och hon är jättenöjd med resultatet, och detsamma gällde domaren på utställningen som tyckte det var ett excellent föl. Eftersom fölets fader har tillräckligt stort welshinslag kan hon registrera fölet som WPB om hon så önskar.
Jag förstår inte med vilken rätt andra har att döma en flickas önskan om att få en mindre lättare ponny? Hon ville ha en ersättare till en älskad häst som råkade vara nordsvensk och som hon haft mkt roligt med under flera år.
Min engelska mormor hade ett ordspråk : Who are you to judge others choice in life? och det tycker jag passar ypperligt här.
Jag kan ju tillägga att efter att min mor såg fölet ridponnyXnordsvensk på utställningen 09, tänker hon använda den ridponnyhingsten på sitt nordsvenska sto 2010 om hingsten finns i avel och inte bara i tävlingsverksamhet.
Nordsvensk x RP är inget jag personligen skulle välja men som sagt ovan, man ska inte döma andra, man kan rekommendera och vid val som kan påverka andra än sig själv måste man tänka både en, två eller tre gånger och ta ansvar om något går fel.
Sen är ett måste att vara ödmjuk och ha viljan att förstå andra, man behöver inte hålla med men man ska ärligt fundera på allt som sägs och som har med eget intresse att göra, man kanske upptäcker något nytt som kan tillföra och förbättra.

#35 när man tar hästar som skiljer så mycket i typ så är risken stor att det inte är det man vill som ska slå igenom.
Det är ju skillnad på en stor kropp på tunna ben eller en smäcker kropp på kraftiga ben, och vad som kommer ut är väldigt svårt om man korsar för brett. Även om man vill väl, så blir det inte alltid som man tänkt.
#22 Knabstrupper är också en ponnyras, jag tror ju inte mina små är släkt med "slaktarens häst" men knabstruppern är en ras i sin linda som arbetar att så småningom precis som welsh vara uppdelad i olika sektioner/typer. På utställningar så ställs det än så länge bara ut i ponny klass och storhäst klass, den uppdelningen finns redan. Sen vill inte jag av etniska skäl få hozygoter so det utesluter dom ponny knabstrupper hingstar som finns, för mig.
när man tar hästar som skiljer så mycket i typ så är risken stor att det inte är det man vill som ska slå igenom
det vet jag mycket väl, läs ordentligt vad jag skriver….

#37 jag höll med dig, det är det som är den stora risken aveln blir inte ett snitt, det är inte som att blanda färg
Men så är det med all avel, skillnaden är väl att med renras avel så är procenten för att få ett positivt resultat högre och har man gjort sitt jobb och efterforskat ordentligt kan man pricka in ännu bättre.
Min åring är en sådan, redan när stoet betäcktes så var jag säker på en isabell till 95% då min hingst hade lämnat 100% isabeller med fux ston innan, sen gissade jag också fyra vita och mycket bläs och önskade en hingstunge….fick nästan allt, 1 ynka strumpa saknas…..sen trodde jag på ett något lugnare temperament än pappa, då stoet har lämnar lugna avkommor, stämmer det med, han är coolare än pappa…..sen om allt är tur?
Har redan gissat vad det gäller nästa års föl så det ska bli kul att se hur mycket som stämmer nästa sommar… 

*33 Jag dömer ingen, jag skriver bara vad jag tycker och man får hoppas att alla "små flickor" som kanske inget vet om avel har vuxna som kan hjälpa dom. Du skriver att flickan vill ha en mindre lättare ponny, men varför inte köpa en sådan istället då? Nu kom det ut en fölunge som dom tycker uppfyller sina förväntningar. Men den växer och när den är vuxen så kanske den inte är en lättare ponny utan en tyngre mer modell nordsvensk. Skulle jag vilja ha en lättare avkomma efter mitt nordsvenska sto så skulle jag möjligen betäcka henne med en fullblodshingst/arab men inte ens då är man säker på vad som kommer ut. (Fast jag skulle nog ha köpt en istället.)
Skulle du para ihop en tax med en schäfer? Antagligen inte, varför? Jo man vet aldrig vad som kommer ut.
Man kan avla renrasigt och det kan ändå "slå fel" ibland.

*27 Ja det är mycket vanligt med att travare betäcks med halvblodshingstar. Jag skulle inte göra den kombinationen heller men här är det iallafall snarlika raser båda är varmblodiga hästar.

#41 Fast jag vet hingstägare som avråder stoägarna att betäcka , travare med halvblod och även på hingststationer där de avråder också med den kombinationen

Jättebra att de gör det.
#30 & 32
Jag vet inte vilka domare du pratat med och lyssnat på men det är ett välkänt uttalande av både domare och uppfödare av sektion C i Wales att betoningen ska ligga på welsh ponny av cobtyp. Det kan säkert vara mycket förvirrande att prata om att sektion C ska vara av ponnytyp, ja, det är den ju men vi lägger alla in olika värdering i ordet ponny. D-cobben kan också vara en ponny - till mer än mankhöjden. Jag vill inte heller ha cobbar i miniformat men var går gränsen? Jag tror inte vår definition av ponny till 100% överensstämmer med den welshiska.
Peter Jones/Menai, som du hänvisar till, har bl a haft två mkt framgångsrika C:n på senare tid "Menai Lady Conspicuous" klassvinnare på RWAS och "Menai Calon Lan" placerad i ridklasser på RWAS. Om jag har förstått dig rätt skulle du inte tycka dessa var av ponnytyp - men welsharna tycker det.
Bifogat foto är på just M. Calon Lan, tre år, stoor, hans handler är inte heller han liten
Att diskutera sektion A inflytande genom att ta upp hingstar som Menai Fury, Synod William och Lyn Cwmcoed, kan man visst göra, men det finns mycket D blod i dem också ffa i S. William. Nebo Bouncer, jovisst, är det 50 % sektion A blod men den andra hälften är 100% cob (Nebo Brenin) Sen får man väl också ta i beaktande att många av de cobhingstar som använts i C aveln har varit "små". Någon %-del av hur mycket D blod det får finnas i C:n finns inte nämnt någonstans i rasstandarden.
_"vad är fördelen med en maxad (137cm) sektion C? C är ofta framåt och pigga och dessutom med sin grova kropp så är det mycket för ett barn att hantera, sen så ligger dom under gränsen för vad "vanligt" tävlingsfolk vill ha"
_Som jag ser det ska inte hanterbarheten ligga i ponnyns grovlek utan i dess temperament. Jag kan ju bara tala av egen erfarenhet, min hingst tillhör de grövsta sektion C:na i Sverige (mkh 135 cm) han kan ridas och hanteras av en 10 årig flicka. I och för sig under uppsikt men så ska det väl vara oavsett grovlek och kön på ponnyn.
Visst kan det vara svårt för en C och/eller D cob att hävda sig mot en ridponny i samma storlek när det gäller smidighet och snabbhet på en hoppbana men det finns gyllene undantag och det finns ju andra discipliner. En sektion C på 137 cm bär upp och ser lika stor ut som en lättare korsningsponny på 140 cm och dess rörelser (dressyr) är oftast inte sämre.
Tycker det var jättesynd att du var upptagen både när vi hade vår informella C träff och till avelskonferensen då det alltid är mycket lättare att diskutera öga mot öga än genom ett forum som detta och riskerna för missförstånd minimeras. Rekommenderar dig också att när du får möjlighet åka till Wales och gå på stuteri/studiebesök där.
F.ö. är vi nu långt från TS ursprungliga fråga…..
Mvh Maria - Hagaby Stuteri

Det här med vad som är lämpligt eller inte i korsningsavel, känns rätt ointressant - korsningar är korsningar och har olika former av syften.
Vad som är intressant är hur stor del av aveln och hur stort intresse finns det att avla inom olika ponnyrasers huvudstamböcker.
Vad jag har sett är det intresset klart begränsat.
Just welshstambokens sec. C är liten och vad jag förstår handlar den här tråden om att avla enligt "rasstandard" trots att stamboken "pappersmässigt" tillåter diverse renraskorsningar.
Men det finns en övergripande tanke, varför avlas det förhållandevis så lite inom stamböckers huvudavsnitt.
Det finns så många olika ponnystamböcker inom Svenska floran så i princip alla behov hos ponnyköparna kan uppfyllas.
Ca hälften av ponnyhingstarna´s (welsh, NF, Conn, Ridponny)betäckningar 2003 resulterade i avkommor som hamnade utanför huvudstamböckerna - sedan 2003 har korsningsaveln ökat.
Min öppna fråga är - varför orkar inte stamböckerna profilera sig bättre ?
Eva.G
Jag vet inte vilka domare du pratat med och lyssnat på men det är ett välkänt uttalande av både domare och uppfödare av sektion C i Wales att betoningen ska ligga på welsh ponny av cobtyp.
Ja precis, men hur mycket ponny är dom egentligen i dagsläget?
och ja, ras beskrivningen är så "öppen" så det är inte konstigt att C aveln inte går framåt….utan alla kan tolka den fritt som man vill och kan efter egen kunskap…..med resultat därefter….är det något man ska fokusera på så är det väl att få ordning på den annars kan ju blandningen i C fortsätta i all evighet…..
Vad det gäller de sektion D som använts i aveln så har storlek inte med saken att göra, det är D typen som är viktig.
Så här ser jag det, titta på detaljerna i hur de olika sektionerna ser ut i förhållandena till varandra idag, förr så fanns inga egentliga tydliga skillnader mellan A,B,C (mer än storlek och färger) då var D den som var udda…..
Sektion B är sportmodellen, lätt, ädel, en hermelin bland katterna
Sektion A är original typen som är ursprunget till övriga sektioner, något man inte ska glömma bort. Ordentlig benstomme, muskulös och stark, kort, ädelt huvud med bred panna, stora ögon, liten mule och igen…små öron…. den typen som förknippas med welshen och är dess trademark!
Sektion D är också precis som B lite annorlunda i grunden, mer en grövre kallblodstyp, till kropp, benstomme, större kantigare huvud än någon av den andra, du ser mer likheter med tex. nordsvensken/lättnordsvensk än du gör med tex mountain.
Sektion C ska vara en welshponny med en del cob blod, dvs mer ponny än cob och då welshmountain är ursprunget för welshponnyn överlag så borde väl A rätt logiskt ligga som bas för C. vilket den också gjorde tills för runt 20 år sedan då "ridden" folket ville ha upp storleken på sina C till max, idag har det spårat ur helt då dom ska vara 137+ till vilket syfte?……D har bidragit till en en ökad mkh på C men samtidigt har den tagit bort mycket welshtypen, hur mycket mountainponny kan du se idagens C?
Fortsätter vi ohämmat att både avla och korsa med D så kommer sektion C försvinna och bli en liten D, och även om det står C i papperet så har den stam på C/D x D/D så är den blodsmässigt mer en D än en C, sånt måste man vara uppmärksam på, i avel är kunskapen till bakgrunden väldigt viktig, inte bara det man har framför sig.
Det spelar det ingen roll hur snäll eller välhanterad en ponny är om det händer något! händer det något oväntat så är en C betydligt mer ponny att stoppa än en lättare ponny i samma storlek och man måste skilja på hemmaplan och bortaplan. Mina kan också hanteras av barn, men det är ingalunda att sticka under stolen med att tom en vuxen kan få händerna fulla om dom är på det humöret eller om det händer något
Sektion C är en ponny 120-137cm som hamnar i storleksmässigt bland barn som är kanske 7-13år, sen är de flesta för långa, resten som förblir korta är en liten del. Och i det här fallet spelar inte C´s förmåga att bära mycket vikt någon roll då de allra flesta går på längd och vad är meningen med att avla fram ponnyer med maximal grovhet som målgruppen inte behöver? Är det inte då bättre att anpassa ponnyn efter behovet, och nej, man behöver inte tumma på standarden för att få rimliga ponnyer, deras grövre benstomme och massa kan man ha kvar men man behöver inte gå till överdrift som trenden verkar luta åt. Maxade B, 130 vore en rimlig storlek att hålla, då den är mer anpassad för svenska marknaden.
andra ändamål, ja men i det här landet så är det hoppning och dressyr som är de stora aktörerna, körning som är ypperligt för C är än så länge väldigt liten och avla för utställning eller till avel är en ännu mindre marknad och antalet vuxna som vill ha en ponny att rida på är också väldigt liten, I England är det en helt annan sak med stor tillgång till olika tävlingar.
Intressant tråd och diskussion men det är så långa inlägg så jag knappt orkar läsa.
Fast jag förstår att det är svårt med formulering och utläggningar om man ska hålla sig till korta inlägg.

Ja det kan nog bli långa intressanta diskutioner på C träffarna! Synd att så få var på avelskonferansen, Fourjoy du måste åka till konferanser och framföra dina åsikter, här tar knappast någon notis om dem, skulle varit intressant att få varit med och lyssna!
#49 …ska du inte börja med C också?
och ja, man kan nog diskutera i evighet angående C, men jag tror fortfarande att något måste göras på högre instans (WPCS) om det ska hända något åt rätt håll. Dom håller så att säga bollen i sin hand och tiden är verkligen inne för beslut, ska nog forska vidare i den frågan.
….ja, det var tråkigt att inte kunna vara med på C uppfödarnas enskilda möte, min man bjöd ut mig på en 3 gånger redan ombokad födelsedagsmiddag och att skjuta upp den en 4:e gång?….så gör man inte….
och till avelskonferensen fanns ingen här hemma som kunde hjälpa till i stallet, då alla jobbade eller var bortresta, min man är så långt ifrån hästintresserad man kan komma så där finns ingen hjälp att få…….finns inte så mycket folk att välja på som frivilligt skulle fodra (4ggr), mocka, släppa in/ut, fixa täcken mm. på 13 stycken, har man lösdrift som många har så är det ett lite annat läge, här står samtliga på box.
Jag, som trådskapare har slutat att läsa för länge sedan.
OBS i all välmening, inga sura miner här inte. 

Dom gånger jag och dottern åker tillsammans får våra ponnier leva lite provisoriskt, så någon klarar av att fixa stallet annars skulle vi aldrig komma någonstans. Hingstarna står alltid inne när vi inte är inom räckhåll!
Mina ponnier verkar tycka det är ok!
ja, grabbarna skulle nog skatta sig lyckliga om dom fick stå inne en hel helg, bortskämda odågor allihopa…
men då vi har det som vi har det så får man välja tillfälle att be om hjälp, kan bli rätt mycket gnäll om det blir ofta….men när det gäller utställningar på hyfsat avstånd så fixar vi allt som går innan vi åker och tar resten när vi är hemma igen, det fungerar ofta bra……min stackars man har faktiskt 2 ggr! tagit in Jack från hagen och han är rätt stolt när han lyckats genomföra uppdraget utan skador och utan lös ponny…..tur att lille Jack är en ängel….