AVELSKONFERENS 21 - 22 november 2009
AVELSKONFERENS
21 - 22 november 2009
På Herrestad säteri, utanför Värnamo.
Herrestad säteri ägs och drivs av Ann-Sofie och Jonas Thern (ja, just han, fd landslagsspelaren i fotboll) och säteriet är vackert beläget vid Herrestadsjön, strax utanför Värnamo.
Bra tågförbindelser till Värnamo och vi fixar skjuts till och från stationen för den som önskar.
Värnamo ligger väl placerat utmed E4, enkelt att hitta både från norr och söder och utmed Rv 27 från öst och väst.
Vi startar upp 21/11 kl 12,00 med lunch och avslutar 22/11 13,00 med lunch.
Även denna gång har vi intressanta och givande programpunkter.
- Ensilage, hösilage, hö = grovfoder
Hur påverkas våra ponnyer av de olika "sorterna"? Är det ena farligare/bättre än det andra? Fångrisker? Varför är fång idag vanligare än tidigare och dessutom året runt? Är det silagets fel?
Sara Nyman - Veterinär Medicine Doktor, lektor. Har doktorerat på hästens vätskebalansreglering,
forskningsansvarig på Flyinge, berättar och svarar på frågor.
- Att sälja eller köpa ponny/häst.
Har du koll på de nya reglerna? Vet du hur lång tid du "löper risk" att få tillbaka en såld ponny/häst? Är en ponny = dammsugare, eller cykel? Detta och mycket mer måste du ha koll på när du säljer.
Malin Myrman - jurist, har koll på läget och har av Nationella Stiftelsen blivit ombedd att ta fram en branschpraxis mm. Stort reportage i Ridsport tidigare i år.
- Vi ska också diskutera welshens olika typer och vara eller icke vara. Hur står det t ex. till med Sektion C? Har du synpunkter, kom och för fram dem.
- Utöver detta har vi som vanligt lite smått och gott att presentera och diskutera. Bl a. Årets betäckningar och fölresultat och inte att förglömma……..den traditionella frågesporten med fina priser.
Lotterier med fina vinster har vi också.
Om någon av er har önskemål om att något speciellt ska tas upp, så kontakta Ingela.
Vad kostar då denna intressanta helg?
Eftersom föreningen står för kostnaderna för föredragshållarna, så har vi från Herrestad Vandrarhem fått ett otroligt fint erbjudande: 850:-/pers. Enbart lördag, utan övernattning 450:- och enbart söndag 225:-. För det får man lördag: Lunch, em-kaffe och middag på kvällen. Söndag: Frukost, fm-kaffe och lunch. Övernattning i 4-bäddsrum. Dubbelrum kan fås mot tillägg på 75:-/pers och enkelrumstillägget är 125:-.
Medtag lakan och örngott. Rum med hotellstandard går att få. Kontakta Ingela. Herrestad Vandrarhem har rättigheter och dryck till middagen går att köpa, om man önskar annat än bordsdryck.
Anmäler dig gör du senast den 1 november.
Anmälan är bindande och görs genom att maila/ringa Ingela.
ingela@mbox355.swipnet.se eller 0370-831 19 kv. och dessutom sätta in konferensavgiften på SWF:s pg 3 02 02-6. Ange Namn och ärende.
Hoppas ni också vill höra mer om de intressanta föredragen, diskutera aktuella frågor och framförallt träffas, umgås, prata och skratta mycket som vi brukar göra. Vi ses den 21-22/11 2009.

Jag såg detta på SWFs hemsida, det är ju snart, jag kan själv inte komma loss och hoppas därför att någon vill fatta pennan och bjuda på en artikel så vi andra som inte kan åka också kan få höra vad som diskuterats
Två dagar är för mycket att komma loss till…..1 dag hade kunnat klämts in….synd då sektion C aveln kommer att diskuteras….och den gäller ju i högsta grad mig med då det är min sektion,
Det går bra att bara vara med en dag också !
mmm, men vilken dag diskuteras sektion C? det är det intressanta.
Undertecknad ska åka - som vanligt. Har förmodligen lika svårt som er andra att "komma loss". Jag har ju i vanliga fall ensam med hästjobbet hemma men vid t ex detta tillfälle så letar jag hjälp i bekantskapskretsen. Det brukar ordna sig.
….det är få som vill, fodra, mocka, släppa ut/in 13 stycken varav 5 är hingstar…här får vi verkligen välja tillfälle och använda familjen ibland eller planera så man kan sköta allt själv med några timmar borta, utställningar på sommaren går bra, mocka och fixa allt på morgonen innan man åker och hem på em/kvällen för insläpp och fodring, då behövs bara övervakning under dagen.
det mesta blir lidande i familje livet när det gäller pållarna…inga långa semester resor och är vi borta några dagar kan vi inte åka allihop, någon måste alltid vara hemma, då ofta jag eller Sandra…..tror inte jag haft någon längre semester än en helg på 15 år…ja, förutom den ofrivilliga "semestern" för 2 år sedan då jag krossade mitt knä och ben, men den hade jag gärna sluppit…. men det är så det är att ha djur och det har jag valt själv…
och det är ytterst få tillfällen man önskar att man inte hade någon pålle, men man får väl se hur länge man orkar hålla på,

Jag vet precis hur du har det, vi har 3ggr så många hästar/ponnier som du och vi är två som sköter allt. Det finns inte många frivilliga som tar hand om allt, så en av oss är nästan alltid hemma. När vi gjorde en sådan jätte resa till Holland var hela bekanskaps kretsen involverad.
Det finns inga intresserade ungdomar som vill vara i ett stall längre.
Så det känns som man måste lägga in tidigt om att vara ledig.
Jag vet inte än om jag dyker upp! Skulle vara kul att träffa alla människor!

I år skyller jag inte på hästarna, vi håller på att renovera hemma och det är inte rätt att låta en helg gå, vi vill blir färdiga någon gång.

#6 + 7
vet precis hur det är…
o helgen innan ska vi på fest i Dk hos en sekt B uppfödare…..så då måste grabbarna rycka in
Sen hoppas jag att mina cobföl kanske kommer denna helg!
Nä, jag väntar på hingsthelgen ivår

Punkten Ensilage, hösilage, hö = grovfoder låter spännande, synd att jag inte kan åka själv.
Anmäld, betald, hästpassning ("bara" 9 djur i två olika stall) ordnad.

Själv ska jag på avelskonferensen som Sveriges Gotlandsrussförening ska ha nu den 8-9 november i Malmö … Där är det måna anmälda tror att det var i alla fall runt 60 st anmälda :-) och då är det många som har fått lösa hästarna i dagarna 2 och helt ärligt har jag inte hört någon *klaga* om att de inte kan komma loss eller att det är för långt borta osv.
Själv har jag tvingat familjen , släkt och vänner att ta hästarna för detta ska jag bara iväg på :-)
Humlan och jag själv är nu anmälda och ordnat "barnpassning" åt mina 2 små barn, 5 hundar och 20 hästar!!! Hoppas det blir lika roligt och intressant som förra året.

Jag önskar att jag kunde men jag kan inte ta ett beslut att åka förräns samma vecka - och då har anmälningstiden gått ut 
#14 Kolla med Ingela. Det kanske går att boka så sent. Vore ju synd att missa en av årets roligaste helger!
Ett fåtal bilder från avelskonferensen finns här.
Det var som vanligt väldigt trevligt och en härlig gemenskap över sektionsgränserna. Utförligare information om vad som diskuterades kommer finnas på SWF:s hemsida samt i WPN i sinom tid.
Vilka fina bilder!
Det ser ut som ni har haft det jättetrevligt Jag önskar att jag hade kunnat vara med. men till nästa år kanske tiden vill räcka till…….
Ups! jag hittade ett foto med försenat Resern BIS "buckla" från Rikset!
Vad roligt!!
#18 Tack och Grattis!