Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettövrigt
Läst 4016 ggr
Izzi
2009-11-11 17:26
0

Ehrlichios

Har ett dräktigt sto på 3 år som har fått Granulocytär Anaplasmos (fd Ehrlichios) (Som är en fästingburen sjukdom)

Prover togs för ca 3 veckor sedan och då hade hon titer 1:40 (Som positivt prov räknas en titer 1:40 eller högre)  därför togs provet om förra veckan och hon hade nu 1:160. Eventuellt ska hon behandlas nu, då hon är mycket påverkad, men medicineringen påverkar fostrets emalj. Veterinärerna är oense om vad som är bäst. Strömsholm säger blankt nej till behandlingen, medans andra säger självklart ska hon behandlas. Så nu ska veterinären ringa runt o kolla vad som blir bäst i just det här fallet.

Är det någon som haft en häst som fått Ehrlichios? Någon som behandlat ett dräktigt sto och vet hur/om det påverkade fölungen? Hur klarade stoet fölningen?

Symtomen på detta sto är idag:                         

Trött, matt och livlös päls, stelhet i bakbenen, omusklad i bakvagnen, sur, har inte haft någon riktig gnista på länge och från att ha bestämt i hagen, så är hon nu lägst i rang.

Fantasie
2009-11-11 17:54
0

Jag har inte behandlat något dräktigt sto så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Men jag tog prover på tre av mina hästar för ett antal år sedan, de hade olika värden alla tre. 1:40 1:160 och en på 1:600 tror jag det var. Vi behandlade den som hade 1:600 för hon var snubblig och de andra lät vi vara. Efter en viss tid tog vi nya prover på alla tre igen. Värdena hade ändrat sig av sig själva till bättre värden.  Jag har fått förklarat för mig att så kan det vara. Titerna kan gå upp och ner hela tiden. Man behandlar för mycket ibland men ser man att hästen inte mår bra så självklart behandlar man. 

Vet också folk som behandlat för dyra pengar för att efter ett halvår stå med ehrlichios igen. Detta är några år sedan så mycket har nog hänt sen dess.

Hoppas det går bra med ditt sto och blivande föl.

WinterPrince
2009-11-11 18:04
0

Min ponny drabbades av Erlicihios. Orutinerade som vi var förstod vi väldigt sent att något var fel. (Han svettades ovanligt mycket under sommaren, men tänkte att det var på grund av värmen. Framåt hösten fortsatte han enorm-svettas trots att temperaturen sjunkit).

När vi tog prov för att ta reda på vad som var fel, så fick vi svaret att han hade rester av Erlichios. Han hade haft det men frisknat till av sig själv.

Hoppas det löser sig för dig!

Pagn
2009-11-11 20:23
0

För några år sen upptäcktes Borelia och Erlichia på min gamle arabhingst. Min mor (då 78 år)hade honom hemma hos sig, och red honom varje dag men tyckte han v ar seg och knappt ville trava,(och när en så gammal dam börjar klaga på att det går för sakta börjar man undra) så det togs prov och konstaterades både Erlicia samt borelia . Hingsten fick massor med mat men var tunn och håglös. Efter behandling fick han sitt gamla glada humör tillbaka, MEN vi insåg att han hade blivit steril, han gick med mina småttingar (dartmoor hill ponies) 2 säsonger men ingen blev dräktig.

Fourjoy
2009-11-11 20:57
0

ja, det är ett helsike att behandla under dräktighet då negativa risker för fölets välbefinnande ökar, men å andra sidan så verkar hon må rätt dåligt…tråkiga är väl att hon riskerar att förlora sitt föl oavsett behandling eller inte. Det kan ta lång tid innan dom repar sig från Erlichios.

Behandlingen kan ge bieffekter och det är inte säkert att det hjälper att behandla….klurig sjukdom….sen påverkar den ju immunförsvaret med angrepp på vita blodkroppar så sekundära infektioner kan uppstå. Jag förstår att veterinären tvekar att behandla ett dräktigt sto, ingen lätt situation.

finns det något sätt att hjälpa henne få upp allmäntillståndet?

Fidelina
2009-11-11 21:31
0

Jag har haft en hund som fick Erlichios. Tack vare en duktig uppfödare, som har bra kontakter inom veterinärbranschen, med bl a en kvinna som forskat just på erlichios på hundar, fick jag rådet att behandla under 15 veckor istället för de gängsle 3 som de flesta veterinärer vill behandla på. Detta för att om man behandlar för kort tid, kommer oftast erlichiosen tillbaka i någon form med smygande symptom såsom vandrande smärta, stelhet i leder osv. Min hunds erlichios läkte ut efter lång tids behandling, men utan behandling skulle jag ha mist honom pga denna sjukdom, då han fick akut hög feber och risk fanns att hans organ skulle bli förstörda.

Med tanke på det intensiva förlopp som min hund fick, skulle jag resonera så här:

Bättre att behandla stoet och kanske förlora ett föl, än att kanske förlora både sto och föl.

Erlichios är en lurig sjukdom oavsett vem som får den. Symptomen kan komma och gå under lång tid och har man otur, förlorar man sitt djur (vilket jag vet flera hundägare som gjort).

Izzi
2009-11-11 22:30
0

Ja, det är jättesvårt o veta hur man ska göra.

Jag har fått upp hullet på henne och hon känns lite piggare. Brallade i hagen i eftermiddag, för första gången på länge. Så jag hoppas fortfarande på att hon ska bli bra.

Veterinären skulle ringa imorgon igen, så får vi se vad hon/de har kommit fram till.

Fourjoy
2009-11-11 22:50
0

Se till att ta nya blodprov på henne om hon blir piggare, hon kanske kan bekämpa det på egen hand om hon är stark.

men om du skulle behöva behandla henne så skulle jag som ovan satsa på att rädda stoet i värsta fall, pest eller kolera men vad ska man göra….Rynkar på näsan

..men det låter bra att hon får upp allmän tillståndet och verkar piggare, det är åt rätt håll så det är bara att kämpa på och vara vaksam för minsta förändring, håller tummarna Flört

Izzi
2009-11-11 23:06
0

Ja, stoet kommer i första hand. Men man vill ju självklart att båda ska klara sig. Hoppas att hon fixar det själv.

Hur skulle man göra OM hon nu inte skulle bli bra till fölningsdax? Både sto och föl måste ju vara starka då.

Tack för stöd Glad

Fourjoy
2009-11-12 08:33
0

Jag tror naturen löser det, skulle hon inte vara stark nog att gå hela tiden ut så kommer hon kasta tidigare, men se till att hon får bästa tänkbara foder med extra B vitamin och fett och att hon håller sig varm och torr och får vila mycket, ingen extra energi får gå åt till annat än bli starkare.

Fidelina
2009-11-12 16:55
0

Det jag märkte på min hund under konvalescensen, var att han vissa dagar verkade bättre - och så kom nya återfall med smärta. Han hade i och för sig också fått en rygg- och en bogskada några veckor efter det att erlichiosen bröt ut, och det påverkade ju honom naturligtvis också. Men vad veterinären sade, är det typiskt att erlichiosen ger just vandrande smärta, hältor och feber som kommer och går och på hund kan det röra sig om flera år efter sjukdomsfallet som det är så. Antar därför att det även kan gälla häst?

En väninna till mig var på väg att köpa en häst som hon skött en längre tid, men som hade haft erlichios. Hästen gick aldrig igenom veterinärbesiktningen trots flera försök, just pga återkommande hältor och utslag på töjprov och man trodde att det berodde på den erlichios han hade haft, så det blev aldrig något köp av just honom då det pga detta inte gick att försäkra honom heller.

Hoppas det ordnar sig för din häst och att allt går bra.

Fourjoy
2009-11-12 17:25
0

Vad jag vet så kan vissa svara positivt under första tiden av behandlingen och se ut att bli bättre men infektionen ligger kvar latent och så fort behandlingen är över så blommar den upp igen, den verkar vara svår att behandla i vissa fall. Det man kan göra är att övervaka med blodprov för att mäta halterna av antikroppar.

Fidelina
2009-11-12 17:33
0

# 11 Ja, det brukar kunna komma tillbaka igen och igen och igen, tyvärr. Det är därför som den veterinär min uppfödare har haft kontakt med, rekommenderar 15 veckors behandling till hund, då hon funnit i sin forskning att det inte räcker med 3 veckors antibiotikakur.

Jag minns att antibiotikan var svindyr och att försöken till att rehabilitera min hund gick på ca 11.000 (inkl regelbunden simträning) under det första året, så jag kan tänka mig att det är dyrt att behandla en häst, som är så mycket större.

Izzi
2009-11-12 22:49
0

Hon fick en B-vitaminsspruta för ca 5 veckor sedan, då vi trodde att det var det som behövdes innan vi visste vad det var. Ska man ge extra tillskott av B-vitamin ändå?

Känns som att vi ska strunta i behandling just nu och avvakta ett tag. Verkar som veterinären också tycker det. Men skulle kolla med en fjordingägare som hade samma problem med dräktigt sto o se hur det stoet mår idag utan behandling.

Fourjoy
2009-11-12 23:04
0

Vitaminer är färskvara och du kan ge små mängder varje dag, tex lite morötter morgon och kväll men det finns även i pelletsform. Jag ger hellre naturligt som tex morötter in i det längsta. Jag köper 20kg säckar så dom får morötter med kraftfodret varje dag och det får dom hela vintern fram tills gräset börjar spira, även linfrö kaka är gynnsamt, har dessutom en främjande verkan på tarmen och magen. Linfrökaka är enkelt, man blötlägger en liten näve i betforen, mina får även det under vintern dagligen.

Izzi
2009-11-12 23:30
0

Ok. Morötter får de varje dag :)

Angvaktarns
2009-11-13 11:42
0

Jag skulle helldre ofra fölet än stoet då det är hennes framtida liv som står på spel.

vi har haft tre fästing sjuka hästar, vara av den ena inte finns kvar i livet för att sjukdomen inte ville tas på allvar och dom andra är fullt friska eftersom dom blev medisenerade direkt.

Izzi
2009-11-13 13:48
0

Som jag skrev i tidigare inlägg, så kommer självklart stoet i första hand.

Men medicineringen verkar inte hjälpa alla och det finns ju en anledning till att vissa veterinärer säger nej utan att tveka. Och de måste ju ändå tänka på stoet först och främst?

Fidelina
2009-11-13 13:51
0

# 17 Men varför chansa utan medicinering? Din häst är kanske en av dem som svarar positivt på medicinering och det kan ju vara avgörande för hennes liv.

Izzi
2009-11-13 14:07
0

Jag anser nog att veterinärerna kan det här bättre än jag. Säger de att det är bäst att hon medicineras så givetvis blir det så. Säger de att vi inte bör medicinera så blir det så.

Det är inte jag som äger hästen, jag lånar henne. Så om både veterinär och ägare säger att hon inte ska medicineras, så har jag tyvärr inget att säga till om.

Ska väl tillägga att hon aldrig haft feber under den här tiden. Hade hon haft det hade medicineringen varit mer aktuell enligt vet.

Izzi
2009-11-13 21:24
0

På måndag ska medicinering påbörjas. I 5 dagar ska veterinär komma hit och ge henne en spruta.

De hade kommit fram till att de skulle medicinera pga att det pågått så länge och att hon är så pass påverkad.

Så nu håller vi tummarna för att hon ska svara snabbt och bra på medicineringen.

Caspianowner
2009-11-14 01:55
0

Att det återkommer är väl mera att de  blivit smittade på nytt om de går kvar på samma ställe.

Fourjoy
2009-11-14 12:08
0

#21 Nej, denna sjukdom kan ligga latent i "vila" och kan blossa upp i lång tid efteråt, upp till 1,5 år efter medicinering….det är en svår sjukdom och har man otur kan hästen vara påverkad av den resten av livet med muskelvärk, febertoppar, dåligt allmäntillstånd och medicinering är ingen garanti att den blir frisk och vissa kan bekämpa sjukdomen på egen hand och anledningen till att dom inte vill medicinera útom i nödfall är att själva medicinen är väldigt aggressiv.

Fidelina
2009-11-14 15:46
0

# 20 Åh vad skönt att höra, att ert sto kommer att medicineras! Jag har ju sett vad som hänt min hund (men han fick ju den akuta varianten) och jag vet ju flera hundar i "vårt" område som blivit så dåliga att de fått avlivas så jag blir alltid orolig när jag hör att ett annat djur har drabbats.

# 21 Nej, det rör sig inte om att det är en ny erlichiafästing som sätter sig på nytt på hästen och gör hästen sjuk. Precis som Fourjoy skriver, ligger viruset latent i kroppen efter det att en enda smittad fästing överfört sjukdomen och det kan bryta ut i omgångar under hela hästens liv. Utöver de återkommande symptom som Fourjoy skriver, kan smärtan vandra i hela kroppen och djuret kan få problem med konstiga hältor och ledvärk, ofta med utslag på böjprov. Ena dagen ok i träning, nästa dag sänkt, trött och halt t ex. I akut skede, kan ofta djuret visa på balansrubbningar (exempelvis att bakdelen eller hela kroppen svajar) pga skada som uppkommer på centrala nervsystemet (s.k Ataxi). Ofta kan symptom komma tillbaka i samband med att hästen utsätts för stress.

Jag råkade se, att ibland kan hästar få s.k "Ikterus" av erlichiosen, dvs gulsot där levern är påverkad. Samtidigt intag av mycket morötter (som också påverkar levern i samma riktning) kan nog då bli farligt.

Jag har försökt att läsa på mig lite om just erlichios på häst. Tydligen brukar man undvika medicinering om det inte rör sig om akut erlichios (som min hund hade). Men tydligen kan själva sjukdomen orsaka att de väntande fölen dör eller blir missbildade - och medicineringen kan också påverka fölen. Ingen medicinering kan ge stoet en mycket mera långdragen sjukdomsprocess och risk för kroniska symptom - eller att hon blir så sjuk att hon måste avlivas. Så det är ju tydligen lite att välja mellan pest och kolera.

Jag tror ni gör rätt i att medicinera stoet.

humlans
2009-11-14 18:18
0

Är det någon som vet om hästar som en gång har haft det eller har det kan visa "nollprov"

Fidelina
2009-11-14 18:31
0

# 24 Det jag vet är att man kan ta prov som kan friskförklara djuret (dvs uppvisar en viss andel antikroppar mot erlichia) - men vad jag förstått kan vissa symtom som exempelvis ledbesvär, hälta och återkommande smärta kvarstå.

Provtagningen kan vara ganska lurig vad jag förstår, det kan ibland vara svårt att fastställa att det är en pågående Erlichia-infektion i kroppen. Det finns därför flera olika sätt att ta prover på.

Elshira
2009-11-16 09:32
0

Jag vet inte vad åldern ligger på ditt sto, men jag skulle nog trots allt satsa på att behandla mamman och riskera fölet i första han, för utan mamma inget föl och skulle då olyckan vara framme så får ni väll betäcka om och hoppas på det bästa nästa år istället. Det är aldrig roligt att mista föl, lycka till.

Hakuna matata!

Izzi
2009-11-16 11:52
0

#26 Nu har du nog missat lite i texten :) Stoet är 3 år och hon börjar behandlas idag.

Elshira
2009-11-16 11:58
0

Oj då jag missade visst att hon var 3, hade det varit ett gammalt sto tänkte jag att man kanske skulle försöka satsa på fölungen istället om det kanske var några blodslinjer man verkligen vill ha kvar eller så. Och i texten (jag läste inte alla inlägg) så kunde jag bara läsa mig till att hon kanske skulle behandlas. Hoppas allt går vägen med både föl och mamma i.af!

Hakuna matata!

GulaRosen
2009-11-21 17:56
0

Det är lite svårt att "satsa på fölungen" om inte stoet är i livet…

Ville bara berätta att min häst haft borrelia vilket påvisades genom tagelanalys (håranalys på människa). Kände att det var något som inte stämde. Eftersom det inte var någon akut situation, ingen feber eller allvarlig påverkan på allmäntillståndet behandlade jag honom homeopatiskt, finns superpreparat just till sådana här symptom, bara man hittar en kompetent homeopat. Ville ge honom en chans att bli återställd utan den oönskade, otrevliga gängse behandlingen av penicillin, som slår ut hästarna totalt, bl.a magen. Han fick behandling i tre månader och under den här tiden blev han stadigt bättre och bättre. Fick förlänga ett av preparaten (för lever och njure) tre månader till och sedan hade jag min "gamla" häst tillbaka och sedan dess har han varit helt frisk :-) Det här är nu snart 10 år sedan. Ville berätta detta eftersom det finns faktiskt de som tillfrisknat utan men. Men jag vill också påpeka att om hästen har akuta problem så ska den naturligtvis behandlas av en veterinär i första hand. Lycka till med ditt sto!

Annette

Pagn
2009-11-21 18:41
0

min hingst friskförklarades efter behandling, vid provtagning året efter var han frisk, vid provtaning 2 år efter hade han plötsligt igen höga halter, och behandlades igen. Väl värt att notera är att eftersom hingsten hade haft konstaterad borelia/erlichia så var vi supernoga med honom, han gick inte på våra vanliga beten, utan endast i hagarna vid stallet, och var uppstallad och kontrollerad varje kväll sommar som vinter.

Izzi
2009-11-21 22:13
0

Hon har nu fått spruta i 5 dagar av veterinär. Och det märks redan skillnad :) Hon är lite piggare och gnistan börjar komma tillbaka :)

Lorita
2009-11-22 11:02
0

#31 skönt att höra Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Izzi
2009-11-23 20:23
0

Måse bara dela med mig av min glädje.

Gnistan har kommit tillbaka, hon brallar o busar, säger ifrån till de andra hästarna och börjar sakta jobba upp sig i rang igenGlad

Edition
2009-11-23 21:35
0

Delad glädje är dubbel glädje heter det ju.

Hoppas nu att allt löser sig och att hon får förbli frisk!!!

Fourjoy
2009-11-23 22:01
0

Härligt!!!  håller tummarna att allt löser sig, Glad