Ny skrivregel
På grund av vad som hänt på min andra sajt (kost) så har jag även på welshponny lagttill en ny skrivregel.
- Värd och Medarbetare ska ha möjlighet att kontakta den som skriver inlägg via PM
Det betyder att man måste aktivera sin egna sida och att man inte få stänga ute Medarbetare och värd för att kunna skicka PM.
Suveränt!!

Jättebra!
Utmärkt!
Ska man kunna föra en seriös diskussion om något bör man ju veta vem man diskuterar med.
TACK

Kanon!

Men det betyder att man kan ändå vara anonym fast det ska finnas uppgifter så värden eller någon annan ska kunna pm:a? Fattar jag rätt?
Men varför ska man vara anonym?
Kan man inte stå för sina åsikter öppet är det illa ställt, och vem kan ta ett anonymt inlägg på allavar?

Varför ska man inte få vara anonym? Om folk inte tar ens inlägg på allvar för att personen inte vill skylta med sin identitet så är det upp till vederbörande att ta ta ställning till om det är så h*n vill ha det eller om h*n vill få mer trovärdighet och yppa sitt namn.
Man har inga som helst rättigheter att "veta vem man diskuterar med" på internet och man kan välja att låta bli att diskutera med vederbörande om man tycker att detta stör en.
Ska folk lägga ut hela sin livshistoria till allmän beskådan för att andra ska kunna avgöra deras trovärdighet?
Internet är ett väldigt kraftfullt verktyg och jag kan gott förstå varför vissa väljer att inte synas här. För att inte tala om vilka häxjakter som kan startas på internet.
Personligen känner jag en kvinna som hade en häst. hon sålde denna och det stod sedan på nätet om hur dåligt hästen hade haft det hos förra ägaren. Det var bara det att det var inte min bekant som åsyftades utan ägaren innan henne. Hon fick hatmail skickade till sig och folk snokade reda på hennes telefonnummer (som inte finns i katalogen).
Jag tycker att det är beklämmande att det finns de som tycker att anonymitet på nätet inte ska vara något självvalt. Och det står jag för att jag tycker, jag har min hemsidesadress i profilen om det är viktigt för att se vem jag är….

Jag kan ju inte tvinga någon att skriva och beskriva sig, men värdar och Medarbetare får möjlighet att skicka PM om något händer.
Det är ju rätt jobbigt när man har en sajt och någon skriver som inte har aktiverat sig eller som låsert ute just värden/medarbetarna. Då finns ingen möjlighet att ge någon påpekande som inte bör skrivas på sajten.
Det är inte heller så kul att behöva stänga av någon utan en diskussion med denna.
Sen är det trevligt om man beskriver sig själv lite, det är ju en perfekt plats att har lite reklam för sin verksamhet och en länk till blogg eller hemsida.
- Jag har ju valt själv att vara lite anonym men åt andra hållet, ni kan spåra mig vem jag är men jag är lite svårare att spåra mig hit. Det är ett val jag gjort utefrån en viss människa som jag inte vill ha kontakt med och som inte vill lämna mig ifred.

#8. Det är stor skillnad på att godkänna att man tar emot PM från sajtvärden, man kan vara lika anonym för det, men att andra foumanvändare "kräver" att personer ska gå ut med sin identitet för att de ska kunna bedömma dennes inlägg lättare, då har man inte begripit mkt om hur internet fungerar eller folks rättigheter på nätet. Är det nån som inte följer reglerna sä är det bara att stänga av dem, det behöver man inte veta deras postadress för att göra.
Nåväl, var och en har sin åsikt,
men av nån konstig anledning är det oftast dom anonyma inläggen som kommer med provocerande åsikter och gärna en liten elakhet.
Det är möjligt att meningen med internet är att man ska kunna vara anonym och häva ur sig vilka elakheter som helst när som helst, och då är det ett internet som jag inte vill medverka i och ta del av då jag föredrar att umgås på ett vänligt och trevligt sätt även om våra åsikter skiljer sig.
#10 håller med fullständigt!
kan man inte stå bakom sina ord och medverka till utveckling, ge egen åsikt och lämna sina tankar av ämnet i ev. tråd i en bra ton och sakligt sätt så behöver man inte kommentera utan kan då hålla sig borta.
Varför ska div. forum vara en plats där man anonymt kan kasta skit runt sig och vara ohyfsad helt ùtan konsekvenser? finns ingen anledning, det ska vara en plats att diskutera olika ämnen, inte en plats att avreagera sig av olika aledningar….
…..om inte annat, skapa ett "gnäll"forum där alla får avreagera sig mot världens orättvisor…
De flesta av oss här har från början jobbat på att det ska hållas en god ton här på welsh i fokus och det tycker jag är bra.

Finns faktistk folk som är anonyma av olika orsaker faktiskt, en del för att de är förföljda , av ex män eller annat så nä man ska inte eg döma så snabbt av olika orsaker..
Som #7 skriver man kan ju faktiskt välja om man vill ta en diskussion med den anonyma eller inte , det är helt fritt att välja det finns väl även de som inte är anonyma som man också kan välja bort att diskutera med pga av olika saker.
Tycker nog också att man måste lära sig att acceptera folk lite mer , jag gillade väl inte heller alla anonyma , men då jag vet orsaken varför vissa är det så ja det har väl fått mig att sortera lite mer och välja bort att prata med vissa och det är flera som det har blivit häxjakt på här på iFokus just för att de står för vad de tror på och säger sina åsikter, de får mail, pm och telefon samtal hem ..
..det är väl en helt annan sak om man är förföljd, men för det så ger det inte fritt fram att beté sig hur som helst och jag ser det inte som speciellt bra om man nu är förföljd att medverka på div siter….oavsett om du nu är anonym så kan den som spårar dig hitta ledtrådar till vem du är, man är inte alltid så anonym som man tror, du kan spåra en person på nästan inget om man bara vill, alla aktiviteter lagrar information som vem som helst kan få tag i.
Och får man nu hat mail, telefon samtal osv. så måste man ju titta närmare på varför och är dom nu ogrundade så får man ta tag i saken och polis anmäla i så fall…. eller så kanske man måste rannsaka sin egen åsikt i vissa fall och inte bara envist hålla fast i att tex. himlen är grön (för att ta ett dåligt exempel)
Det finns ofta flera svar på varje fråga och allt är inte enkelt svart eller vitt utan i många fall är det grått……..och man ska inte göra sig själv till ett offer eller acceptera att någon gör en till ett offer, så känner man sig angripen så väljer man att göra något eller låta bli.
Det handlar inte om att acceptera folk utan att man ska vara öppen för andras åsikter och vara ödmjuk och tänka innan man slänger ur sig något, har man väl sagt något dumt så spelar det ingen roll om man ber om ursäkt efteråt, skadan är redan gjord. Och framför allt vara rak och erkänna och be om ursäkt om missförstånd uppstått.

Måste säga att jag tycker nog att alla folk måste få vara med och diskutera även om man är anonym och bara för att man är förföljd så måste man väl kunna få vara på forum så gott det går ändå!
Som sagt man får vara ÖDMJUK mot alla anonyma eller inte.
Det är så lätt att sitta och skriva att man ska agera och inte acceptera att bli ett offer , det är inte så lätt som du skriver att det är , det är ingen som väljer att bli ett offer , alla kan bli det även den starkaste och den man minst anar kan bli det ..
Man ska som sagt inte döma allt för fort.
Om man nu är förföljd av vem det vara må, så måste det väl vara ganska korkat att sitta på diverse forum och uttala sig om dittan och dattan? Det är ju det enklaste sättet att spåra någon på.
Sen har jag svårt att tro att just på welshforumet det finns en massa förföljda kvinnor och för all del män som måste vara anonyma, men jag kanske lever i den godaste av goda världar här i Gelebo där inte slikt beteende förekommer.

#15 jag har en som jag inte ska komma hit, en som skulle ställa till med mycket bekymmer och det har inte med mitt kön att göra = inte något gammalt X
Denna någon har inte så mycket med hästar att göra så det räcker att jag inte använder mitt egna namn här. Så jag har full förståelse för att man vill vara anonym, men håller med om att det är trevligare med två tre rader skrivna om sig själv, men det är ginget jag kan tvinga fram och sriver någon behöver det inte vara sant.

Det finns moderatorer på forum, följer man inte reglerna får man en varning och blir avstängd om man fortsätter bryta mot dessa, annonym eller ej.
Det finns väldigt gott om sjuka människor i samhället och var och en ska själv få välja om man vill yppa sin identitet på nätet. Dom som inte kan acceptera det behäver inte vara med och diskutera på forum och dyl utan kan i så fall ta sina diskussioner med kompisar eller i sin klubb eller vad det nu kan vara för grupper man rör sig i IRL.
Att man ska polisanmäla osv om nån far med osanning…. Vilken naiv attityd. Har ni nån aning om vad en sån process kan kosta i tid och pengar? Eller att man får sin verksamhet i gungning eller tom går i konkurs pga ogrundade rykten på nätet. Det behöver inte bli såna drastiska konsekvenser men var och en ska hur som helst ha rätt att bestämma själv.
Finns massor med skäl till varför man inte flashar sin identitet som inte handlar om att man ens mål är att kunna sitta och kasta skit utan att behöva ta konsekvenserna. Och som sagt, nick som inte följer reglerna kan stängas av.
Ja, det är ju bara att beklaga att det just inom welshsfären finns så många förföljda kvinnor som måste hålla sin identitet hemlig.
Men jag kan vidarebefodra ett råd som ges av polismyndigheten i detta län till förföljda kvinnor (och för all del säkert till även män) vad gäller nätet: Gå aldrig in på diskussionsforum som avspeglar dina intressen och hobbys eftersom en stalker alltid letar information där först.
Men jag kan vidarebefodra ett råd som ges av polismyndigheten i detta län till förföljda kvinnor (och för all del säkert till även män) vad gäller nätet: Gå aldrig in på diskussionsforum som avspeglar dina intressen och hobbys eftersom en stalker alltid letar information där först.
precis…dom letar efter din personliga profil och gör det genom ditt intresse och krets….rätt logiskt om man funderar på det.
Angående polisanmälan så finns det inget naivt alls i det…..om man trakaseras tex via telefon osv. så måste man ju ta tag i det hela inte bara beklaga sig och tycka synd om sig själv… polisanmälan är en sista utväg om man inte kan få dom att lyssna på annat sätt givetvis, men ofta kan det räcka att ta upp saken……men om inget fungerar så ska man ju vara säker på att man har grunder för en polisanmälan…..det går ju inte ringa och gnälla att dom sa si eller så till mig….då blir du utskrattad…
Moderator: gör en tråd med val om man måste ha kontaktuppgifter på sin sida för att kunna skriva eller om man kan vara helt anonym….då kan vi sätta upp det ena eller det andra som en regel på detta forum.

#19 varför inte fortsätta denna tråden och fundera på vad som är lämpligt i kontaktuppgifter.

#18 Du verkar visst ha svårt att fatta att detta är en principfråga och har inget med just detta welshforum att göra. Och vem är det som har pratat om att det bara handlar om förföljda kvinnor eller män? Du gör det väldigt enkelt för dig.
#19 Att göra en polisanmälan är en sak, det är vad som händer sedan som är problemet. Antingen drar man tillbaka sin anmälan eller så blir det förförhandling och till sist rättegång. Tror inte speciellt många orkar gå igenom den processen.
Kan säga att om det blir krav på att man måste ha sina kontaktuppgifter tillgängliga för allmänheten på detta forum så låggar jag ut härifrån för gott och jag hoppas att det blir fler som gör detsamma. Det luktar stasi lång väg.
Om det är så fruktansvärt att man måste tala om vem man är, och inte kan dölja sig bakom ett anonymt nick som du anser, så tycker jag faktiskt att du ska söka dig till andra forum.
Min åsikt är att detta welshforum ska vara ett trevligt forum att logga in på, där vi gemensamt diskuterar spörsmål som gäller vår älskade ras welshponnyn's alla sektioner, och där jag, Per, kan träffa andra människor med samma intresse, visst kan vi ha olika åsikter ibland, men jag vet att vi alla vill welshrasens bästa.
Om det för dig är något a la Stasi beklagar jag det bara. Själv njuter jag av varje dag, och tycker att man har det himla bra i sverige.

#21 vänta nu, jag är Sajtvärd och tycker man ska få vara anonym (men anträffbar via PM) och du hotar med att lämna forumet för att någon inte riktigt tycker som du gör.
Det är nog svårt att förstå hur det är att ha någon som hotar och förföljer än om man inte själv har varit där. För min del skulle en polisanmälan inte leda någonstans, det skulle bara sätta fart på det hela igen och just nu är mitt liv lugnt
Sen kan man ju skriva några diskreta rader om sig själv, det är ju alltid trevligt. Men som Sajtvärd kan jag inte och vill jag inte ställa krav på att lämna ut mer om sig själv än vad man själv vill.
Tyvärr så är det några anonyma här inne och tycks lägga mycket energi på vissa aktiva medlemmar, alltså blir förhållandet tyvärr omvänt, den som visar vem den är blir påhoppad av anonyma och så kan vi inte ha det. Jag vill som minst kunna skicka PM till den jag tycker gersig på någon regelbundet, jag kommer troligen ha lättare att stänga av en anonym än en som visar vem den är lite mer när detta händer.
saknar personen möjlighet att skicka PM till så blir det omedelbar avstängning, då finns inget annat val.

Ja som du säkert har sett så har jag länk till min hemsida där det finns fullständiga kontaktuppgifter tillgängliga. Mao pratar jag inte för min egen sak här.
Varför är din vision av det här Welshforumet omöjligt även om det är tillåtet att vara anonym? Tycker du att det dräller av personer här som bara är ute efter att kasta skit och förstöra? Det är sånt moderatorerna är till för + att övriga användare kan välja att ignorera otrevliga inlägg och skriva trevliga och konstruktiva istället. Får man ingen uppmärksamhet söker man sig nån annanstans, gäller även internettroll.
Och som du påpekar har vi det väldigt bra i Sverige, det är ett fritt land och då tycker jag att det ger en besk smak i munnen att de finns dom som inte kan respektera att vissa vill vara anonyma på ett internetforum. Det är inte sverige som är problemet utan vissa invånare.

#23 Jag hotar inte med att lämna forumet för att nån inte tycker som jag gör utan jag skulle göra det om man tvingar medlemmar att ha sina kontaktuppgifter tillgängliga för övriga användare.
Vad jag tycker är trevligt har inte med diskussionen att göra. Alla måste vara välkomna oavsett om man vill skylta med sitt namn eller berätta sitt livs historia eller om man vill vara anonym. Att det är kul att kunna läsa om övriga användares bakgrund är en sak, att tvinga folk att berätta om sig själva en helt annan sak.

#22 Var väl iof inte så trevligt inlägg, trodde alla var välkommna till welsh sidan men det verkar ju inte så.
Alla här rätt att vara här och skriva och läsa antingen man är anonym eller ej.
Man kan ju faktistk vara här utan att vara medlem …….

#23 Det går iof att varna dem i tråden som de har skrivit i tex att nu får du *anonyma en första varning skärper du inte till dig så stängs du av.
På andra ställen så går ju moderatorer in och tar bort trådar, talar om att nu är tonen lite väl hård lugna ner eller jag låser tråden , osv , så det går ju att varna innan avstägning och det går att styra upp lite också 
I en speciell frågeställning blev jag faktiskt påhoppad, ja rent av hotad av en sk *anonym* medlem på detta forum genom meddelande. och eftersom jag hade en åsikt blev jag kallad imbecill, totalt okunnig osv, inga vackra ord.
Nu är jag ganska hårdhudad efter att ha jobbat inom juridikens värld i många år, slika hot rinner av mig, men en mindre hårdhudad person kanske tycker det är obehagligt och istället lämnar detta forum och welshsfären.

#28 så ska det inte går till, kontakta mig så ska jag göra vad jag kan.
Jag tycker själv att welshifokus och även när man är ute i den riktiga welsh världen att det är övervägande trevligt. Det finns en väldigt stor respekt bland dom som har welsh för andra welsh ägare och vi älskar alla våra ras.
Jag läser mycket av vad som skrivs här på forumet och något som jag tycker är rätt intressant är just de fenomenet är att om man läser ett inlägg som har starka motargument och inte drar sig för att skriva en elak kommentar så är de 95% Anonyma användare!
Men jag har lärt mig att man INTE ska fokusera på problemet utan på lösningen av problemet, så vad ska vi göra åt den negativa shargången?
Jag tycker att de som måste vara anonyma kan tänka på att låta shargången bli bättre även om man som person har en annan åsikt i frågan, de är viktigt att vi respekterar varandra och visar ödmjukhet oavsett anonymitet eller inte! Ni som nu är anonyma föregå med gott exempel och bidra till trivsel på forumet så slipper alla dras över en kam?
Alla överens för att jobba mot trivselmål så ror vi de lätt i hamn!
Jag kan ju tillägga att ingen är nog så oanonym som mig, och de har hittills gott bra! =) Inga elaka telefonsamtal eller mail!
Keep up the good work! =)
#24 det handlar inte så mycket som att ignorera otrevliga inlägg, det är mer att folk inte ska få sprida osanningar som kan skada eller som nyligen i mitt fall, ett klart övertramp vad det gäller copyright på foto….fotona på min sida får inte kopieras eller användas på något sätt och det är ingen annan än jag som har detta foto av min ponny. Sånt är olagligt och ska inte accepteras..
Det är väl rätt klara fakta att många av oss har otrevligheter i samband med anonyma, så då får ju dessa anonyma visa att dom kan uppföra sig…..det värsta är väl om dom blir avstängda så är det bara att hitta på ett nytt namn och fortsätta..

#31 skicka ett PM till mig när sådant händer, jag måste få information så jag vet vilka jag ska hålla ett extra öga på.