Welshponny iFokus

Welshponny

Etikett: övrigt
Läst 3223 ggr
sanderfors
0

Att uppfylla en dröm..

.. Är de omöjligt i dagen läge?

Har alltid haft en dröm i bakhuvudet och med all osäkerhet runt i kring mig som timanställd har verkligen mina hjärnspöken skapat en idé kring att förverkliga denna dröm.. Jag har alltid velat starta en butik som säljer djurrelaterade tillbehör, men vågar man verkligen satsa idag som ung, jag är inte ens berättigad starta eget bidrag.

Massa frågetecken som snurrar i mitt huvud, kan man verkligen gå runt? grossister? smarta lösningar? sortiment?

Vad har ni för erfarenheter?

Fourjoy
0

Kan bara råda dig att starta smått, kanske på nätet? och om det går framåt kanske hitta en billig lokal och lägg inte upp för stort lager, in och ut med sortimentet som fort som möjligt. Tänk på att om man har butik så krävs mycket tid till att hålla öppet.

Att vara egen företagare är ingen dröm som många tror, då har man allt ansvar på sina axlar i alla väder "good or bad", det är inget 8-17 jobb utan man får ofta lägga ner betydligt mer än så och man får vara beredd att offra mycket om det skulle behövas.

kolla noga upp alla regler om skatter, sociala avgifter osv.

Sen gäller det att hålla nere de fasta kostnaderna och övriga utgifter så mycket som möjligt och vara beredd att det kommer att ta ett tag innan allt rullar igång, 6 månader till 1 år innan det kanske bär sig.

Sen ökar vårat djurinnehav hela tiden och prylar behövs, men det gäller att skapa något eget, foder verkar det alltid finnas behov av. Sen får man konkurrera med bra priser, kvalitet och service.

men varför inte? känner man att man är beredd så är det bara att köra igång, det kan ju bara bli bättre vad det gäller marknaden då den är på botten just nu så har du tur får du ett bra uppsving när marknaden vänder till bättre tider. Skrattande

sanderfors
0

Min plan är att hitta en billig lokal och börja med ett "lågprissortiment" för att kunna tillhandahålla ett större utbud. Hitta bra lösningar för att kunna få ner priserna och framförallt hitta en bra grossist. Samtidigt vill man vara unik och inte ha samma varor som går att köpa från hööks, granngården och börjes tex. Därför skulle jag vilja kunna ta in varor från england tex, och även specialsydda varor. Tänkte på dig som sydde upp täcket med draken(?) på. Jag kommer ha en liten postorder vid sidan men som bara tillhandahåller "specialvaror".

Att jag inte väljer en renodlad hästbutik beror på att jag vill kunna nå en så stor "cirkel" kunder som möjligt.

Fourjoy
0

Ja, många hästaffärer har höga priser, Börjes är väl bland de som har hyfsade priser….men absolut bästa priserna får du om du importerar själv,annars har du grossist emellan som ska ha sin del…problemet är väl att man måste komma upp i en större mängd för att få tillgång till bästa priset…men man kan starta upp med ett mindre sortiment och sedan öka på.

Fidelina
0

Ett annat problem är att vissa utländska företag bara säljer sina varor till det företag som har agentur på varorna. Det innebär att vissa företag i Sverige kan ha nästintill ensamrätt på ett stort sortiment av varor från en tillverkande kedja, vilket gör det svårare för "nya" att slå sig in på marknaden.

Fourjoy
0

De flesta varumärken inom hästvårdsprodukter förutom eget märke är "öppet" men tex täcken, träns, sadlar kan vara svårt….men man kan leta upp den som tillverkar tex täcken under ett visst varumärke och få egna liknande…Flört sen kan man tex bli franchise butik….men då får man ju inte bestämma sortiment själv.

Fidelina
0

Det krävs väl ganska mycket pengar för att man ska få bli franchisebutik? Vet att exempelvis Djurmagasinet har krävt en viss omsättning i redan befintlig butik + att man ska ha ett visst kapital att betala till dem för att få bli franchisetagare (om jag inte missminner mig 400.000 SEK…) så det är ju inget man gör som "nybörjare".

Jag var förut inne på att börja importera bl a hund- och kattschampon, men ett annat företag hann precis innan knipa agenturen här i Sverige för just de produkterna jag ville ta in, och i samband med detta "låste" de en hel italiensk koncern till sig, så min affärsidé sprack.

Fourjoy
0

400 000 gör du lätt av med när man startar upp ny butik, du kommer billigare undan om man inte har en lokal från början, en lokal innebär ofta en tuff fast kostnad.

Fidelina
0

# 7 Du har rätt i att det ofta krävs flera hundra tusen att starta upp en ny butik. De 400.000 jag pratade om är vad det kostar utöver uppstartskostnad för att få bli franschisetagare för Djurmagasinet och att de därutöver kräver att du redan har en viss omsättning i din butik innan du får bli franschisetagare, dvs du måste redan vara etablerad.

Ett problem med detta är att de stora "jättarna" försvårar för mindre företagare att etablera sig, då de mindre naturligtvis inte har samma inköpsvägar och kan få samma mängdrabatter på varor och därmed kanske inte kan hålla ett konkurrenskraftigt pris.

Fourjoy
0

mm… dom kräver ju att du bevisar att du klarar av att ta hand om en del av "deras" företag, det är en försiktigthets åtgärd….inte vill dom ha en klåpare som skulle missköta företaget eller köra det i botten.

Konkurrera som liten med jättarna är ypperligt svårt, det är bara att inse…..enda sättet är att bli en jätte själv….och även jättarna har börjat någonstans, dom "föddes" inte som jättar utan precis som alla andra, smått som byggt på vart efter… och givetvis vill dom inte ha andra som "snor" deras kunder, minsta lilla kund är värdefull och det vet dom. Men man måste räkna med det, ingen får något gratis och ingen tar en under armen och hjälper dig upp om du misslyckas…en hård värld att vara egen.

Lorita
0

#2 lågpris, tyvärr där finns redan många andra (Ullared tex) då måste du också hitta lågpris leverantörer vilket oftast är dålig kvalité.

Dom stora köper stora partier och kan pressa priserna, vad du kan som liten det är att satsa på kvalité och känna av marknaden, dyrare men bättre produkter.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Fourjoy
0

Det är just det felet många gör, finns mängder med hästaffärer som har jättefina varor till dyra priser och dom går under en efter en….just för att man köper mindre av dyra varor än billiga…..och hur kan man hålla priserna nere? jo med mindre fasta kostnader som lokaler, personal osv. de fast kostnaderna är en stor bov i många konkurser.

Ta tex Dressman, bra, godkända varor till bra priser, bra enkelt koncept .

Folk handlar hellre tex i bigpack ta 3 betala för 2 osv. för att dom tjänar på det (tror dom) men räknar man så är det ofta ett par kronors skillnad bara jämfört med original pris och extra pris…ligger man billigare så handlar folk mer än dom kanske skulle ha gjort för att det "är så billigt" och hästfolk är nog inget undantag i den frågan.

Ullared är en typisk sådan affär, billigt och dom säljer i massor och folk vallfärdar dit från hela Sverige..minst…vad gör dyra saker för nytta på hyllan om dom blir liggande där?….folk tvekar och räknar efter när det är dyrt…billigt så funderar dom inte en minut… och ofta så inser dom att dom får det dom betalar för, utan att bli ledsen. Jag lovar att Ullared har mindre klagomål på sina varor än vad dyrare aktörer har.

Fidelina
0

# 11 Ullared lär också sälja bl a träns till bra kvalitet.

Där jag bor, förekommer det ofantligt många marknader varje sommarhalvår. Folk som i denna trakt är väldigt snåla och som ogärna exempelvis betalar för att gå på ett evengemang, vallfärdar till marknaderna för att köpa - plastpåsar, soppåsar och liknande småsaker - ofta till sämre kvalitet men till samma eller högre pris än i affärerna. Jag förundras alltid över detta fenomen! Men tydligen tycker folk att de gör "kap", av någon anledning. Kanske för att det finns en allmän bild inetsad i oss att det ska vara billigt på marknaderna. Men det funkar för affärerna!

sanderfors
0

Nej något dyrt kvalitetssortiment kommer det aldrig att bli.. Jag handlar aldrig något på granngården, hade ett fint träns kostat 199 hade jag köpt det.. Men 700 spänn? De är inget impulsköp och de är dessa vi vill åt!

Elshira
0

Jag kan tippsa om att om det finns några i trakterna Österby (Uppsala) så finns det en affär som säljer dels häst/trav artiklar, smått för hundar/katter, mobiler och färg samt lite arbetskläder.

Österby ligger ca 3.5 mil från Uppsala och är en riktig "lantis ort". Men pga att de inte bara har en enda sak så får de många fler kunder. Det är ingen stor affär (tror affären ligger på runt 100-150 kvadrat) och månadshyran ligger på 35 000 kr för lokalen. Ändå går de gott och väl pluss med lön till de båda som jobbar där.

Denna hela affärsverksamhet är nu till salu tillsammans med hela nuvarande sortiment. Är det någon som vill driva detta vidare så finns goda möjligheter! =) Det finns för visso några intresserade redan, men varför inte försöka om någon vill?^^

Är någon intresserad heter affären "Danneboden" =)

Hakuna matata!

Fourjoy
0

#14  en absolut god möjlighet!! man har mycket gratis med en redan uppbyggd verksamhet.

citrina
0

Personligen så tycker jag att det är tråkigt med butiker med "lågprissortiment". Viktigare att man tar in kvalite och kanske nischar sig. Med den stora internetmarknad som är idag så måste man sticka ut, det är alldeles för lätt annars att köparen surfar vidare och beställer där det är några kronor billigare.

Vill påpeka att märkespryla inte är detsamma som kvalitet för mig så jag menar inte att det ska vara pssierträns etc. Men tex lädervaror av god kvalitet från england eller polen. Vet en tillverkare i polen som gör mkt fina sadlar till riktigt bra pris. Kanske inte det första man börjar med men de har naturligtvis andra läderprodukter också.

Så en butik med kvalitet och lite annorlunda saker är det jag skulle handla ifrån.

Sen spelar frakten stor roll för mig. Kostar det 100 kr att skicka en grimma så tar jag hellre bilen och kör en sväng på några mils radie så får jag nöjet av shoppingen också och kan känna på grejerna.

Bara lite tankar som står för mig, andra kanske prioriterar annorlunda.

sanderfors
0

Jag håller helt med dig om kvalitet, men tanken är att jag ska kunna tillhandahålla ett stort sortiment och då ska de finnas priser till alla plånböcker! Ett lågprissortiment är inte alltid dålig kvalitet!

Fourjoy
0

Det finns gott om producenter som har bra varor till bra priser och det finns väl ingen som inte lägger ner allt dom har på sina pållar medans dom äter nudlar och kör skrotbil, så ett sortiment med lägre prisklass kan vara en bra ide.