Vaffö´ ska de´va´på detta sätte´???
Som novis inom welshvärlden har jag många frågor. Min mentor Zaba har förmanat mig att jag måste kapa manen på min lilla welsh mountainfröken Meya, för man får inte SE manen från andra sidan ponnyn.
Nu tycker ju jag att man och svans är hästens prydnad, och just sekt A som ska vara så "naturliga", då kan jag tycka att det är konstigt att manen inte får bölja fritt.. kan någon upplysa mig om VARFÖR det är såna regler? (Kunde vänt mig direkt till Dig Zaba, men det kanske finns fler som jag som undrar….)

Jag tror att regeln kommer av att hästen ser skräpig och ovårdad ut från den man-fria sidan.
Om man ser på vissa andra raser där man har lång obegränsad man så ser det inte snyggt ut från den man fria sidan, det blir lite som hästen hårfager i hedenhös.
Welsh är ju också en väldigt prydlig ras, alla sektioner
Sen är det ju också för att underlätta för domarens bedömning, med en massa hår som fladdrar och hänger för så begränsas ju vad man kan se…..därav ska man om man har något att dölja låta det växa vilt…

På Shetlandsutställningar lyfter domarna på manen och känner på ponnyn. De får även visa tänderna.
Gör inte Welshdomarna samma sak?

#3 jag har för mig att på welsh utställningar får inte domaren röra hästarna
På premieringar och utställningar med Svenska domare rör de aldrig hästen, det är säkerligen pga smittrisk.
Engelska domare däremot tar på hästarna, lyfter svansen för att se muskulatur osv.

Fast på shetland så öppnar vi munnen och de tittar , de rör inte hästarna i munnen.
#0 Jag tycker inte att du behöver rycka ner manen , vi visade våran welsh sak B med lång man på den internationella utställningen som var i Åby och hon kom 5:a i den stora kanon fina sto klassen utan föl och fick kanon bra kritik och domaren påpekade inget alls om manen där och det var fler än våran som hade så lång man.
Tycker inte alls att den manen ser så lång ut och håller hon upp halsen och står uppställd så kanske det bara är några ynkliga strån som sticker nedanför och en bra domare kan se hur halsen ser ut på den manfria sidan ändå utan att störas av några strån 
#2 tror faktistk att du är rätt ensam om att tänka så att man har något att dölja för att man låter hästarna har lång man och svans , själv kan jag tycka att attans vilken snygg ponny och härlig man och svans…'
#5 På premieringar rör domarna visst hästarna om de vill känna och ha sig , har varit med om domare som kännt på benen och kollat hovar på hästar också på utställning , premiering, svenksa domare då , det är ju precis lika stor smittorisk när de ska mätas alla 3 åringarn ;-)

#6 I England tänker dom visst så att det finns något att dölja om inte man och svans är trimmade!
Jag tycker det ser förskräckligt och ovårdat ut, speciellt med en sek B som är ridponnierna av welsharna.
WPB ska visas knoppade precis som ridponnierna även fölen ska vara knoppade.
Jag ber alltid om ursäkt när jag visar mina lösdriftshästar om jag inte hunnit ansa dom och trimma manen på dem. En Welshponny är ingen urtidsponny som ska se ut som en shetalandsponny i manen.
Titta runt på bilder, det enda som kan vara gulligt är en WM som lever det vilda uppe på bergen som kommer med sin långa man. Pannluggen tycker jag kan vara en smaksak, den kan vara lång men välvårdad.

Jag har lovat Kiara WPB med mycket A-karaktär att aldrig mer rycka eller knoppa hennes man. Det får dra ner på utställningar men hon ser absolut bäst ut som en tigrerad A
sen är hon väldigt håröm 

Stackars liten, hon är ju inte så stor, men vi plågar alla våra WPB 
#6 Jag ska nog formulera om mig. Jag skulle kanske skriva att Svenska domare nästan aldrig rör hästen.
En del domare ber uppvisaren att öppna munnen eller lyfta benen.
Jag har bara sett Engelska domare röra vid hästen, sen kanske det är vanligare inom andra föreningar och raser.
Men jag kan ändå rent förnuftmässigt tänka mig att det är en åtgärd från domarens sida att förhindra smittspridning, det kanske till och med ingår i deras utbildning att ta hänsyn till att inte medverka till smittspridning?
Vid mätning av hästen blir det nog väldigt svårt att mäta hästen utan att ta på den. Logiken finns där kanske ändå, att ju mindre folk som tar i hästen desto mindre smittspridning
#6 som Arhult säger, det anses som du vill dölja något….så det kan jag knappast vara ensam om att tycka.
Titta på bilder från utställningar och lead rein, ridden klasser från England….det är inga ovårdade pållar så långt ögat kan nå oavsett sektion, vissa må ha en längre man men den är ingalunda otrimmad eller orörd, dom preparerar sina ponnys minutiöst och i lång tid innan showen, att ta in den från hagen och tvätta av den dagen innan är otänkbart bland de flesta och det syns skillnad vem som lagt ner tid och vem som inte gjort det.
Jag kan också förstå de brittiska domarna som kommer hit och dömer, det är ofta dom påpekar brister i trim, utrustning, kläder på visaren osv. och jag tycker det är ledsamt att dom ska behöva se fel eller dåligt preparerade ponnyer….det är ju att visa respekt och ära till domaren att visa en ponny preparerad enligt tradition. Och tycker man nu att dessa traditioner är löjliga eller annat, så varför visa då? och tycker man att trimmade, välskötta ponnyer är fult så kan man välja en ras som inte har den traditionen….enkelt.
Jag kan förklara mina tankegångar när jag ställer ut, jag trimmar mina ponnyer med konstens alla regler och enligt tradition för att visa att jag ärar welshponnyn som ras och vill visa att jag tar allvarligt/visar respekt inför Walesarnas stolthet över ett av sitt lands skatter - welshponnyn och givetvis visa domaren respekt för den tid han lägger ner på min ponny och visa att jag är lika stolt över welshponnyrasen som han är.
# 12
Mkt bra inlägg!
För mig är det en självklarhet att visa sin ponny på absolut bästa sätt, och genom att visarens klädsel är snygg och korrekt är det mitt sätt att ära och tacka domaren.
Jag är stolt över mina uppfödningar och naturligtvis ska dom visas snygga och vältrimmade.
Finns det ingen möjlighet om man vill behålla manen att man gör en fläta av den på utställning eller måste man och svans vara utsläppta enligt reglerna? Nyfiken ;)
beror på vilken sektion du har? WPBR ska ha knoppad man tex. men varken B, C eller D får inte något flätat annat än en liten (1-2cm) precis bakom örat.
Sen är det inte förbjudet med lång man MEN den får inte nå nedanför undre hals linjen så att den syns från motsatt sida och då är manen fortfarande ingalunda kort…lång pannlugg också fritt fram men då får man tunna ut den så att den inte täcker hela ansiktet på ponnyn, min Jack har lång pannlugg, den räcker ner till nosen (nästan) men den är trimmad, syns lite dåligt när den är ljus och han har en stor bläs men någon slinga hänger vid sidan.

Ett sånt vackert porträtt av Jack!!!!
Sen tänk på alla ni welshägare att när ni ställer ut för tex svenska domare eller tar ut era welshar på tävlingar så är ni personligen faktiskt ambassadörer för welshrasen och vi alla ska verka för welshens framgång oavsett miljön vi är i, se det som ett hedersuppdrag att få göra reklam för denna fantastiska ras och verkligen visa hur mångsidig och trevlig ponnyras det är.
Jag ser det som en ära att få ha dessa fantastiska ponnyer i min vård och dom ger mig långt mer än jag kan ge dom.

#17 Helt rätt, dom ger oss så mycket

Jag kan bara hålla med! ****