Welshponny iFokus

Welshponny

Etikett: övrigt
Läst 3194 ggr
Fidelina
0

Skimlar på SWF månadens bild

Varför är det så många bilder på skimlar som väljs som månadens bild på SWF?

Fourjoy
0

För att det dräller av skimlar bland welsharna…bland mountains är det väldigt hög koncentration med skimlar, sektion B ligger strax efter, sektion C och D har ett fåtal…

Fidelina
0

# 1 Fast det vore ju trevligt om det valdes bilder på ponnies ur alla sektioner och med olika färger, så att mångfalden visades på det sättet. Nu är 7 av 10 bilder på skimlar ur sektion A och B vad jag kan se. Och även Novemberbilden visar en sekt A (även om den kanske räknas som vit istället för skimmel).

Fourjoy
0

..mm.. det blir ju lite beroende på vad folk skickar in också och A och B är ju dom övervägande största sektionerna i Sverige, så det är väl rätt naturligt att dom har majoritet även bland bilderna….lite tråkigt kanske men vi får bli bättre på att skicka in bilder på C och D också…Flört själv så ser jag gärna mer färg ffa på montain sidan…man börjar nästan tro att man är färgblind ibland på en del utställningar…Oskyldig

ragnhild49
0

Det är inte bara att skicka in en bild, det skall vara en bra bild, som är trevlig att titta på för fler än, den som skickar in den.

Kirona
0

Frågan är om urvalet är så stort att man kan välja och vraka bland inskickade bilder?

Vill man ha andra bilder än dom som finns, så får man nog se till att skicka in också!

#4 Håller fullkomligt med dig!

Arhults
0

Jag älskar dom vita welsharna!!!

Welsh-C
0

Till TS

Detta var bland det dummaste jag läst på denna sida!

För det första; Sektion A och B är numerärt de klart största grupperna
För det andra; Den dominerande färgen hos dessa sektioner är skimmel (vit)
För det tredje; Det är inte tal om att välja i ordets rätta bemärkelse. Jag får vara glad om jag över huvud taget får kort som har den kvaliteten och utstrålningen som en bild ska ha på denna sida. Det vanligaste är att jag får jaga nya kort varje månad då bilder på mular, ponnyer med täcke liggandes i hage eller någon prick (läs ponny) långt bort i en hage inte uppfyller de krav jag har.
Är själv ingen mästerfotograf men har många gånger foton som är överlägset bättre (och med ponnyer med färg av sektion C) men det skulle säker inte vara populärt om webbmasterns egna ponnyer ständigt visades på sidan.
För det fjärde; 2008 visades på Månadens bild 50% A och B, 50% C och D och endast två av dessa var på skimlar. Alltså blir utfallet olika från år till år.
För det femte; Är du riktigt engagerad kan du ju ta upp frågan med SWF:s nästa webbmaster då nuvarande har tröttnat på att läsa sådana här idiotiska inlägg även om de flesta ställer dem direkt till mig 

Hälsar Maria Carlsson
Webbmaster i SWF sedan 1999

Elshira
0

Visst kan det verka lite konstigt men inte lägger man väll "anklagelser" om amn itne är insatt i rasen och vet vad sjutton man pratar om?!? Tack i alla fall för en bra förklaring Maria!

Hakuna matata!

Fourjoy
0

Min C fick vara med Skrattande  sen är hon en av få sektion C som är skimmel…

men vi får bli bättre på att skicka in bra bilder!!  det blir ju inte bättre än vi medlemmar gör det… alla får dra sitt strå om man säger så..

Fidelina
0

# 7 Detta är ett av de dummaste svar jag någonsin läst (och jag brukar läsa mycket!). (*asgarvar*)

Jag är inte insatt i de olika sektionernas antal ponnies och inte heller färgfördelningen på welshponnies i sektion A och B. Det har inte varit mitt huvudsakliga intresse eftersom jag är förstagångsspekulant på welsh cob.

Det enda jag sett är att månadens bild har haft många skimlar från sekt A och B detta år och detta reagerar jag på.

Jag visste inte att det är webmaster för SWF som ensam väljer ut månadens bild och att du inte får in så många bra bilder att välja på, det är ju beklagligt.

Men förhoppningsvis kan min ursprungsfråga resultera i att några med bra foton på welshar ur sektion C och D - eller de med bra bilder på ponnies i andra färger alla sektioner åtminstone kommer att skicka in utmärkta bilder till dig - eller din efterträdare.

Min ursprungsfråga må uppfattas som idiotisk och bland det dummaste du läst, men tänk ett steg längre och låt oss gå till ytterligheterna: 

Tänk om alla dessa skimlar på månadens bild resulterar i att de som söker ponny tänker följande:

a) "SWF verkar bara rikta sig mot de intresserade av Sektion A och B… (Sektion C och D-sektionerna… undrar om de har en egen organisation….?) Då är det ju ingen idé att jag går med som medlem i SWF…."

b) "I sektion A och B finns det tydligen nästan bara skimlar, och jag som helst vill ha en fuxfärgad B-ponny härnäst! Jag får titta på andra raser!…."

Jag må vara en idiotisk nybörjare inom welshvärlden, men jag kan en del om marknadsföring och reklam och hur människans "sinne" uppfattar och minns information. En sådan här tabbe kan påverka uppfödarnas försäljning av welsh alla sektioner samt vilken "bild" allmänheten får av welshponnies (alla sektioner), varför det är många som blir berörda av de bildval du som webmaster gör.

Till sist:

Du skrev:

"För det femte; Är du riktigt engagerad kan du ju ta upp frågan med SWF:s nästa webbmaster då nuvarande har tröttnat på att läsa sådana här idiotiska inlägg även om de flesta ställer dem direkt till mig."

Förstår jag dig rätt, att fler än jag har ställt "idiotiska frågor" till dig som webmaster? Min ännu dummare följdfråga blir då: Brukar det vara så, att det vistas många dumskallar inom welshvärlden? (…Och jag som hade hoppats hitta ett trevligt gäng ponnyentusiaster!)

Pagn
0

Varför förstora upp allt till sådarna propotioner?

Vad gäller antalet welsh i sverige är utan tvekan sek A+b dom största till antalet, så det är väl inte konstigt att dom förekommer mest på bilder, och eftersom skimmel är den vanligaste färgen inom dom sektionerna så visas mest bilder av skimmlar.

Webmaster gör ett utmärkt jobb, och jag tror inte du skulle vilja lägga alla dessa timmar av ideelt arbete ?

Som jag sa i ett tidigare inlägg, det är väldigt lätt att vara anonym på nätet och komma med en massa inlägg om dittan och dattan, men det är svårare att engarera sig i en förening och göra ett ideelt arbete.

Per Nimstedt/Pagn stuteri.

Kirona
0

Jag är webmaster för vår lilla förening här hemma, och det är inte lätt att få in bra bilder!  "Månadens bild" på SWF är väldigt fina bilder, så jag tycker att Maria har gjort bra val där!
Jag tycker att alla som arbetar med föreningar ska ha ett stort tack för jobbet dom lägger ner! Utan alla dessa människor skulle inte föreningslivet fungera så som det gör idag!

#7 Maria, ta inte åt dig! Dom som gnäller är välkomna att göra ett bättre jobb om dom tror sig kunna göra det! Dom som inte vill/kan göra det, behöver inte heller gnälla! Ingen är tvingad till att titta på bilderna på SWFs sida! Fast jag gärna gör det…

#10 "Jag må vara en idiotisk nybörjare inom welshvärlden".
OM fotografier av skimlar avgör din, eller andras, inställning till welshvärlden och ev. köp av welsh, då kan jag bara hålla med dig i ditt påstående!

Sen är det upp till var och en och avgöra vem som är dumskalle eller inte, men man brukar bli bemött som man bemöter andra.

Kirsti Oinas

Fourjoy
0

Webmaster här med för vår lokala förening och det kommer inte in mycket till sidan men folk kan påpeka att det aldrig händer något på sidan….hm undrar varför? Obestämd  det ena ger det andra….

Som #11 och även jag skrev i ovan trådar #1 och #3 så är det en klar majoritet av A och B och naturligt så blir det mer bilder på dessa två sektioner. Jag är säker på att webmaster har en hel dator full med superba bilder på sektion C och D i alla färger men om hon lagt in av dom skulle någon säkert ha klagat på det….ja menar, vad spelar det för roll vilken sektion eller färg som visas?  huvudsaken är väl en trevlig upplevelse för ögat som visar roliga eller fina ögonblick….

Men att välja om man ska köpa en welsh eller inte baserat på månadens bild, det låter långsökt i mina öron…det finns massor med material om man vill forska om welshen om man vill….bara sök på sektionen och vilken färg du vill se.

SWF riktar sig till alla sektioner i welshfamiljen, och alla medlemmar kan påverka och hjälpa till att utveckla, det finns inget som hindrar, det är bara att anmäla sitt intresse

Jennifer/Fourjoy

Anna-Karin
0

Jag har inte ens reflekterat över att det mest bara varit skimmlar… utan tyckt att det varit bra kort med snygga individer.

Denna månadens bild var ju helt sagolik… jag var tvungen att titta två gånger för att se om det var en "riktig" häst på bilden…. den titten hade jag inte velat vara utan. Tänk att hålla en sådan fining vit! Tungan ute

Säger som Morgan: En bra häst har ingen färg!

Webmastern gör ett kanonjobb och skämmer bort oss medlemmar med att hålla oss uppdaterade om vad som händer under året på hemsidan… förutom att välja månadens bild.  Glad Jag ser gärna mer bilder på snygga individer oavsett färg!

Lorita
0

En bra häst har ingen färg heter det och vill man ha ändring på bilderna så skicka in bra bilder på andra typer från paletten welsh.

Månadensbild, det är ju bara en kul grej för att det ska hända något på sidan, så skicka in bidrag på fina welsar Skrattande jag har svårt att tänka mig att det ratas bilder från andra sektioner och färger Tyst

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Fidelina
0

# 13 Tack Fourjoy för ett bra svar!

Det jag förvånades över var den starka reaktion min första och egentligen ganska oskyldiga fråga utlöste.

Det hade räckt med en förklaring såsom du gjort, ungefär à la

"Ja, vi är medvetna om att det är många skimlar som visas på månadens bild i år, men detta beror på att sektion A och B är de största sektionerna och det finns många skimlar i dessa sektioner. Dessutom har det inte kommit in så många andra alternativa bilder att välja på."

Istället fick jag en attack där det insinueras att jag ställer dumma och idiotiska frågor. MEN -det var inte jag som först gick till attack.

Jag kommer att köpa en welsh cob, men är det så här "bråkigt" bland welshfolk, kommer jag inte att vara varken medlem i SWF eller vara aktiv här på welshponny. Nu räcker det.

Lorita
0

#16 då kommer du missa något och detta på grund av månadens bild Obestämd men du kommer få en bra och trevlig häst i alla fall Skrattande

Fourjoy
0

mmm….det kan gå hetsigt till ibland……det är inte alltid lätt att förklara på "rätt" sätt eller läsa på "rätt" sätt men frågar man inte får man inget veta, finns det verkligen dumma frågor?

har läst igenom alla trådar och din första fråga var oskyldig och inget gnäll, okunnig? kanske det….men har vi inte ALLA har varit nybörjare någon gång?….fråga två också inget att bråka om, läs inlägget #2 med ögonen hos en som inte är så insatt….för oss som vet och som tycker det är en självklarhet med uppdelningen av sektionerna så kan det tyckas som en "dum" fråga….men det var tydligt inte menat så….

onödigt med bråk för en struntsak, det borde finnas mer tålamod och ödmjukhet bland de som varit med ett tag men det har även jag märkt av som en brist som nykomling…….tråkigt när det blir så här, det gagnar inte tillförseln av nytt intresserat folk

Nu menar jag inte att allt det jobb du Maria gör för SWF är en struntsak, långt ifrån…vi alla uppskattar den tid du lägger ner, ingen tvekan om saken.

Elshira
0

För att få ett hum om proportinerna kan man ju kolla på utställnings fromnen.

Varje år på Riksutställningen brukar det vara runt:

35-45 Sek. A

25-35 Sek. B

ca 10 Sek. C

ca 15 Sek. D

ca 5-10 Sek. WPB

Jag tror nog att du ser ganska tydligt vilka sektioner som är störst, och bland Sek. A är som redan nämnt skimmel den absolut största färgen, jag vet inte vad % ligger på men runt 80% i sverige och nästan mer i england. Sek. B skulle jag tippa på 50% och Sek. C och D där är skimmel väldigt ovanligt, men det förekommer något oftare om det ligger någon Sek. B längre bak som de fått färgen från.

Så att det ens är 50% Sek. A och B och 50% Sek. C och D på bilderna är väll "förundransvärt" ändå med tanke på skillnaden. Så skulle vi gå efter "vilka det finns flest av" så finns det alltså (utgående från utställningsantalen):

4/10 är Sec. A - 3/4 är skimmlar

3/10 är Sek. B - 1.5 är smimmlar

1/10 är Sek. C - 0.1 är skimmlar

1.5/10 är Sek. D - 0.1 är skimmlar

0.5/10 är Sek. WPB  - 0.1 är skimmlar

= ca 5/50 är skimmlar över huvud taget med ett genomsnitt på alla sektioner.

Men sedan - vilka är det som skickar inte foton? Kanske det är vissa fotografer som själva t.ex är uppfödare. Som jag är fotograf och föder upp Sek. A och då kanske jag intresserar mig mer för Sek. A och därmed tar flest foton på den sektionen.

När uppfäödningen är större av Sek. A och B så borde ju då också teoretiskt fotografer som föder upp dessa sektioner vara större.

Därmed blir det flest bra bilder på Sek. A och B som kommer in över huvud taget. Och när det är så dåligt utbud på bilder så tar Webbmaster bästa bild att hitta av de få som finns istället för att variera med dålig kvalité.

Och jag förstår inte hur du kan se det som "dålig sammanhållning" i föreningen pga detta. Det är ren matematik + lite av slumpen. Förra året hade vi betydligt fler färgade än vad vi har i år av vad jag kan minnas? Så åter igen matte och slump… Inget annat!

Hakuna matata!

Edition
0

Welshponny i fokus, svaret på dina frågor???????

Hur kan man bemöta en sån enkel fråga med så stor aggresivitet????????

Håll i sär SWF och Welsh i fokus.

SWF är en fristående förening med aktiva medlemmar som gör ett frivillgt jättejobb för föreningen bästa.

Welsh i fokus är just ett forum där alla har möjlighet att fråga eller diskutera allt kring Welsh.

Som representant/medlem för föreningen SWF har man" ett ansikte utåt" och jag tycker att man kan bli vänligt bemött oavsett frågeställning.

En ursäkt är på sin plats till vederbörande!!

ylle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ähum, är själv novis inom welshvärlden och jag kan då inte läsa den ursprungliga frågan som annat än en UNDRAN….  så jag tycker nog också att det är på sin plats att man håller igen på de arga tonerna  "det dummaste jag läst" - såna meningar borgar väl inte för en öppen och trevlig debatt???

har själv en sekt.A skimmel, men tycker som någon skrev "En bra ponny (häst) har ingen färg…"

Fourjoy
0

Skimmelfärgen bakom C kommer från sektion A inte B då B inte är önskvärt inom "korsade" C, dvs inte rena C. Det finns inga förbud mot att använda B men det är inte rekommenderat då dom ofta förlorar i massa och benstomme och sitt avelsvärde, även om individen kanske är bra i sig själv så vill en uppfödare inte riskera att det dyker upp lätt B typ framöver.

ZABA
0

Håller med #14 men håller mig i övrigt - nästan - utanför denna i mina ögon ganska underliga diskussion…

ylle
0

Hej där, nu kom vi ju från ämnet som gällde "långa manar" -men vad det gäller typen så tycker då jag ang några hingstbilder som satts in här på sistone, att de hingstarna liknar små fullblod, är det inte meningen att welsharna skall vara eleganta men kraftiga..? Och inte ha låååååånga ben…?

PS- Vill man ha bort manen för att SE, så kan man ju fläta manen o dyl, men det är tydligen absolut förbjudet vad jag förstått!

ylle
0

Näää jag är ju ute och cyklar, jag är ju inne på "skimmeltråden"… ha ha   "vilse i pannkakan"!!!!!

Fourjoy
0

#25 Flört Skrattande 

…apropå vilse i pannkakan, undrar hur många barn som fått gå i terapi efter det programmet….mycket udda…

Lorita
0

#26 det är nog en hel generation som skulle behöva det Tungan ute

GulaRosen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jösses, vilket rabalder! Jag tycker att webmaster gör ett fantastiskt jobb, hon kanske har annat att göra också :-) Men alla kan ju ha en dålig dag… Oavsett så är jag mycket nöjd med månadens bild, jag är glad att se en welsh struntsamma vilken färg, storlek eller typ - de är alla lika vackra :-) Men varför kommer inte mina bilder med någon gång…? Får försöka igen! Kram

ylle
0

ja det är en busvacker Månadens bild på hemsidan!!!

Har också skickat in bilder som väl inte var så otroligt dåliga?? men….

Fourjoy
0

Har också skickat in lite grann och en fick faktiskt vara med!!  då blir man ju lite stolt…Skrattande