Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettbilder
Läst 4158 ggr
Arhults
2009-11-19 18:04
0

Din förebild!

Jag tänkte starta en töntig tråd som jag hoppas inte leder till "gräl"Skrattande utan lite kul i mörkret! Smaken är ju delad och det skulle vara kul att se er förebild och ideal welsh i er avel. Kommentera gärna lite konkret varför just denna sektion och just denna individ. Man behöver inte just äga ponnyn utan bara ha den som förebild eller mål i sin avel!

Glöm inte skriva vilken welsh det är. Sto eller hingst eller flera stycken går bra.

Pagn
2009-11-19 18:35
0

Min absoluta förebild är WPB hingsten Small-land Mambrino, en hingst som var snygg och korrekt själv, samt har söner exporterade över hela världen. Hans avkommor (ponny samt häst) har varit framgångsrika i hoppning/fälttävlan på hög nivå, samt vunnit i utställningsringen. Vad kan man mer begära ?

Renrasig welsh är min förebild Säfstaholms Ben Hur, en liten söt palominohingst sec A som jag såg i min ungdom, och alltid önskat att jag skulle kunna avla fram en sån sagoponny.

Arhults
2009-11-19 18:49
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Small Land Mambrino är vår Diablos farfars far!! Här är han på bild!

WinterPrince
2009-11-19 19:19
0

Jag vet inte om det är någon direkt förebild (mer en typ, inte en individ) men jag har några favoriter.

Bl a Parc Welsh Flyer, Tymor Pele och Tireve Welsh Flyer (som är efter Parc Welsh Flyer)

VeronicaP
2009-11-19 19:29
0

#2 Han ser jättefin ut ..

Dalatjej
2009-11-19 19:45
0

Jag måste svara Cawdor Hywel RW 16 för han har betytt så otroligt mycket i svensk avel sett till tävlingprestationer!

Jag är även mycket svag för Downland-blod!

VeronicaP
2009-11-19 20:11
0

#5 Ja jag håller med dig , Cawdor Hywel finns i många bra tävlingshästar inom sek B :-) ..

Jag gillar ju även Downland -blod och coed coch ..bla Coed Coch Madog, Coed Coch Berwnyfna, coed coch siaradus.

Downland Chevalier är ju ännu en fin en :-)

Är ju bara några av mina förebilder , tycker det finns så många bra hästar som jag gillar..

Sek B är ju min ras inom Welsh även om det ligger lite Sek A bakom mina med Laeryds blod :-)

Arhults
2009-11-19 20:25
0

Den enda andledning till att jag började med sek B var när jag träffade Downland Jaguar och han är min ledstjärna och mall i min avelOskyldig!

Han har gett mig flera väldigt omtyckta avkommor! Så när det gäller hingst är det D Jaguar som har det jag vill ha, speciellt ett sagolikt temperament.

Fourjoy
2009-11-19 23:10
0

Svårt!!!  sektion C hingsten Lyn Cwmcoed, han är väldigt nära C idealet tycker jag….ordentligt byggd och hillpony look, skulle jag vara petig skulle jag vilja haft ett något nättare huvud, hans betydelse för C aveln är legendarisk.

sen givetvis min Jack…det finns ingen som han….

Lorita
2009-11-20 08:58
0

Det måste bli, Wärnanäs Florett RW 18 då jag red några år hos Ingrid von Wendt.

Wärnanäs Florett RW 18 och Wärnanäs Adrienne RW 70 fick ett föl som hette Ametist och han är orsaken till att min Ametist heter Ametist Skrattande

Dessa ponnyer är också orsaken till att jag blev blixtförälskad i min Rogstaby Kiara, hon har trots att hon är PB väldigt mycket welsh karaktär.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Elshira
2009-11-20 10:45
0

Om jag säger att Twyford, Coed Coch och lite Pendock blod är grunden i alla våra uppfödningar och också vad jag främst letar efter i blodslinjerna så kanske ni kan gissa typen? ;)

Har ingen speciell förebild utan strävar efter den äkta gammla hillponny varianten. Nätt arabhuvud, maffig kropp och ordentligt med gång. Och i mina ögon ska de även ha en låååång man och att inte glömma den där glimten i ögat, den söta uppsynen helt enkelt.

Men om jag säger att Pendock Legend är en hingst som gott och väl är av min smak så vet ni nog vad jag emnar ;)

Hakuna matata!

Dyblygiad
2009-11-20 18:17
0

Min stora idol är Broughton Replica som enligt mitt tycker ser ut som en cob ska se ut Kyss

Min lilla Idol är Henfynyw Tywysog som är mitt ideal av hur en sekt C ska se ut.

Pagn
2009-11-21 00:31
0

# 2

Nåja, det finnns väl en anledning att jag använde Diablo på mitt favoritsto!

När man sen går och tittar på mitt hingstföl, så bara myser man och njuter Skrattande

Reby28
2009-11-21 02:18
0

#11 Jag älskar Henfynyw Tywysog! Om jag någon gång har ett fint sto (innan det är "för sent") skulle jag vilja ha en avkomma av honom.

Jag kan inte alls lika mycket som er andra om welsh avel och dess historia men några hingstar känner jag ju till.. men vet inte så mycket om dem! "Jag är ju bara 16 år", er uppfödares verklighet är mina mål och drömmar ;)

Maire
2009-11-21 11:30
0

*12  Du menar att du valde Diablo pga att hans farfars far var Small land Mambrino? Du hoppas alltså på att få en ny Mambrino eller?

Annars tycker ju jag att Diablo ska användas för att han är just Diablo….

Pagn
2009-11-21 12:35
0

Jag valde Diablo pga att han i mina ögon är en komplett hingst, som är korrekt samt redan i unga år har prestation, PLUS och ett stort plus är att jag alltid haft ett gott öga till hans far/farfar/farfars far, samt att han passar till mitt sto, och resultatet överträffade alla mina och familjens förväntningar. Alltså är jag nöjd med mitt val, men jag skulle säkert varit lika nöjd med min fölis även om Diablo haft en helt annan stam, då den kombinationen hingst/sto gav en avkomma som uppfyller mina krav på avel som går framåt.