Hemska welshmänniskor
…fniss
kan bara inte låta bli…fast jag nog borde
….halkade in på shetlands fokus sida och läste att det skrevs en del hemskheter här på welsh forumet…
jo, vi var visst nonchalanta mot defekter också….
hur ska det gå för welshponnyrasen med uppfödare som oss i spetsen?
hualigen…

Förmodigen går det åt skogen 
*suck* människor måste visst alltid prata skit :P Det roliga är att de är säkert inte bättre själva, men de måste ju ha något att prata om ;)
Jag förstår inte hur de kan anse att vi inte är lika "hårda" på defekter osv. Vi går igenom SHAF's defektlista precis som alla andra raser =)
Sedan att många som jag själv inte är helt för premieringar med "de magiska poängen" när 10 utställningsresultat säger mer för mig i sökande av hingst än 1 premierings resultat =) Sedan fungerar det aldeles utmärkt i utlandet med det systemet, och enligt utländska dommare ligger vi efter en hel del i våran avelsverksamhet… Och vad kan det bero på? ;)
Hakuna matata!

#3. Då måste ni halkat efter på senare tid. För enligt den utländske domaren som dömde här för några år sedan var det just det Svenska hingstpremieringssystemet ni har att tacka för att hästarna är så korrekta i jämförelse med andra länder.
Jag har själv läst det på SWF:s hemsida.
Sedan är det skillnad på utställning och avelsvärdering.
Att de är korekta det är helt sant, men hälften vunnet hälften svunnet. Vi har tappar mycket på typen och de små detaljerna som jag och är ute efter saknas.
T.ex i den gammla rasbeskrivningen står det att de ska öron så små att de rymms i ett barns hand. Idag är de flesta normalt "långörade" som de flesta andra hästar.
Min ena hingst (av den gammla genuina typen) har stora ögon, väldigt bred panna och en betydligt mer konkav nosrygg än nästan alla Welsh Mountains vi har idag. Senaste gången han var på riksutställningen sade den engelska dommaren att han hade en otroligt fin rastyp som han inte sett på länge i varken sverige eller england.
Självklart har han som alla hästar små brister på annat håll, men det är otroligt få av hans "variant" som finns kvar. Just pga. att det svenska systemet inte ser alla dessa små detaljer och dessutom inte bevarat den gammla typen med mycket massa. Idag är de flesta Sektion A mer präglade som sektion B än vad de var för 20 år sedan.
Självklart ska korekthet inte förbises, men till skillnad från de flesta svenska dommare (oavsett premiering/utställning osv) så tar de engelska nästan den dubbla tiden på sig för bedömning av en enskild individ. De tittar inte bara på hur korekta benen ser ut, hur den rör sig och övrigt synintryck. De bryter ner bedömningen i små beståndsdela och tittar på hästen men nästintill mikroskåpisk nogrannhet.
Hakuna matata!

#0 Fast läser man här så verka en del *welsh* människor vilja avla på defekter ju eller hur ska man tyda det som står i exemtråden ???
#4 instämmer helt med dig där och har också läst det. Jag är som sagt rädd att det kommer att bli sämre även inom welsh när det är fritt fram …
Mina Welshar har små huvud, använder shetlands saker till deras huvud, jag fick tex höra i somras också hur jag har lyckats få så små fina vackra huvud på dem , ja det kommer från moren och väl valda hingstar som är framvisade och har blivit godkända i sverige…
Kan även säga att jag har welsh och nej jag har aldrig kännt mig så välkommen på en welshutställning som jag har gjort på en shetland, russ eller new forest utställning tex.
Där alla hejar på alla utan att man känner varanda och man vågar gå fram och fråga om saker om man undra, på en welshutställing så , tycker jag många är lite *snobbiga* och hejar inte , och inte inbjuder det mig att gå fram och fråga om något,
Vet även en uppfödare som slutade med welsh just pga *snobbigheten* inom avlen …
Inte blev jag possitivare inställd när jag läste i sista tidningen när det gällde klädslen på utställning och det är mer kritningen , det ingav inte mig någon vidare lust att visa mina welshar på uställning även om jag vet att de är väldigt bra , jag visar ofta både på russ, shetland och har även visat som sagt new forest och nej jag kritar inte och jag visar i svarta jeans och vit tröja eller skjorta , och är det varmt så visar jag i short, och Thsirt kanske kan det vara lite V utringing men risken kanske är att man visar för mycket då hm ..

#2 om du läser tråden så är det faktiskt pga det som skrivs i tråden med exem på welsh och ja jag tycker det är skrämmande att det ses så nochalant på det , med defekter och enligt djurskyddslagen så får man inte avla på ngåot som ger hästarna lidande och ja jag tycker också att andra som avlar på det är hemska människor , vilken ras det än är och jag tycker synd om dem som inte förstår bättre och ännu mer synd om hästarna som får lida pga det (inte deras fel)
ja, stora öron är också en sak jag "upptäckt" på welshmountain i synnerhet….tittar man på den övervägande populationen idag av mountains så ser dom mer ut som små B…..den typen som var vanlig förr är mer åt Hillpony än B, själv så lutar jag åt gamla typen ett ädelt, vackert mejslat (konkavt) huvud, kort med bred panna, liten mule, stora ögon och just pytte små öron….vår lille Bobby har ett ypperligt vackert huvud….och min sektion C Jack har också ett väldigt vackert huvud med äkta welshponny prägel…också Jack har blivit kallad både det ena eller det andra här i Sverige men fått mycket beröm i England för sin väldigt vackra ponnytyp, en typ som knappt finns kvar idag. Båda har sina brister men dom kan jag leva med jämfört med fördelarna, ingen är perfekt så är det bara…
de långa, smala huvudena med stora öron…njae det känns inte riktigt welshmountain utan bara ponny…skulle önska att fler uppmärksammade och var rädd om gamla typen av A….se tex på legenden Twyford Action Man, han hade små öron och klassiskt vackert huvud med en ordentlig kropp….den man sällan ser idag…
….läste i efterhand ovan att det finns en till som tycker det ser mer B än mountain ut idag på sortimentet…

Jag tycker att welsh folket är otroligt roligt, och jag känner mig alltid välkommen, vilket man inte alltid gör i den andra rasföreningen jag är medlem i!
Jag tycker att man kan gå runt ochtala med folk hela tiden på utställningar.
Jag tycker därimot att man ska vara snyggt och prydligt klädd, är det för varmt får man ha ombyte med sig. Jag tycker att man ska anstränga sig när det är utställning, både ponny och handler ska vara prydliga
Dom om är snorkiga är anske en liten klick och dom behöver man väl inte bry sig om, det finns ju desto fler trevliga!
Att vi avlar på defekter får väl stå för den enskilde uppfödaren, jag avlar inte på defekter iallafall!
#7 du verkar tydligen inte varken läst exsemtråden ordentligt eller veta korrekta fakta om problemet, det är inte så enkelt som svart och vitt….man kan inte bara säga att "den ser sjuk ut så då måste den ju vara sjuk" man måste ju även ta reda på varför den ev är sjuk…..man kan ju inte få bukt med problemet om man tycker si eller så och vänder sig om och går…..man måste ta tag i det hela!
Engagera sig i det man håller på med, ALLA som håller på med avel är skyldiga att veta och hålla sig uppdaterad på sånt som innefattar det som gäller avel…det inkluderar av defekter, sjukdomar, stammar, exteriör…hur ska du kunna avla framåt om du endast har baskunskaper i ovan nämnda saker.
Skrämmande är att många avlar på 2 skimlar fast det är 70-80% som drabbas av melanom, är det kunskapsbrist eller dumhet?
Sen kan man inte styra vad andra väljer för material, oavsett anledning…….alla ser inte en individ på samma sätt utan det måste var och en få välja själv, vill dom ta risker eller avla på en viss färg, eller använda en hingst utanför kvalitetsboken så är det upp till dom, dom får ju stå för det dom gjort eller hur? det är nog bättre om man ägnar sig till att sköta sitt och dom andra får ju stå sitt kast om dom gör fel val….det brukar ge sig i slutändan vem som gjort rätt val.

#8 "se tex på legenden Twyford Action Man, han hade små öron och klassiskt vackert huvud med en ordentlig kropp….den man sällan ser idag…" Jag har aldrig hört talas om den legenden; var fanns han någonstans?

#10 Jag är instatt och jag har läst tråden men tänker inte ta personliga påhopp och ge mig in i sådant.
För mig är det svart och vitt om man ska använda en häst som på visar exem eller inte , på visar exem ur avlen, gör det bästa för hästen om det går skulle det inte gå avliva hästen. Sen om det går att vaccinera eller ej är faktiskt *strunt samma för genen är där ändå.
Fast det är ju OT i denna tråden för det var väl inte det som du började och startade tråden för , utan borde ligga i exemn tråden…
End of stories …
#11 Han är död sedan länge men är du medveten om Coed Coch stuteriet och Twyford stuteriet och deras enorma framgångar så borde du defenitivt känna igen honom. Själv har jag "släktforskat" på mina egna hingstar och lusläst alla gammla goda böcker om welshar som funnits i våran bokhylla. Men jag håller med, även om jag skulle kunna nämna många vackra ponnyer som fanns för ett antal år sedan. Dvs på den tiden då Welshar var helt nytt i sverige =)
Och #6 - Jag kan faktiskt hålla med dig till viss del med att det känns lite snobbigt ibland, men som redan nämnt är dessa bara en droppe i mängden bland alla andra fina welsh människor =)
Jag har visat på både shetland, welsh och arabutställningar (och många andra) och man ser verkligen en skillnad.
#På arabutställningar känns det som att man inte är värd något om man inte har en häst värd minst 100 000 kr~ (ni förstår min poäng).
#På shetlands utställningar så känns det som att vissa ponnyer är verkligen putsade och prydliga, medans det känns som att andra kommer direkt från hagen, har blivit avborstade och fått lite glans på sig. (Nu nekar jag itne att det inte händer på andra ställen).
Jag tycker inte att man behöver ha jätte prydliga kläder, men inte behöver man komma i plagg i alla möjliga skrikiga färger och volanger som "överglänser" ponnyerna. Svart/vitt (jeans går bra det med) eller kanske en pastellfärgad skjorta och en väst?
De flesta av er har fina träns och en lädergrimma tycker jag är helt ok att visa i med tanke på hur svårt det kan vara att hitta grejer. Men har på flera utställningar sett folk visa i diverse nylongrimmor. En svart, vit eller brun (matchande hästen i.af) är väll en sak, men shockrosa, grön och riktigtr röd. Då känns det för mig som att man itne bryr sig så himmla mycket. För har man råd att åka på en utställning så har man råd att köpa en nätt liten lädergrimma eller ett träns.
#På welsh utställningar ska både häst och människa se vårdade ut. Själv visar jag i ett par halvblanka svarta raka byxor och en vit skjorta samt en svart väst. Men inte hindrar det en från att ha ett linne under som man kan "byta om till" lite snabbt.
Men att det fortfarande är en gnutta "snobbigt" tycker jag gör att man satsar lite extra på att träna och putsa - för när man kommer dit är det en show och inte bara en utställning.
Så personligen tycker jag Welsh utsällningarna är en aldeles utmärkt mix av två världar så att säga =)
Hakuna matata!

#13 Kan hålla med dig om att det är vissa på shetland som ser ut som de har kommit direkt från hagen och det är inte roligt alls. Eller när det visas i röda grimmor på en fux tex är inte heller det så snyggt.
Men man kan ju faktiskt snällt tala om för dem om de är nybörjare att de kanske skulle tänka på att ha en snygg grimma på osv, för ofta är det nybörjarna som kommer så även om det är en del gamla *rävar* som kan komma med sina hästar på det viset.
Det viktigaste tycker jag när det gäller kläderna är att det är helt och rent i allafall även om jag tycker att man ska ha vitt tex (även om jag själv inte har vita byxor längre) jag försöker få dottern att visa i vitt , just nu visar hon i vita ridbyxor bla men inte alltid att få en tjurig tonåring att göra det ;-)..
Jag visar gärna inte själv pga knäskada utan brukar vara med som hjälp (piskförare) bla.

#13 Nej tyvärr, Twyford Action Man har jag aldrig hört talas om, kan du berätta mer om honom?
det ska givetvis vara Twyford MY man…men det är upplyftande med ord märkning…
#12 om du följt med hade du sett att bla exsem tråden ligger i bakgrunden till denna tråd…
Vad är det för snobbigt med att ha en sorts kläder och ha ponnyn i fint skick inför utställning? det är rödatråden i utställning att det ska vara fint och prydligt och rätt utrustning, vad är hockey utan skridskor och klubba? det går säkert att springa med jumpaskor på isen men poängen försvinner ju då…
Att klä upp sig rätt och visa sin ponny i bästa skick är att visa domaren ära och uppskattning, det är inte roligt att titta/bedöma en halvhjärtad insats vad det gäller kläder och ponny trim….och om du visar en lätt avdammad ponny så får du garanterat en lätt avdammad bedömning av många domare….det gäller ju att få upp ögonen på domaren, inte tråka ut dom..

Tycker också att man ska vara snyggt klädd och hästarna i fint skick men man kan hjälpa dem som är nya , ovissa eller annat på trevligt sätt och inte med pekpinne sättet …
Har inte märkt av några pekpinnar inom welsh? och om det finns "snobbar" så är dom nog få….men det finns alltid udda personer inom varje sektor i livet, på jobbet, i släkten…ja, överallt…och inget att bry sig om, bara beklaga ev trångsynthet…….sen är det fritt fram att fråga om man är osäker, finns säkert ingen här som skulle neka någon hjälp om dom bara blev tillfrågade, ingen kan läsa tankar och många gånger så blir det sura miner om man "lägger sig i" och kommer med förslag….
Det finns mänger med bilder och material att läsa på nätet numera men man måste ju engagera sig lite och ta initativ själv att veta mer, ingen kommer ju springa fram och ge dig allt du behöver veta.
Rätt utrustning och rätt typ av kläder är ju en viktig del av poängen och jag vet att många, särskilt äldre engelska domare anser det som lite av en personlig skymf att bedöma ponnyer som inte är i ordning enligt konstens alla regler, men det är ju givetvis upp till var och en att visa som man vill men det kan kosta i slutändan…..löjligt? kanske det, men så är spelets regler.
Det är väl alltid så, att där det finns ett starkt intresse, kan det finnas starka åsikter om hur saker och ting ska vara och inte vara - och med starkt intresse finns större risk för att vissanästan slår över i fanatism och att det kan blossa upp bråk. Det är ju inget konstigt, det följer ju på det starka intresset alla har!
Alla uppfödare tolkar rasbeskrivningar på sitt eget sätt och ser sina egna ideal, det är därför också som samma ras kan skifta i utseende en del, oavsett om det rör sig om hästuppfödning eller något annat djurslag.
Trots detta, är det väl ändå så idag, att de flesta uppfödare strävar efter att avla fram så friska & sunda, vackra och användbara djur som möjligt. Och att medvetenheten om sjukdomar, arvsanlag, färgnedärvning osv är mycket större, nu när vi bombarderas med sådan information via internet och andra media.
Jag brukar alltid försöka tänka, att alla gör så gott man kan. Sedan kan det av ibland okänd anledning ändå bli så, att ett djur med kanske recessiva gener ärver ner en sjukdom som blossar upp. Det är förståeligt att sånt även kan hända den bästa.
Inom arabvärlden brukar man faktiskt visa i kontrasterande starkt färgade grimmor eller träns, det är kutym där. Jag frågade faktiskt om det för några månader sedan på ett av arabforumen som finns här på iFokus.
Jag tycker verkligen att de träns som vi normalt sett har vid utställning både till shetland, welsh och araber är vackra och kunde jag få tag på dessa så gör jag ju det i första hand.
Men vad jag tycker är synd är att det är "förbjudet" att visa araber i ett vanligt träns och welsh i arabträns (mnja kanske itne de färgglada, men de tunna och fina i svart/vitt t.ex.
Shettisar får visas i arabträns. Welshar ska ha arabliknande huvuden - där tycker jag det är synd att man itne får ha dessa, då t.ex mitt egna sto är otroligt vacker i dessa då hon är en arab i miniatyr. I sverige accepterar dommare "fel" utrustning med blir ofta påpekade, i england hade man åkt ut med huvudet före.
Men det är nog främst för att moderlandet är så petiga som även vi försöker följa deras standard och normer. På shetlandssidan är det ju itne riktigt lika mycket show (även om det helt klart skiljer sig från sverige).
Men så länge all utrustning och kläder symboliserar helhet och renhet så tycker jag det kvittar vad man har på sig. Men just som våra engelska dommare - de dömmer öven helhetsintrycket, då räknas både häst och visare/ryttare.
Hakuna matata!
Det är ju alltid snyggt att se att visaren på något sätt "passar" med den häst som visas.
När vi ändå pratar om stilar; igår satt jag och tittade på foton över de hästar som vann Royal Welsh i år, och jag förundras alltid då jag ser att man faktiskt dömer fram hästar som är totalt överbyggda i bak och har världens svank-ryggar. Det ser ju ut som om de har fått bära 300-kilos ryttare under alldeles för lång tid - (eller som att de är släkt med kameler).
Detta påminner mig om den diskussion som just pågår inom hundvärlden, att man osunt avlar fram hundindivider som inte "håller", exempelvis schäfrar med "räkstjärtar" och som går på haserna istället för på tassarna. Och att domarna i sin tur ändå dömer sådana till vinster i utställningssammanhang, trots att det är uppenbart att just den kroppsställningen är osund för djuret ifråga.
Jag förfasar för att denna utveckling (har den pågått länge?) som finns i welsharnas hemland kan komma att spridas till övriga Europa. Även några med stam från Holland tror jag det var, hade ju dessa överbyggda bakar och kraftiga svankryggar.
Sådana hästar kan väl omöjligt "hålla" speciellt länge?
Och jag hoppas att vi i Sverige ändå inser det osunda i sådana kroppar, att vi aldrig hamnar där att vi får se sådana hästar dömas till BIS på Riks-Welsh i Sverige.
…det finns welshar med samma kropp som godkänts till kvalitetsboken så vi är inte unika här….
# 23 Det låter ju inte bra…. Hade hoppats slippa se den utvecklingen i Sverige. Hur har man resonerat då dessa blivit kvalitetsgodkända?
# 22 När jag började med Wels Cob fick jag höra att det fanns 2 modeller, den normala och den S formade dvs sänkt rygg som är och har varit populär i England. Min första tanke då var, hur i kan man avla på sådana hästar och varför?
Givetvis är det någon uppfödare som har tyckt att det är tjusigt, upfödare är lika med domare i England. När detta blev populärt vet jag inte.
Tittar man tillbaka på Welsh Cobben i början på 1900-talet så hittar man relativt raka ryggar för att mot mitten på 1900 talet bli rundare i ryggen och sedan senare hälften av 1900-talet kommer den s-formade Welsh Coben.
Det finns massor av avelshingstar som har den formen tex Pennal Calon Lan f.1988 Leyeswick Daniel f.1982, nästan alla Nebo hingstarna har sänkt rygg.
De svenska domarna tycker inte om de sänkta ryggarna och tycker att det är ett exteriörfel, med tanke på användbarhet.
Vid visning inför kvalitetsboken så finns det med Engelsk domare som också har synpunkter på hur en Welsh Cob ska se ut. Gillar då den domaren sänkt rygg så har vi en godkänd hingst med sänkt rygg i avel i Sverige. I England är det helt ok och vi följer Engelska kriterier.
Samtidigt måste jag säga att det verkar inte nedärvas så starkt som vissa andra" defekter" (defekt i Svenska ögon mätt)
min gamle gubbe har något sänkt rygg, men det hade han inte som ung och ingen av hans avkommor har fått det, så det är inget jag ser som något problem vad det gäller honom….och som sagt i England ser man det inte riktigt som något större problem….sen när man tittar på bilder från tex RWS och dom ställer upp dom med hög resning fram och bakbenen långt bak då ser det värre ut än vad det är.
# 26 Bakbenen långt bak? Jag uppfattade att det såg ut som om bakbenen var indragna för långt fram och att det ökar överbyggnaden bak. Har jag sett fel?
min lille gubbe….vart har du fått bilden ifrån?
..tydligen ännu en "anonym" som inte vågar presentera sig….
och angående bilden på min gubbe så visar den inte alls den klassiska posen som vi "pratade" om, så vad den har här att göra vet jag inte?
Vore det inte lämpligt att man aktiverar sin sajt med lite information samt en kontaktadress innan man kan lägga in diverse inlägg på detta forum?
(Bara en tanke från en som ibland skriver på detta forum)
…men hur ska denna kunna vara anonym och låta bli att stå för sina inlägg om man registerar kontakt uppgifter…
# 36 Ska de ha så kort svans vid visning eller har han en "snäll" hagkompis?

#33 kan du formulera det som en bra skrivregel så skulle jag kunna tänka mig den både här och på kost 
Sektion C har ofta "cob" svans, hans svans är snällt trimmad egentligen om man jämför med hur engelsmännen brukar trimma, där brukar det vara typ 3 strån och ännu kortare…..den ser kortare än vad den är, det gråa och svarta i svansen försvinner liksom…. svårt att förklara..
Absolut en bra skrivregel, avskyr när folk gör div konstiga inlägg som anonym…så kontakt uppgifter som krav för att få skriva inlägg tycker jag är bra,

Kan ju inte precis säga att jag tycker det är så snyggt på cobbarnas svansar när de ser ut så , grova kroppar och taniga svansar , inte så harmoniskt och fint , sen så tycker jag ju det är lite mer synd om dem då svansen faktiskt är till för att vifta bort flugor och annat fän och kortar man av dem så mycket och tunnar ut dem så har de ju inte samma skydd som de hästar som får behålla sina svansar långa och tjocka :-)
Förstår inte hur de tänkte när de kom på att cobbarna skulle se ut så i sina svansar , för snyggt är det inte , ser ju ut som om hagvännerna har varit och ätit på svansen hm ..
Anonym akommer man nog aldrig i från de lär alltid dyka upp, antingen man vill eller inte , fegt är det att inte kunna stå för det man skriver i allafall.
Men hur det än är så kan man ju säga att hästen är svankig och ser överbyggd ut och inte är det heller så snyggt.
Får väl hoppas att vi i Sverige inte vill att Cobbarna ska se ut på det viset.(vet att bilder kan ljuga och att det kan se värre ut än det är) men tedensen finns ju där om man säger så.
Det är ju lite likadant som på vissa shetlandsponnyer som har importerats de är också lite svankiga och överbyggda och det är precis lika fult och hållbart kan det ju inte heller vara, sådant måste man försöka avla bort.
Men nog kan man se att vissa stammar lämnar mer svank än andra.

Fast internet är en plats där man ska få vara anonym om man så önskar. Någon slags åsiktsregistrering är knappast nåt jag vill se på ett forum av de här slaget. Det är upp till moderatorerna att ta bort inlägg som bryter mot forumets regler, i övrigt ska det få vara fritt fram att uttrycka sin åsikt, anonym eller ej.

#40 kort svans kan ju komma av att det är en körhäst, inte lämpligt om svansen fastnar i utrustningen.
"Svankigheten" tål att diskuteras, det är beroende på linjer, uppfödare och mycket hur hästen står. Men jag kan hålla med dig faktiskt vad det gället att många (i.af enligt min smak) är något mer svankiga än vad de borde. Flash Jack är knappast "extremt" överbyggd, men det är något som faktiskt även jag lade märke till när jag var på riksen (dock skulle jag inte se det som ett hinder såvida jag inte skulle använda honom på ett sto som redan är svankigt).
Personligen gillar jag när de har korta starka ryggar och relativt raka, men Welshen ska fortfarande ha lite "kurvor" då det hör till rasen, men med kurvor menar jag att de inte ska vara för raka eller för svankiga.
Men sedan kan man inbilla sig lite att de har svankrygg om de är överbyggda samt har mycket resning, det ger en extra ilusion så att säga.
Hakuna matata!

I wales göder man ju hästarna rätt bra inför visningarna och vill ha dem betydligt fläskigare än i sverige. (Inte min erfarenhet utan fått höra det av en uppfödare i Wales). Dock märker man det när man hälsar på hos olika uppfödare att de inte hålls i utställningskondition året runt.
Gödningen ger ju en kurvigare kropp och förstärker intrycket av att hästen är överbyggd.
Personligen vill jag inte ha för mkt svank, svårare för hästen att samla sig + att det ger ett kortare sadelläge.

#42 Fast jag vet ju att inom fälttävlan lindar man upp svansen tex just för att de inte ska fastna och samma sak har jag sett när de kör maraton osv så inte behöver svansarna vara så korta för att de körs och travhästarna körs ju snabbt och inte har de så korta svansar heller ;-)
#43 givetvis ska man inte späda på problemet med att använda Jack på ett svankigt sto, det är väl att utmana ödet åt fel håll, jag skulle tex aldrig använda honom på mitt gråa sto, då hon har samma tendens.
Sen har han även en svank på halsen och jag har forskat i det där, svank på ryggen och svank på halsen kan bla. vara en mineralbrist, ffa kalk i unga dagar och han blev ju föräldralös som 6 veckors bebbe och flaskmatad så det kan ha sina förklaringar att han är så idag och då har det inte med ärftlighet att göra, vilket också bekräftas i hans avkommor som samtliga inte har svank.
Korta svansar är klassiskt på sektion C och D, just för att sektion C är en framavlad körponny, sen vill dom framhäva kroppens massa och fästa blickfånget på den i stället för en fladdrande stor svans….dom brukar säga att har man några exteriöra fel på individen så ska man odla lång man och svans då det drar blicken ifrån och döljer ev problem,
sen har vi alla olika smak och tycke, jag tycker det är slarvigt med ponnyer a la barna hedenhös med skägg och långa trasliga manar och toffsar i öronen, lång man är ok men den ska vara vårdad.
Nej, det är sällan dom hålls i toppkondition året runt, dom har ofta perioder med utställningar….dock kan dom vara intensiva. Men det är nog bra att dom inte håller dom gödda så grovt som vissa har året runt, en jämn, lagom nivå är alltid bäst då blir det inga slitande upp och ner gångar.
hon är inte ensam, fotograf Johanna sa till mig i somras på Riks att hon var tvungen att sluta fota Jack då hon måste spara bilder till de andra också.
har Camille någon hemsida man kan titta på, bilder kan man aldrig se för lite av, 
Ja, han väckte uppmärksamhet på årets ponny, folk bläddrade frenetiskt i sina kataloger i jakt på vem han var, men han fanns ju inte med i championat katalogen……. står man vid sidan om så får man höra en hel del……en frågade om han var till salu och flera trodde oss inte när vi talade om att han var 18…….en av domarna som dömde på championatet i hoppning kom fram och berömde hans fina skick och trav…någon höjdare inom ASRP?
Men i det här med welshtyper och prägel tycker jag vi absolut ska hörsamma och uppmärksamma vart typerna är på väg,
Tjat om öron.. men tittar man runt finns mer av stora öron än små, har två gränsfall i stallet idag med dumbo varning men det ska "jobbas" bort och sånt tar ju tid….jag vill tillbaka till old fashioned typen som beskrivs ovan med alla detaljer.
kanske blir så att alla sektioner kommer delas upp i två läger, det sker ju redan idag till viss del….nya typen och gamla typen eller ridtyp/utställningstyp (mkt vanligt i england)

#47 Men bara för att de har långa svansar, manar så betyder de inte att de har skägg och tofsar i öronen kan se hur väldvårdade ut ändå oftast så ser de vädlgit välvårdae och välmåeende ut med sina manar och svansar
Tcyker nog att travhästarna är väldigt välvårdade bla och shettisarna med när de görs i ordning , där klipps skägg, öron osv ..
En shettis som har lång man och pannlugg men väldigt välvårdad ändå ;-)

46# Det kallas tradition. Welsh cob är en körhäst och den användes för folks överlevnad inte primärt för att titta på dem på utställning så naturligtvis avspeglas användningsområdet i exteriören. Bara för att man KAN linda en svans betyder inte att man gjorde det för 2-300 år sedan. Hästen hölls säkert på ett sätt så den skulle kunna utföra sitt daglig jobb på enklaste och mest praktiska sätt.
Jag ser de krusigt slitna, solblekta topparna i man och pannlugg, en i mina ögon kammad ponny men inte trimmad mer än till skägg och öron….jag skulle tro att den kan göra ett helt annat intryck om dom små detaljerna rättades till…..det är en svår konst att trimma utan att det ser trimmat ut, det ska se naturligt ut men vara aktsamt och noga vårdat, en lång tid av jobb innan avslutande tvätt, glans spray och hovlack som pricken över i et…kan ta månader att få till en perfekt man, lång eller kort.
men jag vet inte, men shettis kanske ska det där lurviga, ruffsiga..
Vi har en shettis hingst som fyller 29 nästa år, ALLA som har sett honom kan inte tro att han är så gammal…hans päls är som blankt siden, han är välmusklad, pigg och fräck som en 5 åring, varken stel eller har dålig kondis…han kör lätt slut på våra större hingstar…. samma där det krävs jobb och uppmärksamhet på detaljerna, det är ingen slump att han är så fräsch, varken på utsidan eller insidan.
ja, det är ett himla pyssel men det är det som krävs för att få det där lilla extra som kan avgöra i slutändan.

#53. En shettis skall inte vare sig klippas eller trimmas, det är en dödssynd.
Hur klarar de stackars cobbarna av att få bort flugorna med de där ynkliga svansarna
. Inte tycker jag det är snyggt heller, men smaken är ju som tur delad.
För övrigt är det ju tur att det finns många olika raser, så hittar man säkert någonstans man trivs både med rasen och folket….

#53 Solblekt ja det är de , blir ofta så på svarta hästar som får gå ute i alla väder , slitet nope det blir det inte om man inte håller på och borstar i det för jämnan.
Naturligt slitet är helt okey tycker jag finns inget fulare än när det är slitet pga för mycket borstning av borstar , då är det fult slitet.
Fast helt ärlilgt så ser det trimmat ut på Cobbarna , ser inte speciellt naturligt ut ,då de inte får den naturliga ojämnheten som finns i manarna , tyvärr..
Men det är tur att smaken är som baken som sagt
En shetlandsponny blir som sagt gammal väldigt ofta och håller sin päls naturligt blank och fin , det är ju bara så , en narturligt fin häst som blir gammal och rask hela livet ut
. Starka och musklade är nog helt naturligt för dem , därför de är så bra körshästar och säkert hävdar sig så bra i körningen /maraton mot de störra hästarna. (även om de har lång svans och man)
jag ju inga cobar utan bara *vanliga* Welshar men hade jag haft cob så hade jag inte rykt av svansen i allafall , då hade jag väl hellre kommit lite ängre bak i utställningsringen , bara jag vet att hästen har det bra :-)
#52 Fast om nu cobar är utpräglade kör hästar som de var förr , så kan det ju inte vara bra om de ser ut som på bilderna uppe med så svankiga ryggar , då borde ju de få dåliga typ poäng , för det blir inga hållbara och bra körhästar av den ryggen. Då har de ju avlat fel och borde ju kunna ändra på svansen också 

# 54 + 55 Vilken tur att ingen tvingar er att ha en stackars trimmad, svankig, svanslös cob som inte klarar att dra en vagn då. Och så behöver man ju inte beblanda sig med dessa okunniga och otrevliga ägare som inte ser till sina hästars bästa heller….
så du tror att dom har ett sämre liv med kort svans? jag vet inte om jag ska skratta eller gråta?
det beror ju på hur du trimmar en cob man, om den är kort så ser den ju givetvis trimmad ut, för en kort man är inte naturlig
Vi har en svart hingst som går ute hela dagarna, konstigt men solen verkar inte kunna bleka honom…
Jag har sett många shettisar som är hälften så gamla som sett ut som dom borde ha avlivats för länge sedan, jag har inte sett någon i hans ålder som inte sett påverkad ut av åldern på ett eller annat sätt.
Jag lovar att både C och D tål att dra en vagn och bära ryttare trots lite svank, finns mängder av dom som tävlar i ridna klasser i flera år dessutom utan att få problem….och det är inte små skit tävlingar utan av högsta klass.
Vad det gäller vara ute i ur och skur…….jag läste en intressant sak av en amerikan som hade islandshästar, välutbildad på island mm, så han var ingen idiot, han sa att även om islands hästen kunde leva under det mest hårda förhållanden är det en anledning att hålla dom under hårda förhållanden……
vi människor kan leva på vatten och bröd, men ärligt talat så smakar väl pizza bättre…