Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettövrigt
Läst 1263 ggr
Guardia
0

Vilket register?

Här kommer en kanske lite dum fråga - men jag undrar om man kan se på en Welshponnys pass om den är premieringsberättigad eller ej…

Har läst på Welshföreningens hemsida att det finns ett så kallat X-register, står det i passet om ponnyn är registrerad i det registret?

Hur är det med partbred? De som inte har full stam på mödernet t.ex blir väl inte premieringsberättigade - men står det i passet i så fall? Undrar eftersom det tydligen inte går att se på registreringsnumret om den är "fullstammad" eller ej…

ZABA
0

X-registret = ponnyn/cobben har ett registreringsnummer där den fjärde sista siffran bakifrån i nummerserien är en 9:a. "9000-serien".

Exempelvis 36-90-9282 = welsh mountain - född 1990 - löpnummer 9282. Denna ponny har av någon anledning inte fullt premieringsberättigad härstamning.

Bäst svar får du om du frågar SWF:s registrator direkt.

Guardia
0

Så det finns en s.k. 9000-serie också - och det är det som är X-registret?

Jag trodde inte det eftersom jag sett flera partbreds som har "vanliga" registreringsnummer trots att de hat okänd stam på mödernet… Är dessa ponnier då premieringsberättigade?

Det är ju rena djungeln med registreringsnummer, och premieringsberättigad - eller ej! Man borde ju kunna se någonstans i ett pass att de inte är det i så fall?