Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettövrigt
Läst 4149 ggr
[Hallonqvist]
0

OT: Räkor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En fråga helt med avsaknad av hästinnehåll. Var på middag i helgen hos en gravid väninna och vi disskuterade vad man får äta och inte. (Just det här med att det kan vara svårt att bjuda på mat när man inte vet vad som får användas i matlagningen osv). Vi kom då in på ämnet skaldjur och räkor och hamnade i vilda disskusioner om just räkor.
Oenigheten ligger i huruvida färska räkor egentligen är färska, och hur räkan får sin färg.
Väskustbo som man är så är jag uppvuxen med att man handlar färska räkor i fiskbilen eller liknande och dom har alltid varit röda. Men även dom som man köper frysta/ och eller dom som ligger i lag är ju röda? Väninnan hävdar då att alla räkor kokas innan dom säljs. Jag tycker det skulle vara mycket svårt att på alla trålare stå och koka räkor innan dom kommer i hamn och säljs till glada förbipasserande.

Så, kokar man räkor eller inte för att få dess röda färg, och är "färska" räkor verkligen färska eller är dom alltid kokade innan man äter dom ??? Skäms

ZABA
0

Fniss. Mkt intressant och viktig OT-fråga.

Jag tror och håller på att räkorna kokas på trålarna fast jag vet inte. 

Hur som helst är varken räkan eller hummern rosa ute i vilda naturen.

Crangon crangon

Lorita
0

Färska äkor har inte varit fryst Flört kokta är dom, kräftor köper du ju färska eller frysta oftast kokta men ibland råa

(en göteborgare uppvuxen i östersund)

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[Hallonqvist]
0

OM det skulle vara så att räkorna kokas ute på havet innan dom hamnar i fiskdisken, så omkullkastas liksom hela min barndom alla de ideologier jag är uppväxt med Förvånad! Huga hemska tanke…

Tigerräkor är ju gråa när dom fiskas, men blir ju knappt röda/rosa serverade på tallriken, mer beige tycker jag. Därför var/är jag övertygade om att räkan är röd - levande som död.

[Hallonqvist]
0

men OM dom skulle kokas, varför sitter då rommen kvar under magen? Den borde väl mest logiskt trilla av i grytan?

Lorita
0

Kokta kräftor har också rommen kvar

ZABA
0

Inte blev jag så mkt klokare men här är iaf lite info om den "rödaktiga" Skäms Kungsräkan.

Och tråkigt nog för Hallonqvist men här kokas iaf räkorna på båten.

Ännu mera räkinfo hittar man här.

[Hallonqvist]
0

Snyft, där blev min dag förstörd.

Hävdar att det är falsk varudeklarering mot mig som kund att hävda att färska räkor är något dom inte är.
Färsk= Rå, okokt (i min tjuriga värld Cool)
Som typ carpaccio!

ZABA
0

#7 Sorgligt men sant. Jag skulle iaf inte vilja äta  räka, däremot "nylagad". Smaskig Carpaccio behöver ju inte heller vara rå utan kan gärna vara aaaningens marinerad med något smaskens.

Nää, nu blev jag hungrig…

WinterPrince
0

Om den är rå och okokt, så är den levande också skulle jag tro. Det skulle jag inte vilja ha. Rynkar på näsan

Kräftor kokas levande, och det gör säkert räkor också.

Reby28
0

Jag vet att den sorts räkor man äter är grå eller genomskinliga innan de kokas.. men de måste ändå ha det röda pigmentet eftersom att flamingos blir rosa av dem! Och jag tror inte precis att flamingosarna kokar dem först…

Fourjoy
0

Flamingona äter inte samma typ av räkor som oss, men det flesta kräftdjur innehåller karotenoider som gör dom rosa/röda vid kokning….."våra" räkor är grå innan dom kokas.

[Hallonqvist]
0

Kunskapen bara haglar! Förvånad Menar ni att flamingon får sin färg utifrån vad de äter??

Lorita
0

#12 ja, annars är dom vita

Tänka om man kunde göra så med hästar ->jag vill ha Brunte lite mörkare så han får mer svarthavre Tungan ute

Fourjoy
0

Javisst är flamingon vit, skulle du fodra den med blått foder skulle den bli blå, djurparkerna ger sina färgfoder annars skulle dom inte vara rosa, så går det att göra med de flesta fågelarter….de riktigt oranga och röda kanariefåglarna är inte original, där måste du färgfodra annars så förlorar dom sin färg.

går även med tex vita tulpaner, sätt dom i färgat vatten så ska du se att dom ändrar färg, fusk men kul!

[Hallonqvist]
0

Ahaaaa! Det är därför alla isabeller är gula! Det är egentligen skimlar som ätit havre!

Fourjoy
0

#15 japp…Flört   nästa år tänkte jag prova med att ge dom blåbär, då kanske jag får en skock blåskimlar….Skrattande

ZABA
0
Reby28
0

Jag tänkte just säga att det är synd att inte hästar äter räkor då xD

Jag hade två kanariefåglar när jag var mindre, en gul och en orangeröd. Den orangeröda fick rött foder men den gula behövde inte något färgfoder.