Welshponny iFokus

Welshponny

Etikett: sektion-wpb-welsh-partbred
Läst 6372 ggr
LinaOhlsson
0

sv.ridponny eller welsh partbreed

Har lånat hem ett halvblodssto som jag betäckt med vår welshhingst iår och hon visar sig vara dräktig (än så länge).

Jag har en frågan ang fölet.. Ska man regestrera den som svensk ridponny eller welsh partbreed??

Vilket är "vettigast"?? Har tid på mig ett tänka, men ändå….

Arhults
0

Det som du kommer att avla fram är en WPB, och kommer att bli bäst bedömd som WPB på utställning.

Lorita
0

Kan den registreras som riktig ridponny? Då ska du låta den blir ridponny med WPB stämpel, annars så ska du har WPB pass direkt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

ZABA
0

Ett krav för registrering hos både ASRP och SWF är att fadershingsten har licens och hingsthållaren skött sina göromål med papper osv helt korrekt. Men jag tar för givet att det inte är någon i Sverige som med flit låter sina ston betäckas av hingst utan licens… Tyst

Arhults
0

#2 Man kan ju inte bara bli en "riktig" Ridponny utan att ha "riktig" stam!!! Att avla ridponny är en lika genomtänk avel som att avla någon anna ponnyras.

Bara för att en avelsförening kallar alla tänkbara korsningar för ridponny innebär inte det att man är innehavare av en ridponny, ibland är det en korsning d.v.s WPB.

Här på forumet är det ju många som är insatta i Brittisk avel, då borde man ju också veta att ridponny är en mycket gammal ponnyras i England. Denna ponny avlas främst för ridning som namnet skavllrar om. I England på hemsidor kan man läsa att många föder upp WPB och BRP det vittnar om att det är två skilda saker.

Svensk Ridponny är sedan något helt annat för det är något som en grupp svenska uppfödare har hittat på och satt egna regler för.
I Sverige kan en IMP Irland okänd härstamning vara Svensk Ridponny eller ännu värre en shetlandsponny utan stam!!!!

LinaOhlsson
0

Såklart är pappan godkänd hingt med allt som hör till där.

Enligt standard för ridponny kan jag regestrera som "riktig" ridponny, med dess satm och ras osv..

WPB gäller väl även för hästar som växer över ponnymåttet?! Det får ju inte en Rp göra..

ZABA
0

#4 Fast om det är en shetlandsponny utan stam så brukar det ju stå "Ponny av korsningstyp" i passet utfärdat av ASRP (eller SH). Så någon riktig Svensk Ridponny är det ju ändå även om passet kommer från ASRP. Men sen finns det ju hästägare som gärna kallar ponnyn för svensk ridponny ändå.

En djungel.

Arhults
0

Ja och en oerhörd nedgradering för oss som avlar ridponnier, en ridponny är en ridponny, en korsning är en korsning. Bara för att svensk ridponny godtar de flesta korsningar innebär inte det att man har en ridponny. Enl Europeisk standard i England och Holland t.ex är en ridponny en status ponny. Flera år nu har t.ex Small-Land stuteriet såld sina ettårs hingstar på auktion i Wales för 130.000 sek/st

Jag utgår i från att alla hingstar har licens, men en ridponny måste innehålla fullblod t.ex annars är det endast en korsning. Detta fanns som krav även i Asrp en gång i tiden ända tills någon i styrelsen hede en hingst eller ett sto utan tillräckligt med fullblod och vips var den reglen borta.

Om man avlar t.ex welsh/halvblod (vilket jag inte säger är fel)så är det en typisk WPB ingen ridponny.

LinaOhlsson
0

Jo visst, men stoet är registrerat som sv hbl men är 50% fullblod.. därför e jag lite kluven på hur "lillen" ska registreras.

På ridponny hemsidan står det ju om vilka raser som får "mixas" å sånt.. så frågan är inte om det går att registrera den som RP utan vilket som är mest lönsamt, för den är klar att reg. till vilket som…

Lorita
0

Är den riktig ridponny då ska du regga den som det och sen ta ut en WPB stämpel. Så gör jag med mina knabstrupper.

Arhults
0

Prismässigt vid en försäljning får du lika bra betalt oavsett var din ponny är registrerad. En bra ponny = bra betalt en mindre bra ponny = lägre pris!

Men om du ska bedömma din ponny på utställning är det svårare för en WPB att bli bedömd högt som ridponny och tvärt om, det har inget med registreringen att göra, utan helt och håller utseendet på din ponny. RASTYP kallas det. I WPB ska det vara welsh look i en ridponny ska det finnas ponnykaraktär. Inte som många tror, likna ett litet halvblod!

I Holland finns det en ponnyras i Welshfamiljen som heter Nederland Welsh Ridingpony NWR dom får endast innehålla Welsh sek A + B samt fullbloden, stamboken är stängd. Detta är en utvecklingen av WPB.

Jag läste en artikel ab David Blair som sa att WPB måste gå åt det hållet. Hollangs utvecklade WPB är en förebild!

DSC_0194.jpg Speyksbosch Diablo image by Rodde

jojjehanna
0

#7 asrp har väl lyckan (ekonomiskt) att regga alla korsningar + okända ponnyer, men dessa är INTE svenska ridponnyer, det är bara deras pass som kommer från asrp.

Fourjoy
0

A x fullblod lät intressant…måtte bli fina ponnyer…Skrattande

[Hallonqvist]
0

Jag måste säga att holländska NWR är alldeles fantastiska! Hade ju förmånen att ha en mycket vacker sådan hemma ett tag, och hon var en otroligt vacker häst. Den ädlaste och genomtrevligaste vi nånsin haft att göra med!

Arhults
0

Vad kul att höra att du tycker det. för det är just de ponnierna jag är som svagast för när det gäller ridponnyer/WPB, i mina ögon är det "riktiga" ridponnyer/WPB.

Lorita
0

Är fölet "riktigt" i båda raserna, då är det ridponny pass + WPB stämpel så är hästen både och och kan ställas ut i båda raserna.

Annette
0

En bekant har ett föl e Welsh Cob hingst u Irlandsimporterad mor med okänd stam.

Kan fölungen registreras i SWF som WPB? Om den registreras i ASRP blir det väl en korsningsponny med WPB stämpel eftersom moder saknar stam? Hos dem tar det väl dessutom evigheter innan de får passet Obestämd. Jag har ID-kollat ponnyer som hunnit dö innan det dykt upp.

Fourjoy
0

#16 Jag skulle regga den som WPBR…

mellen
0

oj vilken röra…

jag har föl född -08, e welsh partbred,   u welsh mountain             pappan är 75 % welsh o mamman är welsh mountain importerad utställningsponny från Wales.

Förra sommare ställde vi ut mamma´n o då var även fölungen med o bedömdes, mamma´n gick vidare till bir-bis o fick oerhört fina vitsord bla *otroligt rastypisk, välbehållen o fin för sin ålder,

Domarna kom dock med kommentarer som - varför har ni valt en partbred o icke renrasig welsh som pappa?  Slöseri på ett så vackert sto, , , , osv,  dvs mest klagomål på vårt val av hingst o gav fölisen inte så mycke uppmärksamhet som hon kanske hade behövt.

Vi var på utställningen mest för skoj skull, se om mamman fortfarande "håller" utställningsnivå, hon är 21,   så vårt val av hingst berodde helt på att vi var ute efter bra hållbarhet-ridbarhet o hoppteknik, inte för att få höga utställningspoäng.

Vi blev rekomenderade att reg. som sv.ridponny o inte i welsh.    Varför vet jag inte,

mellen
0

men hon är reg. welsh partbred !

Almborg
0

Det är väl alltid så att bara för man har hästen regad i en avelsförening så är det inte så att man soutomatiskt har den rasen. Min gamla 18 åring blev regad i arabförbundet då hans pappa är arab men mamman är av okänd härstamning när det var dags för pass. Men jag säger ju inte att jag har en arab för det. Jag har en gatukorsning =)

Adidas
0

Hästrasers stamböcker har som huvudsyfte att hålla rasen renrasig.

Enkelt uttryckt en lista med renrasiga hästar som om två renrasiga får en avkomma så blir avkomman också renrasig och kan införas in på listan (boken).

- Men skulle en avkomma fallen efter ett renrasigt djur inte nå rasens krav på renrasighet - så har många häststamböcker ett "korsningsregister", där icke renrasiga individer kan få en identitet - på Engelska kallas korsningsregistrerna partbred.

Det har under årens lopp producerats mycke ponnyer som varit korsningar av något slag, utan avelsvärde i någon ponnystambok men varit utomordentligt bra att rida på.

I Sverige fanns det på 60/70/80/90 talet många som hade fantastiskt bra "ej renrasiga" sportponnyer och ville starta en ridponnystambok för att kunna avla vidare på dem - men det tog ända fram till mitten av 90 talet innan "korsningsponny" uppfödarna fick starta en stambok.

När Svensk ridponnystambok fick godkänt att bedriva avel, öppnades möjligheten att stambokföra hingstar och ston för att kunna avla vidare inom en stambok med ponnyer som inte var renrasiga (partbred).

Inom en ridponnystambok är rasen på ponnyerna underordnat (partbred av olika slag)- urvalet för stamboken sker i stället på utseende och brukbarhet.

Eva.G

Adidas
0

Anledningen till att frågor ideligen kommer om vad är en ridponny och vad är en korsning (P/B) har sitt ursprun i att:

- I Sverige blev ridponnystamboken, samtidigt som den registrerar avkommor efter ridponnyer (om modern har full härstamning) i ridponnys raskod 43 också en stambok att registrera förstakorsningar med "andra" renrasiga hingstar i raskod 93.

- Det hela blev så pass svårt att förstå, så att nu dryga 15 år senare är det fortfarande otydligt.

I Danmark har ridponnystamboken lite enklare utformning och lättare att förstå.

- Vad är en ridponny och vad är en korsning (P/B) ?

En korsning halvblodssto/ lic. welshhingst registreras antingen i korsningsregister som förs av motsvariheten till SPAF/SH (LU register) eller i welshstambokens P/B register.

Är avkomman en hingst har den ingen möjlighet att prova in i ridponnystamboken, men är avkomman ett sto så kan det stoet som då är registrerat i någon form av korsningsregister "prova in" vid premiering om stoet når ridponnystambokens krav - klarar korsningsstoet kraven för ridponnystambokens utseende och brukbarhet, stambokförs hon för ridponnyavel och kan sedan betäckas med en RP hingst och föda ridponnyer.

I den Danska ridponnystamboken måste ALLA ston som skall föda ridponnyer vara "prövade" och godkända/stambokförda för att kunna bli mödrar till ridponnyer - Det gäller registrerade RP ston, renrasiga ponnyston och korsningar som är grundregistrerade i något P/B -korsningsregister.

Eva.G

Lorita
0

#21, 22 du pratar ridponny nu eller, jag har welsh partbred och känner inte riktigt igen mig.

Mina 3 welsh partbred är också Knabstrupper (gröna papper) jag har lite svårt att känna dom som slask hästar, särkilt som Kiara är diplom sto ( mamma till dom två andra)

vad jag föratår så om Kiara skulle få en hingst så är den direkt välkomen att visas som hingst. Skulle den bli tidrerad så kan den även bli godkänd knabstrupper, trots 75% welshblod.

Arhults
0

Jag tror Addidas el Eva G talar om hur Svensk Ridponny fungerar, det har alltid varit lite luddigt och har ändrats fler gånger än någon orkar hålla räkningen på.

Tar vi som welsh folk och ser till den Engelska stamboken då det är där welshen hör hemma, är inte ridponny något nytt, utan man började stamboksföra ridponnier i NPS år 1893. Detta gör det till den äldsta ponnystamboken.

I Sverige ville man ha något eget och startade för ett antal år sedan en Svensk Ridponny, med lite egna regler.

Både Tyskar och Holländare(speciellt Holländare) har använts sig av Brittisk ridponny och Brittiska ponnyraser när dom startade sin ridponnyavel.

I Sverige har man gått helt sin egna väg både på gott och ont!

I England som är ponnylandet nr 1, har man utvecklat detta med ponnyavel långt utöver vad övriga europa har. WPB är en korsning som innehåller renrasig welshponny i första hand. T.ex cob/xx används mycket för Hunting/jakter och som mycket bra hopphästar. Welsh sec B/xx en början till ridponny. Men man har en otroligt stor ridponnyavel i England som inte ska förväxlas med korsningsavel eller WPB. Man har exporterat över hela världen och kanske allra mest till Australien som under 20 års tid har förädlat ridponnyn ytterligare. Sök på hemsidor i Australien. T.ex Ascot Stud.

WPB och Ridponny är två skilda ting, har man ett halvblod och betäcker den med en welshhingst, då har man en WPB, det är ingen ridponny, inte Internationellt sett. En ridponny är en ponny som är avlad med ett ridponnysto och en ridponnyhingst!

Man ser även i England att man har stora klasser för Partbred Arab som är sina egna. men dom flesta PB är det hårfin skillnad på och det är en smaksak var man regisrerar sin ponny i.

Utomlands är det på inget sätt fel att avla WPB, det är ypperliga rid ponnier att använda för sport.
I England är ridponnier en status produkt och kostar därefter, även i England står de flesta ridponnier även på semin. Skillnaden är att i England kan man använda samma hingst på både naturlig betäckning och semin samtidigt. Det går inte i Sverige.

Sen kan man ju registrera den i ASRP och göra i princip vad som helst till ridponny.

Adidas
0

"

WPB och Ridponny är två skilda ting, har man ett halvblod och betäcker den med en welshhingst, då har man en WPB, det är ingen ridponny, inte Internationellt sett. En ridponny är en ponny som är avlad med ett ridponnysto och en ridponnyhingst!"

- En liten passus, vad jag vet är att Tysk ridponnyavel fått fram såväl EM guldmedaljörer som mängder med internationella sportponnyer med varymärket "Tysk ridponny" - som varit just korsningar welsh halvblod.

- Under helgen som var hade Svensk ridponny en mycket stor framgång - Det stambokförda Svenska ridponnystoet Coral Springs tog en mycket hedrande 2:a plats i Moorseles int. Grand Prix klass (130 hoppning). Coral springs har welshhingsten Dito som far och ett halvblodssto som mor.

Jag tror att det bara är dumt att göra ridponnyavel märkligare än vad det är - Ridponny är allsköns korsningar, även i den Brittiska ridponnystamboken som också ser förstakorsningar som ridponnyer.

Eva.G

Arhults
0

Oj då kan man undra varför Asrp gör så stor av affär över olika hingstars och föreningars vara eller inte vara när det ändå är en allsköns blandning.

En WPB är ju en korsad welshponny eller? Tar man en renrasig welsh och korsar den med What ever så är det i mina ögon en WPB? Likaså om man korsar en arab med annan ras så kallas den Partbred Arab.

En ridponny ska iallafall i Den Brittiska stamboken i England innehålla fullblod! Sen vet jag att man korsar in renras hingstar från Welsh sek A och B för att hålla nere storleken och "get more bones". Detta berättade bl.a Courtway Stud för mig vars far var grundaren till det världs berömda Cusop Stud som hennes syster nu driver!

Dom avlar både WPB och Ridponny! Hurvida ridponnyn är märklig eller ej är väl i betraktarens ögon, det blir väl så märkligt som man vill göra det till. Ute i den stora världen är det en status ponny, här i Sverige kan det helt enkelt vara en ponny med okänd härstammning!Obestämd

Tysk Ridponny kanske inte alls är en ridponny utan helt enkelt en sportponny! Det är väl därför engelsmännen skiljer på Sportponny och Ridponny!

I Holland har dom en mycket bra syn inom welshföreningen på sin Ridponnyavel, där skiljer man verkligen på WPB och Ridponny! Det är heller inte speciellt märkligt!

[yatzy69]
0

# 18

Är pappan godkänd registrerad hingst?

Annars kan du inte regga som Sv ridponny. De tar bara in föl efter godkända hingstar. Reglerna ändrades 1/7 i år. Kolla deras hemsida. Jag har även varit i kontakt med dem, för jag har ett föl e. okänd pappa u. stamboksfört connemara sto. Och det blir pass på Svenska Hästavelsförbundet för min del.

Fourjoy
0

Ridponny branschen är stor i England och kan inte jämställas med WPBR riktigt, kan tyckas att det är samma sak men det stämmer inte, Engelska Ridponny aveln är mer "ren" än WPBR,

svårt att förklara men skillnad är det,

Arhults
0

#28 Precis, det är en ras i England, och man måste nog se det där för att förstå.

Där kostar ett bra ridponnyföl 60000:-  och det gör det definitivt inte i Sverige. England är mycket speciellt när det gäller ponnyavel.

Adidas
0

Just Brittisk ridponny erkänner 11 raser och det ingår minst två av de raserna i en Brittisk ridponny.

Den Brittiska ridponnystamboken är öppen, och far och mor till en ridponny måste vara hämtade från minst två  av de 11 stängda stamböcker (raser) som är erkända eller en ridponny (korsning) som då tillåts föra blod från samtliga 11 raser.

Eva.G

Arhults
0

Rent teoretiskt sett ja, verkligheten är därimot en annan!Cool jag kan rekommndera ett studiebesök i England eller en surf på Internet i Australien eller något annat land där BRP är vanligt.

jojjehanna
0

#26 fast detta: "Dom avlar både WPB och Ridponny! Hurvida ridponnyn är märklig eller ej är väl i betraktarens ögon, det blir väl så märkligt som man vill göra det till. Ute i den stora världen är det en status ponny, här i Sverige kan det helt enkelt vara en ponny med okänd härstammning!" är väl en sanning med modifikation? En svensk ridponny enligt ASRP:s definition är ju inte en okänd ponny, men dessa registrerades ett tag hos ASRP och fick därför pass från dem varpå många trodde att de hade en ridponny.

Fast detta vet du ju redan! Glad

Arhults
0

All bra genomtänkt avel är bra avel oavsett vad man kallar sin ponny för, det kan vara BrittiskRidponny, Svensk Ridponny eller Welsh Parbred eller kanske sportponny! Huvudsaken är att vi avlar och lyckas få stopp på den stora Importen av "okänd härstammnings ponnier" Skrattande