Försäkringar
Har funderat på efter alla dessa höjningar av försäkringsbolaget om det är värt att ha försäkringar längre?
Varför ska jag straffas med höjningar då andra rider sönder sina kusar? 1 gång under alla år har jag utnyttjat försäkringen och det var min fölis ögon operation….och den hade jag klarat utan föräkring…. annars har det varit 2 tillfällen 2 ponnyer behövts att sy några stygn och då har det varit dyrare med självrisken än att betala rakt av….annars så har jag inte behövt försäkring…..varför inte sätta in samma summa som FS bolaget tar idag på ett konto att använda vid behov?
Ska allvarligt fundera på att slopa alla försäkringar då jag tycker att när man ska använda sig av den så hittar bolaget alltid kryphål som säger att försäkringen inte täcker ändå…..hjärtligt trött på försäkringsbolag…..dom lovar guld och bra bonusar men sen kommer höjningarna smygande i rasande fart….
Fast blir hästen utdömd kan det vara ganska skönt att ha en försäkring så man får ut pengar… om man vill köpa en ny häst. 
Så lätt får man inte en häst utdömd idag !
mmmm….tills dom säger att den dog av orsaker som inte försäkringen täcker, vilket kan vara många av de vanligaste orsakerna till dagens utdömningar och ofta får man sällan ut hela beloppet…..utan det är avdrag för det ena eller det andra…..hur man än gör så förlorar du på det, så varför inte spara varje månad till ditt eget konto? du har snart till en ny häst då…..
Räkna på vad pållen kostar i försäkring varje månad och hur många år du haft den och hur mycket du lagt ut i veterinäravgifter under den tiden, räkna då inte vaccinationer osv för sånt täcks inte normalt…….jag har räknat efter på mina och det var inget litet belopp som försvunnit ut i tomma intet….mer än ofta är det en väldigt bra affär för försäkringsbolaget…
Det stod i senaste Ridsport som jag läste idag att många har bara en enkel dödsfall och veterinärvårds försäkring, A1 har minskat…..hm, undrar varför? för det är inte värt att vara försäkrad till tänderna längre med alla undantag..
Men det känns ju bra att veta att försäkrings pengarna går till bonusar och mindre bra spekulationer….

I morgon får mitt bolag ett samtal i alla fall…..

Jag försäkrar min enda häst i dubbel A1 och A1 liv. Folksam är de som i mina ögon har bäst villkor när det gäller sånt jag prioritera. Har haft ett halvblod och ett korsningssto hos dem och kommer även att försäkra min cob där. Som tur är welsh cob den billigaste rasen att försäkra så jag kan ta i ordentligt utan att det blir ansträngande för ekonomin.
Men det blir mkt pengar som går till premier om mn har flera det håller jag med om.
Kan säga att jag har hittills i år fått ut 35 000 kr på min försäkring och det är definitivt mer än vad jag betalt för de 5 år jag haft hästen. Dessutom är det troligt att livförsäkringen också faller ut snart, tyvärr.
En prisjämförelse, Folksam.
Hästen: 5 år, livvärde 60000, enkel A1.
Halvblod 10 800
Welsh Cob 4600
Ytterligare ett skäl att köpa sig en cob alltså.

Skall man säga upp försäkringen och spara pengarna istället vill det ju till att det inte händer något innan man fått ihop en tillräckligt stor buffert. Skulle man sedan ha oturen att flera hästar råkar illa ut inom kort tid så kostar det mycket.
Jag är för feg, jag behåller mina försäkringar. Så dyra tycker jag faktiskt inte de är och jag är nog en bra kund som bara betalar och inte får något tillbaka ;)
Ring bolaget du !
Åk sen till banken och öppna ett konto separat ,endast till dina hästar / djur. SEn låter du den summan av kostnad du haft fram tills nu gå den vägen in härefter. Du blir förvånad att se om ett par el några år.
Jag titta aldrig själv in förrens tre år senare. Hoppsan att jag slog i bordet för pengarna som satt där inne.
Har sen spenderat allt överskott på material till nya hagar. Material till lösdrifter. och ska i nästa etapp av överskotten spendera på en nyare transport. Det ligger i plan höst 2010.
Lycka till !

Jag är så tacksam över att försäkringarna finns!
Har haft riktig otur med två av ponnierna, varav den ena skadade sig illa, och den andra blev sjuk och fick all möjlig vård (som inte var billig!), men ändå fick avlivas till slut. Utan försäkringen hade jag nog inte kunnat ge henne alla dom möjligheterna som hon fick för att ev. kunna bli bättre.
Kan hålla med om att man säkert betalat in alla dom pengarna under åren man betalat premier, men som Annette #5 säger, det gäller att ha en ordentlig buffert innan det händer något! Och det vet man aldrig när det gör…
Jag har under åren provat flera olika bolag, och har nu If. Har bara gott att säga om detta bolag! Fanns inget som krånglade när mina hästar var sjuka/skadade! Supersnabb service, trevlig och hjälpsam personal. Helt suveränt!
Det mest irriterande är att vi som inte har skador på våra får stå för andras trasiga hästar, hur ofta hör man inte….
"suck jag förstår inte varför jag har en sådan otur…det här är min 2-3!!-4!!! häst som har kotledsinflammation och fått pålagringar…förstår inte varför alltid jag får dom dåliga hästarna…."
orsakerna kan vara många men det finns många som inte fattar bättre…..dom har ökat med åren i takt med att fler skaffar sig häst utan tillräcklig utbildning…och ökad skademängd ger högre premier…..böta dom som om och om igen rider sönder sina hästar….vi har haft 1 häst på utredning under 50 år….1 allvarlig skada, sen noll !!! inte en enda kotledsinflammation, ond rygg eller hälta….men vi kanske bara har tur och hittar alla bra hästar?
…ångrar att jag inte gjort slag i saken tidigare…..

Jag har bara mina veterinärförsäkrade utan liv vad jag är ute efter det är hästens drulle försäkring jag vill åt om hästen skadar någon så finne ett litet försäkringsskydd via hästens försäkring.
Har under 20 års tid inte utnyttjat en försäkring - tills i sommar med ett felläge vid förlossning som resulterade i blodförgiftning och livmoderinflammation på stoet som höll på stryka med, gick på ca 60.000 kr. Föl nr 2 fick en svampinfektion i munnen och behövde nästan en vecka på Strömsholm - 30.000 kr. En unghingst fick tarmvred och dog - fick ut försäkringsbeloppet. Aldrig att jag vågar säga upp försäkringarna även om jag funderat på det många gånger tidigare.

…fast ALLA skador /sjukdomar kan inte skyllas på hästägare, fast jag kan hålla med dig om att en hel del beror på t.ex. dålig ridning, fodring och liknande.
Om en häst blir halkar/snubblar i hagen och den blir allvarligt skadad, vad ska man göra? Hålla hästarna inne dygnet runt? Oturen kan ALLTID finnas framme! Hur försiktig och rädd man än är om sina djur!
Men eftersom ni bara haft två "fall" under 50 år, så borde det väl vara ganska riskfritt för er!
Vi hade en stor hund för flera år sen, som vi allvarligt funderade på att säga upp försäkringen på, men beslöt oss för att behålla den ett år till. Under året blev hunden jättedålig, det visade sig vara allvarligare diskbråck, som opererades, men inte kunde läka, vilket slutade med att hunden fick tas bort. Han var köpt av en mycket seriös upfödare, uppfödd efter alla konstens regler, men han växte sig för stor bara.
Ibland kan man inte rå över det som händer!
Jag har mina hästar försäkrade i IF och är jättenöjd. Avelstona har jag i A2( liv och akuta skador) Avelshingsten i A1 med avelsextra som täcker skador på andra ston mm.
Förr hade jag inte en enda häst försäkrad (26 st). Under alla år har jag haft tur och inte drabbats av någon skada som försäkringsbolaget skulle täcka upp. Man blir lite fegare med åren och inser faktisk vad som kan hända, men kan faktiskt tänka mig att avsluta försäkringarna och ha ett sparkonto just för detta. Att stå utan sparkontot skulle jag aldrig göra. Vem vill inte göra allt för sin häst om olyckan skulle vara framme?
Jag säger som många andra i tråden… skulle inte våga att ha mina hästar oförsäkrade… utan vill sova gott om natten. 
Jag har alla mina fullförsäkrade plus avelsextra och de gånger jag fått någon av mina hästar utdömda (fång) så har mitt bolag (If) skött det smidigt och bra…pengarna på kontot bara efter några dagar. Jag har bara gott att säga om försäkringar… och som någon ovan säger så tycker inte jag heller att det är så stor kostnad mot vad övrigt kostar.
Hur många ston måste era hingstar ha för att avelsförsäkringen i IF ska gälla? på många bolag är det minst 15 redovisade ston,
#14 Jag har även unghingstar försäkrade i avel… finns ingen gräns (If) …hingst som hingst… tilltänkta valacker försäkrar jag dock inte i den avelsförsäkringen.