Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettövrigt
Läst 5015 ggr
Fidelina
2009-10-29 10:59
0

Fång

Jag blir inte riktigt klok på detta med fång….

Förr sade man väl att hästar som åt för mycket havre lättare utvecklade fång.

Nu läste jag häromdagen att ensilaget kan bli så kraftigt att hästarna därav kan få fång.

Vilka sektioner in om Welsh-aveln är mest benägna att få fång?

Vad har de som fått fång utfordrats med?

[Hallonqvist]
2009-10-29 11:42
0

Jag tror man ska vara väldigt försiktig med att säga att det beror på antingen Det eller Det. Alla (forskare inom området) är överens om att det kommer ifrån magen. Det kan man utgå ifrån. Sen exakt hur dom får substansen som utlöser fång och exakt vad det är, är det i dagsläget ingen som vet. Det råder olika tongångar om vad som är den utlösande faktorn, som tex mycket protein, socker, fruset gräs, fetma osv.
Allt detta har ju magen som gemensam nämnare, så nåt är det ju dom stoppar i sig som skapar rubbningen som utlöser fång.

Har bara haft fång en gång under alla år bland mina hästar. Och då stoppade hingsten i sig NPK (konstgödning)… Oskyldig. Anfallet kom snabbt och gick lika snabbt över. På fem dagar var han frisk igen.

Fourjoy
2009-10-29 12:05
0

Ja, ensilage och även hösilage är "kraftigt" foder, vår "gamla" bonde vi köpte av förut skördade först tidigt för att få maximalt näringsvärde som han gjort till sina kor, men många av hans (fyrbenta) kunder åkte på fång av det, numera väntar han lite längre för att få mer fiberhalt och lite mindre näringsvärde som passar hästar bättre.

Mina får sent skördat, grovt vanligt hö som dom får roa sig med ute på dagarna och ett vanligt hö med högt näringsvärde inne över natten, man kan kontrollera deras näringsintag in i det minsta och vi har aldrig någonsin haft en fånghäst eller ponny oavsett ras under minst min livstid.

Vi hade bla en islandshäst här i två veckor förra hösten, han var sååååå himla känslig i magen enligt fodervärden, han kunde inte äta ens en morot utan att få kraftig diarre…..han hade levt på enbart hösilage när han kom…..efter 1,5 vecka med omställning till vårt vanliga hö så hade han inte sådana problem alls, kunde äta både morötter och äpplen tom. päron som är laxerande…hon blev lite stum när hon insåg att alla hans problem med magen var hösilagets fel, resultatet var så tydligt.

Våra blev också konstiga i magen av det, luktade annorlunda och blev lite smålösa i magen, extra blött i boxarna och ändå hade vi torrsubstans på nära 80% så det går inte att skylla på den extra vätskan i fodret.

Arhults
2009-10-29 12:07
0

Fång kommer från enligt de nya rönen obalans i magen och det har med mineraler att göra. Överutfodra med kraftfoder ska man aldrig göra. Men jag känner en som hållt sin fångponny i liv med hjälp av magnesium.

Det finns en bok jag starkt rekommenderar som finns översatt till svenska, den är skriven av en kvinna i Australien som forskat om hästars hälssa och vad det beror på. Naturligt hästhållning heter den. Kommer inte ihåg vad hon heter nu, men otroligt bra var boken! Men då måste man nog tro på den naturliga kraften. Annars gör man det när man har läst boken.

Fourjoy
2009-10-29 13:10
0

om det är mineralerna som är boven så är det överutfodring med mineraler som är farlig, inte kraftfoder….havre har nog mycket lite med saken att göra,

Jag kan tänka mig att mineralerna spelar in, många överdoserar mineraler och vitaminer idag, precis som dom gör på sig själv med samma produkter "i förbyggande" syfte….många räknar inte med att dom finns naturligt i många fodermedel utan räknar bara mängden i tex kraftfodret, hela ledet måste in, saltsten, kraftfoder, bete, hö, allt som pålle stoppar i sig, ofta behövs ytterst lite tillägg eller inget alls om dom får rätt sammansatt foder.

Fidelina
2009-10-29 13:28
0

# 2 Den historia du berättar om islandshästen, får mig att tänka på hundvärlden, där alltfler hundar utfordras med samma torrfoder stora delar av sitt liv. Men så har magproblemen också ökat markant. Sedan jag börjat komplettera torrfoder med matrester till hundarna, har deras magar blivit mycket mer tåliga. På liknande sätt börjar man ju nu diskutera att barn som växer upp i alltför rena hem, blir oftast mer allergiska och överkänsliga. Djur som människa kanske behöver "härdas" för att kropparna ska fungera bäst?

# 3 Du skriver om magnesium…. Magnesium finns ju i de flesta ensymerna, som ofta hjälper till med nedbrytningen av proteiner.  Är det inte hög proteinhalt som man oftast misstänkt har legat bakom fång?

Vad jag förstår, ger hög TS-halt - hög andel proteiner i ensilage? Att relativt ny ensilage i regel har högre proteinhalt just för att nedbrytningen av proteinerna inte har hunnit komma igång riktigt under ensileringen? Detta får mig att undra om det är mer vanligt att hästar får fång under början av hösten, då de kanske går över från bete till att få "nytt" ensilage? Eller kanske redan under sommaren för de hästar som stödutfordras med ensilage i kombination med bete? Min undran är således om man kan se att fång är årstidsbunden? 

Vad heter boken du rekommenderar och vem har skrivit den?

Arhults
2009-10-29 14:56
0

Jag har varit på mångder av föreläsningar om Fång bl.a en för veterinärer av Ove Wattle SLU, som har fång som sin specialite. Där förkastar man den gamla teorin att det skulle ha med protein att göra. Det har med tarmfloran att göra, orsaken kan vara många!

Mineraler som ges till hästar idag är ofta av sådan karaktär att hästen inte kan ta upp den. Det är också en obalans i hur man fodrar mineraler, vissa mineraler tar ut varandra. Vissa hästar har svårare för att ta upp vissa mineraler likaså!

Ishavsalger sägs vara det som är det bästa. Jag har en väninna som började ge sina kor ishavsalger + lite olika mineraler(naturliga). hennes kor har på 100 kalvningar inte mist en enda kalv! Tidigare var resultatet ett annat. Man ska ge sina ston speciella mineraler så underlättar det fölningarna.

Likaså om man får en fölunge med krokiga ben ge den grodd olja = AD vitamin både till stoet och fölet. Resultatet är ganska omgående.

AD droppar har vi alltid gett våra barn mot Engelska sjukan det är vad grodd olja är.

Vi har låtit ta håranalys på tre hästar, fantastiskt resultat! En häst som varit utdömd två gånger för olika saker, fick ägaren plötsligt veta vad felet låg. Veterinären dömde ut honom för  Bl.a kissing spines han behandlades med c vitamin och nu har han inte kissing spines längre. Fråga en svensk veterinär om c vitamin till häst!!! Då skrattar dom det finns inte! Men Tyska forskare har behandlat detta med MYCKET bra resultat under en längre tid!

ElinAlexandra
2009-10-29 15:15
0

Boken som nämndes innan är skriven av Pat Coleby (och heter på engelska 'Natural Horse Care' och på svenska 'Naturlig hästhållning)'.

RC71
2009-10-29 15:36
0

Det finns flera olika orsaker till att en häst kan få fång-året runt. Vad det gäller foderfång så är alla eniga om i dag att det är fruktaner som är boven i dramat. Ett överskott på lättlösliga sockerarter som hästen ej kan tillgodogöra sej.

Fidelina
2009-10-29 16:13
0

# 6 Jag vet att Sanna Ehdin har skrivit en del om att vi med konstgödsel har urlakat jordarna på bl a magnesium, om vi sedan odlar grönsaker på urlakade jordar får också grönsakerna en för liten halt av magnesium, varför vi människor ofta i det tysta har en magnesiumbrist utifrån den mat vi äter. Därför rekommenderar hon ett extraintag av detta. Brister på magnesium hos människa kan bl a ge sig till uttryck i allergier och sug efter choklad.

Till odling av foder till djur, använder man ju också väldigt mycket konstgödsel idag, och då borde resultatet bli även detsamma för våra djur, eller hur?

# 8 Vad är det som kan utgöras av lättlösliga sockerarter eller "fruktaner" i hästens mat?

Arhults
2009-10-29 16:18
0

#7 Ja så heter den! Intressant läsning!

RC71
2009-10-29 16:45
0

#9 Tex. spätt gräs, äpplen, och betfor.

Lorita
2009-10-30 08:21
0

#9 frostnupet gräs innehåller mycket socker, när gräset blir stressat så vandra socker från roten upp i det gröna. Även väldigt hårt betat gräs kan få samma stress, det är gräsets skydds mekanism.

#11 betfor? Betfor är en restprodukt får sockertillverkning, vi har alltså avlägsnat socker från betan och har kvar fibrer.

------------------------------------------------------------------------------

Att ha fånghäst är en väldigt balansgång, jag hade handom en fånghäst i två år, en häst som ägaren inte kunde hålla frisk.

Jag fick förklart för mig att fång är hästarnas diabetes, jag behandlade hästen som om han hade diabetes. Jag fodrade med grovfoder, jag försökte minimera mängden fruset gräs. Han kunde gå på magert bete och jag fick passa vikten på honom.

Flickan som äger honom fick ge honom max en morot eller ett äpple när hon var i stallet. Noggrann och omsorgfull hov-vård var ju också viktigt. Självklart inga tvära foderbyten han fick också halm att äta för att hålla igång magen även under sommaren.

Nu har han inte ålders utlöst fång vilket också förkommer, förlossingsfång och överansträngningsfång är andra varianter. Det viktiga är att hitta orsaken och när det gäller foderfång, fodra med en bas av grovfoder det flesta ponyer/hästar behöver inte kraftfoder, så hårt arbetar hästar inte i dag. Vi ska inte heller glömma att hästen är skavpta för att äta och det i 16 timmar per dygn för att må bra.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

citrina
2009-10-30 09:28
0

#6 Har för mig att Ishavsalger inehåller för hög halt av jod. Dessutom risk för att de växt så de kunnat uppta tungmetaller. Var några år sedan Ishavsalger var på tapeten som mest så jag minns inte helt.

citrina
2009-10-30 09:40
0

Tillägg ang alger.

"Detsamma gäller för alger. Alger innehåller lite av kalk och fosfor, men mycket av vissa enskilda spårämnen. Alger innehåller bland annat en stor mängd av jod, cirka 500- 750 mg/kilo jämfört med 3-20 mg jod i våra vanligaste hästmineral. För stor mängd jod är giftigt för hästar, speciellt för dräktiga ston och hingstar.

Alger kan även innehålla strontium och det är ett ämne som ryggradsdjur inte kan skilja ifrån kalcium. Risken finns att strontium lagras in i skelettet istället för kalcium. Mer om detta finns att läsa i Foderbladet som utges av SLU. Summerar vi det hela så tycker jag att man ska analysera sitt grovfoder. Se hur mycket kalk och fosfor det innehåller och utifrån det köpa ett mineralfoder utformat för häst som täcker upp det som fattas när hästen har fått sitt grovfoder och kraftfoder."

Saxat härifrån http://74.125.77.132/search?q=cache:eqw7wRfBvuwJ:www.hippson.se/experts/expertlisting.htm%3Fexpert%3D29%26open%3D18712+jod+ishavsalger+h%C3%A4st&cd=7&hl=sv&ct=clnk

Lorita
2009-10-30 09:52
0

#14 jag håller med dig en bra grundregel är att inte krångla till det foder vi ger våra hästar. Dom är skapta för att äta gräs och på vintern torkat gräs i en eller annan form.

Sen som du skriver ge hästarna mineraler efter behov och det som är naturligt avsätt till häst. Det går lätt mode i foder och vi hästägare blir guldkalvar åt företag som får oss att tro att deras produkt är livsnödvändig för våra hästar.

ZABA
2009-10-30 16:11
0

#11 Har du någon reflektion på "åldersfång"? Känner till att antal hästar och ponnyer som gått på samma bete i många år men sedan på ålderns höst (18 år och äldre) har de fått fång trots lika hantering som tidigare.

(I övrigt hoppas jag att du mår bra…)

Fourjoy
2009-10-30 16:21
0

tyvärr är det mycket så att företagen precis som i hästvärlden som i vår egen vill få oss att handla just deras "väldigt bra" produkter….man måste ju vara medveten och handla själv och inte gå efter vad modet eller andra säger….

Alger? tveksam till det, vitlök likaså, inget av dom finns i den naturliga dieten för hästar…..och hur mycket är forskat om deras negativa sidor? det läskiga är att folk pyttsar i sin pålle det ena eller det andra just för att grannens häst såg ut att må bra av det…..eller i förbyggande syfte…

Sen är det ju allmänt "känt" att ponnyer inte ska ha kraftfoder och att dom ska klara sig på gräs, men vi glömmer att vi tagit bort deras möjligheter att leta fullgott och omväxlande foder, i vilt tillstånd vandrar dom på stora arealer för att leta upp just det foder dom behöver, hur många har ett flertal hagar på 10-15ha? beroende på vart i världen dom bor så byter dom område för att hålla näringsbalansen uppe, vilket dom sällan kan göra i tamtillstånd. Och huvudfödan är gräs, men även pinnar, bark, löv, örter, naturliga grödor med mineraler ingår i födan….

Arhults
2009-10-30 17:25
0

#17 Då kanske du skulle läsa boken Naturlig hästhållning, den handlar om en kvinna som just forskat i hela sitt liv på mineraler och det som jorden ger oss och vad människan gjort mot jorden! Mycket intressant läsning, man behöver inte tro på vad hon skriver men man får sig en tankeställare.

En annan bok som hon skrivit är Naturligt Lantbruk, strax efter inledningen häpnar man verkligen, samma författare som ovan!

Jag är emot allt pytsande och ger minimalt med kraftfoder, mina ponnier lever mestadels på fri tillgång av grovfoder - men hennes erfarenheter i en helt annan värld påverkar, och när man läst detta undrar man hur många hästar har dött i onödan???

Lorita
2009-10-30 17:28
0

#16 för en gammal häst är det troligen Cushing´s sjukdom som är orsaken.

#17 vitlök är konstaterat att det ger hästar blodbrist, inget för mina hästar.

Arhults
2009-10-30 17:51
0

#19 Jag använder inte vitlök eller funderar på att göra, men vad är det som gör att vitlök är nyttigt för oss och skadligt för hästen?

Vilka mångder ger det blodbrist? Inte en liten skopa om dan väl?

Fourjoy
2009-10-30 18:22
0

Det finns mycket som kan vara skadligt för hästen men som är bra för oss, ta tex avacado, en delikatess för oss men för en fågel är det likställt med arsenik, dödligt mao…

Jag är säker på att många hästar både avlivas och dör i onödan och inte minst lider i det tysta i människans vård….

orsaken till åldersfång kan vara att dom drabbas av diabetes, vilket är vanligare än många tror, då störs hela systemet….diabetes är ibland svårdiagnostiserat och kanske inte märkbart vi första anblick men det finns där.

Lorita
2009-10-30 18:34
0

#20 hästars lever klarar inte att bryta ner lök/vitlök. Det rör sig om små mängder vitlök, vi har också som mänsklig vanan att ge hästar tillskott dagligen, då lagras problemet och flera månader efter att man börjat kommer symtomet, då är det jättesvårt att veta grundorsaken.

Man måste vara försiktig när man för över ett foder från ett djur/människa till ett annat djur. En klassiker är choklad, rätt nyttigt för oss och förödande för en hund (även där är det levern som inte klarar påfrestningen)

Arhults
2009-10-30 20:27
0

#22 jag har alltid vetat att vitlök inte är bra och har aldrig gett mina något, men jag rekommenderar fortfarande boken jag har talat om läs den! Jag tillhör dom som är skeptisk mot det mesta nya!

I mina 45 år med hästar som vardag har många trender kommit och gått, det är otroligt när unga idag talar om NH, min morfar skulle skakat på huvudet åt det nya i det!!! Han hade NH långt innan någon visste ordet av det! Han talade fram sina gigantiska ardenner hästar med millimeter precision. Dom var som duvor i hans hand! Han drev ett åkeri med hästar!

Då fick jag lära mig att krossad havre som är äldre än tre dagar är inte bra för hästen. Likaså blandade han sin egna Fibergi med hackelsemaskinen. Vi skulle haft mycket att lära av dessa gamla hästmän som kunde allt, men tyvärr går all kunskap i graven för få är dom som lär sig riktig hästkunskap idag!

Tyvärr är ridskolorna alltför ytliga! Nu lägger man pengar på att forska om hästen dricker bättre i en hink än en vatten kopp! Så klart dricker man bättre i en hink, det är som om vi skulle dricka under kranen eller i ett glas!Tungan ute

Fourjoy
2009-10-31 11:36
0

..att folk lär sig "nya" saker ser man hela tiden, en av våra inhyrda kom glatt hem från en ridlektion och hade fått lärt sig att man skulle rida hästen mellan hand och skänkel Förvånad  Förvånad  och då har denna person haft hästar i alla år 50+ och ridit lektion minst 1ggr i veckan samt årliga fälttävlands lägret på Strömsholm…..

Ja, fler borde inse att nytt inte alltid är bra, gamla hästmän hade kunskap som dom flesta skulle drömma om idag…..min morfar jobbade också på ett åkeri/hästhandlare i unga dagar, vilka historier man får höra av honom, många av dom innefattar just ardenrar och nordsvenskar, mycket av de kunskaper han har är högst aktuella idag….han tittade på vår svarta C hingst när han kom hem i någon minut sen sa att att den kommer ni få händerna fulla med och det kan jag hålla med om till 100%….Flört

NH fanns redan på indianernas tid och är ingalunda nytt utan fm den äldsta hanteringen av hästar som finns.

Lorita
2009-10-31 11:51
0

Det som kallas NH idag, det är också ett sätt att tjäna pengar på folks okunskap, mycket av det som lärs ut på NH kurser skulle får fåra gamla hästkarar att vända sig i graven. Tyvärr så föder okunskap också ett behov av lite hokuspokus.

Vad vi inte ska glömma är att vi som mötte dessa hästkarar har nu fått deras kunskap + lagt till egen, vi måste ta vårt arv och dela med oss av den kunskap som kommer av att häst är en naturlig del av livet det är något som är långt ifrån dagens NH-lära.

#24 man kan ju undra var hon var dom andra lektionerna Tyst

Fidelina
2009-10-31 16:25
0

# 16 Åldersfång kanske kommer av att hästen som gammal får äta samma slags mat som tidigare, medan kroppens omsättning förändras av åldersskäl. Nu låter jag säkert tjatig, men gamla hundar brukar man få byta foder till så att de får mindre med protein och fett när de börjar bli gamla, just för att de inte kan förbränna lika mycket som tidigare. Likaså kan man se på äldre människor, att de äter mindre mat när de blir gamla än vad de gjort under sina glansdagar, annars går de upp i vikt. Mängden födointag kan behöva regleras efter ålder, med fokus på mindre protein och fett än tidigare, kan jag tänka.

# 19 Jag vet inte om jag håller med dig om "Cushing syndrome" (som också finns i hundvärlden…). Vid cushing syndrome finns en tumör i hjärnan och som påverkar binjurarna så att de producerar för mycket kortisol. Typiska tecken på cushing syndrome hos häst är att det brukar växa fram bulor i groparna ovanför ögonen (dessa brukar vara mycket markanta), hos hund kan det istället uppstå fördjupningar av groparna ovanför ögonen. De som drabbas av Cushing Syndrome brukar dricka kopiösa mängder vatten och kan få vissa beteendeförändringar (blir tjurigare, visar att de vill vara mer i fred osv.) 

Binjurarnas kortisolproduktion är väl inte inblandade i fång, oavsett om det rör sig om åldersfång eller någon annan variant.

ZABA
2009-11-01 08:42
0

#19 Har erfarenhet av shetlandsponny med Cushings syndrom. Vad gäller de övriga fall med "åldersfång" jag tänker på så har djuren t ex glansig fin päls. Det som #26 skriver om ålder och mat låter rätt vettigt. Intressant tanke.

Fourjoy
2009-11-01 09:53
0

Tvärtom när det gäller gamlingar, dom äter ofta för lite av olika anledning och blir magra, man måste snarare koncentrera det lilla dom äter för att få dom att inte se ut som skelett, det är inte ofta man ser feta gamla människor. Titta bara på äldre hästar, dom tappar hals, blir omusklade och får dålig päls, mycket av det kan man få bort med rätt foder, samma där dom äter ofta små mängder men då måste den lilla mängden bli absolut rätt, och faller dom ur av orsaker som tänder eller sjukdom är det nog dags att ta adjö.

Vår shettis är 28 år och har har aldrig fallit ur eller haft pälsproblem, han är fint musklad och blank som få trots sin ålder, samma min Jack när jag köpte honom som 13 åring såg han ut som 25, nu tror många att han är 10-12…

Hundar är nog lite annan sak, där är det nog mycket rörligheten som gör fetma problemet då dom ofta blir stela och trötta, men fetma är ju ett problem i många hundraser och har ofta pågått länge när dom blir gamla och att börja banta en gamling, nä det är inte så snällt..

Fidelina
2009-11-01 10:43
0

# 28 Jag menade inte att banta äldre djur (eller människor), utan att man bör ha en annan sammansättning av mat för att äldre djurs och människors ämnesomsättning förändras vid stigande ålder. Det finns seniorfoder framtagna till hund precis av den anledningen, och där man tillsatt t ex glukosamin för gamla leders skull, så att hunden samtidigt ska kunna bli lite mer rörligt. 

Min tanke är att om man utfordrar en häst med exakt samma sammansättning hela livet igenom och hästen plötsligt pensioneras från sina tidigare göromål, borde åldersfång kunna utvecklas pga att hästen faktiskt inte kan förbränna samma mängd mat den fått sedan tidigare och som baseras på ett aktivt liv.

Det är väl inte de magra äldre hästarna som utvecklar åldersfång?

Edition
2009-11-01 10:55
0

Mina 2 sista Svenska halvblod fick fri tillgång på höensilage + 1 kg fibergi+ 1 kg lusernpellets och var jättefina i hull och päls. De blev 28 resp/30 år det var mitt val att de skulle få sluta sina dagar medan de mådde bra.

Alla mina hästar uppnår hög ålder pga de är fri från sjukdomar, mycket mat, mycket utevistelse i flock och framförallt mycket lek med unghästar.

Detta håller blodcirkulationen igång, belastar muskler och skelettet på ett naturligt sätt samt att de får livsglädje.

Edition
2009-11-01 11:30
0

#30 jag glömd att tillägga att de klarade bara en 1,5 månad på sommarbete 1  Juni till 15 juli, sedan rasade de i vikt om jag inte tog hem dem. Det är ju också ett bevis på att de behöver mycket mer näring än unga hästar.

Jag har ett annat  exempel. Vi har en nordsvensk som inackordering som kom till oss i somras 22 år gammal. han fick gå direkt på bete. När han kom var han håglös, tunn och såg ut att vara betydligt äldre än mina gamla halvblod. Man såg en sakta förändring hos honom, först gick han och lunkade, brydde sig inte speciellt om något,  fast han var ihopsläppt med unghingstar 1 och 2 åringar. Hullet kom sakta men säkert, han började leka. Han blev fin i hullet, fast vi inte släppte in dem på box förrän i mitten på oktober. Nu idag november, slänger han sig hejdlöst ner på knä som vilken unghäst som helst. Tilläggas kan att nordisen nu bara behöver fri tillgång på höensilage. Tidigare fodrades han med stora mängder kraftfoder och begränsad mängd hö.

Med detta vill jag ha sagt att jag tror att det finns en individuell gräns för varje indivig vad de behöver näringsmässigt vid ökad ålder. Samt att mycket lek och motion förhindrar foderfång, förutsättningen är att de inte får tvära byten i foderstaten.

Jag vet många ponny som rids sporadisk när de blir äldre, står på samma foderstat som tidigare och utvecklar fång sakta men säkert. man kan speciellt se det när de släpps på bete" plötsligt" bryter fången ut utan att ägarna kan förstå vad det beror på. Nej mycket motion och lek hela livet så att det blir ett jämnt in och uttag av foder och restprodukter (slaggprodukter) som omsätts snabbt i kroppen.

Fourjoy
2009-11-01 12:19
0

Dom har inte samma förbränning men dom har ofta samma behov av protein och fett, ibland mer än i yngre dagar då kroppen tar upp mindre ur mängden foder ju äldre dom blir, dom får svårare att smälta, men helt klart ska man vara uppmärksam och anpassa maten, äldre hästar är mer ofta tunna än feta.

Sen får man ju inte pensionera hastigt man måste ju precis som vid igångsättning när man tar upp konditionen varva ner konditionen gradvis och när man gradvis varvar ner så är det naturligt att dra ner på kraftfodret vart efter, dock så brukar det vara marginell skillnad och man ska absolut inte ta bort allt.

Man kan inte gå efter listor om att det ska vara si och så man måste ha öga för hur hästan mår och anpassa inviduellt.

Vi hade ett gammalt orlow travar sto i vårt stall för många år sedan, 28 år gammal som levt ett hårt liv, hon var tunn och muskelfattig, stel, matt päls, håglös…kunde knappt trava……Rynkar på näsan  såg verkligen ut att vara 28 och en ägare som inte borde ha haft häst överhuvudtaget Skrikandes efter 6 månader med nogrann fodring så såg hon 10 år yngre ut, var pigg och glad, och galopperade tom i hagen med en bock eller två ibland….det var en fröjd att se henne komma till liv Glad ….men så flyttade dom henne på våren och jag hörde att dom tog bort henne senare under sommarbetet då veterinären tyckte att hon inte kunde hålla hullet längre……säker på att hon levt några år till om dom bara fortsatt mata henne, ägarna var kraftfoder rädda människor….tragiskt….för det var en underbar gammal häst, en värdig dam med stoltheten kvar trots hennes visdom om det hårda livet, en av de hästarna man kommer ihåg länge med ett leende….

…samma ägare hade hittat mask under dränage locket i spolboxen och undrade om det inte var dags att sanera för spolmask….Förvånad  vad svarar man?  och så undrade dom om dom skulle ge henne botox mot hösilaget……skrämmande men ack så vanligt….

citrina
2009-11-01 13:49
0

#32 Det var kul! (eller tragiskt iofs, men jag skrattade iallafall)

Känner igen det där. Stod på ett ställe där en familj hade ett halvblod. De tyckte att hon var i piggaste laget så jag påpekade att det ju kunde dra ner rejält på havren eftersom det var väldigt ba värden på höet (min häst fick tex bara nån näve för att inte känna sig förfördelad). Men nej, det var nog bäst att ge havre för säkerhets skull… Sen stod hon och la tid på att skivav morotspengar till hästen vilket ju kan vara direkt farligt om en sån fastnar på tvären över struplocket. Lite mer tid på att läsa på och mindre på oväsentligheter så tror jag många hästar och ägare hade fått en enklare och behagligare tillvaro.

Samma stall så hade folk väldigt svårt att ta till sig fakta från SLU om träckprov och avmaskning. "Jag har alltid använt Banminth och det har fungerat jättebra"… Jodå så att…

Fourjoy
2009-11-01 14:12
0

..samma ägare sprang även runt i stallet på kvällarna och matade även mina pållar med mjukt bröd och bananer!!!!  Skrikandes  hua, så arg jag blev….

Ja, maskmedel är en annan sak som folk verkar ösa i sina små utan urskillning….det är ett gift som påverkar lever och njurar inte bara maskarna….träckprov är absolut det bästa och sedan avmaska med rätt maskmedel om det behövs….resistens verkar inte många uppmärksamma. Att det blivit på recept är ett resultat av att många avmaskar för mycket.

citrina
2009-11-01 21:14
0

Förånansvärt många verkar dessutom tro att det är hästen som blir resistent.

Lorita
2009-11-01 22:53
0

Är det inte masken som blir resistent?

När det gäller gamla hästar som tappar muskler så ska dom utfodras med proteinrikt foder. Protein är byggstenarna till muskler, ett bra hö eventuellt kompletterat med lusern skulle jag ge som bas till en gammal häst som faller ur

Fourjoy
2009-11-02 10:43
0

Jo, det är masken som blir resistent, ju mer man använder avmaskningsmedel ju mer resistenta maskar uppkommer och då måste man använda starkare medel och så är den onda cirkeln igång….till slut kommer inget medel hjälpa….det är oerhört viktigt att vara försiktig med div preparat och absolut inte använda i förbyggande. Det finns simpla masktest att använda och då får du svar vilket medel du behöver använda eller kanske du inte behöver avmaska alls, sköter man hagar och är nogrann så kan man hålla parasiterna på mycket låg nivå.

Protein och fett till gamla hästar som blir muskelfattiga, olja är en utmärkt fett källa, men protein är ett måste för musklerna och dess utveckling.

Soya är också bra, dom blir inte "heta" (pigga) som en del är sååååå rädda för…..samt så tycker dom det är gott och priset är överkomligt, mina hingstar får soya, lucern tycker ingen av dom om, det lämnas alltid så jag har gett upp…