Hästar föredrar vatten i hink
"En häst som får sitt dricksvatten i en hink dricker upp till 40 procent mer än om den dricker ur en automatisk vattenkopp. När hästen själv får välja var den dricker sitt vatten så föredrar den alltid hinken.
Det visar den forskning som veterinär Sara Nyman gjort vid SLU. I en doktorsavhandling vid institutionen för djurfysiologi har hon redogjort hur hästar reglerar sitt vätskebehov. Hon har också studerat hur snabbt hästar återhämtar sig efter en kraftig ansträngning.
Avhandlingen visar att hur mycket en häst dricker varierar mellan olika individer även om de yttre förutsättningarna som stalltemperatur, foderstat och motion är lika för alla. Av stor betydelse är dock vilken vattenkälla som finns i stallet. När hästarna fi ck välja mellan att dricka ur en hink eller ur en automatisk vattenkopp med tryckventil, föredrog samtliga hink. Hästarna drack dagligen 40 procent mer vatten ur hink är ur en fl ottörkopp.
Efter en vecka med en sådan vattenkopp påverkades dessutom vätskebalansen negativt. -En sådan vattenkälla måste därför anses som direkt olämplig för hästar, tycker Sara Nyman.
Hästar som får i sig för litet vätska kan lättare drabbas av kolik, och ett tecken på för liten mängd vatten är att hästen slutar att äta av sitt foder."
(- - -) Om en häst ska må bra och kunna utföra ett hårt
arbete krävs att den har en normal vätskebalans. Hästarnas främsta sätt att göra sig av med den överskottsvärme som uppstår vid muskelarbete är genom svettning. Detta innebär en stor förlust av vatten och lösta salter, upp till 10-15 liter per timme.
-Det kan ta fl era dagar för en häst att återställa sin vätskebalans efter en sådan svettförlust trots fri tillgång till vatten och ett dagligt salttillskott i fodret. När samma hästar istället gavs motsvarande mängd fysiologisk koksaltlösning återställdes vätskebalansen redan samma dag.
I en delstudie som Sara Nyman gjorde delades hästarna in i tre grupper och erbjöds fysiologisk koksaltlösning, vatten eller saltpasta och vatten under en kortare distansritt (62 km). Studien visar att hästar som fick koksaltlösning drack mest och återställde 84 procent av viktförlusten redan inom tre timmar.
De hästar som endast fick vatten att dricka återställde bara 46 procent under samma tid. Den grupp som gavs saltpasta direkt i munnen för att stimulera törst drack inte mer än de som endast erbjöds vatten. Dessutom verkade saltpastan förändra vätskefördelningen mellan blod och celler på ett ofördelaktigt sätt och Sara Nyman vill därför inte rekommendera att man använder den metoden för att återställa balansen."
Källa; http://www.info.slu.se/verksamhet/pdf/forskningpagar2002.pdf

Interessant rapport, men det intressantaste är hur de forskare som gör jobb på olika hästrelaterade områden når ut ?
Det är svårt att få pengar till forskning ikring hästars levnadfsvillkor, hästar är inte klassat i Sverige som en jordbruksgren utan hobby.
- Indirekt betyder det att hästar inte räknas in i jordbruksekonomin, utan uppfödarna förpasas till kategorin hoppby.
I en annan tråd avhandlas avskiljning av föl, på det området som är viktigt för oss som föder upp hästar finns lite undersökningar utförda - utan vad vi vet är att magtarmsystemet inte är fullt utvecklat innan hästen är ett år och då först kan en häst livnära sig till 100% av gräs.
Vad som händer om fölet skiljs av tidigare får man bara tänka sig själv.
Många akuta veterinärbesök är troligtvis relaterade till att våra hästar dricker för lite vatten, många stressymtom - beteendestörningar är troligtvis relaterade till tidig avskiljning.
Hästars medelålder i Sverige sjunker nu hastigt för varje år. I början på 2000 talet fanns uppgifter som var framtagna i en doktorsavhandling att medelåldern på den Svenska hästen vare 15 år,,, senaste rönen och det är försäkringsbolagen som gemensammt tagit fram är 12 år.
Vad skall vi göra, bara tiga och fortsätta att vara hobbyuppfödare ?
Eva.G
Sara Nyman kommer och föreläser på SWFs avelskonferens 
Alla mina får vatten i hink, trots att det finns vattenkopp i boxarna så har jag gått över till hink då dom dricker bättre ur hink, vatten är viktigt som sjutton, blir mycket bärande med hinkar för att fylla på överallt men vad gör man?
Det där med beteende störningar är intressant och ett 100% tamhäst problem då tex vävning, krubb bitning inte existerar i vilt tillstånd,
medelåldern är skrämmande….min gamle Jacks morfar levde för ett par år sedan, då 32 år gammal och levde fortfarande fräsch med sin stoflock….hur många når dit idag?

Jag gör likadant. Mina har haft vattenkoppar hos sig men även haft hinkar o de rör inte kopparna när de har hinkarna.
De blir så lätt uttråkade för det går sakta att dricka ur en vattenkopp att de slutar dricka innan de släckt törsten.
Skönt att man gick på magkänslan och inte satte in vattenkoppar trors att vi gjort nytt stall.
Har alltid haft vattenhink till mina. Det finns bara fördelar tycker jag. Man ser hur mycket de dricker, de dricker uppenbarligen mer och man slipper sönderfrusna rör å grejer påm vintern.
Vi har löst det smidigt med en vattensalng på rulle som räcker till alla boxar i stallet och ett munstycke som man kan reglera vattnet med. Inga tunga lyft här inte. Jag kan välja att ge hästarna ljummet vatten på vinterna med så det inte fryser (vi har det gärna kallt i stallet för bästa luft) Rullen sitter inne i den uppvärmda sadelkammaren så vi har inget vatten ute i själva stalldelen.
De hinner aldrig dricka upp sitt vatten under natten, men ibland om det är riktigt dåligt väder å så blir det ju att de står inne längre än normalt och då har jag satt upp så jag kan hänga upp ytterligare en hink till om jag vill. Har bara behövts till travaren vi hade inakorderad förra vintern,
Jag kvällsfodrar alltid typ vid 21-22 nån gång och då brukar jag se till att de har vatten så det räcker under natten.

Jag trodde att det var allmänt känt att hästar dricker bättre ur hink. Att de flesta vattenkoppar dessutom har på tok för dåligt flöde till att börja med är också nåt som varit känt länge. Åtminstone bland folk som kan lite om häst. Men ju mer fakta sprids desto bättre och ridskolorna har ju ett stort ansvar för att eleverna lär sig mer än att sätta ihop träns på teorilektionerna. Hovvård, foderlära, beteende osv osv.

Mina går på lösdrift med vatten i baljor ute men jag är glad att jag har vattenkoppar i stallet, just för att mina hästar vet hur dom fungerar och hyr man box ute på tävlingar så har dom möjlighet att visa att dom är törstiga.
Ametist kan inte ha hink i boxen, den är alldeles för rolig att leka med och då blir hela boxen blöt. Han dricker föresten väldigt bra ur koppen.
Många ridskolor är ypperligt dålig på att lära ut vettig kunskap om hur världen utanför ridskolan fungerar….eleven kan sadla, rida hyfsat och borsta och kan lite baskunskaper om pålle men sjukdomar, symtom, vad man ska göra vid sjukdom (förutom att ringa veterinär), förebyggande, foderlära, fysik, träning, beteende, hovvård….listan kan göras lång…..och det är farligt…många tror att dom klarar en egen häst efter 5-6 år på ridksolan eller ännu värre 2-3 år och ofta slutar det i katastrof för den ena eller andra parten.
Vi mätte en ponny på en ridskola/träningsanläggning för några år sedan och ridläraren som också är en ryttare i elit nivå ville veta vad han skulle göra med en liten reva på en av hästarnas ben, ett minimalt sår och han visste inte vad han skulle göra!!!
han borde skämmas…men så illa kan det vara….
# 8 Det har ju börjat diskuteras ganska mycket om vikten att lära ut även det praktiska runt hästens skötsel då ungar kommer på lektionsridning, men att många föräldrar vill att deras ungar ska få rida och inte slösa bort tid med det teoretiska. Men egentligen vore det ju bra om alla först fick börja med teori innan de får sitta upp på hästen. Eller ännu bättre om man vid början av varje lektion hade 10 minuters genomgång om sådana här saker.

#9 när jag började rida då var man med i stallet och hjälpte till på så sätt lärde man sig naturligt av dom vuxna hästhållning. Jag förtår föräldrar som inte vill att en hel ridlektion går till skolbänks-teori. Lär sig bäst det gör man om man är med och är nyfiken.
Jag red bara två år på ridskola, då var jag uppe i 3-4 lektioner ridning i veckan + ledig tid i ett travstall, mina föräldrar insåg att det bara fanns häst i huvudet på mig
då var det billigare och bättre att låta mig få häst och rida lekton på den en gång i veckan 
….dessvärre köper samma föräldrar som inte har en aning hur det fungerar gladeligen en ponny till barnet och det blir ytterligare en katastrof till statistiken….dom verkar inte ens ha vett att förstå att dom utsätter både sina barn och djuret för livsfara, jag menar tänk hur ofta situationen uppstår, barnet har gått på ridskolan i 5-6 år och har tjatat till sig en ponny/häst…..fast bra hästar är dyra,
man köper en billig,
och vad är billigt? jo, yngre, outbildade, gamla och trasiga eller varmblod/fullblod….och ingen av dom är lämpliga för en grön ryttare…..att köpa tex ett varmblod till en oerfaren ridskole elev är som att köpa en greyhound till en stillsam pensionär, det kan bara gå åt ett håll…..oavsett om individen är lugn så är den en framavlad tävlingsindivid och det finns alltid i blodet…..
Ridskolor skulle kunna erbjuda hela paket, med ridningen ska det ingå teori och passar inte det får man låta bli, enkelt….dom borde ta mer ansvar för den utbildning dom ger då det är den vägen som många går,
nä, ridskolor har blivit en mesig åka häst anordning…..

Jo, teori är viktigt kanske ska man också inkludera föräldrautbildning också.
Det upplägg som många ridskolor har idag med att vissa lektioner är rena teori lektioner det inbjuder till skolk tyvärr och i föräldrarnas ögon bortslängda pengar.
Det är en svår fråga hur man löser så att barn får kunskap att så småningom kunna ta ansvar för en egen häst och kunna ställa krav på föräldrarna att kunna få en fungerande häst inte bara något med fyra ben som gnäggar.
Jag kan säga ett mina föräldrar var något trötta på mig när dom skulle handla häst, jag var redigt kräsen, jag skulle ju få en häst och då ville jag ha en häst att trivas med. Hade jag inte haft kunskap då hade jag nog varit glad för något med fyra ben och som gnäggade.
Tyvärr inser nog inte vuxna idag att det faktiskt är farliga djur och att glädjen blir större om man köper en häst som är lämplig för sitt uppdrag.
Man kan ställa krav, att du ska gå på teori för att få rida….
Sen borde samtliga föräldrar med barn på ridskola få en informations kväll där man går igenom hästar och faror, regler på ridskolan, men även en ordentlig lektion i vad det innebär med egen häst osv. (gärna då någon som har egen häst) då skulle det nog bli betydligt bättre för många barn och hästar…..tippar på att många skulle få mer kraft att motstå sina barns tjat om dom visste mer……och samma där, ska barnet gå på ridskolan så ska föräldrarna gå på kursen, inga undantag…..ungefär som att den som ska sitta brevid vid övningskörning måste gå en kurs…..ingen kurs - ingen körning

#13 det skulle vara en dröm och framför allt att ridkolorna tog på sig ansvar att utbilda föräldrarna också, en häst är ett stort och farligt djur.
Ett sätt att få teorin mer aktaktiv det är att hålla separata kurser som ger behörighet att gå upp en nivå i ridgruppen, alla vill ju avancera i sina ridgrupper.
Sen att föräldrarna ska ha ett kurstillfälle och termin hade ju inte heller varit fel.
Jag har hört talas om den där studien för länge sedan och här hemma har alla jämnt fått i hink ;)
På SLU har de i många av de nyare boxarna en form av hink men med automatisk funktion som jag sett när jag varit där inne vid flera tillfällen - en variant jag defenitivt kommer leta efter vid en framtida upprustning och ombygnation av stallet!
Det är alltså ungefär som en fyrkantig/halvrund "hink" i metall. I botten finns en kran för att kunna tömma och rengöra den och vattenflödet sturs genom en funktion så att vattnet fylls på automatiskt allt efter som hästen dricker. Det är ingen grej hästen trycker på utan en funktion lite som i våra toaletter - det fylls upp till en viss gräns ^^
De är säkert inte billiga - men med "det bästa från två världar" med hinkar men inte släpande av avtten så vorde dem perfekta!
Hakuna matata!
# 15 Det finns ju en typ av vattenkopp, där det fylls på i koppen (som är som en stor plastbehållare) när vattnet understiger en viss nivå. Min väninna har en sådan till sin häst, då hennes häst vägrar att dricka helt ur vattenkopp. Men tydligen fick hon betala extra för att stallägaren skulle gå med på att montera in den. Den funkar som en "vattenhink" som vattnet aldrig tar slut i.

Tycker inte man ska dra alla ridskolor över en kam vet flera ridksolor som har teori var 4:e lektion där det ingår lära och många har även där eleverna ska komma och hjälpa till i stallet osv … Sen så är det så att missar man teori lektion så fick man bara ta igen den lektionen på annan teorilektion alltså inte rida igen den , skitbra och då lärde sig även barnen och föräldrarna faktiskt inse hur bra det var, har iof aldrig träffat på någon förälder som har tyckt att det har varit dåligt med teorilektioner utan vi hade föräldrar som tyckte att de var bland de bästa lektionerna faktiskt ..
Men nu till ämnet .. Det här med att hästar dricker bättre ur spann är väl ingen nyhet direkt , måste man forska om det
de pengarna kunde man använt till vettigare forskning tex om fång eller exem
.
Men jag har en häst som bara vägrar dricka ur vattenspann, han dricker ur badkar , tunnor men ställ en spann hos han och han dricker inte ett dugg på hela dan/natten, men har han vattenkopp så dricker han..
Jag brukar ha både och till mina om de står inne på natten(har ju hästarna på lösdrift) det är inte ofta de får stå inne men ibland händer det och en del vill ha vattenkopp och en del dricker ur spann och vissa ur båda ..
#16… sånna hade vi där jag jobbade utomlands. Det var en plastballong som flöt i vattnet, och när vattennivån sjönk tillräckligt, så fylldes den på till nivån var på topp igen. Jättesmidigt!
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
# 18 Konstigt att de inte säljs mer till stall! Då skulle vi ju komma från att bära hinkar/vattkannor eller släpa runt på slangar. Vattenledningarna finns ju ändå dragna till varje box som har den gamla typen vattenkopp.
#19 En anledning är säkert att de är betydligt dyrare än en traditionell vattenkopp utan flottör.
Jag har inte detta bekymret med att de inte dricker tillräckligt med vatten i kopp, eftersom jag har rinnande vattendrag i nästan varje hage. Det är bara i unghingstlösdriften som det vattnas i badkar.
De hästar på box dricker några gånger per natt efter att de har ätit och klarar sig bra med endast vattenkopp nattetid.
Vattenkopparna utveckals hela tiden, problemet är väl att flödet blir otillräckligt och tyvärr tycker jag dom skulle vara i större modell än vad de flesta är.
Jag har haft en sådan stor vattenhink, modell krubba med flottör, till hingstarnas sommarbete. Den var hur bra som helst och jag ångrar att jag bara köpte en då de inte verkar finnas kvar längre (på Börjes). Tyvärr fällde ledningsröjarna en björk över den i våras så den är med andra ord kasserad nu.
Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se