Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettövrigt
Läst 3057 ggr
Izzi
0

Fri tillgång

Hur gör ni som har fri tillgång från silagebalar?

Skär ni av hela toppen, öppnar på sidorna eller hur gör ni?

För och nackdelar?

Caspianowner
0

Till de stora skär vi av hela överdelen.

Till de små skär vi ut runda cirklar runt om hela balen. Ca 5-6 hål  i diameter på mellan  20 -30 cm

WinterPrince
0

Hos oss (en lösdrift med 5 hästar) tas all plast bort och balen ställs i en foderhäck/foderring. De äter tillsammans en bal på ca 2 dagar så det hinner inte bli dåligt.

Wcob
0

Vi skär bort all plast inkl. nät och lägger balarna i en foderhäck med tak över. Vi har både ensilage och hösilage och en bal går åt på max 2 dagar.

Om man bara skär bort en del av plasten kan det bildas kondens på insidan av plasten (mot balen). Balen försämras då betydligt snabbare:

"Öppnade balar bör förvaras skyddade mot regn, men plasten skall lossas ordentligt runt hela balen för att undvika bildning av kondensvatten på plastens insida och efterföljande mögeltillväxt på ensilagets yta."

[

Hämtat från Hippocampus

](http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/Rapport%20sm%C3%A5balsensileringpdf.pdf)

Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se

Arhults
0

Vi tar av all plast och ställer balen i en höhäck, till de mindre ponnierna ger vi hö flera gånger per dag, risken för att äta ihjäl sig är överhängande!

Izzi
0

#1 När man skär ut hål så, gör ni det långt ner på balen då? Gissar att hålen "stängs" annars, vartefter det tar slut i balen.

#3 Vart hittar man såna foderhäckar med tak över?

#4 Jag ger också mina små flera gånger om dagen, men funderar på om man kan ha helt fri tillgång til en 1-åring och en 2-åring (welshmountain) eller är det dumt?

Kommer börja jobba snart igen o har inte samma möjligheter under dagarna, därför undrar jag.

Wcob
0

Vi har köpt våra foderhäckar från Kellfri och modellen FHBT är speciellt framtagen för häst (täckta bogstöd):

http://www.kellfri.se/se/include/groups.php?catid=0&groupid=100

Vi har 4 st - en hästmodell och 3 lite större "komodeller" (FHB14). I hästmodellen går det in en bal och i de andra får det plats 2 balar.

Man kan säkert bygga något liknande själv till en billigare peng om man vill Glad

Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se

Lorita
0

Jag fyller balarna i foder häckar ½ inne och ½ ute (med tak på) så får dom välja om dom ska äta under tak eller ute. Nu är det inplastat hö jag har men jag vill ändå kolla igenom hela balen innan jag ger hästarna, jag blev lite nojig efter att jag fick med en katt en gång.

Vi fyller hö-häckarna på lördagar, smidigt : )

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Izzi
0

#7 Ja då förstår jag att du blev nojig  Förvånad Usch!

Fourjoy
0

Fy….hittade en halv kanin en gång, fast det var i en vanlig höbal så den var torr minsta sagt men ändå….äckligt…

Pagn
0

Jag har balarna på gårdsplan och kör ut med skottkärran lämplig mängd, mina ponnies skulle äta ihjäl sig med fri tillgång! Jag har en superleverantör av hösilage så kvaliteten är toppen. Bara att ringa så kommer han med 6 balar åt gången. Där jag bor nu har jag blivit väldigt bortskämd, här finns bönder som vill sälja förstklassigt foder (hösilage och säd) till rimligt pris.

Lorita
0

Hästarna äter inte ihjälsig, det blir mer social tid när dom har fritt, första veckorna äter dom så dom spricker sen är det inte så viktig det finns ju mat så det räcker och blir över.

Det är som när man släpper på bete, dom vet att det alltid finns mat och då finns det också tid över till annat också äter dom långsamera och tuggar bättre.

Fösta balen brukar gå åt med en väldig fart här sen så äter dom vad dom behöver varken mer eller mindre

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Fourjoy
0

Här portioneras det ut under dagen, fast de yngre och den kräsna hingsten har mer eller mindre fri tillgång dynget runt.

Edition
0

Vi har fri tillgång med hö ensilage till alla hästarna. vi tar av all plast och nät och placerar balarna i hö häckar med bogskydd. i stora lösdriften lägger vi ut 2 balar åt gången,  de väger ca 450 - 500 kg, dessa räcker ca 5 dagar till 7 ston med föl och en hingst  De äter massor.  Stona med fölen är hemska de bäddar med ensilaget till sina små på backen, mycket smart men dyrt.

Fölen har en större liggbehov och går inte gärna in i lösdriften ensamma och lägger sig. Oftast är det något av stona som följer med dem in.

De är bra i hull, några blir feta, det märks vilka som rör på sig mera i hagen.

Personligen tycker jag om det torra hösilaget, det står sig bättre och de är fina i magarna. jag har också märkt på det torra hösilaget att det nästan aldrig förekommer mögelfläckar

Jag har aldrig fått kadaver i mitt höensilage, kanske tack vare att min bonde är noga med att inte klippa för nära backen, samt att han ställer varje bal på lastpall efter skörden.

Izzi
0

Ja, jag har också det torra hösilaget.

Är så bortskämd, så jag bestämmer själv när bonden ska skörda (i samråd med honom) och hur många gånger det ska vändas, för att få det så som jag vill ha det. :)

Har heller aldrig stött på något kadaver av något slag i mina balar. O hoppas att jag slipper det i framtiden med.