Leverans innan 6 månaders ålder...
Kika på dessa annonser, där welsh-föl (A + C) lovas levereras innan eller precis vid 6 månaders ålder:
----------------------------------------------------------------
Jag har tagit bort länkarna eftersom det är en person som pekas ut, diskussionen kan fortsätta om lämplig ålder att sälja föl och ta dom från mamma och invand miljö.
MVH Lorita
Allt beror ju på hur pass färdiga dom är i den åldern, min C blev bortknuffad av mamma vid 5 månader och det gjorde honom inget alls….sen flyttade han inte iofs på en gång utan han var 10 månader vid flytt….man ska nog ge dom en tid utan mamma hemma och inte flytta dom i samma veva som avvänjningen…dom är lite känsliga i det läget och sjukdommar kan drabba dom vilket är onödigt….också ny importerade hästar bör hållas isolerade ett tag efter hemkomst så man inte gör misstaget att sälja en sjukling…
Har köpt 6 månaders föl och allting runt de har gått hur bra som helst. Den ena av dem är i år 20 år och den andra som kom med transport från England är nu 1 år.

I hela övriga Europa avvänjer man föl vid 4 månaders ålder som riktmärke, en del vid 3 andra vid 6 månader. Det finns föl som precis har avvants dagen innan dom säljs på auktionerna i UK! Att sälja sitt fäl vid 6 månaders ålder är helt ok. Mina ston är alla väldigt trötta på sina föl vid den åldern. Mitt Welsh föl som är drygt 5 månader ska avvänjas i helgen, han riskerar livet varje dag att dela box med sin mamma som har uppfattningen att han är stor nog att kastas ut!
Jag har köpt många föl i Holland och i England som är avvanda vid 4 månaders ålder och anlänt hit senast vid 6 månader.
jag är lite blödig när det gäller föl så jag brukar alltid köpa 2 så dom har trygghet av varandra.
När mitt föl blev moderlös vid 7 veckors ålder tyckte min veterinär att det fölet bör klara sig utan bäde mjälk och mamma då alla andra dägg djur lämnar sina mödrar vid 2 månaders ålder. Han är dessutom en mycket bra veterinär med hästar som specialite. Vi köpte mjölk och gav fölungen för ca 5000:- fram till 6 månaders ålder!
….jag fick hem en precis avvand 6 månaders fölis för några år sedan, det tog hårt på honom…..det tog flera månader innan han hämtade sig efter resan….inte sjuk men totalt slut på alla sätt….
…7 veckor och klara sig själv…den veterinären hade jag inte använt igen…

Jag tycker själv att 8-10 månader är lagom om man ska/vill avvänja fölet, det har också gjorts undersökningar där det visar att 8-10 månader är bara riktid som lägsta ålder.
Som allt annat så spelar ju pengar in, det är ju nu på hösten fölen börjar kosta så vist säljer man innan uppstallning så finns det pengar att spara.

Det finns inga undersökningar som visar att man ska ha fölet till 10 månader. Nej riktmärket brukar vara 6 månader. Mina ston skulle alla bli galna.
Vem skulle gjort den undersökningen och på vilka grunder, hur har man undersökt detta?
Man kan hänvisa till vilda hästar, men då är det också den enda näring fölet kan få är av sin mamma, i fångeskap tillför människan extra foder och mineraler.
Skulle övriga världen ha fel och vi igen i Sverige ha rätt??? Var och en gör väl vad dom tycker, Jag avskiljer även mina föl som ska sparas vid samma tidpunkt, finns inga pengar att tjäna snarare tvärtom.
Jag tycker det är en utmärkt tid att avvänja då fölet är 6 månader. Nästan alla föl som säljs på fayre Oaks är runt 6 månader.

#7 Det finns det och undersökningen som jag tänker på är gjord i Tyskland på ett stort stuteri och dom testade beteendestöringar och hur hästarna var att rida in, även deras motståndskraft mot sjukdomar blev bättre med fler di månader.
Inte före 8 månader var vad dom en studien kom fram till, vilt går hästar minst 11 månader med mamma häst. Det är två månader som man bör ge hästen extra, varför ha vi inte tid med det?
Få se om jag hittar dom tidningarna som jag läst om det i.
# Jag har oxå läst om den undersökningen, men jag kommer inte ihåg i vilken tidning
.
…det brukar ju ske naturligt mellan 5-10 månader och det kör jag med, har ingen speciell tidpunkt att nu är det dags utan det får stoet tala om…..sen finns det ju exemplar som aldrig föser bort sina föl, då får man ju ta ett beslut men annars får det gå den naturliga vägen….

Jag hade ett halvblod, hon var praktisk hon fick själv fösa bort fölet och det gjorde hon dagen innan hon skulle föla nästa. Det behövdes ingen fölvakt där inte 

Jag har flera ponnier här som är avvanda vid 4 månaders ålder och jag har flera föl som är avvanda vid 8 månader, som vuxna är det ingen skillnad inte heller som unghästar. Dom beter sig på samma sätt oavsett.
Det finns ingen andledning att slita så på stona som går med föl varje år att låta fölen dia i 9-10 månader, jag är mer rädd om mina avelsston än att låta dom bli levande mjölkbarer när dom så uppenbart vill bli av med sina föl!
men om det är så uppenbart så ska du inte behöva ta bort fölet, då sköter stoet det jobbet….det har inte varit någon tvekan hos mina ston, dom sagt ifrån brutalt ibland, men jag tror det är viktigt i växt och utvecklings processen hos fölet att det sker på naturens villkor och att vi inte lägger oss i……och ett sto ska inte behöva bli sliten eller gå ner sig av att dia sitt föl
Generellt sett skulle föl klara avvänjningen lika bra som kalvarna som vänjs av vid ca 3 dagar - 1 vecka, föutsättningen är en jämnårig som trygghet och rätt utfodring. Vi kommer inte vänta 10 månader med vår fölunge, han kommer vara leveransklar omkring 6 månader!
De är alltid en extra påfrestning på stoet med ett diande föl vid 10 månader, Dräktig och digivande fram till fölning? Kan man begära mer av ett sto, nej de känns tungt! tycker jag!
Har inte SWF några riktlinjer vad ni uppfödare ska förhålla er inom för att få vara uppfödarmedlemmar? Det tycker jag annars borde vara en aktuell fråga att diskutera inom SWF, att diskutera vad lägsta godkända ålder på fölen ska vara innan leverans.
Jag tycker inte om idén att sälja och leverera en 5 månader gammal fölis. Det innebär ju att fölet för det första nyss blivit avvant från sin mor, men att den också utsetts för traumat att byta hemmiljö direkt, med allt vad det innebär.
Inom hundvärlden pratar man mycket om att valparna behöver få vara med sina kullsyskon och mamma till 8 veckors ålder. Stannar de för länge, blir de ofta så tuffa att de blir svåra att hantera både för sina kullsyskon, mor och människor. Stannar de kortare tid, brister den "inneboende tryggheten", vilket kan få till följden att djuret blir stressat, nervöst och oroligt för minsta lilla.
Borde inte en liten fölis kunna reagera likadant om den tas från sin mor och hemvanda miljö så tidigt som vid 5 månaders ålder, som i en eller två av de hästannonser jag hänvisade till i mitt ursprungsinlägg.
Ja, du Fidelina. Jag vet inte vad du är för en figur, eller vad du har för erfarenhet, eftersom du tydligen vill vara helt anonym. Jag vet inte heller varför du har plockat ut mina annonser bland alla de som finns på nätet. Personligt påhopp??
Du har tydligen inte läst annonserna ordentligt, eller också har du valt att tyda dem på ditt eget sätt.
Tre sektion C hingstföl: en född 27 juni, leveransklar slutet av december = 6 månader, en född 2 juni, leveransklar nov/dec = månadsskiftet = 6 månader, en född 7 maj, leveransklar månadsskiftet okt/nov = 6 månader (- sju dagar, om det datumet är ett "spikat" datum)
När det gäller sektion A fölet, så har jag inte angett något leveransdatum. Har endast skrivit att hon kommer till Sverige i början på november, MEN hon kommer i sällskap med sin mamma. Men eftersom hon är född den 13 maj, så skulle hon kunna vara leveransklat i mitten av november, då hon är 6 månader. Men det är inte säkert, att det blir så. Jag måste först se, hur mor och dotter har tagit resan.
Dessutom är det inte säkert, att fölet är sålt, när det är "leveransklart".
Nej, det är nästan, så att jag förväntar mig en ursäkt.

#16 Det finns inget märkligt med dina annonser utan jag får gratulera till fina föl och snygga fotografier! Jag gör ungefär det som du gör, Jag sålde en av mina föl när han var 3 dagar gammal! Fast han är ju klar vid 6 månaders ålder!
Jag upplever det som det är dom som har ettt enstaka föl som ej föder upp regelbundet som har åsikten att föl behöver sina mödrar så länge. Hästar är ju flock djur så frågar man hästen vill dom säkert att alla ska stanna i flocken för all framtid! Men verkligeheten ser helt annorlunda ut!
Jag hyser ett speciellt agg till folk som inte vågar stå för det dom skriver utan agerar anonymt, mycket dålig stil och man hade hoppasts att folk på denna sight som jag tycker är roligt och trevlig, och innehåller all möjligt skulle våga tala om vad dom tycker och stå för det. Om man inte vågar det ska man absolut inte kritisera vad andra gör 
I sverige är ju reglerna som sådana att fölen måste gå med sin mamma i 6månader… Men vad är det som säger att vi svenskar vet bäst hela tiden???
Att ta ifrån en fölunge för tidigt från sin mamma kan vara både bra och dåligt. Likaså som att ha en fölunge med sin mamma tills den är 10mån… Det är ju lite väl länge!!! Stackars sto säger jag bara. Att agera mjölkbar året runt!!!???
Man får ju se till både föl och sto vad som lämpar sig bäst tycker jag.
Vi har en fölunge som är född i mitten av Juni som vi håller på att vänja av nu. Vad är fel med det när den skiter i sin mamma och mamman skiter i den??? Stor och rejäl som de som är 7månader.
Nej var och en ska få göra som den själv vill och vad som passar föl och sto. Hoppa på folk ska man inte göra som i denna tråden.
Sköt er själva och era hästar, skit i vad andra gör så länge de inte misssköter och vanvårdar sina djur…..
# 16 Det rör sig inte om något personligt påhopp. Jag reagerar för att jag inte tycker om idén att sälja så unga föl. Vem du är har jag ingen aning om, mer än att jag just sett dina annonser när jag sökt på "welsh" - och att de urskilde sig pga av fölens ålder vid leverans. Därför undrade jag här på denna sajt om detta var ok. Något underligare än så är det inte.
Precis som jag skrivit i min presentation, lever jag under allvarliga hot från min exman och därför kan jag tyvärr inte vara offentlig varken här eller på någon annan plats på internet och jag kan just nu inte heller vara offentlig ute i samhället överlag. Det är inget självvalt utan något jag har fått som rekommendation från polis, som är inkopplad på fallet. Således agerar jag inte som anonym för nöjes skull.
..men det flesta missar poängen med att det sällan är så att fölis FÅR dia sin mor fram till nästa föl….majoriteten av ston sköter sitt jobb och säger nej när det blir för jobbigt….dom är inte så dumma som en del verkar tro….undantag finns alltid men det låter som majoriteten av ston i avel verkar vara komplett utan naturliga instinkter.
..det är väl allmänt känt att föl som förlorat sin mamma i tidig ålder kan få både fysiska och psykiska problem…….så varför chansa? jag hoppas vid gudarna att vi inte kommer till det läget med föl som de stackars kalvarna får starta sitt liv med….det är grymt.
#16 De flesta av oss vet att du tar mer än väl hand om dina små och månar om dom på alla sätt så ta inte åt dig på något sätt
Vill egentligen inte ge mig in i själva diskussionen som sådan men det kliar så i fingrarna när jag ser att duktigt folk blir påhoppade…
Jag anser att vi alla har olika möjligheter, förutsättningar och erfarenheter av hästhantering oavsett situation. 28 stycken föl har fötts hos mig (SWB, welsh i olika sektioner samt shetland). Samtliga har blivit - tvärt - avskiljda från modern vid tidigast 5 månaders ålder och som mest 6,5 månaders ålder. Samtliga föl har klarat detta galant.
Har under närmare 20 år jobbat på shetlandsstuteri. Ett exempel på att föl klarar sig bra själv från tidig ålder är minishetlandsponnyn Östertorps Illuster. Han förlorade under sommarbetet hastigt sin mamma som 3,5 månaders föl. Någon mjölkersättning ville han inte ha utan livnärde sig mycket väl på gräset och fann trygghet i sin vanliga flock. Samurai ox (född 1971 och köpt till Östertorp som ettåring) skiljdes enligt den uppfödarens praxis med flit av endast 3 månader gammal. Båda dessa hingstar blev godkända som treåringar!

Något som är praxis måste nödvändigtvis inte vara bra.
Hästar har en relativt sett lång livslängd - lite olika för olika raser men ändå långt högre än vad som är medelålder på hästbeståndet i Sverige.
2001 gjordes en beräkning av medellivslängden på Svenska halvblod och den var då 15 år, sedan har ingen beräkning gjorts men mycket tyder på att medellivslängden gått ner ännu mer under de senaste tio åren.
Lite skämtsamt har uttrycks på hästkonferenser att "den enda lönsamma grenen" inom Svensk hästnäring är hästklinikerna.
Dåligt uppfödda, allergiska, svaga skelett, inflammerade leder, beteendestörda, stressade hästar med diverse stressrelaterade sjukdomar ökar.
Mycket faller tillbaka på vilka avelsdjur vi väljer och hur vi föder avelsdjuren och föder/utbildar ungdjuren.
Som uppfödare och med siktet att föda upp hästar som är friska och sunda krävs mycket kunskap, kunskap som i många ämnen inte finns - vore det enkelt skulle vi inte ha de här problemen i samma utsträckning.
Det finns en bra artikel om hästars näringsbehov, som också tar upp fölets behov på ett sakligt sätt.
http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/unghast.cfm?Call=foder
En bra start i livret och ett långt liv är vad vi alla uppfödare vill önskar våra uppfödningar.
Eva.G
Väldigt bra artikel!
Jag håller med, det är en väldigt bra artikel. jag blev också glad att det står att diandet inte bara har till funktion att mätta utan också att det tröstar fölet vid rädsla, så sant, så sant.
Tydligen har jag upprört många med min frågeställning och nu börjar det ju nästintill likna påhopp på mig snarare än tvärtom. Jag visste inte att till-salu-annonser från uppfödare räknades som att en person pekades ut.
Vi har redan tidigare varit inne på en ganska het diskussion om hur gamla fölen bör vara då de vänjs av sina mammor och säljs tidigt, se
Vissa ansåg i denna tråd, att det är ok att vänja av fölen tidigt och sälja dem vid 6 månader, andra gjorde det inte och menade att det är oseriöst. Det var denna diskussion jag hade i färskt minne, då jag råkade se att en uppfödare utannonserade 4 föl som leveransklara vid precis fyllda 6 månader.
Jag hörde till dem som inte tycker om att föl säljs så tidigt, och det står jag för. Och jag skulle inte heller välja att köpa ett fem-sexmånadersföl, såvida det inte fick gå kvar hos sin mor eller åtminstone i sin hemvanda miljö i några månader till. Detta för att jag tror på att fölen behöver den närhet/trygghet och fostran som stoet kan ge för att fölen ska kunna bli stabila individer. Ni vet pratet om arv - och miljö.
Jag tror inte att det är bra för något djur att byta miljö i tidig ålder, förutom om det kan motiveras av att exempelvis den första uppväxtmiljön är så pass dålig att fölet kan få det bättre på annat håll eller att jag som köpare vet att jag kan erbjuda en bättre uppväxtmiljö som kan överbrygga de ev skador som kan bli av att fölet separeras från sin mor tidigt. Eller såklart i de fall då mamman avlidit då fölet varit litet och därför behöver "flyttas".
Men här rörde det sig ju faktiskt om fyra föl som allesammans säljs precis vid 6 månaders ålder, om jag fattat uppfödaren rätt.
# 17 "Jag hyser ett speciellt agg till folk som inte vågar stå för det dom skriver utan agerar anonymt, mycket dålig stil och man hade hoppasts att folk på denna sight som jag tycker är roligt och trevlig, och innehåller all möjligt skulle våga tala om vad dom tycker och stå för det. Om man inte vågar det ska man absolut inte kritisera vad andra gör"
Men herregud:
* jag har förklarat varför jag agerar anonymt.
* Jag står faktiskt för mina åsikter, även om de tydligen inte varit bekväma för andra. Och nu kommer jag att vara lite mer obekväm:
* Denna hela tråd är ett bra exempel på vad som kan hända om man reagerar på något som man tycker är fel, och det kan nog komma att avskräcka andra från att våga knysta om de är av en annan åsikt. Tack och lov är jag inte så lättskrämd.
Ibland är det så lätt att acceptera en anonym så länge den dansar med i samma vals - och när det inte passar så hugger man. Eller?
* Det som trots allt är bra i sådant här fall, är faktiskt att agnarna skils från vetet. Trevligt - eller otrevligt bemötande på ett sådant här forum är ett typexempel på hur lätt man som uppfödare kan skapa sig ett gott eller dåligt rykte. Jag tror man skulle kunna kalla det för "snowboll-effekt". Eller: som man sår får man skörda. För vem sjutton (som känner till det) vill köpa en häst från en uppfödare som öppet går till attack mot någon bara för att den råkar ha en annan åsikt?
# 18 Vilken organisation är det som har bestämt att fölen måste få gå kvar med sin mamma i minst 6 månader? Om en uppfödare bryter mot denna regel, vad händer då?
# 20 & # 21 Jag har sagt att det inte rör sig om något personligt påhopp, vi har bara olika ståndpunkter för vad vi tycker är rätt och fel. Utifrån det hade vi kunnat föra en konstruktiv diskussion istället för att sopa frågan under mattan och tysta ner de med mindre erfarenhet som undrar om detta förfarande är ok.
Jag hittade lite intressant info på
publicerad av:
Margareta Rundgren, Universitetslektor, AgrD,
Institutionen för husdjurens utfodring och vård, SLU
#25 Var liknar det påhopp på dig? Det här börjar bli lite pinsamt att helt plötsligt sticka ut näsan och bete sig på det viset. Om du ville få fram din åsikt så är det bara att ventilera MEN det finns ingen respektabel anledning att länka till annonser på det viset, dessutom till en och samma uppfödare. DET kan räknas vid personligt påhopp. Diskutera ämnen fritt, detta är ett forum men håll dig på en nivå där ämnet kan hållas aktuellt!
"För vem sjutton (som känner till det) vill köpa en häst från en uppfödare som öppet går till attack mot någon bara för att den råkar ha en annan åsikt?"
Var är attacken du nämner här?
Jag har för övrigt en ponny efter denne uppfödare och det är en mycket respekterad och kunnig person så hennes rykte är nog inte riskerat pga detta oförståndiga val av dig.
När det gäller det ämnet i tråden tänker jag inte uttrycka mig då jag inte har den erfarenhet som krävs men en kommentar kände jag var på sin plats.
Det blir ju väldigt personligt när du lägger in annonser med namn och övrig info, hur kan det vara annat än det? det gäller ju att formulera sig på rätt sätt.
Givetvis har vi alla olika åsikter och det är bra, utan samtal och upplysningar, utbyte av erfarenheter hur ska vi kunna lära oss något och gå framåt? kan hålla med om att många hugger direkt, vilket är beklagligt och det leder ingenstans mer än till otrevligheter.
men du måste ju också förstå att ditt inlägg var riktat på en specifik person och man kanske skulle ha ställt frågan på annat sätt? det är väl inte så konstigt att personen känner sig påhoppad och svarar därefter?

kan vi gå till baka och diskutera föl, jag tog bort länkarna just för att ingen skulle bli utpekad och sakfrågan skulle fram.

Jag kommer från och med nu ta bort allt som inte har med föl att göra
Jag måste få få vädra min åsikt! Jag har jobbat i stall och ladugård hela min uppväxt och dessutom utbildat mig inom de båda specifika sätt att hantera djur! Hästmänniskorna snackar vilt och brett om dessa stackars kalvar som vänjs av efter ett par dagar, vilket är de jag avskyr mest av allt att höra! och bönder tycker att hästmänniskorna gör de traumatiskt genom att vänta 1 år med avvänjningen med fölen.. Och jag kan säga att Kalvarna är det inte ett dugg synd om, När de placeras i sina unggrupper vet de inget annat och finner sig utmärkt med det, inge traumatiskt alls, lungt och tryggt! Medans fölen utsätts för en helt annan stress så fort den tas ifrån mamman, Varje gång Gangster mister sin mamma ur synhåll skriker han hjärtskärande och får fullständig panik. De tycker jag är värre måste jag säga, när man dessutom vet att de är så majoriteten av avvänjningarna går till, fölet lastas och förs iväg!
Nej sluta kasta skit på varandra, Du som inte tycker att fölen inte ska vara leveransklara vid 6 månader som är svensk rekomendation, du köper inga föl eller säljer inga föl i den åldern.
Du som tycker de är helt rätt att sälja eller köpa 6 månaders eller yngre föl, varsågod de är upp till säljare/köpare.
Hundar 8 veckor och hästar 6 månader! Rekommendationer, vill man behålla dem längre så ingen hindrar dig!
Men var och en har sin egen filosofi och har rätt att följa den! Så länge de är enligt lag har man inte mer än en åsikt som man kan yttra men till en viss gräns, personligt behöver de aldrig bli!
Vill flika in att om ett digivande och dräktigt sto faller ur är det inte rätt utfodrat. Med ett analyserat hö och ev. kompletterande protein klarar ett sto att förse sig själv, sitt ofödda föl och sitt diande föl med näring och energi.
För mig känns det rätt att stoet själv stöter bort sitt föl, vilket sker vid ett års ålder. Har gjort så med sju föl och ser bara fördelar. säljer nästan uteslutande avkommorna efter tre års ålder då de är meriterade.

#21 Ett exempel på att föl klarar sig bra själv från tidig ålder är minishetlandsponnyn Östertorps Illuster.
Vad roligt att du nämner Illuster!! Min mor köpte honom när han var en liten knatte och härligare häst får man leta efter. Smart, snäll, pigg och duktig liten hingst. Därtill en kanonfin körponny med ett plus för exteriören=) Han lever nu i högönsklig välmåga hos en kamrat till min mamma och har lämnat finfina föl.
Mitt C sto Cara förlorade sin mor hemma i England vid bara några veckors ålder. Hit kom hon som 1 åring och har alltid varit välväxt och fin. Däremot var hon under de första åren bufflig och mkt "på". Hon fattade inte riktigt att hon är en häst och hade väldigt lite respekt för människor. Hon blev dock tyvärr inte fullt accepterad i flocken som föl, och blev förmodligen mer än lovligt bortskämd=) Nu har jag fått henne att fatta skillnaderna i rang och hon är en fullt normal ponny med gott självförtroende, och en mkt god mor=) Jag skulle dock tippa på att man sluppit det mesta av det trasslet om hon inte hade blivit föräldralös. Min lilla fölis född 5 juni får gå med sin mamma åtminstone tills smällkalla vintern är över dvs 3-4 månader till. Sen måste morsan börja jobba ordentligt igen=)
Avvänjningen blir det man gör det till, förbereder man fölungen på rätt sätt ska ska det inte vara traumatiskt på något sätt att lämna mamma utan dom ska lugnt acceptera detta,
Ett led i träningen som jag använder är att i så tidig ålder som möjligt vänja fölet med att mamma kan vara borta en stund, alla har accepterat detta väldigt bra och avvänjningen har varit totalt bekymmersfri, dom lär sig att lita på människan tidigt och får bra självförtroende. Faktum är att de flesta har inte brytt sig när mamma är på ridtur och detta har varit när dom varit runt 3 månader, dom har stått kvar i boxen, fått lite musli och njutit av en stund för sig själv, jag brukar passa på att borsta och lyfta hovar vid sådana tillfällen.
Många som köpt ponny av mig har kommenterat att dom finner ponnyerna ovanligt öppna och tillitsfulla och jag tror det har med saken att göra, mycket hantering av ungdjur är otroligt viktig… de vi köpt från England som fått varit ifred/lite hanterade som ungdjur har haft olika bekymmer såsom att dom är skygga, rädda, svåra att få kontakt med, stressar upp sig för nästan inget och det tar tid att jobba bort sånt om det ens går och det orsakar onödig stress för djuret….saken är ju att dom måste lära sig att hantera vardags situationer, i det här landet går det inte att släppa ut dom på en hed och låta dom vara i resten av deras liv bara för att dom är vana med det sen tidigare..
Vill flika in att om ett digivande och dräktigt sto faller ur är det inte rätt utfodrat. Med ett analyserat hö och ev. kompletterande protein klarar ett sto att förse sig själv, sitt ofödda föl och sitt diande föl med näring och energi.
Håller jag 100% med om….

#37 FAst det stämmer inte helt heller, har ett sto som jag bara kan betäcka vartannat år pga hon tar så mycket stryk själv , hon går på gödslat bete, får så mycket kraftfoder jag vågar ge henne. Fri tillgång på ensilage när det inte är bra bete , hennes föl är alltid runda och fina nästan lite väl rund om man säger så, det bara är så att hon är en riktig mjölke ko och är precis som vissa männsikor när de ammar de rasar i vikt även om de äter hur mycket mat som helst….. Hon äter inte ens upp sitt kraftoder när hon är inne och äter så även där går det inte heller att dra alla över en kam.
Tror vi måste lära oss att hästar är olika individer, precis som vi människor, en del kan äta hur mycket mat som helst och vara *magra stackare* hela livet och en del behöver bara titta på maten och bli runda och goa 
Jag vet att folk är ofta livrädda för att fodra kraftfoder och många skulle nog svimma om dom tittade i minas hinkar, men jag har aldrig fått ett enda klagomål på någon ponny eller häst vi har haft varken åt det ena eller andra hållet, så då kan jag inte vara helt fel ute? större mängd är inte alltid vara rätt väg utan det är av större intresse att det blir absolut rätt innehåll i den lilla mängd hon äter, min gamla hingst är likadan, han är verkligen kräsen och äter minimalt så där får jag verkligen vara nogrann men jag har inga problem med att hålla hans vikt och muskler i trim, trots att han vandrar och vaktar ston hela sommaren.
Givetvis är alla olika individer och sen finns det alltid undantag men då bör man undersöka varför det är så, ibland finns en förklaring och hade det varit mitt sto så hade jag funderat på om att kanske inte ha hennes i avel alls då det verkar ta hårt på henne,
om man funderar lite på detta hela med hästhållning så verkar det lite valet som vi människor finner är lämpligast som gäller..
tex lösdrift, så nära hästen naturliga beteende man kan komma i mångas ögon, sen är det mindre arbetsamt, ingen box att mocka varje dag tex.
sen ska man vänja av fölis vid 5-6 månader, vilket ofta inte är naturligt beteende, då frångår man principen om att hästen ska få vara häst och leva som häst…6 månader är en av människan skapad ålder som lämplig (se en av ovan artiklarna) för att det var lämpligt att göra så förr i tiden när hästarna skulle jobba hårt för sin brödföda, sådana förhållanden är det få som har idag. Och när denna ålder togs fram så fanns knappast all den forskning och förståelse som finns idag om hästen naturliga beteende, men det har hängt med "för att det ska vara så"
Nu säger inte jag att det ska vara si eller så eller att något är rätt eller fel utan vill bara få lite olika tankar "in motion"…om hur vi styr hästens liv så det passar oss

Jag måste varna alla som nu är emot att föl ska avvänjas tidigt, köp aldrig föl från utlandet, garanterat är dom avvanda vid 4 månaders ålder. Jag fick två föl från Wales förra året bägge var avvanda vid 4 månader, de reste till Sverige vid 6 månaders ålder. Bägge är stabila gulliga welsh ponnier!
Jag har även flera föl från Holland likadant där avvanda vid 4 månaders ålder.
Ingen av mina importerade ponnier inkl hingstarna verkar skadade p.g.a detta! Massor av föl i England säljs ju unga på auktioner, där miljön är kaotisk ibland, jag tror att dom flesta är ganska normala även därifrån!

#42 Ja det är samma med shetland från holland väldigt många avvanda så tidigt.
#40 Hon lämnar kanon avkommor och det är inget fel på henne men hon är som rikitg mjölke ko och hon är inte mager så hon tar skada men hon håller inte hullet lika bra och hon och hennes föl har mått bra av att börja vänjas av vid ca 5- 6 månaders ålder , det sker lugnt och fridfullt och inga skrik någon stans varken hon eller hennes avkommor.
Det viktigaste är faktiskt att fölen har sällskap att ty sig roa sig med :-)
Tror fortfarande att vi människor måste läsa av varje djur för sig och lära oss att det som passar den ena kanske inte passar den andra .. Med andra ord vara lite flexibla..
Har också haft sto som kunnat gå kvar med sitt föl och låta det dia tills den har ca 3 månader kvar till nästa föl , då har hon börjat stöta bort sitt föl helt naturligt och ändå hinna vila lite mellan fölningarna .
Jag vet när jag jobbade på ett stuteri så när fölen togs bort från sina mammor där så kunde man nästan se hur skönt mammorna tyckte det var faktiskt inte en enda som spran och skrek efter sina föl och fölen de var hur coola och lugna som helst , de gick i sin stora fina föl flock och bara busade och lekte och sov ;-)

**Kännande varelser eller okänsliga varor ?
**Jag har inte hittat på denna frågeställning själv utan läst den och aldrig glömt den.
En frågeställning som är väl värd att fundera lite på.
Eva.G
….en tanke till i det här med mjölk och dia….stoet får inte ge di för mycket eller för länge då är det synd om den….men är kossan en "naturlig" mjölkrobot?…..den är det ingen som tänker på? för kossan är en som servar oss.
Jag har tagit hem två fölisar från england, den första var 6 månader och han var väldigt tagen av resan länge, den andra väntade jag medvetet med att ta hem förrens vid 10 månader, aldrig mer att jag tar hem yngre igen…
….i många fall så tyvärr okänsliga varor…..
Kom hem till göteborg igår och fick se fölen som jag inte sett på tre månader. Den ena var helt gigantiskt stor och reslig, den andra mycket mindre. Jag börjar då fundera på om det är dags att avvänja redan, jag har ju inte sett honom på sålänge så då tappar man räkningen på åldern lite. Men när jag räknar efter är han bara 4 månader. Jag var övertygad om att han var 6 då han var så stor.
Nu ska jag inte avvänja honom för vi har ingen ledig box för tillfället och för att det egentligen inte finns någon anledning till att avvänja. Men OM det hade hänt något med mamman nu, så tror jag inte han hade haft några som helst problem med att bli avvand nu, då han är mycket välutvecklad och vuxen både i son kropp och sätt att vara.
Om kossan är en naturlig mjölkrobot?
Den kan inte gå med mjölk mer än absolut max 300 dagar from kalvning, ofta går de i sin tidigare för att de inte är lönt att mjölka. (varav de första 70 dagarna är mjölkproduktionen till max), därefter går kon i Sin (utan mjölk) tills nästa kalv föds.
jag tycker det är tur att dessa djur kan fylla en funktion i vårt samhälle, vem skulle annars ha dem för skojs skull!
….jag är fullkomligt insatt i kossans värld, den görs ju till en mjölkrobot av oss för att fylla vårt behov, i det naturliga hade kon säkert inte föst bort sin kalv vid 3 dagar…deras behov på det planet tas ingen hänsyn till, visst dom får den mat dom ska ha och får omvårdnad men resten då? och synvinkeln att dom finner sig i det, givetvis….vad har dom för val? de flesta djur finner sig i det vi erbjuder, bra eller dåligt….just för att dom inte har något val..inte för att dom inte vet bättre, jag är övertygad över att det skulle gå att göra livet till en bättre och naturligare tillvaro för även kossor, det kommer ju sakta med bla regeln att dom ska få vara ute och inte stå uppbunden i stall konstant.
men det är givetvis lättare att försvara en viss behandling om det gynnar oss som människor? hur mycket rabalder har det inte varit om dessa blod ston på island vars fölungar är en biprodukt? om man jämför så är ju kalven en biprodukt för att vi ska få mjölk, likväl som vi behöver de läkemedel som kommer av blodstona….vad är det för skillnad? är hästen mer värd än kon?
Ang. gemförelse med kalvar och deras uppfödning
Mina föräldrar köper in och föder upp kalvar från mjölkbönder som bara varit med sina mammor i nåra dagar.
Dessutom har de så kallade dikor som går med sina kalvar till de är runt halvåret lite mer, lite mindre.
Avväningen går till så att man helt enkelt delar kor och kalvar åt. Den veckan är ingen kul vecka. Det är ett himla liv då mammor och kalvar skiker på varndra. Rent hjärtskärnade.
De kalvar som köps in och inte uppfostrats av sina mammor är bökiga, buffiga, slikiga och ofta väldigt farliga när de växer till sig. Dessutom är de lättstressade och blir mer sjuka än de andra.
De mina föräldrar föder upp själva är mer reserverade mot människor, går undan när man föser dem, skulle aldrig vilja slicka och suga på dina händer, kläder, hår och stövlar. Ofta mycket lättare att flytta på för de följer ledaren osv.
Vad jag menar är att jag hela mitt liv sett en sådan abnorm skillnad på beteendet beroende på hur kalvarna har haft det.
Kan tänka mig att avväningen utomlands (nu spekulerar jag bara har inga fakta om detta) kan gå till lite som det gör hos mina föräldrar med att man vara delar på dem och de aldrig mer ser varandra. Det är väl knappast så att de fölen får vänja sig vid att stå ensamma en liten stund å käka lite gott i en box. För att sedan vara ensam på nätterna å träffa mamma på dagarna i hagen.
Naturen är ju ofta ganska finurlig och jag tror att stona nog i de allra flästa fall kan sköta detta själva. Slår de i från så självklart behöver man ju inte tvinga dem att vara i samma box t.ex.
Faller de ur så passa så man bara kan ta föl vartannat år så kanske det stoet bara är gjort för att få föl så ofta, det kanske hade varti ännu längre i mellan i naturen, eller hon kanske inte ens överlevt om hon inte fick stödutfodring?????
De är ju individer som sagt var precis som vi människor. Det syntes inte ett dugg på mig att jag ammade när jag gjorde det. Hade ju sett fram mot denna effektiva bantningskur som alla pratade om men tji fick jag =) Kunde nog lätt fött ett tvillingpar utan att det synts på vågen……
Så det sunda förnufftet måste ju som alltid råda och när den dagen kommer då jag ska " ha mitt första föl" kommer jag vara lyhörd för hur de två vill ha det. Jag kommer nog inte sälja förens vi alla tre är mogna för det. =) Precis så som jag köpte min lilla prinsessa.
Hästar liksom alla djur är individer, när jag bodde på förra stället hade jag lösdrift med mina Dartmoor hill pony ston , som betäcktes med min arab eller ridponnyhingst, och då insåg man hur olika hästar är, jag såg dom varje dag från köksfönstret, fuxen (Polly) var extremt mammig, hon skrek så fort fölen var 5 meter från henne, och hennes föl diade fram till 2 veckor när hon skulle föla igen, då blev hon som en tiger och högg efter stackars fölet, gulan (Thumbeline) tyckte att när fölet var högst 4 månader var det dags att finna sin egen mat, mamma var trött, och cremellon (Vanilla) var lite si och så, hingstföl fick klara sig själv tidigt, ofta 3-4 månader, stoföl däremot fick gå kvar länge, och ett år när hennes hingstföl sålts som 5 månaders unge lät hon åringen fortsätta att dia, eftersom hon hade gott om mjölk!
I år har mitt gamla ridponnysto(20 år, 14 föl)haft ett stort och rejält hingstföl efter Speyksbosch Diablo som nu är 4 månader, jag har inte sett honom dia på flera veckor, så nu står dom i vars en box och är väldigt nöjda, stoet var trött på ungen.