Welshponny iFokus

Welshponny

Etikett: utställning-premiering
Läst 2490 ggr
citrina
0

Anmälan/kvalificering till Royal Welsh

Hur fungerar det att anmäla till Royal Welsh? Vilka är kraven?

citrina
0

Ingen här som varit nere och ställt ut? Skulle vara kul att höra hur det var och hur man gör för att kvalificera.

Edition
0

Jag tror inte att det krävs något speciellt för att ställa ut, men man ska ha i huvudet att det är Welshens hemland och konkurensen är STOR.

Du måste vara medlem i föreningen, ha en jäkla bra häst, anmäl i mycket god tid. Vad jag däremot inte vet är om det krävs att hästen ska vara registrerad i England. jag har hört att det ska vara så, men jag är inte säker. Det  finns kanske någon på forumet som vet?

Ta kontakt med ett Engelsk stuteri, du kanske känner någon. så blir allt så mycket lättare med inkvartering och vad man ska tänka på.

Fourjoy
0

Om du funderar att visa på RWS så föreslår jag att du tar kontakt med en "producer" som kan ha ponny hos sig minst 6 månader innan, för att dom brukar vilja träna dom och få dom i rätt skick…i en sådan stor tävling är det detaljerna som räknas och minst lilla fel och du är off….

Funderar på att skicka tillbaka min åring till internationella utställningen i England 2012? och kanske RWS beroende på hur han växer på sig….men vi får se….

citrina
0

Tack!

Alltså jag har ju inte ens fått hem hästen än så det är bara jag som sitter här och drömmer.

Saken är att den gamle man som hjälpt mig att välja ut henne och som fött upp Welshar hela sitt liv och har dömt tex på Royal Welsh tycker att hon är tillräckligt bra. Han sa till sin svärdotter att hon skulle försöka övertala mig att visa henne där som 3-åring. Det är dock redan nästa år så jag vet inte hur rimligt det är.  Det som är praktiskt är att mina bekanta både har erfarenhet av att ställa och döma + att de har transportfirma så jag kan få hjälp hela vägen så att säga. Känns som att det skulle vara en upplevelse för livet.

Vi får väl se helt enkelt, om hon utecklas som vi hoppas så kanske.

Hur som helst verkar det vara en helt fantastisk tillställning, oavsett om hästen ska med ner eller ej så vill jag nog försöka åka dit. Men det är säkert lika bra att inte ha häst med första gången, får hänga på mina vänner när de visar sina istället och se och lära.

Fourjoy
0

du kanske skulle låta henne vara kvar i så fall? (om hon är i England?)

citrina
0

Jo det har du nog rätt i. Fast jag köper inte henne för att ställa ut, det är mer nåt som kanske kommer på vägen om allt känns rätt och hon utvecklas bra. Vet inte om jag skulle ha tålamod nog att vänta ytterligare över ett halvår på att få hem henne faktiskt Tungan ute

WinterPrince
0

Det är ju en stor merit för henne och framtida föl. Hade det varit jag och jag hade haft råd hade jag lämnat henne till en producer och visa henne innan hon kommer hem. Ett halvår är bara en liten bit av hennes liv…

Fourjoy
0

…..jag vet hur det känns, när Jack var borta 2 år så kändes tiden som minst 4…..

Det är som ovan sa en stor merit, det finns nog inte mycket som slår en RWS merit och har du möjligheter så ta chansen, det skulle jag göra….Flört

Caspianowner
0

Vad skulle det kunna kosta att ha henne kvar i England i mån ?

Fourjoy
0

Hon som jag använt tar mellan 300-450 pund i månaden (beroende på storlek) plus startavgifter och dieselkostnad till resorna, det är inte billigt alls att ha dom hos en producer men vill man att en fin ponny ska få den chansen så är det värt det. Jag vet att en del kostar betydligt mer än så och kanske finns det dom som tar mindre?

citrina
0

Jag kan ju säker ha henne kvar i Wales billigare än vad jag har henne här hemma men jag är ändå inte övertygad att det är det jag vill. Jag har ju knappt hunnit smälta att jag ska bli med Welsh cob (peppar peppar för besiktningen är inte klar). Hon ska hur som helst stå kvar där till i Januari för inridning men sen är det ju tänkt att de ska ta med henne hem till Sverige. Måste nog diskutera saken ordentligt med dem, det är ju trots allt inte syftet med köpet att jag ska ställa ut henne (dessutom har jag ett ofantligt kontrollbehov…), men visst hade det varit kul att få uppleva RWS nån gång.

Caspianowner
0

När går Royal Welsh Showen av stapeln 2010 ?

Fourjoy
0

2010 är det 19-22 juli och 2011 är det 18-21 juli  , bara att börja träna…Flört

länk (om den fungerar)

Royal welsh