Fel Blodslinjer
När Welsh Nytt kom och man läste om det Internationella mötet i Kootwijk blev man lite mörkrädd!
Jag har nu tänkt på detta sen jag läste det och om det finns fel blodslinjer som man avlar på måste man ju veta det!
Finns det i alla sektioner fel blod eller bara i vissa? I Belgien hade ju en UK IMP hingst tagits bort ur stamboken och han hade både godkända söner och döttrar. Katastrof för det stuteriet!
Gör man något i Sverige för att stoppa dessa linjer eller ser man genom fingrarna?
Vet man i Sverige vilka linjer det är eller går alla berörda i mörker?
Jag tycker det är obehagligt och man vet inte om man ska betäcka och chansa eller om man sitter säker? En vacker dag kanske man får ett brev som säger att din hingstlinje är tyvärr inte längre godkänd och då får man sälja alla sina ponnier till sporten och lägga ned sin welsh avel!
Är det bara jag som tycker att detta var oroande?
För en som hamnat i welshträsket på gamla dar, vore det intressant att veta vad för linjer som plötsligt inte är welsh längre?
Det här börjar ju likna Golden Wonder incidenten i New Forest!

Hua, skönt att man lagt av med sekt B aveln. Som om man inte har tillräckligt att hålla reda på ändå!
Det blir ju svårt med äldre linjer som det inte finns DNA till att spåra med, däremot nyare linjer med levande djur som kan DNA testas är det en helt annan sak….där kan det bli kaos
……..men ska man gå igenom samtliga i dagens welshmaterial eller ska man ta upp och pröva saken när tvivel finns? pröva när tvivel uppkommer görs ju även idag….
Vad jag förstod så hamnar dom i olika register eller listor beroende på sin godkända stam eller icke godkända stam……om alla länder går igenom detta så kommer det bli mycket jobb och kanske många krossade drömmar.
Har någon glömt hur det rensades i stammarna inom Shetland för några år sen. En bekant fick omregistrera 3 individer. Hon kände i sin tur till uppfödare som drabbades.

Ja nu ska man väl inte spekulera för mycket men man kan ju hoppas att man inte släpper igenom några godkända hingstar på kvalitetsboken för avel om dom tillhör några av dessa linjer.
Då har man ju börjat lite.
Det man är nyfiken på är ju om det finns hingstar somär i avel idag i Sverige som har linjerna och vad det är för fel på dessa linjer som gör dem till icke godkända welshar/cobbar.
Är det så man kan jämnföra det med NF aveln som hade fått in en felaktig hingst i sin avel, denna hingsts avkommor som tydligen blev väl spridda hamnade utanför.
Men när man har fått en lite information och sen inte mer öppnar det ju dörren för spekulation. Hoppas bara att vi i Sverige är någorlunda förskonade från vad det nu är man vill ha bort.
…..ja, det vore något om en hingst med många avkommor och "barnbarn" efter sig hade icke godkänd stam….vilken röra att reda upp
och inte minst det roliga jobbet att meddela alla ägare att deras ponny inte alls är den dom trott…
Om nu en förening registrerar in och det senare upptagas att det blivit fel. Det står en massa ägare till barn och barnbarn där ute i god tro. Vem blir ansvarig ?
Det lär nog bli svårt att hitta någon ansvarig…bara skyldiga dessvärre…
Ja, man minns ju hur det storma kring New Forest på 80 talet. var själv då ny i rasen. Hade då noll koll på stammarna köpte för att jag gillade individerna. jag hamna iallfall kvar på E sidan. men de som hamna på S sidan de var mindre glada då.

New Foresten spädde ut blodet så att efter ett tag gick dom över till att bli E
Skönt att ha PB ibland 

"Fel stam", är det härstamningen? Eller är det annan ras inblandad?
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus
Man tror att det var en korsningsponny utan stam.
1968 exportera England till Holland en 2 årig brännmärkt New Foresthingst vid namn Furzey Lodge Golden Wonder. I samma transport ska en vad man tror en korsningsponny varit med över på samma resa. Vid ankomst till Holland ska man ha tagit fel på individerna. ( Det är en version ) Vad som hände med den riktiga New forest hingsten finns ingen som vet, utom givetvis de närmaste inblandade.
Den här korsningsponny blev iallafall mkt populär i Holland. Han visades i Holland och godkändes som avelshingst där. På några år hade han betäckt över 1000 ston. Han fick närmare 20 söner som användes i avel. Minns jag nu inte helt fel så kom tre söner till Sverige. under 70 talet. Det var hingstarna, Blekkie, Dago och Dennie som i sin tur godkändes här i Sverige.

Det verkar inte vara direkt akut utan det var redan 1992 som man som dotter förening ombads att gå igenom stammarna.
I och med att man inte gått ut med detta, så tolkar jag att det inte är någon överhängande fara i Sverige och att man kanske inte ens har problemet.
Eller skickade man ut en trevare nu så alla ska börja fundera på det och inte bli tagen på sängen.
Det är ju så att ibland har man ju blandad welshponnier och Cob och sen använt i avel om det kan va något sådant eller att det är något FS sto som man upptäckt varit av fel ras eller något liknande, vad kan det annars va. Att man råkat korsa in en New Forest i sin avel????
Man har ju hört både den ena och den andra historien. Men man måste väl kunna avla bort detta, sex generatiooner iväg kan väl inte individen göra skada längre eller?
Ja vi som satsar och köper welsh och avlar och fyller våra stallar, nog är det olustigt alltid inte inte riktigt veta om man avlar rätt eller fel!

#12 det är väl ingen som vet vem New Forest-hingsten var, det var från början en New Forest som exporterades från England sen importerades den till baka men det var en annan hingst och var ett rent bedrägeri.
När hingsten skulle kontrolleras dogden lägligt, många avkommor hade exporterats till Sverige och Sverige valde att behålla dessa men lägga till ett S för att se skillnad på raserna. Sen när vi gick med i EU togs S hingstar ur aveln, något uppförare varit medvetna om länge att så skulle bli.
Nu är det åter igen en annan ras och ett bedrägeri och inget med Welsh rasen att göra.
Chip och DNA kan lösa mycket i sådana här problem….man har ju upptäckt en hel del fel med slumpvisa test i halvblods aveln….så det finns säkert överallt. även i welsh.
sen verkar det som vissa sätter det i system att var oärliga men man kan hoppas att dom svårare och svårare att göra bedrägerier.

Men detta handlar väl inte om att folk är oärliga! Utan detta handlar om att det finns tvivelaktiga blodslinjer i omlopp, dessa linjer vill moderföreningen ha bort! Har man otur är det just dom blodslinjerna som någon avlar på i god tro!
Linjerna kommer från UK, den Belgiska uppfödaren som köpt sin hingst i England använt den i avel, hingsten hade sen själv både söner och döttrar i avel.
Den uppfödaren köpte sin hingst i godtro, sen fick han när den Belgiska föreningen inventerade landets blodslinjer, ta sin hingst och hans avkommor ur avel och in i ett x register!!!!!
Det kan ju vara vi likaväl. Det är som det skrevs i reportaget en mindre angenäm uppgift, man vill ju inte veta, samtidigt som man vill veta. Vilka sektioner berör det och finns linjerna i Sverige?
Tänk er själva om man byggt upp sitt stuteri i 20 årstid på linjer som ska bort, vad gör man då?
Frågan är väl hur det uppkommit? någon har ju någonstans i linjen gjort ett "misstag" medvetet kanske och då är det oärligt!!
….en del har inga skrupler alls speciellt inte en del hästhandlare… oärliga har inga större problem att fixa en ny indentitet och i England är det sämre kontroll än vad vi har här……..senast nu på auktionen så är dom rädda att den fölunge som fräckt stals ska vara ute på marknaden under annat namn…..har du en liknande ponny i färg/tecken, samma ålder så är det lätt att byta identitet……OM nu ingen går in och kollar att DNA stämmer eller att den stulna var chippad….men har dom då sålt den billigt och nästa ägare inte är intresserad eller anar oråd så kommer det aldrig upptäckas……och åren går och vips kanske den säljs som avelshingst utomlands…och den DNA testas enligt regler men då ofta inga uppgifter finns i tex Sverige på utländska hingstar/ston att matcha mot så verifieras aldrig stammen utan härstamnings kontrollen börjar med avkommorna….
Givetvis så måste det redas ut!! och det har ju redan börjat ett steg i förbättring i kontrollen med chip och DNA men det skulle ha gjorts tidigare och i större omfattning….hingstar som säljs bör ha ett godkänt DNA prov med verifierad stam innan dom lämnar moderlandet….
hur ska du egentligen kunna veta 100% säkert att det är rätt ponny du har i snöret? DNA och pass kan modifieras…..tex, min åring hade 4 vita stumpor i passet när han kom hem från England….han har utan tvekan bara 3! han skulle aldrig ha fått lämna landet med det felaktiga passet och ingen ifrågasatte ändringen på WPCS heller….så kontrollen är inte bra alls.
Hade en NF efter dennie förr som var en riktig kanon på tävlingsbvanorna oavsett inriktining 
Men jag vet inte om jag förstått detta rätt, men är det när en hingst av annan ras kommit in utan lov. Jag menar jag i.af har ju FS ston ett par generationer bort (4 som minst) (och dessa fick ju i sin tur inte ge en godkänd hingst, men användas övrigt i aveln). Men idag är ju stamboken sluten. Men ponnyer med dessa FS hästar måste ju vara godkända, så vida det var rätt hingst som användes?
Hakuna matata!

#19 OT New Forest igen 
Ametist´s mamma var efter en S hingst som hästamningskollades och blev godkänd i E avel, lämnade tillräckligt lite S blod………siken hopphäst hon var 
Vet allmänheten om vilka linjer det gäller?
Det #16 skriver "Linjerna kommer från UK, den Belgiska uppfödaren som köpt sin hingst i England använt den i avel, hingsten hade sen själv både söner och döttrar i avel." får det att låta som att man vet precis vilken hingst det gäller.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#20. De typbesiktigas om de har max 6,25% GW-blod.
För övrigt så var det väl den hingsten som senare togs ur avel pga spatt.

#21 Ja visst vet man vilken hingst det är, det har ju precis hänt som jag fattade det i Welsh Nytt, Belgien lät plocka ut hingsten och hans avkommor och har nu registrerat om dem. Jag vet inte vilken hingst det är inte vilken sek heller. Men det förekommer felaktiga härstammningar som inte borde vara godkända. Dessa linjer vill UK att respektive dotter förening plockar bort och registrerar om!
Jag vet inte vem som skulle vilja ta i detta, och om det förekommer i Sverige är det ju en mycket otrevlig sak att rota i!
Att dom vet är ju klart, men vet resten av världen? Tydligen inte då det inte verkar som någon här vet vem det handlar om.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Nej, det är därför jag skrev om det, när jag läste Welsh Nytt blev jag väldigt oroad. Jag vet inte vilka som vet och vad det kommer att innebära.
Jag vet absolut inte mer än jag kunde läsa mig till och jag kanske har fattat det fel!
Men som jag har förstått finns det fel linjer som moderföreningen vill att dotterföreningarna ska plocka bort och göra om till ett klass III register. Stammarna är helt enkelt felaktiga och ska inte tillhöra Welshrasen! Så har jag tolkat det, kanske någon annan har tolkat det på ett annat sätt?
..men den som sitter på kunskapen om dessa felaktiga linjer kan ju inte hålla inne med sådan information? det måste ju utredas ASAP i så fall innan det blir ännu mer röra….WPCS och i så fall SWF måste ju ta tag i de berörda….. känsligt ämne? javisst!! men man ska ju inte skjuta budbäraren i detta fallet….det blir nog tyvärr att bita i det väldigt sura äpplet.

Man kanske kunde tycka att moderföreningen kan börja i sitt egna land, då blir det ju mer naturligt att en del faller bort.
Den hingsten som plockades bort var ju köpt i UK, då förekommer ju felaktiga stammar även i UK.
Givetvis så finns det felaktigheter i stammarna, England är inte undantaget från det. konstigt vore det om alla stammar stämde…
..men WPCS är väl som alla andra föreningar med styrande som har stora egna intressen inom aveln……tänk om någon av de äldre, större stuterierna får en berömd linje/en viss välanvänd hingst indragen….
hade det varit mindre bekymmer hade det nog redan rätts ut dessvärre…..men det måste tas itu med hellre förr än senare…

Ja det kanske det är och det kan ju vara stuterier här i Sverige som helt faller bort, det är ju fruktansvärt.

Jag hörde av en uppfödare som vann körningen på Royal Wales med sin sec d-hingst för några år sen att det ofta var Hackney inblandat i de stora körhästarna men han sa också att det nu med DNA-testens intåg kunde bli förändring.
Vore inte en väldigt smidig hantering av det hela (har inte läst artikeln) att helt sonika from dagens datum, eller nästa år, inte tillåta registrering av dessa nu "felaktiga djur", men att låta de stackarna som faktiskt lever just nu, få lov att dö ut? Då skjuter man inte någon och även om det inte blir rättvist blir det iallafall heller inte orättvist.
Känns som moderföreningens magkip, inte vårt.
#30 Men hackney finns det ju i de flesta Welshar…? Visserligen vääldigt många enerationer, men jag har hittat hackey hästar i stammen på min ena Welsh Mountain hingst då jag "släktforskat"! Men ajg antar att du menar nu på senare tid att de korsat in dem "olovligt"?
Hakuna matata!

Ja det var så han framställde det. Antar att det är för att få mer spektakulära gångarter. Sen ska ju sägas att detta var en uppfödares åsikt.

#31 ja jag är inne på din linje, men det är skrämmande att få veta vilka linjer det gäller!
Vi måste väl alla få veta vilka linjer det gäller först, vad man sedan beslutar sig för att göra med dom är en annan sak.
Tyvärr så är väl DNA krav på alla avkommor ett måste om man ska ha säker verifiering av stammen, går ju iofs att fiffla med sånt också…men det räcker långt om vad jag hoppas att de flesta är ärliga.
Cobben gångarter kommer från hackney, så det är ingen nyhet och det enda sättet att ta reda på om en hackney blandats in på senare tid är DNA.
Jag har forskat på min gamle Jack och han har bla Goldophin Arabian och hackney lååååångt bak..hackney då givetvis mycket närmare….
..nu ska jag plocka in mina stackars pållar från regnet…..dom ser väldigt sura ut…..
bortskämda som få….
Vad jag själv hörde under sista åren på 90 talet så prata man om att få igenom DNA tester på några uppfödningar man då redan var tveksamma kring, men man fick inte igenom det bland medlemmarna. man ansåg det skulle kosta för mkt.
Den som berätta det då för oss var själv oklar med en avkomma i sitt stall och ville ha den DNA testad, men uppfödare satte sig på tvären. så det blev inte möjligt att få någon klarhet i hennes häst.
Vad jag senare hörde tog hon iallafall tre föl på henne, en av dem kom att gå till Holland. Hon betäckte den också med en Engelsk ridponny hingst. Avkomman som sen kom, såldes sen till Sverige. Någonstan nere i Skåne trakten. Kom till en familj som drev på med dressyr. Hon skrev då till mig och berättade om detta.
Den avkomman som kom till Holland fick en avkomma. strax efter det förolyckades hon. Hon ska ha kommit sig lös och sprungit rakt in i en lastbil el liknande. avkomman som var ett sto vet jag inte hur det gått med.
Vad jag minns av historien om stoet. så var det färgen hon bar på inte kunde vara ur den stammen hon var registrerad på.
Hon var registrerad som Welsh Mountain och såg ut att vara ren på typen att bedömma, men det här med färger där är jag mindre insatt i.
#36 där låter det som att uppfödaren kanske inte hade rent mjöl i påsen? varför motsätta sig ett DNA annars? så komplicerat är det inte….
Att engelsmännen protesterade mot DNA är ingen ny företeelse, idag är det chip som det bråkas om…men regler är regler och tycker man att det blir för dyrt att följa reglerna då finns valet att avstå…det är ju samma för alla uppfödare inom EU…
Problemet med det här att uppfödare vägrar låta sina hästar DNA testas finns att hämta i alla raser där Blodtypning tex inte tidigare varit ett krav för registrering.
Jag själv har slitet med några individer här i Skandinavien som florerar med felaktiga stamma. ( Nu inte inom Welshen ) Några uppfödare är hur frikostiga som helst att lämna ifrån sig, medans andra blir obstinata, brer ut sig med bortförklaringar som blir rena pajjas kastningen. Ja t.o.m så har stona eller hingstarna i de stammarna det gäller dött knall och fall.. Man hittar på alla tusen rundor runt.
Vad värre är, är att de som sitter med de hästarna här i ex Sverige. Vet om det, men eftersom DNA testerna inte har gått att få genomförda då uppfödarna sagt nej så kan man heller inte bevisa att stammarna är felaktiga. Att sen några av oss vet att så är, spelar ingen roll. Det ska gå att bevisa. och det kan bara göras genom DNA.
Trotts att de vet i ursprungslandet att det föreligger fall som kan synas besynnerliga så vägrar de att ta tag i saken. För de får inte med sig de övriga av sina medlemmar att gå med på DNA härstamningkontroll.
Ja, även hästar ur de linjerna går här i Sverige och avlas vidare på som allting är i sitt rätta elememt.
Men varför i hela friden köper man en häst från en sådan uppfödare? det är ju som att köpa grisen i säcken…medvetet! och urbota dumt…. det är väl rätt så klart att dom har något att dölja…
Och köper man nu en sådan häst som man vet troligtvis har felaktiga stam då är man lika skyldig som uppfödaren i detta fallet….dessa hästar skulle ha avels stopp tills saken är utredd, både hingstar och ston.
# 39
Tyvärr !
De som köper de här svenskfödda avkommorna efter de här importerade individerna vet inte om det.
Bara den som besitter med importerna vet sanningen. Vi som vet utanför vi kan bara stå och se på.
… jag skulle anmäla dom!!!
till avelsföreningen eller SH…det är ju rena fördärvet för rasen att hålla på så….på SH borde dom veta vad man kan göra åt saken….
…ärliga, seriösa hästmänniskor??? det verkar inte finnas mycket man kan bli förvånad över när det gäller kusar och avel….
# 41
Du ska få svaret varför på PM