Var hittar man KRITA - helst då i sprayform?
Såg i WPN att den engelske domaren efterlyste KRITADE VITA PONNYBEN. Såna finesser är jag ju inte bekant med. Men såg att Per A flitigt kritade sina ponniers ben vid Berga i söndags. Kanske därför hans sto slog Meya *fniss*
VAR hittar man nu den där kritan?
Finns krita i sprayform…? Det hade jag ingen aning om, vet endast att det brukar finnas i små block som man drar över benen =)
Själv har jaginte lyckats hitta någon sådan i de vanliga hästbutikerna, vill du ha så är det nog enklast att beställa från någon som åker till england eller hitta själv via nätet (det kostar inte så himmla myckat att frakta hit så små saker). Dock vet jag att några få uppfödare börjat/ska börja ta hem saker från england.
Jag har itne hunnit läsa så mycket av tidningen, men hade faktiskt aldrig hört förr att de vill ha kritade ben? :O Så jag passar på att fråga någon som är "ute i svängarna":
Behöver benen kritas även om de har tvättast skinande rena?
Dvs vill de ha den matta ytan på beben eller menar de främst att om man inte lyckas få bort all skit ska man krita det sissta för att det verkligen ska vara vitt?
Jag tvätar flera gånger med yes diskmedel och då har de alltid blivit gnistrande rena =) Foderkalk eller potatismjöl fungerar annars som alternativ till krita men kritan är helt klart bäst!
Hakuna matata!

Aha, foderkalk och potatismjöl låter ju överkomligare! Javisst tvättar man benen skinande vita, men det kan ju hända nån liten olycka i transporten på väg till utställningen…… *fniss*
Ja absolut, men jag brukar linda benen efter att de blivit tvättade och tar av dem innan de ska visas. Men jag undrar om dommare vill ha det trots att benen är vita, eller om det bara är som du säger för att fixa till små missöden?
Hakuna matata!
Jag använder talk eller väldoftande baby puder, blir lika vitt som krita, 
på Årets ponny var det en som undrade om vi målat benen på Jack eftersom dom var så vita….
hon fick samma tips som ovan och det skulle hon prova nästa år när hon hade en hingst med 4 vita som skulle inför nämnden…
Sånt som att dom ska vara trimmade enligt konstens alla regler med rätt utrustning osv. är väldigt nogrannt i England och det är en sak man ska ta fasta på även här när man visar inför en engelsk domare, en svensk bryr sig mindre om sådana detaljer inte är perfekta.
Ansvarade för några år sedan för SWF´s försäljningsprodukter och såg då till att köpa in kritblock från UK. Har fortfarande dessa kvar och det går alldeles utmärkt att beställa av mig och betala in till SWF´s postgiro.
Kritan säljs i runda block och kostar 40 kr st + frakt

Det går att beställa från företag som säljer groomingprodukter för utställningshundar. Ex satchmos i Lund, de har hemsida.
lite OT: Jag brukar skicka förslag till lite större företag eller till de lite större hästaffärerna som finns runtom i landet maila/tippsa om produkter jag vet att många letar efter så som just träns, krita eller andra bra produkter.
T.ex hööks har ofta jätte fina träns som är svarta med gulfärgade spännen - men ALLA ska jämnt ha mexican noseband grimma… Därför jag jag skrivit till dem att jag önskar liknande grimma fast med achen/engelsk då jag är övertygad om att många fler skulle köpa dem!
Nästan alla ponnyraser med härstamning från england visas ju i dessa mässingfärgade träns så som shetland (i.af gärna till hinsgtar om man itne har vitt) connemara, welsh, new forest mm.
Många bäckar små kanske får dem att ändra sig! =)
Hakuna matata!

Vi brukar använda potatismjöl.
För att snabbt täcka vissa fläckar, så tar vi fram vår lilla tub med
VIT SKOKRÄM
Funkar jättebra 
Mvh NinnaH
---Medarbetare på Blandrashundar.ifokus---
"Människans bästa vän är hunden"

#8 vit skokräm, det ska genast införskaffas 
Skokräm - låter som en bra variant! Hur gör du? Maserar du in en liten klick på fläcken, och om man tittar kritiskt och på nära håll, hur mycket syns det då?
Hakuna matata!
Jag kan rekommendera
http://www.robinsons-uk.com/products/search.asp?keyword=chalk
Portot från UK är inte alls avskräckande ffa om man köper upp sig på ett säsongslager

OT: Jag betsällde nyligen ett träns från wales. Frakten kostade bara 35:-
Är ju dyrare att skicka inom sverige 
mmmm…..tyvärr är det svindyrt att skicka inom Sverige…man vill nästan inte längre beställa via postorder… ett hästföretag tar i runda slängar 120kr för ett paket..oavsett vad du beställer…
# 11 Det är exakt samma krita som SWF säljer.

Och som sagt kan man köpa via svenska groomingföretag.
Här är en withener i sprayform från bio groom