Oseriösa (?) spekulanter...
Har under den senaste månaden haft ett flertal personer som ringt angående mina tillsaluponnyer. Kul tycker jag och hoppas naturligtvis på att köp skall bli av.
Tre gånger har jag med lika många olika personer bokat tid och plats för visning av ponnyerna. Vid samtliga tillfällen har det inte dykt upp en endaste spekulant! Ingen av dem har sedan på något sätt hört av sig. Nu för tiden är det ju relativt lätt att på något vis lämna ett meddelande. Telefon (både fast och mobil med telefonsvarare), e-post och faktiskt även vanlig hederlig snigelpost.
(Sorry, kunde inte låta bli…)
Känner igen det så väl…..är det 10 som ringer så kanske det är 1 som verkligen är intresserad….finns inget värre än när man planerat in en tid i ett ofta hektiskt schema för att stå där med mössan i hand….och inte ett pip från spekulanten…
Jag säger inte så mycket om de som ringer och "hör sig för". Det måste man ju som presumtiv köpare få göra. Visst blir man som säljare då glad och förhoppningsfull men man ska ju aldrig ta ut något i förskott.
Det jag retar mig på är som sagt de som bokar tid och helt enkelt inte dyker upp. Gör man så hos exempelvis frisören eller bilprovningen får man snällt fått betala tiden trots outrättat ärende.
Min erfarenhet är att det var fler oseriösa spekulanter förr som bokade en tid och aldrig kom, mycket oseriöst. De senaste 10 åren har jag inte haft en enda som sagt att de ska komma och inte kommer, utan på något vis hört av sig. Tack vare erfarenheterna sedan förr så fixar och donar jag inte förrän de verkligen är på väg. man blir bara arg och besviken på sig själv att man så enkelt blir "lurad".

Jag har varit med om att hyrt ridhus och ingen kom, vi måste boka en vecka i förväg 

Ja det där är inte kul. Man planerar om hela dagen, för att det ska vara möjligt att ta emot o så dyker de inte upp
Det är ju som sagt inte så svårt att höra av sig på något sett.

Visst är det underbart!
Men tror mog jag tar priset i konstiga telefon spekulanter iaf…
( För er som inte vet så har jag två Wm-killar på annons f: -08 resp. -09)
För ca gurka två veckor tillbaks ringer en äldre pappa (40+) och undrar hur ( tror han menade -08:an) lång han kommer bli?! Svarar att han kommer bli 120 i HÖG när han är "vuxen" men är som sagt bara 1 just nu.. Så han forstätter och berättar att det är hans dotter dom ska ha en ponny men försöker på ett fint?! sätt fråga om man ser att det är en kille?? Fattar inte riktigt vad han menar, så han frågar igen - Om man böjer sig, ser man om det är en kille då?? Ööh, jo du ser att det är en kille… Får då till svar att det kanske inte var något för hans dotter då man faktiskt såg!
Här tror jag att han ska tacka för sig vilket han inte gör.. utan lägger fram nästa fråga, har du ingen tjejhäst att säja? Nej,tyvärr. Dom är dräktiga och ska ha föl till nästa år, så dom är inte till salu!
Men kan hon inte komma ut o rida lite o du leder runt då? haha…
Nästa fråga blir om jag inte känner någon som ska sälja en tjejhäst som han kan köpa till dottern?!
haha vissa människor finns alltså i verkligheten!!!
# 6 Haha, det där var en rolig historia som påminde mig om något som hände härom dagen:
Jag var härom dagen ute och gick med mina två hundar och mötte en lågstadieklass som var på utflykt, varmed en av småkillarna spontant uttryckte när han såg min tik:
"Men guuuud, vilken lååååång hund!"
Gissa om jag och fröknarna började fnissa ljudligt!
Den varianten har jag aldrig tidigare hört om min hund. Men det var i alla fall ett barn som uttryckte det.
Jag har nog haft tur. Vi har inte haft särskilt många oseriösa hästköpare under åren faktiskt, men däremot om stoägare kan jag ibland ha en del att önska. Där bokas det "hej vilt" och man planerar hagar, vem som ska gå var och när. Men dyker stona sedan upp? Nää….
Fantastiskt var är vi ett år skulle ta emot sto X samt dess väninnas häst Y. Många telefonsamtal, hemsök och planerande blev det. För att sedan försvinna i tystnad?
Året efter hör X av sig lika glatt och vill komma. Vi drar öronen åt sig men okej då. Kom då. Samma visa en gång till. Vi planerar hagar osv. Inget sto dyker upp.
I Augusti (!) samma år när alla är i stockholm och hjälper mig flytta Ringer X och säger att nu är stoet lastat, hur är vägbeskrivningen?
Vi tappar hakan och säger att det finns bara lillebror hemma på gården just nu och att det är yttest otajmat att höra av sig i augusti när dom inte gett ett ljud ifrån sig tidigare under sommaren. X lyssnar inte på det örat utan vill åka iallafall.
Ringer hem till lillebror och säger att han får inte bli förvånad om det dyker upp en transport på gårdsplan som vill bli visad vilken hage stoet ska gå i. "Det är lugnt" svarar han, "kommer dom så ska jag visa vart man kör ut igen".
Bra rutet brorsan!
Vågar man fråga hur det slutade?
vilka stoägare….vad det än gäller, försäljning, betäckning osv så verkar det finnas folk till allt…
#9 Dom dök aldrig upp! Och inte har dom hört av sig efter det tillfället heller. Förvånande? Inte ett dugg. 
Hör dom av sig igen kommer jag glatt hänvisa dom till andra cobhingstar. Hos mig har dom bränt sina skepp 
…det verkar som en del folk tror att dom är ensamma i världen och att man bara står och väntar på att få hjälpa dom till vilket pris som helst……och ibland blir dom sura för att man inte är tankeläsare eller synsk…

Sist var det jag som köpare som fick vänta på en säljare som inte kom…. hade jag inte fyllt ut tiden så hade det blivit sammanlagt 3 timmar!!! Efter 2 timmar ringer vi och undrar hur långt hon har kvar tills hon kommer till stallet (var redan där och klappat på hästen i en halvtimme).
Hennes svar: Är där om ca 1 timme.
Vi åkte direkt!! (hästen var i väldigt dåligt skick, omusklad, glanslös päls & långa overkade hovar så vi kände direkt att stoet inte var ngt som vi sökte efter…) Då hade vi en resa på 3 timmar hem….. 
#13 Låter inte kul den vägen heller. Fast stoet hade kanske velat åka med er hem och bli ordentligt omhändertagen… Stackarn.
Jag hade en övervuxen tre år gammal sektion C valack till salu. En ung kvinna ringde på annonsen och sade att nu hade hon hittat sin ponny och hon behövde inte leta mer (hon hade inte träffat honom ännu). Hon bad mig att ta bort annonsen från nätet. Spekulanten ville att ponnyn skulle besiktas, vilket också skedde.
Väl på plats, verkade hon tycka om ponnyn. När hon nu var i krokarna, ville också passa på att hälsa på ett cobstuteri inte långt härifrån. Kvinnan hade ett halvår tidigare varit spekulant på en unghäst där, men aldrig besökt stuteriet. Efter några timmar kom hon tillbaka för att ,som jag trodde, betala min ponny och ta honom med sig (hon hade sin transport med). Gissa om jag blev lång anskiktet när hon berättar att hon har bestämt sig för att köpa cobben hon varit spekulant på tidigare.
Den hästen fick hon dock inte ta med sig, eftersom han var ganska ny kastrerad och ägarna ville inte att han skulle åka förrän det hade läkt klart. Den unga kvinan tackade för sig och åkte hem till sitt, utan min ponny.
Ingen blev förvånad, när spekulanten några dagar senare ringde cobstuteriet och inte ville ha den hästen heller. Skälet skulle vara att hon hade fått tillbaka ett russ, som hon hade sålt.
Man slutar aldrig att förvåna sig, och det verkar som att man aldrig lär sig.
…dessvärre vill man ju tro gott om folk….men det blir ju svårt när man åkt på några näsbrännor….men hur ska man veta hur seriösa dom är egentligen? finns ju inga garantier eller test, det kan låta hur bra som helst men gå åt skogen i alla fall… SVÅRT!!
Fast jag tror att jag är den bästa hästköparen, lr vad säger du fourjoy?! ;)
#17 absolut!!!
du är inte redo för en till?
#15 Av den anledningen så har jag gjort så att om jag sätter ut en häst för 20 000 t.ex så ska de nya ägarna själva betala besiktningen. Jag drar då av besiktningen från priset så att de sedan endst behöver betala t.ex 18 000. Just för att om de vill ha en besiktning så får de stå för den själva =)
Hakuna matata!
19 smart, men tycker att de är köparna som brukar kräva massa saker av mig, mätning, besiktning, raspning osv… =/
18 Jag är rädd att jag kommer bli tvungen att sälja minst 1.. =(
# 19 Men är det inte köparna som står för besiktningens kostnad? Det trodde jag… Det är ju jag som köpare som vill ha ett utlåtande på den häst jag är intresserad av, säljaren vet ju i regel redan vilket "skick" deras hästar är i.
# 21 Det finns egentligen inget som säger vem som ska betala besiktningen. Det gör man upp innan köpet, en del vill ha klinikbesiktning med exportröntgen och en del vill ha vanlig gårdsbesiktning. Mina köpare får stå för besiktning dels för att de själva bestämmer vilken veterinär eller klinik de vill ha. Går hästen däremot inte igenom besiktningen så står jag för det. Sedan slipper jag lägga ut kostnader om köparen ångrar sig av andra orsaker. En Veterinär besiktning är bara giltig i 10 dagar, sedan har du ingen nytta av den om hästen inte blir såld.
Det ligger väl i bådas intresse med en bra besiktning utifall att det skulle uppkomma problem av någon sort då ponnyn bytt ägare….de juridiska turerna kan bli väldigt otrevliga om man har otur…har inte haft några problem själv men man läser ju lite då och då hur det kan bli….. en mardröm..
# 22 Det låter ju som ett vettigt upplägg för båda parter.
Att en veterinärbesiktning bara är giltig i 10 dagar låter väl däremot ganska snävt? Hur snabbt brukar i "genomsnitt" säljare och köpare normalt sett komma överens från första kontakt till genomfört köp? (Om man bortser från sådana som jag, som tar tid på mig…)
Jag har läst någonstans om säljare, som kan "köpa" en veterinärbesiktning av sin "stamveterinär" - och att spekulanten direkt efter köpet upptäckt allvarliga "fel" på hästen ifråga. Att många därför rekommenderar köparen att anlita en egen veterinär så att inga frågetecken om oärlighet kan uppkomma. Samtidigt är det ju kanske inte praktiskt genomförbart att släpa med sig veterinären från hemtrakten, om man kanske är spekulant på en häst kanske 20 mil eller mer hemifrån.

Veterinär besiktningen skyddar säljaren det visar att "varan" var fel fri, vid försäljningstillfället.
Jag tar inte ut veterinär förren vi är överens om köp och då får köparen välja veterinär eller så säger som att jag ska ringa den jag brukar ha och hon kommer alltid inom en vecka. Vem som betalar är olika, det är avgörande hur vi förhandlat fram priset.
Som köpare skulle jag aldrig godta ett gamalt intyg utan ett nytt och med mig närvarande vid besiktingen. Nu köpte jag min senat häst -05 och utan vetrinär undersökning hon vat två år och jag viste vad jag köpte.
Jag brukar skriva i kontrakten att hästen säljs i befintligt skick! =)
# 26 Befintligt skick? Funkar det när du som näringsidkare säljer en häst till en privatperson?
Gäller inte konsumentköplagen?

Befintligt skick är ju alla hästar i eller….
Det köparen som har under sökningsplikt och säljare ska tala om eventuella dolda fel.
Jag råkade en gång ut för en som köpte en häst av mig hade med sin egna veterinär som gjorde undersökningen och sen tog dom med hästen (snabbaste försäljning jag varit med om)
Strax ett skadar sig hästen (spiktramp) den blir stående och sen när flickan ska börja rida igång den så blir hästen för mycket för henne.
Då skickas dom hästen till en ridskola där hästen sätts direkt i ridverksamhet hon får gå fullt, efter ytterligare lite tid blir hästen halt och det visar sig vara kotledsinflamation.
Då 8 månader efter köp så vill köparen att jag ska köpa tillbaka hästen och för samma pengar, för det var ett dolt fel 
Det var hårt att säga nej, för jag gillade verkligen den hästen men att köpa skador andra orsakat och till saken hör att när dom köpet hästen så var det första dom gjorde det var att säga upp försäkringen.
Det är egentligen bara första veckorna köparen har på sig att hitta fel sen så är det troliga att det är hästen som orsakat skadan.
# 26 Jag kan fortfarande inte köpa "befintligt skick" som juridisk hållbar term då en näringsidkare säljer till en konsument. Med risk att få ovänner här på welshponny, skulle jag som köpare aldrig köpa en häst från någon som säger eller skriver i kontraktet att hästen säljs i befintligt skick, då det i mina öron låter ohederligt och att säljaren faktiskt försöker att dölja något väsentligt om hästen ifråga. Sett från köparhåll, låter "befintligt skick" = "problem med hästen ifråga på något sätt".
Undersökningsplikt har ju naturligtvis köparen, men jag undrar om det ändå håller rent rättsligt, om en näringsidkare har sålt något till en privatperson och något fel upptäcks inom rimlig tid efter köpet.
Det är ju en annan sak om det är en privatperson som säljer till en annan privatperson, då gäller ju undersökningsplikten tills köparen betalt och lämnat gården. Men jag tror inte att näringsidkare juridiskt kan friskriva sig från ansvar om skada eller fel upptäcks inom rimlig tid efter köpet och inte orsakats av köparen eller hästen efter det att den lämnat säljaren.
Det är ju få av oss som är näringsidgare när det gäller våra ponnyer, det flesta går under hobbyverksamhet och säljer som privatperson.
Hur många ponnies får en privatperson sälja i hobbyverksamhet utan att behöva driva näringsverksamhet? Och vart går gränsen för att behöva regga ett stuterinamn?

det finns en siffra på 4 då behöver man tillstånd men som näringsidkare ska man förväntas gå med vinst inom en rimlig tid.
4 och år är ett magiskt tal
Behöva regga ett stuterinamn? finns inget måste på den punkten men man skaffar sig ett prefix bla för att erkänna de ponnyer man tar fram…men det är givetvis upp till var och en, det går utmärkt att föda upp även utan. Ett prefix är ju en typ av varumärke.
Ett stuteri behöver inte vara en näringsverksamhet,
Alla som säljer häst är ansvarig för dolda fel i 3 år, kan vara värt att veta..
Köparen har dock undersökningsplikt.
Tur att man inte lever på häst. 3 år alltså kan en köpare ha möjlighet att börja bråka om någonting. Det kanske skulle införas på bilar också 
Allvarligt talat så är det inte rimligt. Hästar idag är för många bara leksak för stunden. Många köpare sliter snabbt ut sina hästar eller tröttnar på dem.
Därför är det är bra med besiktning och bra försäkringar om oturen skulle vara framme med en "bråkig" köpare….
…jag är nog den bästa köparen man kan hitta….
inget velande, har inte så mycket krav, hittar jag något så är det ingen tvekan oavsett om dom skulle ha lite udda sidor eller annat…..har köpt ponnyer som en normal person skulle ha återlämnat omedelbart eller ens inte tittat åt….men ingen av dom har varit ett dåligt köp…

Vi har ju våra hästar försäkrade för dolda fel , men för att det ska gälla måste ju köparen behålla försäkringen och det skriver vi i våra avtal och bryter de försäkringen så kan de inte reklamera hästen för dolda fel.
Tror att för att räknas som näringsidkare så ska du kunna bevisa att du går med vinst , tror inte ens det är ett antal hästar per år som ska säljas , det kan kanske vara så att du ena året säljer 5 hästar och nästa år ingen alls…
Jag tänkte inte alls så om jag köper en häst att det skulle stå köpes i befintligt skick, utan tyder det bara som att jag köper hästen som den ser ut nu och är i dagsläget och att det är min uppgift att kontollera att hästen är frisk.
Vad som händer efter att hästen har lämnat gården kan ju inte förra ägaren stå för utan det är helt och hållet min uppgift att ha kontrollerat allt.
Jag kommer från hundvärlden; Där får man ta fram två kullar utan kennelnamn, men därefter måste du registrera kennelnamn om du vill ta en tredje kull eller fler.
Därför trodde jag att det fungerade ungefär likadant bland hästuppfödare, att om man tar fram ett visst antal föl och/eller säljer ett antal hästar, trodde jag att man måste regga stuterinamn.
När detta inte behövs, lämnas ju fältet öppet för en del lurendrejeri också. Samtidigt är det säkerligen svårare att införa liknande system inom hästbranschen, med tanke på att så många korsar olika raser.
#35 NEJ! Inte om ALLTING utan Dolda fel
#38 Ja, du är hunduppfödare..
(Jag också)
Men det är iiiinte riktigt samma sak med hästar. En seriös hunduppfödare tjänar inget på sina kullar (om man ser motsvarande utgifterna), men en fölunge tar ju egentligen 1,5 år innan den är leveransklar, inte 4 månader som på hund och hur många valpar/tik för den oseriöse som inte bryr sig om att meritera, bra foder, veterinärer, medlemsavgifter, etc etc.
Att tjäna pengar på oseriös hästavel skulle jag bara betrakta som OMÖJLIGT.. någon som kan se någon vinst med det? Får de bra betalt för sina föl?
Efter ostammade, omeriterade föräldrar, oavmaskade, undernärda??
# 40 Jag tror nog att det är större omsättning på ostammade hästar än på de med fin stamtavla. De ostammade kostar i regel mindre, därför kan fler hästar säljas även om vinsterna inte blir lika stor på varje häst som säljs.
Det är ju lite som detta med blandrasvalpar och renrasiga. Blandraserna säljs till halva priset, men titta på hur många blandraser det finns i vårt samhälle idag. De är på väg att ta över "hundbranschen", skapar sina egna klubbar, tävlingar och utställningar. Vad är det man säger? Vart femte hushåll har hund - och jag skulle tippa på att hälften eller 3 av 5 hundägare har en blandrashund.
Förstår inte riktigt detta med att en seriös hunduppfödare inte tjänar något på sina kullar? En skapligt stor hund som ger i genomsnitt 8 valpar/kull, och som säljs till 10-12.000 eller kanske ända upp till 17000 SEK/st… Menar du att inte dessa uppfödare går med vinst?
Det är ju förmodligen lättare att gå med vinst på försäljning av valpar än att sälja stammade hästar. Å andra sidan räcker det kanske med att sälja en stor häst för att få in lika mycket som en hundvalpkull kan ge totalt.

#40 oseriös avel och du slipper språnget = min 4000kr du skickar iväg fölet när den är 6 måndet inte 16 månder = 400*10=4000kr
Nu räknar jag B-ponny det blir 8000kr och dom säljer fölen för 5000kr
vem får 13000kr för ett stamat B-ponny föl idag? då räknar jag inte heller att den oseriösa ofta slarvar med verkning, veterinär och hovslagar
så dom 400 blir mindre än mina omkostnader per månad.
# 42 Men är det verkligen vanligt att "oseriösa uppfödare" skickar iväg fölen när de är 6 månader?

#43 ja, det är det tyvärr mycket vanligt 

Men hallå det är väl inte oseriöst att sälja fölen vid 6 månader finns väldigt seriösa uppfödare som gör det också , många föl är avvanda vid den ålder och kan faktiskt flytta från sina mamma utan att den tar skada av det , allt beror ju på individerna i sig.
Inte behöver man behålla fölen tills de är 1,5 år innan de kan flytta hemifrån .
Så länge skulle aldrig jag tex våga har kvar mina hingstföl gående hos sin mamma och i sto flocken och är mamman ombetäckt så är den avvand ändå .
# 44 och 45: Men är det inte mer vanligt att försöka behålla fölen tills de når ettårsåldern i alla fall?

Mina vill jag ska dia i minst 9 månader och stona längre. #46 Jag kan vissa dig länkar till annonser med för redo att lämna mamma vid 6 månader ibland några veckor tidigare. Nu är fölen sålda eller äldre men i maj/juni så kommer annonserna igen.
#45 6 månader är det tidigaste man får skilja sto och föl, vilt går fölen med mamma tills nästa föl föds = minst 11 månader.
Ametist gick med sin mamma i nästan 11 månader och aldrig att han skulle bestiga henne.

Kankse inte henne men de andra stona..
Tror faktistk tom att du får dela dem vid 4 månaders ålder och stona borde faktsikt stöta bort det gamla fölet när de är i månad 8 ungefär , för det är då det andra fölet i magen växer mest …
Jag har sålt föl vid 6 månader och de har absolut inte tagit skada av det och hingstarna tar jag bort ungefär vid den åldern då då de få gå in i hingstflocken funkar kanon här i allafall och de är varken senare eller mår sämre än stona som har fått gå kvar längre ..

Mina ston föser bort fölet strax innan nästa föds. Du får inte sära på dom innan 6 månader om det inte föreligger medicinska skäl.
Jag väljer att vänta med mina då jag tycker mina hästar ska vara så naturligt mycket häst som det bara går och i vilt tillstånd så går dom med mamma tills dom är nästan ett år.
det finns undersökningar som pekar på att fölen behöver minst 8 månader med mamma häst.
Klart varje dag tidigare som man kan skicka i väg fölet så är det ju pengar att kärna men fölet behöver tryggheten och att få bli vuxna med mamma, framför allt hingstarna.
Mina hingstföl har fått gå kvar tills de är 10-11 månader gamla ca 1 månad innan stoet ska föla och det har till 99% fungerat väl.
En hingstunge blev könsmogen och betäckte vid 9 månaders ålder så honom fick vi ta bort från flocken. men oftast har vi haft alla stona betäckta och alla fölar nästan samtidigt, så några brunstande ston som lockar slipper man naturligtvis då.
Att avvänja fölen vid 6 mån ålder har vi i Sverige gjort i alla tider mest beroende på att hästar ska komma igång och arbeta för brödfödan, men också i det gamla militäriska andan när det skulle produceras hästar för armen. I dag är det nog mest för att stona blir tunna i hullet och för att spara på dem, istället för att ge dem mera mat.
Stofölen hade gärna fått gå kvar med stona till de blev 2 år om de inte hade varit så snälla att de ger både 1 åringen och den nyfödda di. Risken är att det nyfödda fölet inte får vad det ska och det vågar jag inte riskera.
Jag anser att det inte är naturlig att ta bort fölet vid 6 månaders ålder, det är som att ta bort sitt eget barn från tryggheten.
..mitt gamla sto sa tack och adjö till min åring när han var 5 månader….men han var välväxt och frimodig så det var dags….han var inte alls ledsen….men man får ju se till varje individ, vissa behöver mamma längre och jag tror man inte ska ha för bråttom att vänja av.
ang. #42 Öh, jag tror inte hon menade att det är oseriöst att sälja en fölunge vid 6 månader, jag tror inte människan "Lorita" i fråga någonsin har haft ett föl..
Givetvis behöver inte fölet vara 16 MÅNADER vid försäljning men det skrev jag inte heller! Läs igen!
men en fölunge tar ju egentligen 1,5 år innan den är leveransklar
Hur länge tycker du det tar från det man betäcker ett sto till dess man har en leveransklar fölunge??
Inte heller skriver jag någonstans att valpar ska vara 4 månader innan de levereras… jag skrev att det tar ca 4 månader innan det finns leveransklara valpar -FRÅN DET ATT MAN PARAR TIKEN FÖRSTÅS-
Ett föl tar ju inte 6 månader att ta fram, de ska ju tillverkas också.
Kanske dags att läsa på lite?
Oseriöst är väl ändå att låta hingstfölen gå kvar med mödrarna tills de kan betäcka, och inte att sära dem i tid!

#52 Det har fötts en del föl och alla har fått gå länge med mamma häst
för den som avlar varje år är hingstföl inga problem då stona redan är dräktiga när fölungen blir könsmogen vid > 9 månader och jag tycker att 8 månader är en rimlig mini ålder för att skilja sto från föl om man ser hästens naturliga liv (11 om man ska var optimalt ute)
jag skulle aldrig sälja ett föl före åtta månader och det står jag för, sen tar det ytterligare ca att år att få fram fölet liggande i magen = min 20 månader innan försäljning

#52 hm alla ston är väl inte dräktiga eller du har alla unghästar för sig ? här går de ihop allaihopa från föl till vuxen ålder och mina åringar, tvåringar och 3 åringar är i allafall inte dräktiga och inte ens alla stona heller då jag inte betäcker alla varje år….
Jag skiljer inte av unghingstarna vid 6 månader just för risken att dom ev. skulle betäcka….man måste ju ha koll och så länge dom inte är intresserade på det sättet får dom gå kvar…ofta märker man ju om dom börjar bli intresserade, det är sällan nåt som dyker upp från ena dagen till den andra utan kommer lite gradvis. men runt 8-11 månader så har mina fått flytta till annan hage….orsaken är mer för att stona tycker dom är bråkiga och ev stoföl i samma hage inte riktigt gillar de tuffa tagen som hingstungar har….så det har inte berott på att dom blivit intresserade av ston i den bemärkelsen utan att resten tröttnat på det ofta hårda buset…
# 52 Jag vet inte om jag är ensam om att uppleva ditt inlägg som otrevligt och som ett tänkt påhopp för vissa här på welshponny. Det fick mig att gå in och titta på din hemsida och din presentation.
Vad jag förstår har du för närvarande 2 hingstar, varav din welsh mountain är född 2007 - och din welsh cob är kanske yngre, eftersom han inte ens är presenterad än på hemsidan? Eller du kanske har sålt av honom? Därutöver har du precis hämtat hem ett shettissto.
Du har lämnat shettiskretsarna pga bråk, skriver du själv. Och vad jag kan se har du tagit fram 6 minishettisföl; 4 stoföl och 2 hingstföl varav de fyra första fölen har haft samma mamma. Du har således erfarenhet av 2 hingstföl (som fötts hemma hos dig om jag inte räknar fel eller du har presenterat din avel fel på hemsidan); ett hingstföl fött 2003 och ett fött 2008.
Det är lite intressant att se vilken bakgrund du har, med tanke på hur tufft du formulerar dig. Jag hade förväntat mig att se en stuteriägare med många hästar och med mångårig erfarenhet från avel och med mångårig erfarenhet av hur det är att ha hingstföl tillsammans med ston. Men så var ju inte riktigt fallet.
Jag är själv inte särskillt insatt i hur det verkligen påverkar fölen rent kropsligt och fysiskt ocg vad det ger för men att skilja av dem tidigare.
De senaste fölen vi haft har alla varit väldigt tuffa och redan vid 2-års ålder klarat att vara utan mamma innom synhåll i 5-15 minuter. T.ex vid betäckning så har vi ställt fölet i boxen och dessa har stått som om det regnade.
Dessa tror jag inte hade mått särskillt dåligt av att komma ifrån mamma vid 6-års ålder, men samtidigt finns det andra som är väldigt mammiga. Våra går oftast kvar tills dess att mamma får föl eller strax innan fölning, men 6 månader att dia anser jag ändå krävs - utöver 6 månader beror på fölet. Dock tycker jag ändå att man kan se en liten skillnad på de som diat länge och kortare rent kropsligt.
Vi har i.af inte ännu någon särskilld verksamhet att vi har så mycket att vi "måste" sälja varje år, utan de får gå kvar och börja utbildas tills en köpare dyker upp eller de får gå kvar här helt enkelt =)
mMen så länge som möjligt är väll en bra tumregel? ;)
Hakuna matata!
#57 …du måste mena månader och inte år?
Min åring blev avvand av sin mamma vid 5 månader och han är varken liten eller ynklig…tvärtom tror folk att han är minst 1 år äldre än vad han är….men det var en naturlig avvänjning och ingen tvingad
Sen kan dom gott lära sig att vara utan mamma korta stunder redan från början, mina får vara kvar i boxen med en person som sällskap korta stunder redan som 2 veckors….det har inte varit några problem alls, tvärtom så har det gett ett bra band till människor och dom accepterar lättare att vara ensamma och blir inte hysteriska om dom ska göra något utan hästsällskap.
Jag har två ston hemma som inte kan vara ifrån varandra två sekunder….räcker med att den ena försvinner ur syn för att den andra ska bli skogs tokig….det är jobbigt värre då dom stirrar upp varandra…

Jag tror också på att tidigt träna fölen från med allt som att stå upp bundna till att gå egna rundor utan flocken men tillbaka till mamma tryggheten behöver dom kunna komma fram till åtminstone åtta månaders ålder om möjligt längre.
#58 Haha ja xD Sorry, 6 år är väll lite onödigt att gå med mamma kanske ;)
Hakuna matata!
Som trådskapare måste jag nog får säga att den verkar ha spårat ur en del. Fast det är ju "intressant" att läsa om allas åsikter…
Vi har alla olika möjligheter och erfarenheter av att hålla hingstar, ston, unghästar och föl. Man gör så gott man kan och förhoppningsvis ser man till individernas bästa. Vad sedan grannen, kompisen eller någon annan anser vara rätt eller fel behöver man inte bry sig om.

Jag föder upp katter och har stamnamn. Det handlar om att skilja på när man anses vara näringsidkare ur ekonomisk synvinkel (hur man ska skatta) och om man är det ur ett köprättsligt perspektiv.
Här finns det endel info (också en iFokus sajt) om hobbyverksamhet.
Jag som uppfödare med stamnamn räknas som näringsidkare när det gäller vilken lag som tillämpas vid försäljning och det är konsumentköplagen. Däremot räknas min verksamhet som hobby när det gäller beskattning.
Jag kan som kattuppfödare inte skriva in saker i köpekontraktet som missgynnar köparen. Säljer man till privatperson så är det mkt lite man kan påverka mao. Däremot privatperson till privatperson eller näringsidkare till näringsidkare kan avtala om vad man känner för, dock blir avtalet tandlöst om man inte också bestämt ett vitesbelopp som ska betalas ut om endera parten bryter avtalet.
Att sälja något i "befintligt skick" är inte ngt som är juridiskt gångbart. Det handlar om huruvida varan visar sig vara i sådant skick som man kunde förvänta sig i förhållande till priset och säljaren har också upplysningsplikt, även privatpersoner.
När det gäller besiktning så ska den alltid beställas av köparen, inte säljaren eftersom det spelar roll vid en eventuell tvist, viktigast för köparen att komma ihåg.
#56 Nu fattar jag ingentin igen ?? Vem menar du att jag skulle ha hoppat på??
Jag har haft hästar i ca 30 år..!
Mitt svar var ett direkt inlägg mot #38 där det skrivs att när man inte behöver stuterinamn så lämnar det ju fältet för alla slags lurendrejare och oseriösa uppfödare..
JAG menar att det inte finns några stora pengar att tjäna på att sälja föl.. ÄR det fel eller??
Hur är det ett påhopp på folk som avlar på Welsh undrar jag då också ???????
Mitt inlägg var avsett att försvara de som avlar seriöst (vilket jag tror de allra flesta här gör?).
Kanske du i inlägg 56 tycker att man tjänar massor med pengar på att inte regga sina hästar eller att avla på icke godkända hingstar?
Nu vill jag faktiskt ha en förklaring till vad du egentligen menar är otrevligt mot "folk här på welshforumet"?
Vad har mina nuvarande hästar att göra med mina erfarenheter?
#56 Kanske du ska blada upp din egen häst historia här i stället för att sätta ut andras , som du har figurerat ihop, för allmän beskådan!
Jag uppskattar det INTE!!!
#63-64
Var vänlig håll dina dispyter utanför detta forum.
Man får onekligen en lite obehaglig känsla när man läser slika inlägg.
Trevliga konstruktiva inlägg är alltid välkomna, men vassa utbrott passar i allafall inte på detta forum.
# 63 Du Houdini skrev i inlägg # 52:
"… jag tror inte människan "Lorita" i fråga någonsin har haft ett föl.."
- Vilket jag anser vara ett rent och öppet personligt påhopp på Lorita, som faktiskt är uppfödare.
och du skrev:
"Oseriöst är väl ändå att låta hingstfölen gå kvar med mödrarna tills de kan betäcka, och inte att sära dem i tid!"
- … straxt efter att några andra uppfödare precis beskrivit att de brukar låta hingstfölen gå kvar med mamman så länge det går och då det inte är problem, då mammorna är ombetäckta och således inte brunstar.
I inlägg # 63 förstärker du din mening om "oseriöst":
"Mitt inlägg var avsett att försvara de som avlar seriöst (vilket jag tror de allra flesta här gör?)."
Menade du då de som du anser avlar seriöst?
Vad är det som säger att just din "syn" är den enda rätta synen på vad som är seriöst kontra oseriöst? Det finns fler än ett perspektiv på samma sak.
Du verkar inte ha förstått att jag försöker diskutera frågan:
" ATT MAN INTE BEHÖVER STUTERINAMN LÄMNAR ÖPPET FÖR OSERIÖSA UPPFÖDARE"
Jag kan inte svara på alla inlägg som finns här och har heller inget intresse av det, JAG TROR ATT DE FLESTA SOM SYSSLAR MED HÄSTAVEL ÄR SERIÖSA! MED FÅ UNDANTAG, DET ÄR JU DET JAG FÖRSÖKER FÖRSVARA!! Kan ni inte se det, jag kan inte uttrycka mig tydligare, då är det lika bra jag inte skriver alls..
Om ni nu vill såga mig så kan ni ju åtminstone försöka läsa vilka inlägg jag hänvisar till att jag har svarat på?
------------------------------------------------------------
Nej, jag tror inte seriösa uppfödare har sina hingstföl med mammorna tills de betäcker, inte heller att alla ston alltid tar sig vid betäckningarna.
En bra uppfödare märker nog om stona brunstar.
Angående svaret som är saxat i ovanstående som var ett direkt svar på att jag skrev att det tar 1,5 år innan man har ett leveransklart föl..
(från #42) #40 oseriös avel och du slipper språnget = min 4000kr du skickar iväg fölet när den är 6 måndet inte 16 månder = 400*10=4000kr
Då kan jag ju åter tycka att det är mycket märkligt då om en erfaren uppfödare kan ta fram ett leveransklart föl på 6 månader (från tomma intet då eller?).
Det har jag ännu efter 15 år med hästavel (för jag har inte bara haft/jobbat shettisar!) inte lyckats med, inte heller har jag förrän nu hört någon annan som har lyckats med det.
Jag står fortfarande fast vid att man måste ha ett sto för att kunna föda upp ett föl, stoet ska betäckas, förhoppningsvis bli dräktig (för alla lyckas inte få 100 % av stona dräktiga varenda år, men kanske det är annorlunda med welsh-aveln?). Stona har i regel 11 månaders dräktighet ta och ge någon vecka (men min då enligt vissa "otillräckliga" erfarenhet betydligt längre än 0 månader). Under den tiden ska ju förhoppningsvis stoet ha vård och underhåll som inte är gratis, inte i Norrbotten i alla fall. Kanske rent av veterinärvård, vaccinering etc.
Var lönar det sig med oseriös avel? Jag kan inte se var dessa uppfödare skulle finnas?

#67 det finns oseriösa "uppfödare" dom jag känner till finns i södra Sverige. Dom håller en hingst på 10-12 ston (alla utan stam) levererar fölen när dom är 6 månader då helt ohanterade.
Här ner så är uppställnings tiden väldigt kort, föds fölen i maj och levereras i oktober då är det inget extra mat till stona (ja, det blir ofta knappt 6 månder som fölen går med mamma) stona får i dessa stall inte heller det som för oss vanliga är så naturligt som, hovslagare träckprov/avmaskning mm
Hö är förhållande vi billigt här ner också mot vad det är i norra Sverige Bete och arrende av mat är också billigt, jag håller 4 ponnyer med mat för ca 9000-10000 kr om året och då bor jag i en storstad och betalar förhållandevis mycket för mitt foder. Det blir en kostnad på 2500 kr häst och mat per år, fölen kostar då inte mer än bete som då är nästintill gratis hästar här nere när man väl satt upp staket.
Dessa "uppfödare" låter även köparen betala passet så de deras kostnader ligger långt under en seriös uppfödare.
---------------------------------------------------------------------------
Låt oss räkna, kostnad hingst 10 ston ca 500kr /sto + mat till mamma häst ca 2500 kr + strö ca 500kr + staket/bete kostnader mm 1000kr
summa 4500kr
----------------------------------------------------------------------------
Jag får börja med 4-6000kr för språnget sen har jag mat på 2500 kr och sen eftersom fölet kommer stå på stall även 4-5 månader ca 2000 kr mat till fölet, även jag har staket kosnader på 1000kr, också strö till föl och mamma häst 500+500kr, jag har ju fölet på stall/lösdrift också, nu är vi uppe i 10500-12500kr så betaler jag pass, avmaskar verkar vaccinerar mm
Jag vill inte summera 
----------------------------------------------------------------------------
Sen är det ju lätt att förstå vem som kan gå plus med dom fölpriser vi har i dag, det är enkel matematik.
skickar man fölet innan det ska på stall och hoppar utgifter som är själklara för den som är seriös då kan man faktiskt gå lite plus…..det kommer aldrig jag att göra.
Dessa producenter av föl, dom är inte uppfödare….kommer inte kunna fortsätta sin verksamhet, de flesta människor börjar tack och lov att uppmärksamma det här med stam, pass osv och numera måste den chippas och vara reggad inom 6 månader..
(om den är född efter 1:a juli eller 31:a december om den är född innan 30:e juni)
en enkel regel som skulle kunna stoppa lite av det här är att inget föl får säljas/lämna modern före 6 månaders ålder…då skulle dessa producenter vara tvungna att stå för passet, chippet osv….har den inget pass står ägaren inför risken att bli åtalad.
vilka summor…10 000 om året för 4 stycken…

tycker du maten var dyr
2500 kr året eller ca 400 kr i månden och häst under vintern.
Det är väl lag på 6 månader men det mer kostnaden för pass går att kringgå, genom att sälja fölet när den ploppar ut och låta köparen skicka in passet.
Tyvärr så har jag känslan av att stam blir mindre och mindre viktigt, om man nu går riktigt långt bak i tiden 25-30 då var det hästen själkart att hästen skulle ha stam.
Idag känns det som ungarna tröttnar på ridskolan och då leta föräldrar lågpris, bara det är fyra ben och gnäggar så är ungen nöjd.
nej hutlöst billigt….jag har väl summan du nämner per år i månaden…men så har jag dubbla antalet..men det är dyrt att ha häst i stockholm..

#71 bra, jag blev lite rädd för killarna har monopol på maskiner här så det är svårt att hålla koll på vad andra betalar
nu får dom i stort bara hö (fritt) och mineraler
Men vem säljer till dessa okunniga? jag backar direkt när det inte finns en vuxen med erfarenhet bakom….ett barn eller en ungdom med totalt okunniga föräldrar är bäddat för katastrof…..hur kan man sälja då? eller bryr man sig inte det minsta utan är nöjd bara man sålt?
Enda sättet att komma tillrätta med fusket är att uppfödare ska ordna pass innan ponnyn säljs, då spelar det ingen roll i vilken ålder ponnyn är när den säljs dock så kommer den äldst vara 6 månader med den nya regeln….och att det ska kosta ordentligt att regga okända ponnyer, åtminstonde de som föds idag om det inte görs inom 6 månader….gamla ponnyer kan vara svårt…..men alla ska ha pass enligt reglerna så snart borde " har inget pass" vara ett minne blott….
Alla ponnyer som importeras idag ska ha pass, dom får inte varken lämna sitt land eller komma in i sverige utan…om det är en giltig import….då borde man inse att har ponnyn inget pass borde man dra öronen åt sig….det gäller alla ponnyer idag utan pass då det är åtalsbart att inte ha pass….är det värt att riskera åtal för att köpa en billig ponny? ja, om inte reglerna följs upp…
En viktig sak är att informationen om pass inte kan spridas nog, det måste varje aktör hjälpa till med….uppfödare, ridskolor, försäkringsbolag…alla som har med häst att göra om vi ska få bukt med problemet med producering av okända, billiga ponnyer.
vad det gäller stam eller inte så ser jag att det är tvärtom, folk blir mer intresserade av stam och inser..dock långsamt ibland… fördelarna med det….känns som det är ett "never ending job" att försöka få fram budskapet men envis vinner brukar det heta…..men det gäller ju att väcka intresset att det inte är en slump att vissa ponnyer är framgångsrika utan det är hårt jobb som ligger bakom och att med att välja en viss stam så har du större chans att lyckas….och lyckas det är väl målet för de allra flesta?
..kort sagt med ovan….
Du som köper ponny…..köp inte om den inte har pass…….oavsett ålder eller pris!!! åtalsbart och olagligt

Vill du häpna.
Jag hade en flicka i stallet under vintern hon hjälpte mig rida Dolly och Kiara.
Dolly den berömda rymlingen från grannens stall, hästägaren gav dom möjlighet att köpa henne för 15 000:- för dyrt sa mamman, men dom fundera på att köpa häst till dottern men inte så dyr
jag blir rätt glad för det då jag inte tycker flickan har kunskap med en så outbildad häst.
Vi rider hursomhelst hästen och utbildar henne hon blir en underbar trygg häst och jag säljer henne sen till ett seriöst hem med hästkunniga vuxna, mycket bättre för hästen tycket jag.
Ett par dagar efter att Dolly åkt, får jag ett samtal, flickan ska inte rida hos mig något mer, dom håller på att köpa häst, en hingst 10000 kr på 4 år, utan stam och utan pass oinriden. Som flickan uttryckte det "lika vild som Dolly men Dolly blev ju bra".
<<_Dolly har aldrig varit vild bara outbildad, flickan satt nämligen upp på Dolly utan mitt lov barbacka (då hade hästen aldrig haft sadel på sig) och hästen segrar så klar. Ja kan säga jag la ner mycket arbete och tålamod på den hästen och hon blev underbar_.>>
Nu tillbaka till samtalet, flickan sa att dom skulle hämta hästen redan nästa dag och att ägaren inte vill kosta på veterinärbesiktning så det skulle dom inte göra någon. Jag frågar om jag kan få se hästen innan hon köper den men då avslutar hon samtalet och efter det har jag inte hört något från flickan.
Som sagt bara det har fyra ben, gnäggar, är billig så köper vi den, det är många föräldrars inställning i dag 2009
Just därför så måste varje säljare ta ansvar och vara seriös och inte bara sälja hur som helst….det kan kosta liv…både ponnyns och den unge som nu ska ha den…det är inga leksaker eller maskiner…..
Jag blir så f-bannad när jag läser eller hör sådana historier….den som sålde den ponnyn borde åtalas….eller ännu hellre föräldrarna som glatt utsätter sina barn för livsfara….hur pantad får man vara? vad heter det? anstiftan till dråp?
man kan ju inte bara sälja och hoppas på det bästa…
# 75
STammar och renrasighet är av yttersta vikt och mycket intressant för den som bedriver renrasavel.
Renrasaveln är ett mycket behjärtansvärt och viktigt mål att upprätthålla.
Vi vill väl alla se att våra raser bevaras på ett sunt och genuint sätt.
Däremot är det väl kanske förståligt att den rena bruksryttaren från skogsridning upp till Elitnivå naturligtvis inte har samma intresse för vare sig rastillhörighet eller stamtavlor. Här är ju det ändå hästens prestation och funktion man är ute efter.
Det är naturligt att Elit ryttare åtminstånde tittar efter stammar när de letar hästar.
Men det är ju naturligtvis inte stammen som avgör valet, utan hur hästen känns. Om den bästa upplevelsen fås på en import med okänd stam så är det naturligt att valet faller där.
Varför skall tex ryttare på lägre nivå eller ägare till rena fritidshästar bry sig om vare sig renrasighet eller stam, när de bästa och mest väl fungerade individerna oftast är korsningshästar.
Vi kan ju tex titta på Kategori medelsvår hoppning där hästar kategoriskt handlas efter prestation. En duktig D ponny kan betinga ganska högt värde helt oaktat vad den har för föräldrar, det rör sig ofta om korsningar där ägaren inte ens vet vilka raser som ingår i hästen.
Det är tydligen väldigt vanligt på sådana här sajter att trådar startas av och hålls igång av ett gäng renrasuppfödare som är ilskna för att inte deras avkommor går att sälja till de priser som de önskar. För att inte tala om hingsthållare som är arga för att de inte får tillräkligt med ston till sina fina hingstar.
Dessa människor driver ju, som jag ovan sa, en i allra högsta grad önskvärd och viktig verksamhet, men de fjärmar sig ofta från marknaden och vill inte riktig se vad den egentligen efterfrågar. De umgås mer med, och har större kontakter med likasinnade än med de brukare som skall användas deras alster.
Avslutningsvis renrasaveln upplever jag som mycket viktig för att bevara materialet, men de stora grupperna av hästägare är intresserade av prestation och funktion helt oaktat stamtavlor.
EU medlemskap och öppna gränser har dessutom medfört att marknaden för hästhandeln ser helt annorlunda ut idag än för 10-15 år sen. Detta har gjort att ett fruktansvärt stort utbud av både billiga och ofta bra hästar kan handlas av svenska ryttare.
Här gäller det för Svenska uppfödare och svenska avelsföreningar att leva i verkligheten. Hur många exempel finns det inte på småuppfödare som letat upp rena kanonhingstar utomlands, kommit hem med dessa, åkt på premiering och blivit utklassade. Alltid i syfte att skydda det material som redan finns på svensk mark.
Fortsätter man på det sättet går svensk hästuppfödning mot ättestupan.

#77 du har missat en sak med welsh ponnyn vi bedriver även PB avel = korsningar av mycket bra kvalité + hela welshaveln avlar på ridbarhet och för att få fram användbara hästar, inga utställningsdjur utan vackra välbyggda bruksdjur.
När det gäller ostammat så vist finns det bra hästar många är ju kosade med renrasigt blod bakåt, lite hjälp av den seriösa aveln.
Det finns, görs och kommer in så ofantligt mycket korsningar i vårt land och att inte någon % skulle visa framhovarna skulle vara ett under.
Men det finns enormt mycket korsningar som startar sin liv fel, kort tid hos mamma, dåligt foder, obefintlig hovvård, vandra runt som bytes objekt hos häst handlare osv… Många av dessa blir problem djur för ägare med sjukdomar som kommer från en dålig start.
Att korsningar ofta ser ganska ok ut och har rätt bra vinklar ibland, det kan man tacka rasaveln för för hur man än vänder på det så finns det oftast avlade hästar bakom.
köper du ett ungdjur utan stam, då köper du helt utan innehållsdeklaration, köper man en äldre som har varit en sinkadus då vet man ju att det var en av dom få % som lyckats.
Att som du så envetet försöker göra gällande att korsningar är bättre ridhästar och rasdjuren bara duger till utställningar, det är att men en osanning förstöra för den seriösa aveln.
"Här gäller det för Svenska uppfödare och svenska avelsföreningar att leva i verkligheten. Hur många exempel finns det inte på småuppfödare som letat upp rena kanonhingstar utomlands, kommit hem med dessa, åkt på premiering och blivit utklassade. Alltid i syfte att skydda det material som redan finns på svensk mark."
Det där känns inte welsh, inte den welsh som jag har mött, jag tror du pratar om någon annan ras inte vår.
så som du resonerar så skulle det bästa vara att släppa ihop alla hästar på en ö och sen låta dom para sig som dom vill också skippar vi att avla, det är ju bara att hämta en häst som har en fräck färg och rida den.
# 78
#77 du har missat en sak med welsh ponnyn vi bedriver även PB avel = korsningar av mycket bra kvalité + hela welshaveln avlar på ridbarhet och för att få fram användbara hästar, inga utställningsdjur utan vackra välbyggda bruksdjur.
Men så bra då, då känner du väl också att ni har marknaden som i en liten ask, och heller inte någonting att klaga över.
Det finns, görs och kommer in så ofantligt mycket korsningar i vårt land och att inte någon % skulle visa framhovarna skulle vara ett under.
Nu är det väl kanske inte bara någon procent som du vill göra gällande som visar framfötterna. Beakta att även många Elithästar importeras, beakta även avkommorna efter dessa.
köper du ett ungdjur utan stam, då köper du helt utan innehållsdeklaration, köper man en äldre som har varit en sinkadus då vet man ju att det var en av dom få % som lyckats.
Vadå innehållsdeklaration, Du kan väl knappast ta fram någon statestik som visar att renrasiga djur lyckas bättre. Man kan ju inte hänvisa till rasvisa tävlingar där andra är utestängda ( men såna kanske behövs för att lyfta fram renrasaveln) För övrigt är det väl inte så få % av korsningar som kommer fram som du vill göra gällande.
Att som du så envetet försöker göra gällande att korsningar är bättre ridhästar och rasdjuren bara duger till utställningar, det är att men en osanning förstöra för den seriösa aveln.
Det finns många missuppfattningar i ovanstående stycke. För det första är det ju du själv som klagar över att marknaden inte tillräkligt värdesätter renrasiga djur, vore de exeptionellt mycket bättre som brukshästar så skulle du väl inte ha det problemet. och så det här med seriös avel, all renrasavel är inte seriös, och långt ifrån alla renrasiga avkommor är långt ifrån bra, men det vet du ju.
Det där känns inte welsh, inte den welsh som jag har mött, jag tror du pratar om någon annan ras inte vår.
Men vad det gäller Welsh så tror jag inte att Svensk welshavel har någonting att slå sig för bröstet för.
Folk med mycket internationella kontakter och mycket kunskaper om Welshavel menar ofta att Svensk Welsh avel ligger långt efter tex den engelska. Om inte så vore fallet skulle ni väl ha god efterfrågn på era avkommor utifrån. Så vad har egentligen er så kallad seriös avel bidragit till. Kanske skulle svenska welshdomare behöva utbildas hos moderföreningen.
så som du resonerar så skulle det bästa vara att släppa ihop alla hästar på en ö och sen låta dom para sig som dom vill också skippar vi att avla, det är ju bara att hämta en häst som har en fräck färg och rida den.
Har du verkligen läst hela mitt inlägg….
#77 hur många procent av de okända går bra om du jämför antalet okända som finns?
hur stor procent av de stammade tror du blir bra med genomtänkt avelsarbete? (oavsett ren eller korsningsavel)
Sen kan svensk avel gott titta sig runt i europa, inte minst welshfamiljen, det finns mycket bra vi kan lära oss men just din attityd mot stam och prestation pekar på den allmänna attityden, stam spelar ingen roll så länge den presterar…. men hur har den kommit dit? säkerligen ingen slump även om den inte är renrasig eller har superstam….samma som att en superstam inte garanterar en superponny…..det fungerar inte så men ska vi nå en jämn och säker prestationsnivå på våra ponnyer som håller även utanför Sverige krävs det nogrann avel….ribban höjs och tiderna ändras och då måste man följa med…..eller bli efter….tiderna för okända importer från holland, irland är på väg att rinna ut.
De okända/korsningarna ute på tävlingsbanorna kommer ju ofta ifrån ett renrasigt djur som någon lagt ner generationer på att skapa, så att förkasta stam och renrasiga djur framför prestation är lite som att bita sig svansen….det finns utmärkta renstammade djur som går i höga klasser och dom ska bli fler och bättre men då måste vi också jobba åt det hållet.
Sektion C är just en sådan gryta, där får du blanda alla sektioner och vad blir resultatet? jo, en rastyp som kan variera från en tung ardenner till en lätt fullblodstyp? inte bra alls….det gäller ju att avla för att få en stabil rastyp eller i diskutionens anda en jämn bra prestations nivå….då kan man inte blanda hur som helst…..man måste lägga ner tid och göra bra val.

#79 det är ju så det går till när man får fram gulliga ulliga ostammade korsnings föl, man tar en flock ston oftast billigt inköpta, sen tar man en hingst helst en fräck färg och billig……..så låter man som gå i en hage och väntar 12 månader (se räkneexemplet #68) sälj snabbt på våren medan dom fortfarande är gulliga.
Varför inte göra det i större skala och ta en ö
dom blir ju så mycket bättre än hästar med genomtänkt stam enligt dig och många andra så jag förstår inte varför vi avlar överhuvudtaget?
Det måste ju vara hundra gånger bättre att köpa ett knappt 6 månaders föl billigt från någon som har en hage med halvilda hästar som producerar föl med fräcka färger 

Det där med Partbreed är jag kluven till. Ok om man korsar vettigt, tex xx - Welsh. Men om man kan göra totalt omdömeslösa korsningar och sedan kalla det för PB bara ponnyn har rätt % Welshblod så gillar jag det inte. Det legaliserar att korsa hur som helst och plötsligt så har avkomman en "ras".
Blir det en PB om jag betäcker en Welsh med en Ardenner?

#82 Ja, om båda hingsten ha licens och om det är tillräckligt med welshblod.
Det man får med partbred, det är att behåller stamen och vet föräldrarna och jag håller med det är frihet under ansvar.
Jag avlar (om man nu ska kalla det avlar) när jag betäcker väljer jag welch hingstar, jag startade med ett knabstrupper sto med 50% welshblod, guldbelönad och diplomsto. jag har mycket svårt att tänka mig en knabstrupperhingst på henne, dels för att det inte fins någon jag tycker är fin nog och dels för att jag inte vill ha ett homozygot föl.
PB är utställnings berättigad, vilket då också ökar den som avlars vilja få bra avkommor som går att visa och framför allt så finns det en stam, men jag kan hålla med dig jag tror inte på den korsingen och inte fjording welsh eller som jag sett några av.
men jag tro mer på ett föl där man löst licens för hingsten och där man vill bevara stamen på hästen. Jag tror absolut inte på "man tager vad man haver och sälj fort" avel.
Ja, om hingsten har licens. PB skall ha minst 12,5 % welshblod, från moder eller fader.
Partbreed är ett korsningsregister, ingen sluten stambok.
Appropå det här med Part breed kontra renrasaveln. Alla ni som skriver här inne må väl ändå veta att det ni kallar för rena raser är en blandning av ett störra antal raser som i sin tur själva är blandningar av dåtidens raser. Därom finns att läsa på många ställen och olika källor som kanske inte alltid är helt överrens. Själv slog jag upp forums stora bok om hästen och tittade på några Engelska raser ex New Forest anses vara en blandning av WElsh ponny, Galloway och Engelsk fullblod.
Tittar vi därutöver på Welsh Cob anses den bestå utöver WElshponny av något orientaliskt blod samt travare. Någon har alltså fått för att bland annat korsa Welsh ponny med travare och därmed givit upphov till en ny ras. Då ska vi också veta att travare inte är något genuint heligt begrepp utan en kategori som tagits fram genom korsning av en mängd olika raser. Heligare en så är det alltså inte. Våra raser är således en produkt skapad av människan, och inte av någon högre makt.
När ett sådant här ihopkok har uppstått kan man naturligtvis bedriva avel enbart på detta, kalla det för renrasavel och därmed på något sätt försöka höja sig själv lite grann och samtidigt klanka ner på den som testar att avla en Welshcob mot ytterligare någon ras, logiken i detta är väl inte helt entydig.
Det som är genomgående för alla sådana här rasforum är att man framhåller sin egen renrasavel som något extra seriöst och kvalitetsinriktat, medan man målar ut allt annat som sporadiskt, okontrollerat och ogenomtänkt.
SEdan kommer den sorgliga verkligeheten ifatt. Vi vet ju alla att även om vi tittar på en arena för medelsvår hoppning utmärker sig en väldigt massa hästar som inte är "renrasiga " och flertal framstående hoppare kan inte ens riktigt redogöra för vad som finns bakom deras häst, och dessa hästar handlas till betydande belopp enbart utifrån sin prestation.
Om ni läser mina inlägg ordentligt så har jag inte på något sett tagit avstånd från så kallad renrasavel utan tvärtemot framhållit dess förtjänster. jag bedriver ju faktist själv renrasavel, där jag är oehört noga med stammar och renrastillhörighet.
Det som däremot framskymtar både här och på andra rasers forum är några stycken harmsna renrasuppfödare eller ibland även hingsthållare som inte är nöjda med marknaden för sina egna produkter och samtidigt ondgör sig över allt annat än den egna inriktningen som man målar upp som både okontrollerad och oseriös.
PS. Att jag själv bedriver genuin renrasavel är mkt beroende på att jag vill utveckla bredda och förbättra den lilla population som finns av just min ras.
Jag är dock fullt medveten om att användbarheten till olika decipliner i vissa fall mycket väl kan förbättras, genom att skapa en korsningsprodukt och isåfall måste jag även inse att värdet på en sådan produkt, om den presterar bra, mycket väl kan bli högre än värdet på en individ ur min renrasiga avelspopulation.

#85 du är inne på fel rasforum, vad vi vill är att hästarna ska ha stam, vara seriöst och genomtänkt avlade. Du låter som om buskaveln är mycket bättre än den där man tillsammans i en rasförening har ett gemensamt mål.
Man har i generationer avlat för att förbättra och skapa bra raser. Det finns welsh PB också, alltså får vi korsa och dom får vi ställa ut och visa, vi bevarar bara stammen på hästarna till komande generationer.
Jag förstår inte hur du på fullaste alvar kan se avel utan stam som det ultimata när man ska köpa/skapa en tävlingshäst. Hingst som ska verka i avel ska lösa licens sådana är reglerna är det verkligen sämre hästar för att hingsten har licens och man har planerat fölet?
Är buskavel det ultimata sättet att få fram bra hästar?

#78 Inom Welsh cob-aveln i Wales skiljer man på ridcobar och körcobar. Och ja, man avlar för utställning också, kanske i för hög utsträckning om man frågar vissa.
Du verkar inte läsa vad Caspanowr skriver utan har snarare redan bestämt vad h*n tycker och tänker, lite som fan läser bibeln.
Ursäkta, men jag förstår inte varför det genast ska bli otrevliga inlägg!
Håll en god ton om welshfrågor på detta forum. Vill ni diskutera andra frågor och fördelen med okontrollerad korsningsavel så skaffa ett eget forum.
#85 Vi är nog alla fullkomligt medveten om vart ifrån welshen stammar,….100 år av dokumenterade stammar
WPBR är en korsning men en dokumenterad korsning, när den är dokumenterad så kan du lätt gå tillbaka i historien och stammen och titta på framgångar och motgångar om X antal år, det kan du inte göra med en okänd…hur bra den än är…hur ska du kunna avla rätt om du inte vet vad som finns bakom?….ska du prova dig fram med en ny hingst varje år och hoppas på det bästa tills du får fram en hyfsad individ? varför göra om ett arbete våra förfäder redan gjort?
Har du stam (oavsett ren eller korsad) kan du gå tillbaka och titta på bra individer som är närsläktade och se deras linjer och vad som fungerat och inte fungerat….det ger mer chans till en lyckad avkomma än en ren chansning på en prestationsponny utan stam gör…vad är det bakom som gör den till en bra individ? eller om den bär på några dåliga sidor som kanske inte syns men som dyker upp i nästa generation?…….det har du ingen aning om……
# 86
Först börja att tacka citrina för hennes kommentar, vilket jag instämmer till fullo.
Detta är inte första gången jag får en känsla av att du svarar på inlägget utan att läsa det.
Har du hört den gamla sagan " Godag yxskaft"
Medge att du hela tiden försöker sätta en stämpel på mig som jag inte står för.
# 90
Stopp och belägg,
sluta tjafsa nu, och bilda ditt eget forum, jag förstår inte varför du deltar här eftersom du avlar en helt annan ras.
Jag vädjar till dig : SLUTA!
#90 totalt onödigt…..vill ni kasta skit på varandra PMa då..vi andra vill inte ta del av det…
# 91
Lite för mkt obekväma sanningar kanske. Så där brukar det låta när argumenten tryter.
# 92
Har jag kastat skit ?

#93 det finns ingen obehaglig sanning, welsh är en av dom bredaste och generösaste raser jag vet och det minsta kravet vi har på en PB är en pappa med licens och 12,5% welshblod.
Det är unikt och har man inte kravet licens pappa då återstår bara buskavel och 12,5% welsh blod, uppfyller man inte det så bör man klaga i en annan avelsförening.
Det betyder också att råkar man skriva korsning, så menar man oftast utan stam (troligen helt utan kända föräldrar) och jag tror ingen seriös tror att den aveln leder till något gott och utvecklande.
#93 ….suck…..det inlägget säger allt…..kan någon mod. låsa tråden då folk inte kan hålla det på en bra och konstruktiv nivå…..

#95 fixar jag på begäran