En liten undran
Hej hej.
Såg i en annons en liten welsh mountain som skulle reggas i SWF, sektion x…
Min undran är, vad menas med sektion x?
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus
Att ponnyn inte har härstamning nog för att kunna registreras i korrekt register. Det kan t ex vara så att pappan inte hade betäckningslicens när avkomman tillverkades.
Ponny registrerad i sektion X ("9000-serien") får inte ställas ut eller visas på premiering men däremot tävla i t ex banhoppning eller dressyr.
Hamnar de i den sektionen vet man att det är en renrasig Welsh Mountain men att den inte är tillåten att användas vidare i avel på (i.af för att få en "godkänd" welsh) och inte visas/ridas vid någon av SWF's aktiviteter.
Och det vanligaste är väll att något "gått fel" vid betäckningen, att stoavgiften inte blivit betald, att hingsten inte hade någon licens eller att något annat papperskrångel ställde till det hela.
Hakuna matata!
såg den annonsen också….otroligt tragiskt att den hamnat i arkiv X, såg ut att vara en fin fölis… 

#1 och #2. Tack för svar.
#3. Ja, tyckte också det var en fin liten tjej.
/Therese.

Jag fortsätter att samla mina frågor här
Vad är det gäller/krävs för welsh-hingstarna nu, för att få användas i avel, eller rentav kallas "godkända"?
/Therese.
Det som krävs är att man gör en veterinärundersökning och bedömmer efter SHAF's defektlista, hingsten ska lösa licens samt föra språngrulla. Då är hingsten godkänd för all avel så att säga (men inte för att få renrasiga avkommor)
Vill man godkänna för rasen och få den som Welsh Sektion A/B/C/D/WPBR så måste det ovanstående + avelsföreningens (SWF) regler gås igenom.
Sedan är det lite olika standard för olika raser men enligt lag för att få betäcka med hingst oavsett renrasigt eller ej så är det alltså det förstnämnda som gäller innom hela EU
Hakuna matata!

#6. Tack.
/Therese.

Det är min lilla fölis som är ute på annons.
Helt underbar go tjej!
Pappan är Vångsundas Memphis och mitt sto blev tjuvbetäckt kan man säga. Vi hade tänkt vänta på licensen, men hans hormoner hann före
Vi hade ingen aning att hon var dräktig, hon la på sig lite vikt, och vi tänkte att det är hömage. Men sen när vi kom på att det kanske var ett föl, och veterinären kom ut, så kunde de inte kolla, eftersom de var tvungen att göra rektal-undersökning, och det ville inte jag göra, eftersom det kan vara lite riskfyllt med så nära inpå fölning.
Mamman heter Ekbäckens Susy Swing och är skimmel (född isabell)
Farfar är Ekbäckens Sponken och är isabell. Så fölis kommer att bli isabell.
Men som sagt, går inte att avla på, utan kommer att bli en söt liten ridponny till något barn.
Så nu vet ni storyn folks!!
Ninna
Mvh NinnaH
---Medarbetare på Blandrashundar.ifokus---
"Människans bästa vän är hunden"

#8 den kan ju faktisk gå att använda som PB, och en trevlig barnponny är ju inte fel det heller.
Såld, bild?

#8 Tack för förklaringen. Hur söt som helst, var hon i alla fall.
/Therese.

Söt 

#13 "Den kan ju faktisk gå att använda som PB". Hur menar du då?

Jag tänkte väll mer i framtiden på fölets föl osv om man nu vill bli av med X men det kanske man kan bli ändå med rätt avel
eller så använder man den till riding bara 

Kan fölets kommande föl bli reg som WPB om hon betäcks med lic hingst?
Jag trodde det inte gick eftersom hon kommer vara reg i sekt X
???
Mvh NinnaH

Det måste det ju bli om du betäcker henne med en welsh hingst så klart, då får du ju 50% welshblod (faktiskt mer men det räknas nog inte)
Welsh Partbred - Small
Höjd:
Maxhöjd 148 cm ( 14,2 h.h)
Färg:
Alla färger är tillåtna.
Typ:
Stark, tålig och aktiv. Elegant och harmonisk.
Huvud:
Vackert, proportionerligt och väl ansatt. Grovt huvud eller konvex nosrygg ej önskvärt. Ögonen ska vara livliga och uttrycksfulla.
Öronen ska vara väl ansatta.
Framparti:
Halsen ska vara lång, väl ansatt och välburen. Lång väl liggande bog.
Bål:
Rygg och länd ska vara muskulös och stark.
Bröstet ska ha ett gott djup med välvda revben.
Extremiteter:
Underarmen lång stark och rak. Knäna väl markerade, breda skenor. Bakbenen starka och muskulösa samt välproportionerliga.
Välformade hovar med god hornkvalitet.
Bakparti:
Korset önskas långt, starkt och välmusklat.
Svansen ska vara väl ansatt.
Rörelser:
Smidiga, där frambenens rörelser skall komma från bogen och bakbenens från
ett bra hasarbete.
Karaktär:
Pigg, godlynt och lättlärd. Uthållig, stark och modig.
Övrigt:
Minst 12,5 % welshinslag från registrerade föräldrar där fadern
ska vara licensierad.
Avlas för tävling inom dressyr, hoppning, fälttävlan och körning.
Minns inte hur det är nu men ett föl med welsh-mamma och okänd pappa kan det bli en WPB?
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#24 hingsten måste ha licens så för isabelen funkar det inte men hon kan få PB föl med rätt pappa.
Betäcker man en av mina PB med en annan ras av hingst som har licens så blir det PB, men pappan måste ha licens (nu skulle det aldrig falla mig in)
alltså måste det vara känd pappa på alla partbreds
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#26 så fattar jag det och det är väl riktigt om man tänker efter sen blir det ju lite synd om små misstag som isabellen men den går ju ganska enkelt att få det att bli PB sen, om hon nu visar sig vara något att avla på.
..men hon får ju inte ställas ut och få tex diplom osv. då det går inte att få någon officiell bedömning på henne….och även om hon är jättefin så finns det många fina WM att välja på där ute och då kommer de flesta hellre välja en med godkänd stam än med arkiv X. WM kanske inte heller är det första valet man gör när man avlar PB utan kanske sektion B och en annan ras. tex fullblod.

#28 avel utan licens hingst är ju alltid olyckligt men nu finns hon ju och ser riktigt bra ut
Jag såg det mer som en möjlighet om någon i framtiden vill ta föl på henne ett sto är ju alltid ett sto.

Tanken har aldrig slagit mig förut, men gjorde det nu.
Skulle föreningen gå med på någon ersättning för "sen hingstlicens" ev. DNA-prov osv och sen ändå få in ett föl/unghäst i rätt sektion?
/Therese.
ja, det är ett sto men bara för att det är ett sto behöver man ju inte använda henne i avel?
det låter lite som att man ska ta ett föl bara för att hon är söt, samma sak som att använda grannens hingst för den är närmast?
man måste ju tänka längre, ja hon är ett misstag och finns här men ska man då fortsätta avla på henne? hennes bakgrund går ju inte att komma ifrån, det finns så många godkända WM att avla på så varför använda en med icke godkänd stam?
det gäller ju att vara väldigt nogrann med att tala om för ev köpare i detta fallet att hon inte har godkänd stam och vad det innebär inför framtiden med att hon inte kan premieras, inte ställas ut, inte delta i hopp/dressyr championat….det blir många begränsningar just pga stammen, inte hennes fel på något sätt men det är så det är.
Hon kan ju bli en mycket bra barn/tävlingsponny men avelsvärdet är ju väldigt lågt i hennes fall och det ska man både upplysa och vara medveten om, det finns många div ponnyer ute på marknaden och att medvetet avla fram div är inte att tänka framåt eller utvecklande, div ponnyer kommer automatiskt ändå när väl genomtänkt avel inte blev som man kanske väntat, det är lite chansning att avla…..ibland faller det ut väl och inbland inte.
Från och med mötet i england vid årsskiftet så kom de fr5am till att obetalda stoavgifter och senare utlösta licencer inte kan kompenseras i efterhand då detta var ett problem. Det gället alltså att hingsten har sin licens "i handen" när man betäcker med stoet och itne 2 veckor senare - då är det alltså inte gilltigt.
Hakuna matata!

#31 nej, man behöver inte avla, det skulle se ut om man tog föl på alla hästar men väljer man att avla så får man inte glömma att hästen är mycket welsh och hade bara otur att pappa inte hade licens.

I vilket fall som helst, så tänker vi inte avla vidare på henne.
Utan hon säljs rätt som slätt som en ridponny för barn.
Och naturligtvis så får köparen reda på hennes bakgrund av oss.
Denna lilla tjej fick en tuff start redan på dag ett, hon fick mekonium-förstoppning och var tvungen att åka in med hästambulansen till Ultuna. Där togs en massa prover på henne, och hon hade bla för stor urinblåsa. Hon var verkilgen illa däran, och vi hade förlorat hoppet att hon skulle överleva. 
Men hon är en liten kämpe, och tog upp livskampen och blev bra. 
Hon ser människor som sina egna likar, eftersom hon tidigt blev hanterad av olika djurskötare varje dag. Sen utvecklade hon sin personalitet, och idag är hon mycket självständig och mycket social.
Ganska orädd är hon med, man kan redan nu ta en blå ikea-påse och dra över hennes rygg
utan att hon bryr sig det minsta. Hon äter själv ur egen hink och har nu fått en alldeles ljus, mjuk vinterpäls.
Vi är övertygade att hon blir en bra barn-ponny, hon gillar verkligen barn….
Mvh NinnaH