Piskförare
Om man skulle behöva en sådan på utställning. Vart får den vara och hur ska den göra?
På mindre ponnyutställningar så brukar de vara godtagbart även om många dommare inte är så förtjusta i det. Men att åka på en riks och med en engelsk dommare till råga på det så tror jag du får vara utan med tanke på att man inte bör ha ett spö längre än 70 cm, just för att man inte ska kunnna hjälpa till att mana på hästen mer än med sin egna röst~ Den brukar snarare vara en hjälp när man svänger att "sticka fram".
Men samtidigt så står det ju inte någonstans att man inte får ha det (i.af i de allra flesta fall) så det är nog om dommaren skulle säga till som ni får vara utan, annars tror jag du får göra det åtminstånde som sagt på mindre utställningar.
Personligen ser det väldigt dåligt ut i mina ögon (inte för saken i sig utan för att i.af majoriteten av de gånger jag sett det har det bara gjort saken värre), men samtidigt förstår jag när man har en unghäst som ska ut för första gången och får "black out" när det kommer nya saker. Då kan det ju ändå behövas för att man ska kunna visa hästen. Men 3 år och uppåt tycker i.af jag att de ska kunna vara tillräckligt tränade för att inte behöva piskförare.
Men har man nu en unghäst så tänk på att träna att spinga med hästen och ha piskföraren samtidigt flera gånger hemma. Det är annars lätt att istället för att trava på så blir det för mycklet "go" och de faller lätt in i gallop eller bli symaskinstrav. Så det ligger en håprfin balans för att visare och förare ska kunna samarbeta och få fram hästens för dagen bästa trav!
Lycka till med att visa dina hästar med eller utan piskförare i.af =)
Hakuna matata!

Jag menade, vart i förhållande till hästen ska piskföraren vara? Ska den vara rakt bakom, eller på sidan? Vilka "metoder" får användas av piskföraren?
Jag har sett flera "skräckexemplar" av piskförare, så därför min undran.
Jag tycker det ser riktigt illa ut, men kan ha förståelse för dem som behöver det.
De få jag har sett har varit rakt bakom och jagat på….
och i mitt tycke så känns det lite fel med piskförare…ja menar..man kommer med en trimmad ponny i minsta detalj men sen ska den behöva hjälp för att springa…..det rimmar illa när utställning handlar om den bästa ponnyn för dagen, hur väl den visar sig och i vilket skick den är……sen ogillar jag även när folk står utanför ringen och tjoar….i "ridvärlden" är sånt absolut förbjudet, tänk om man skulle jaga på dotterns ponny under en hopptävling…diskad direkt!!
#3 Jag håller faktisk med dig, har tom varit med om att jag haft en friskt travande arabhingst som på utställningen pga glödje tjoat och klappat när han sprang förbi~ Det resulterade i att han galloperade och tvärnitade - galloperade och tvärnitade för att publiken pushade på och visaren inte hann med… =/ Det är ochså väldigt vanligt framför allt innom arabvälden…
Men angående piskförarens position så skulle jag nog satt snett bakifrån. För helt frånn sidan blir ju inte bra och bara bakifrån kan göra hästen skygg då den inte ser vad som händer där bakom rumpan.
Räcker det med att någon springer med och klappar med händerna - ha bara det. Ju mer "utrustning" destå sämmre intryck. behövs det en långpiska med plastpåse på längst ut för att få hästen framåt så tycker jag nog man ellre ska stanna hemma… Men ha någon extra som smackar på och "gör sig läskig" =)
Hakuna matata!