Working Equitation
Hej igen!
Jag undrar lite om någon testat working equitation? Verkar ju vara en ganska rolig sport på frammarsch. Borde ju kunna passa welsh i alla sektioner ganska bra? Vad tror ni?
puttar upp!

Kan du förklar mer vad det går ut på?
Visst, det finns ganska bra filmer om det på youtube:
Här tror jag att det är regerande världsmästaren som rider sin lusitano:
http://www.youtube.com/watch?v=5895K-Xjupk
Ni hittar fler filmer om working equitation nere till höger på youtube, när ni öppnat denna länk.
Ser ju ganska roligt ut, skulle kunna tänka mig att börja tävla i det…
Lite som våra bruksridningar, men lite mer avancerat tror jag.
/Marianne

western och gymkan i ett
det tror jag våra skulle passa perfekt till.
Lite som målet med min häst som inte är welsh, smidig, snabb och följsam 
jag kommer nog plocka lite övningar från filmen men, oj vilket jobb att komma så långt.
Här finns föreningen för de som sysslar med det i Sverige:
Jag tycker att det ser himla roligt ut, fart och fläkt, smidiga hästar och mycket kort galopp.
Borde inte detta passa welsh i alla sektioner?
Jag har testat på lite enkel WE, rida över en filt och över en plywoodskiva t ex, och lite mer. :P Det verkar jätteroligt!

är det ungefär samma sak som bruksridning?
Man brukar ofta säga att WE är en blandning av dressyr, hoppning och westernridning. Men det är ju något som beskrivs utomlands, där inte bruksridning finns som gren. Jag tycker ju såklart att det liknar bruksridningen ganska mycket. Vad tycker ni andra?
Super ! Detta skulle jag personligen vilja hållas med.
Finns det någon som har sett den här typ av träning eller tävling här i Sverige ? ?
Skulle vilja åka och se på på en träning eller om så en tävling.
Det kommer nog under 2010 att anordnas mer träning och tävling, för det står följande i Ridsport (http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=105457) :
"Working equitation ny
gren hos Ridsportförbundet Svenska Ridsportförbundet utökar sin verksamhet med en ny ridsportgren, working equitation. Grenen har i dag cirka 200 tävlande utövare.
- Vi har beslutat att grenen ska ligga under Ridsportförbundet, först och främst på försök under två år. Därefter får man utvärdera hur grenen har utvecklats och se hur vi går vidare, säger Tomas Torgersen, sportchef på förbundet.
David Holmström blir ansvarig och ordförande i den arbetsgrupp som kommer att jobba med working equitation. Grenen vill växa och har varit intresserade av att gå med i Ridsportförbundet under flera år. Vid ett möte i Globen i november fattades beslutet.
- Antalet tävlingsutövare skiljer sig inte så mycket från distansen, som också ligger under förbundet. Delar av de tävlingsmoment som ingår i working equitation kan även passa in på ridskolor vilket skapar intresse för grenen, säger Tomas Torgersen.
Torgersen menar också att det grund- och markarbete som man använder i working equitation inte skiljer sig särskilt mycket från det som ingår i förbundets andra grenar.
Vad blir nästa steg, hur många grenar får egentligen plats inom Ridsportförbundet?
- Eftersom Riksidrottsförbundets syn på det hela är att man vill ha en hästorganisation, så är det många grenar som vill vara med. I vårt måldokument står också att vi vill öka antalet medlemmar, det här är ett sätt. Men allt nytt kräver resurser, säger Tomas Torgersen."
Här hittar ni vart träningar och tävlingar går av stapeln i WE:

Det verkar jättekul! :-) Om jag fattat det rätt, så fungerar bruksridning åt samma håll ungefär. Ska vara med på klubbens bruksritts KM i helgen. Har absolut ingen aning om hur det går till. Spännande! :-)
# 13
Ja, som vanligt allting ska vara placerat längst ner i landet.
Rent ut sagt inte kul alls.
# 15 Fast denna ridsportgren håller ju på att växa så den kommer säkert att sprida sig norrut också! Försök bara vara lite tålmodig, mycket kan hända de närmaste 2 åren, med tanke på att grenen nu kommer att ha en prövotid om 2 år inom ridsportförbundet. Och det går säkert att hitta träningstillfällen lite mer utspritt.