Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettatt-rida-köra-welsh
Läst 2947 ggr
Caspianowner
0

Gott skratt !

Fritt att känna, men det bjuder till gott skratt  ! 

9 årig Welsh ponny

[Hallonqvist]
0

Nä usch, jag skrattar inte det minsta. Sorglig hantering av en ponny som inte är inriden. Tro sjutton det att den bockar av sin ryttare när den drämmer hälarna i sidorna på hästen.
Har aldrig varit med om sådan här inridning överhuvudtaget…

Arhults
0

Stackars ponny, två så feta människor som försöker sig på en inridning!Rynkar på näsan

ZABA
0

Ponnyn "learned" iaf hur den galant gjorde sig av med ryttaren. Håller med #1.

Inte det minsta tendens till skratt är min fria känsla.

Fourjoy
0

…förstår inte vad som skulle vara roligt?  det är bara hemskt att titta på….stackars krake….fan för okunning folk Skrikandes …dom förstör bara ponnyn….

NinnaH
0

Jag skrattar inte heller…Skrikandes

Så gick det absolut inte till när vi red in vår ena mountain !

Mvh NinnaH

---Medarbetare på Blandrashundar.ifokus---

"Människans bästa vän är hunden"

Elshira
0

Nej skrattar gör då inte jag heller och jag kan inte påstå att de verkade särskillt seriösa och att de var en aning stora. Men skänkeln tycker jag (av det lilla man såg) åndå inte var något farligt.

Jag rier själv min hingst och är egentligen lite förstor för honom. Jag kommer precis som hon i filmen inte åt med hälen i magen på hästen utan jag skänklar med nedre delen av vaderna. Och med ren matematik så kommer svångarmen (benet) röra sig mer längre ut än vad det gör vid "brytpunkten" (mitten på vaden). Därför ser det ut som att det nästan sparkast, särskillt när man sitter barbacka och man hamnar ännu längre ner med benen. Men själva skänkeln på hästen blir inte så hård som det ser ut efter som man är van att se det på en stor häst där hälen verkligen hade dankats i :P

Men vid en inridning (eller vad det nu var) så rider man väll för sjutton inte utan sadel… För lär sig hästen hur mn blir av med ryttaren då när ryttaren dessutom inte har ett knyst att säga till om när hästen reser sig så är det ganska kört för hästens kommande ryttare…

OT: Det bästa sättet att rida in en häst är självklart först markarbete, men vid själva uppsittningen så är det bästa (efter att hästen accepterat tyttare på ryggen) att bara rida ut i skogen så den får se nya saker. Hästen koncentrerr sig då inte på det konstiga på ryggen och hästen har dessutom framåtbjudning automatiskt =)

På detta viset har jg endast behövt gå med medhjälpare 1-2 ggr vid inridningar (fast självklart har ju då dessa hästar varit mentalt stabila med) ^^

Hakuna matata!

Izzi
0

Ja inte skrattar man inte!  Snarare Gråter

sanderfors
0

Fast jag tycker det var brutalt med spö och skänklar, känns som att de hoppade över lektionen hänga, sen ledas med ledare! usch!

Lorita
0

Jag har som grund att man inte får trilla av när man rider in en häst, det är det största miss man kan göra. Tar man det lungt så hästen inte hinner försöka så mlir det ju naturligt att ryttaren sitter på och hästen lär sig inte att man kan bli av med ryttaren.

Extra viktigt tycker jag det är med små ponnyer.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

VeronicaP
0

Tycker inte heller det var roligt men blev illa berörd även när jag läste vad #2 Skrev om FETA Människor ,   det är inte konstigt att våra ungdomar har konstigt ideal om hur man ska se ut. Tycker det var väldigt dåligt skrivit och ja man lär ju våra ungdomar då att det är helt okey att kalla folk feta.

Vet att det inte har något med tråden att göra men vi vuxna måste väl ändå tänka på vad vi skriver eller ska inte vi förgå med gott exempel.

Arhults
0

#10 det är bra att våra ungdommar ska lära sig att man kan inte i vilken storlek som helst hoppa upp på en ponny, i detta fallet var dom för stora för den lilla ponnyn, inte för feta eller stora för en större häst! När det gäller ridsport så finns det viktgränser på alla ridskolor, och det borde även man lära sig när det gäller små ponnier, speciellt vid inridning.

ta istället och klaga på TV program på bästa sändningstid, som heter grillning på Berns eller vad det heter, där får barn o ungdomar lära sig vad mobbing på högsta nivå är, det programmet har inga gränser för vad man kan slänga ur sig. Titta på det sen kan du tala om att bli illa berörd! Inte av mitt uttalande om att dom var för feta för att rida en liten ponny!

VeronicaP
0

#10 Men nu var det ditt uttalande jag klagade på med tanke på att det är många barn här inne också och då får vi tänka oss för vad vi säger/skriver , du kunde skrivit att de var för stora till hästen det är en himla skillnad…

Fourjoy
0

för feta eller för stora är en stor skillnad, man kan ju försöka framlägga sin synpunkt på ett bra sätt, barn kopierar det vi vuxna gör och ska vi komma tillrätta med mobbning, otrevliga ord så måste vi vuxna börja.

Lorita
0

#12 & 13 ordet fet håller på att få fler betydelser i ungdomsvärden och jag tro våra ungdomar förstår att man inte ska var för stor och rida in en liten ponny.

Jag förstår er reaktion men fet är inte riktigt samma som ordet tjock för ungdomar, så dom förtsår säkert att betydelsen var att man inte ska vara för stor.

Nu vet dom i alla fall vad vi menar.

VeronicaP
0

#14 Jag vet att min sons kompis tar väldigt illa vid sig när folk säger fet till honom i allafall  och han är 13 år så nä barn/ungdomar tar faktsikt fortfarande illa vid sig och jo FET är samma som tjock fortfarande för dem (för det hör ju jag dem kalla kompisar  andra ungdomar , vuxna människor fortfarande)

Lorita
0

#15 jag kan förstå och det är nog olika i olika delar av landet, jag tyckte nu inte flickorna var feta/tjocka utan bara för stora.

Så här låser jag tråden så slipper vi mer av eländet.

Inlägget är låst för nya kommentarer