Salu marknaden
Inte för att jag säljer något just nu men jag tittar mycket
på div salu siter och jag har märkt av allt mer sjunkande priser och hästar och ponnyer som ligger kvar längre än vanligt, så ni som säljer? är det så illa som det ser ut?
Jag har inget till salu just nu, men det är klart att den allmänna ekonomiska krisen drabbar hästnkäringen.
Inköpssumman är ju en engångssumma. Det är väl utgifterna som kommer sedan, som gör att många inte kan har råd att föda så många djur som de kanske har gått iland med förr om åren.
Vad jag förstår, så syns det redan på årets betäckningsiffror. Har man inte fått sålt de djur som man räknat med i år, låter nog en del uppfödare bli att "göra" nya till nästa år. Förståndig!

Jag tänker inte ens lägga ut Kahlúa som jag tänkt sälja med en gång, jag har tittat på priser och B-ponny har rasat enormt mycket på ett år och ponnyna ligger kvar länge. Det verka som många säljer sto med föl till bli av med så fort som möjligt pris 
Det kommer dröja innan jag gör nya föl som det ser ut nu, däremot har jag andra roliga planer för mina hästar 
Om prognoserna stämmer att det blivit en mycket bra skörd i år så kommer foder att bli billigare än det varit de senaste åren…kommer säkert inte bli några enorma sänkningar men jag tror vi kommer att se en förbättring. Min "foder"bonde har varit lyrisk hela sommaren och det var år sedan vi hade så bra pris på hö.
Sen kan jag tycka att man inte ska ta fram föl om man inte har plats och råd att hålla dom minst ett eller ett par år och samma där stämmer prognosen så ska det vända under första hälften av nästa år till det bättre….så varför inte ta fram ett par föl så man har när det vänder uppåt? så tänker i alla fall jag….
Att sälja nu verkar mer vara att hoppas på tur eller få bra mycket mindre än man tänkt….fast det finns också många med önskepriser där ute…helt orealistiska priser på en del annonser men så får dom inget nytt hem till pållen heller….
Jag tycker synd om dom som försöker sälja, man kan riktigt läsa desperation och ibland hopplöshet över en del annonser.

#3 jag har ingen egen hingst så det finns ingen anledning att samla på mig fler föl även om jag har bra ston. Nu ska dom bli ridhästar några år och visa vad bra dom är även under sadeln
och Kahlúa får stanna och bli inriden hon med och kanske kvar ännu längre
så en lågkonjunktur kan ställa till det och jag är glad och nöjd

Både ovh kan jag säja. Jag har hjälpt stuteri Eirian att sälja 2 unghästar och de har fått det priset de velat för nyinridna B ponnier. Själv har jag sålt C ponnyn och B ponnyn för de priser jag velat ha för dem. Nu återstår bara Leia och Rosenröd att sälja och dem sänker jag INTE priset på hellre behåller jag dem tills rätt köpare dyker upp. Har istället placerat ut hingsten och valacken på foder och har därmed stallplats åt ungdjuren.

Jag kollar också runt en hel del. Mest för att det är kul.
Och de flesta ponnyer verkar finnas kvar läääänge innan de hittar en köpare, trots låga priser.

Det verkar som att den brittiska marknaden är mättad och/eller knäckt av "the Credit Crush". Menai och Friarly-stuteriet höll auktion 31/8, "private reduction sale of welsh mountain ponies". Priserna går att läsa här.
Templedruid-stuteriet höll auktion i lördags 5/9, Reduction Sale. Katalogen omfattade 84 ponnyer, mest sektion A (mycket Revel-blod), några sektion B och C, och några partbred. Stuteriet grundades i början av 1970-talet och har många uppfödningar som vunnit i olika ridklasser och körtävlingar. Se JLs artikel om stuteriet i årsboken 2006, sid 42-46. Här kan ni läsa de beklämmande låga priserna som betalades (härstamningar finns på All Breed).
Undrar just hur låga priserna blir på de stora höstauktionerna, The Fayre Oaks Sale 26-27/9 (mest A & B) och Royal Welsh Cob Sale 16-18/10 (mest C & D). Katalogerna går att beställa från auktionsföretagets hemsida, kostar £8 respektive £10.
Utan att ha öppnat länkarna ännu (ska göra det) så verkar priserna ligga mycket lågt.
Jag ska till Cobsales i höst och det blir mycket spännande att se vart priserna hamnar någonstans. Fast de riktigt fina tror jag går för samma priser som de brukar, medans medelmåttorna säkerligen får skampriser.
..farhågorna är ju att det blir värre än förra året på auktionerna då det var mycket bottenpriser, det är def köparens marknad…
I år har många av de större stuterier som aldrig brukar annonsera fått göra det och till mycket lägre priser…helt klart dåliga tider…
Nu öppnade jag listan och säger bara HERREGUD!!! vilka låga priser
Dräktiga vuxna ston för £50 och föl för £30…..
…åh..om man ändå hade lite boxar över….i år kan man göra kap….
otroligt att dom släpper dom för så låga priser….men å andra sidan kanske dom inte har något val….

#8 Jag och fiffilura har också bokat resa till cobsales, vi tänkte försöka hinna med ngt stuteribesök på måndag har ni ngt inplannerat…
tur att man inte åker….det hade blivit en dyr resa…och kanske en skilsmässa….

#13 inte skiljmässa det är det värsta ett djur kan råka utför, jag tror dom kommer mer i kläm än barn
någon som vill ha en skilsmässokatt, röd hane kastrerad 
#12 Vårt plan hem går redan vid lunchtid på måndagen så vi hinner nog inte med något i år tyvärr.
Eventuellt försöker vi klämma in ett på torsdag eftermiddag eller fredag förmiddag. Beror lite på hur programmet kommer att se ut. Men då ses vi där iallafall, kul!

Bifogar priserna från Fayre Oaks-auktionen som en pdf-fil. Jag tycker det ser ut som att en del förhoppningsvis högklassiga hästar gick för bra priser, medan man säkert kunde fynda bland de mer "normalsnygga" djuren. Jag tror att många säljare var rädda för ett ändå lägre prisläge, så på det stora hela var nog utfallet "inte lika illa som fruktat".

Jag har ju mina hellre längre utannonserade och säljer dem för det jag vill ha än att sänka priset och rea bort hästen.
Är ju bra när man inte måste bli av med hästen utan man kan sälja den i sin egen takt och få det man vill , för med rätt tålamod så kommer rätt köpare till slut där allt känns så bra.
Sen ibland annonsera jag ut för hemfridens skulle men det gör eg inget att hästen går kvar 

#17 Det där med hemfriden känner jag igen 
…ja men är dom ute på annons gör man ju allt man kan….
….fast det kan ju ta hemskt många år att sälja ibland….